SG.hu

A General Motors feladja az autonóm taxikról szőtt terveit

A General Motors közölte, hogy befejezi a többségi tulajdonában lévő, veszteséges Cruise üzletág finanszírozását. Ez nagy visszalépés a legnagyobb amerikai autógyártó ambícióira, amely korábban a fejlett technológiával foglalkozó egységet kiemelt prioritássá tette.

A detroiti székhelyű autógyár közölte, hogy nem finanszírozza tovább az önvezető robotaxikkal kapcsolatos munkát, „tekintettel a jelentős időre és erőforrásokra, amelyek az üzletág méretének növeléséhez szükségesek lennének, valamint az egyre versenyképesebb robotaxi-piacra”. Az autógyártó 2016 óta több mint 10 milliárd dollárt fektetett a Cruise-ba. A Cruise-t beolvasztják a vezetéstámogató technológián dolgozó csoportjába. A lépés annak nyomán történik, hogy a GM visszavágta az elektromos járművekkel kapcsolatos terveit, eladta részesedését az egyik vegyesvállalat akkumulátorgyárában és átszervezte kínai üzletágát, így a vállalat inkább a nyereséges üzletágára, a benzinmotoros pickupok és más nagyméretű járművek gyártására koncentrál.

Mary Barra, a GM vezérigazgatója 2023-ban még azt mondta, hogy a Cruise üzletág 2030-ra 50 milliárd dollár éves bevételt termelhet, de tegnap kedden már azt közölte, hogy az üzletág feláldozható. "Tényleg meg kell érteni a robotaxi flotta üzemeltetésének költségeit, ami meglehetősen jelentős, és ismétlem, nem a fő üzletágunk” - mondta Barra. A GM várakozásai szerint az átszervezés június végéig történő lezárása után a kiadások mintegy 2 milliárd dollárról 1 milliárd dollárra csökkennek. Barra nem volt hajlandó megmondani, hogy hány Cruise-alkalmazott kerülhet át a GM-hez.

A feltörekvő robotaxi-iparban a riválisok között vannak még olyan mély zsebű fejlesztők, mint a Waymo (Google), a Baidu és a Tesla. A GM néhány versenytársa azonban már leállította az autonóm vezetéssel foglalkozó vállalkozások finanszírozását a kifinomult technológia fejlesztésének költségeire és nehézségeire hivatkozva. 2022 októberében a Ford megkezdte a Volkswagen által részben finanszírozott Argo AI műveletének felszámolását. A Ford továbbra is dolgozik házon belül fejlett vezetőtámogató rendszereken, de ezek már különböznek a korábban az Argo AI-nál fejlesztett teljesen autonóm rendszerektől.

A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk - Donald Trump megválasztott elnök közeli tanácsadója - azonban bizakodó a robotaxik jövőjét illetően, és Trump várhatóan megkönnyíti az önvezető járművek országos bevezetését. A Waymo is aktív, a cég a múlt héten közölte, hogy Miamiba is kiterjesztené autonóm fuvarmegosztó szolgáltatásait. A múlt hónapban a vállalat megnyitotta fuvarmegosztó szolgáltatásait mindenki előtt Los Angelesben, októberben pedig az Alphabet által vezetett 5,6 milliárd dolláros finanszírozási kört zárt le.

A múlt hónapban a Cruise elismerte, hogy hamis jelentést nyújtott be egy szövetségi nyomozás befolyásolása érdekében, és beleegyezett, hogy 500 000 dolláros büntetőjogi bírságot fizet egy halasztott büntetőeljárási megállapodás részeként. Az Igazságügyi Minisztérium szerint a Cruise elmulasztotta közölni a szövetségi hatóságokkal egy 2023 októberében történt baleset kulcsfontosságú részleteit, amelyben az egyik robotaxi San Franciscóban elütött és súlyosan megsebesített egy gyalogost. A GM jelentős összegű kártérítést fizetett a sérült nőnek, és az amerikai autóbiztonsági felügyeletek folyamatos vizsgálatának néz elébe.

A cég a 2023-as balesetet követően drámai megszorításokat hajtott végre, többek között kirúgott számos felsővezetőt és elbocsátotta alkalmazottainak több mint negyedét. A társaság júliusban közölte, hogy leállítja azon tervezett robotaxi fejlesztését is, amely nem rendelkezik kormánykerékkel vagy más emberi kezelőszervekkel. 2022-ben a GM beadványt nyújtott be a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalhoz, amelyben engedélyt kért arra, hogy évente legfeljebb 2500 önvezető Origin járművet telepíthessenek emberi kezelőszervek, például fékpedál vagy tükör nélkül. A GM az elmúlt hónapokban visszavonta a beadványt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csaba161 #4
    Azt nem tudom, Kínában hogyan működnek; de Kaliforniában úgy, hogy egy központból tudják távirányítani ezeket...

    Utoljára szerkesztette: Csaba161, 2024.12.14. 13:52:37
  • csulok0000 #3
    A szabályozás a lényeg. A nyugati világ(főleg az EU) szereti brutálisan túl szabályozni a dolgokat és éppen emiatt minden is extrém drága.
  • Cat #2
    Fogalmunk sincs arról, hogy hány balesetük volt, hányszor állták el a mentő útját, hányszor ragadtak be kereszteződésbe, hányszor mennek át piros lámpán stb.

    Tehát Amerikában is működik, csak éppen egyetlen baleset is tönkre tud tenni egy céget, lásd Cruise, ahol ráadásul nem is ők voltak a hibásak, hanem a taxijuk elé esett be egy elütött ember.
  • dyra #1
    Kinába hogy működnek már ezek a robot taxik?