Berta Sándor
Munkajogi per indul az Uber és a Lyft ellen
Kaliforniában eddig tűrték el a két közösségi utazásmegosztó által alkalmazott gyakorlatot.
Xavier Becerra kaliforniai államügyész, továbbá Los Angeles, San Diego és San Francisco ügyészei keresetet nyújtottak be az Uber és a Lyft ellen amiatt, mert a sofőröket nem alkalmazottakként, hanem független vállalkozókként kezelték. Becerra ugyanakkor azt az álláspontot képviseli, hogy ezek a munkavállalók igenis alkalmazottak. Miután ez nem valósul meg, ezért a kaliforniai államügyész szerint a két vállalat nem teljesíti az olyan munkaadói kötelezettségeit, mint a minimálbér fizetése, valamint a fizetett túlórák és a betegszabadság alkalmazása.
Becerra hangsúlyozta, hogy a problémákra a koronavírus-járvány csak még jobban rávilágított, s néha pont egy járvány kell az emberek felrázására és annak realizálására, hogy kik viselik a következményeket. Hozzátette, hogy a végén az amerikai adófizetőknek kellene "beugraniuk" az Uber és a Lyft helyett azért, mert a cégek nem teljesítették a kötelezettségeiket. A beadványban az is szerepel, hogy kártérítés illeti meg az érintett sofőröket és magas pénzbüntetésre van szükség ahhoz, hogy e gyakorlatok ne ismétlődhessenek meg.
Az Uber és a Lyft eddig nem kommentálta a bejelentést.
2015-ben San Franciscóban három sofőr beadványt nyújtott be az Uber ellen és azt szerették volna megtudni, hogy ők alkalmazottnak minősülnek-e. Az, hogy független vállalkozónak számítanak, azt jelenti, hogy maguknak kell gondoskodniuk a használt autóról, benzinről és biztosításról, ráadásul az Uber megtakaríthatta a társadalombiztosítási járulékok befizetését is. A társaság viszont úgy véli, hogy csak egy szolgáltatást közvetít. Ennek a védekezésnek a kivédésére készült egy új törvény, amelynek értelmében a jövőben a sofőrök alkalmazottnak számítanak. A Barclay's befektetési bank számításai alapján évente 3600 dollárral többet kellene fizetni a sofőröknek, ha azok alkalmazottak lennének és egyúttal jogosultak lennének minimálbérre, állami egészségügyi ellátásra és a munkaadók kötelesek lennének társadalombiztosítási ellátást fizetni nekik, illetve akár szakszervezetet is létrehozhatnának.
Xavier Becerra kaliforniai államügyész, továbbá Los Angeles, San Diego és San Francisco ügyészei keresetet nyújtottak be az Uber és a Lyft ellen amiatt, mert a sofőröket nem alkalmazottakként, hanem független vállalkozókként kezelték. Becerra ugyanakkor azt az álláspontot képviseli, hogy ezek a munkavállalók igenis alkalmazottak. Miután ez nem valósul meg, ezért a kaliforniai államügyész szerint a két vállalat nem teljesíti az olyan munkaadói kötelezettségeit, mint a minimálbér fizetése, valamint a fizetett túlórák és a betegszabadság alkalmazása.
Becerra hangsúlyozta, hogy a problémákra a koronavírus-járvány csak még jobban rávilágított, s néha pont egy járvány kell az emberek felrázására és annak realizálására, hogy kik viselik a következményeket. Hozzátette, hogy a végén az amerikai adófizetőknek kellene "beugraniuk" az Uber és a Lyft helyett azért, mert a cégek nem teljesítették a kötelezettségeiket. A beadványban az is szerepel, hogy kártérítés illeti meg az érintett sofőröket és magas pénzbüntetésre van szükség ahhoz, hogy e gyakorlatok ne ismétlődhessenek meg.
Az Uber és a Lyft eddig nem kommentálta a bejelentést.
2015-ben San Franciscóban három sofőr beadványt nyújtott be az Uber ellen és azt szerették volna megtudni, hogy ők alkalmazottnak minősülnek-e. Az, hogy független vállalkozónak számítanak, azt jelenti, hogy maguknak kell gondoskodniuk a használt autóról, benzinről és biztosításról, ráadásul az Uber megtakaríthatta a társadalombiztosítási járulékok befizetését is. A társaság viszont úgy véli, hogy csak egy szolgáltatást közvetít. Ennek a védekezésnek a kivédésére készült egy új törvény, amelynek értelmében a jövőben a sofőrök alkalmazottnak számítanak. A Barclay's befektetési bank számításai alapján évente 3600 dollárral többet kellene fizetni a sofőröknek, ha azok alkalmazottak lennének és egyúttal jogosultak lennének minimálbérre, állami egészségügyi ellátásra és a munkaadók kötelesek lennének társadalombiztosítási ellátást fizetni nekik, illetve akár szakszervezetet is létrehozhatnának.