SG.hu
A General Motors feladja az autonóm taxikról szőtt terveit
A General Motors közölte, hogy befejezi a többségi tulajdonában lévő, veszteséges Cruise üzletág finanszírozását. Ez nagy visszalépés a legnagyobb amerikai autógyártó ambícióira, amely korábban a fejlett technológiával foglalkozó egységet kiemelt prioritássá tette.
A detroiti székhelyű autógyár közölte, hogy nem finanszírozza tovább az önvezető robotaxikkal kapcsolatos munkát, „tekintettel a jelentős időre és erőforrásokra, amelyek az üzletág méretének növeléséhez szükségesek lennének, valamint az egyre versenyképesebb robotaxi-piacra”. Az autógyártó 2016 óta több mint 10 milliárd dollárt fektetett a Cruise-ba. A Cruise-t beolvasztják a vezetéstámogató technológián dolgozó csoportjába. A lépés annak nyomán történik, hogy a GM visszavágta az elektromos járművekkel kapcsolatos terveit, eladta részesedését az egyik vegyesvállalat akkumulátorgyárában és átszervezte kínai üzletágát, így a vállalat inkább a nyereséges üzletágára, a benzinmotoros pickupok és más nagyméretű járművek gyártására koncentrál.
Mary Barra, a GM vezérigazgatója 2023-ban még azt mondta, hogy a Cruise üzletág 2030-ra 50 milliárd dollár éves bevételt termelhet, de tegnap kedden már azt közölte, hogy az üzletág feláldozható. "Tényleg meg kell érteni a robotaxi flotta üzemeltetésének költségeit, ami meglehetősen jelentős, és ismétlem, nem a fő üzletágunk” - mondta Barra. A GM várakozásai szerint az átszervezés június végéig történő lezárása után a kiadások mintegy 2 milliárd dollárról 1 milliárd dollárra csökkennek. Barra nem volt hajlandó megmondani, hogy hány Cruise-alkalmazott kerülhet át a GM-hez.
A feltörekvő robotaxi-iparban a riválisok között vannak még olyan mély zsebű fejlesztők, mint a Waymo (Google), a Baidu és a Tesla. A GM néhány versenytársa azonban már leállította az autonóm vezetéssel foglalkozó vállalkozások finanszírozását a kifinomult technológia fejlesztésének költségeire és nehézségeire hivatkozva. 2022 októberében a Ford megkezdte a Volkswagen által részben finanszírozott Argo AI műveletének felszámolását. A Ford továbbra is dolgozik házon belül fejlett vezetőtámogató rendszereken, de ezek már különböznek a korábban az Argo AI-nál fejlesztett teljesen autonóm rendszerektől.
A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk - Donald Trump megválasztott elnök közeli tanácsadója - azonban bizakodó a robotaxik jövőjét illetően, és Trump várhatóan megkönnyíti az önvezető járművek országos bevezetését. A Waymo is aktív, a cég a múlt héten közölte, hogy Miamiba is kiterjesztené autonóm fuvarmegosztó szolgáltatásait. A múlt hónapban a vállalat megnyitotta fuvarmegosztó szolgáltatásait mindenki előtt Los Angelesben, októberben pedig az Alphabet által vezetett 5,6 milliárd dolláros finanszírozási kört zárt le.
A múlt hónapban a Cruise elismerte, hogy hamis jelentést nyújtott be egy szövetségi nyomozás befolyásolása érdekében, és beleegyezett, hogy 500 000 dolláros büntetőjogi bírságot fizet egy halasztott büntetőeljárási megállapodás részeként. Az Igazságügyi Minisztérium szerint a Cruise elmulasztotta közölni a szövetségi hatóságokkal egy 2023 októberében történt baleset kulcsfontosságú részleteit, amelyben az egyik robotaxi San Franciscóban elütött és súlyosan megsebesített egy gyalogost. A GM jelentős összegű kártérítést fizetett a sérült nőnek, és az amerikai autóbiztonsági felügyeletek folyamatos vizsgálatának néz elébe.
A cég a 2023-as balesetet követően drámai megszorításokat hajtott végre, többek között kirúgott számos felsővezetőt és elbocsátotta alkalmazottainak több mint negyedét. A társaság júliusban közölte, hogy leállítja azon tervezett robotaxi fejlesztését is, amely nem rendelkezik kormánykerékkel vagy más emberi kezelőszervekkel. 2022-ben a GM beadványt nyújtott be a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalhoz, amelyben engedélyt kért arra, hogy évente legfeljebb 2500 önvezető Origin járművet telepíthessenek emberi kezelőszervek, például fékpedál vagy tükör nélkül. A GM az elmúlt hónapokban visszavonta a beadványt.
