Berta Sándor
Nem csökkenti, hanem növeli a forgalmat az Uber
Egyre több adat támasztja alá, hogy a közösségi utazásmegosztó szolgáltatások nem oldják meg a közlekedési problémákat.
Tavaly az Uber és a Lyft azzal bízta meg a Fehr & Peers nevű mobilitási tanácsadócéget, hogy mérje fel, milyen hatással van a két platform a közlekedésre. A szakemberek hat városban - Boston, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Washington, DC. - tanulmányozták az Uber és a Lyft autói által megtett utakat és arra a következtetésre jutottak, hogy a két ajánlat nem járul hozzá az Amerikai Egyesült Államokban a városi közlekedés javításához, sőt, egyenesen ront a jelenlegi helyzeten és növeli a dugók számát.
A The Wall Street Journal most azt írta, hogy immár több vizsgálat is hasonló eredményekkel zárult le és egyértelművé vált, hogy az Uber, a Lyft és a többi közösségi utazásmegosztó inkább növeli, mint csökkenti a közúti forgalmat.
A lefolytatott vizsgálatok során kiderült, hogy az érintett platformok nem tudták a gyakorlatba átültetni az eredeti elképzelésüket, ami az volt, hogy azok a személyek, akik A pontból B pontba mentek, elszállítsák magukkal azokat is, akiknek az úti célját érintette az adott útvonal. S ezek a sofőrök kaptak volna valamilyen pénzügyi ellentételezést. A valóság viszont az volt, hogy az emberek nem szívesen vettek fel az autójukba vadidegeneket. Ehelyett inkább azok közlekedtek a plusz bevétel reményében, akik eredetileg nem is akartak útnak indulni. Emiatt a gépkocsik 40 százaléka - a vezetőtől eltekintve - teljesen üres volt. Ehhez jött még az is, hogy az Uber és a többi hasonló ajánlat nem csupán az individuális utakat helyettesítette, hanem az alacsony áraikkal elvonták az utasokat a tömegközlekedési vállalatoktól is.
A negatív jelenségek ellen az amerikai városok megpróbáltak fellépni, Chicagóban például díjat vezettek be minden olyan útra, amelyet valaki valószínűleg egy közösségi utazásmegosztó alkalmazáson keresztül rendelt meg. A városvezetők azt remélték, hogy így sikerül gátat szabni a szektor drasztikus növekedésének és legalább az Uber és a Lyft járműveinek egy része ismét eltűnik az utakról.
Tavaly az Uber és a Lyft azzal bízta meg a Fehr & Peers nevű mobilitási tanácsadócéget, hogy mérje fel, milyen hatással van a két platform a közlekedésre. A szakemberek hat városban - Boston, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Washington, DC. - tanulmányozták az Uber és a Lyft autói által megtett utakat és arra a következtetésre jutottak, hogy a két ajánlat nem járul hozzá az Amerikai Egyesült Államokban a városi közlekedés javításához, sőt, egyenesen ront a jelenlegi helyzeten és növeli a dugók számát.
A The Wall Street Journal most azt írta, hogy immár több vizsgálat is hasonló eredményekkel zárult le és egyértelművé vált, hogy az Uber, a Lyft és a többi közösségi utazásmegosztó inkább növeli, mint csökkenti a közúti forgalmat.
A lefolytatott vizsgálatok során kiderült, hogy az érintett platformok nem tudták a gyakorlatba átültetni az eredeti elképzelésüket, ami az volt, hogy azok a személyek, akik A pontból B pontba mentek, elszállítsák magukkal azokat is, akiknek az úti célját érintette az adott útvonal. S ezek a sofőrök kaptak volna valamilyen pénzügyi ellentételezést. A valóság viszont az volt, hogy az emberek nem szívesen vettek fel az autójukba vadidegeneket. Ehelyett inkább azok közlekedtek a plusz bevétel reményében, akik eredetileg nem is akartak útnak indulni. Emiatt a gépkocsik 40 százaléka - a vezetőtől eltekintve - teljesen üres volt. Ehhez jött még az is, hogy az Uber és a többi hasonló ajánlat nem csupán az individuális utakat helyettesítette, hanem az alacsony áraikkal elvonták az utasokat a tömegközlekedési vállalatoktól is.
A negatív jelenségek ellen az amerikai városok megpróbáltak fellépni, Chicagóban például díjat vezettek be minden olyan útra, amelyet valaki valószínűleg egy közösségi utazásmegosztó alkalmazáson keresztül rendelt meg. A városvezetők azt remélték, hogy így sikerül gátat szabni a szektor drasztikus növekedésének és legalább az Uber és a Lyft járműveinek egy része ismét eltűnik az utakról.