A detroiti székhelyű autógyár közölte, hogy nem finanszírozza tovább az önvezető robotaxikkal kapcsolatos munkát, „tekintettel a jelentős időre és erőforrásokra, amelyek az üzletág méretének növeléséhez szükségesek lennének, valamint az egyre versenyképesebb robotaxi-piacra”. Az autógyártó 2016 óta több mint 10 milliárd dollárt fektetett a Cruise-ba. A Cruise-t beolvasztják a vezetéstámogató technológián dolgozó csoportjába. A lépés annak nyomán történik, hogy a GM visszavágta az elektromos járművekkel kapcsolatos terveit, eladta részesedését az egyik vegyesvállalat akkumulátorgyárában és átszervezte kínai üzletágát, így a vállalat inkább a nyereséges üzletágára, a benzinmotoros pickupok és más nagyméretű járművek gyártására koncentrál.
Mary Barra, a GM vezérigazgatója 2023-ban még azt mondta, hogy a Cruise üzletág 2030-ra 50 milliárd dollár éves bevételt termelhet, de tegnap kedden már azt közölte, hogy az üzletág feláldozható. "Tényleg meg kell érteni a robotaxi flotta üzemeltetésének költségeit, ami meglehetősen jelentős, és ismétlem, nem a fő üzletágunk” - mondta Barra. A GM várakozásai szerint az átszervezés június végéig történő lezárása után a kiadások mintegy 2 milliárd dollárról 1 milliárd dollárra csökkennek. Barra nem volt hajlandó megmondani, hogy hány Cruise-alkalmazott kerülhet át a GM-hez.
A feltörekvő robotaxi-iparban a riválisok között vannak még olyan mély zsebű fejlesztők, mint a Waymo (Google), a Baidu és a Tesla. A GM néhány versenytársa azonban már leállította az autonóm vezetéssel foglalkozó vállalkozások finanszírozását a kifinomult technológia fejlesztésének költségeire és nehézségeire hivatkozva. 2022 októberében a Ford megkezdte a Volkswagen által részben finanszírozott Argo AI műveletének felszámolását. A Ford továbbra is dolgozik házon belül fejlett vezetőtámogató rendszereken, de ezek már különböznek a korábban az Argo AI-nál fejlesztett teljesen autonóm rendszerektől.
A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk - Donald Trump megválasztott elnök közeli tanácsadója - azonban bizakodó a robotaxik jövőjét illetően, és Trump várhatóan megkönnyíti az önvezető járművek országos bevezetését. A Waymo is aktív, a cég a múlt héten közölte, hogy Miamiba is kiterjesztené autonóm fuvarmegosztó szolgáltatásait. A múlt hónapban a vállalat megnyitotta fuvarmegosztó szolgáltatásait mindenki előtt Los Angelesben, októberben pedig az Alphabet által vezetett 5,6 milliárd dolláros finanszírozási kört zárt le.
A múlt hónapban a Cruise elismerte, hogy hamis jelentést nyújtott be egy szövetségi nyomozás befolyásolása érdekében, és beleegyezett, hogy 500 000 dolláros büntetőjogi bírságot fizet egy halasztott büntetőeljárási megállapodás részeként. Az Igazságügyi Minisztérium szerint a Cruise elmulasztotta közölni a szövetségi hatóságokkal egy 2023 októberében történt baleset kulcsfontosságú részleteit, amelyben az egyik robotaxi San Franciscóban elütött és súlyosan megsebesített egy gyalogost. A GM jelentős összegű kártérítést fizetett a sérült nőnek, és az amerikai autóbiztonsági felügyeletek folyamatos vizsgálatának néz elébe.
A cég a 2023-as balesetet követően drámai megszorításokat hajtott végre, többek között kirúgott számos felsővezetőt és elbocsátotta alkalmazottainak több mint negyedét. A társaság júliusban közölte, hogy leállítja azon tervezett robotaxi fejlesztését is, amely nem rendelkezik kormánykerékkel vagy más emberi kezelőszervekkel. 2022-ben a GM beadványt nyújtott be a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalhoz, amelyben engedélyt kért arra, hogy évente legfeljebb 2500 önvezető Origin járművet telepíthessenek emberi kezelőszervek, például fékpedál vagy tükör nélkül. A GM az elmúlt hónapokban visszavonta a beadványt.