SG.hu

A Northvolt pénzügyi összeomlása karácsonyi ajándék a kínai akkugyártóknak

A Northvolt pénzügyi összeomlása nem törte össze teljesen Európa azon álmát, hogy saját elektromos jármű (EV) akkumulátorokat fejlesszen, de ennek megvalósításához valószínűleg kínai pénzre és szakértelemre lesz szükség.

A svéd Northvolt több mint 10 milliárd dollárt gyűjtött össze befektetőktől, de elbuktak az autóakkumulátorok tömeggyártására és a BYD-vel és CATL-lel való versenyre vonatkozó tervei. A befektetők emiatt más akkumulátorprojekteket is megkérdőjeleztek, mivel az energetikai átállás a vártnál lassabban halad. Idén legalább nyolc vállalat halasztotta el vagy hagyta abba európai elektromos jármű-akkumulátorprojektjeit, köztük a Stellantis és a Mercedes-Benz által vezetett ACC vegyesvállalat. A Benchmark Minerals adatszolgáltató cég szerint Európa 2030-ig tartó akkumulátor-előállítási kapacitása 2024-re 176 GWh-val csökkent.

Az InoBat vezérigazgatója, Marian Bocek szlovákiai startupjának keményen meg kellett dolgoznia a finanszírozás megszerzéséért: Kína ötödik legnagyobb akkumulátorgyártója, a Gotion tavaly 25%-os részesedést vásárolt bennük, és az InoBattal közös vállalatot alapított európai gigagyárak építésére. Az InoBat egy kísérleti gyártósorral rendelkezik, amely nagy teljesítményű EV akkumulátorokat gyárt a Pozsony melletti Voderadyban (Vedrődön). A cég a Gotion „európai arca” lesz a nagyobb gigagyárak számára, mondta Bocek. "A befektetők ránk néznek, és azt látják, hogy a nagy testvérünk (Gotion) biztosítja, hogy a mi celláinkat legyártják” - mondta Bocek. Az önálló európai ipar helyett a jövőben az ilyen közös vállalkozások lehetnek a jellemzőek, amelyek szintén Kína alacsony árrésű akkumulátorainak dominanciájára támaszkodnak. A Gotion-InoBat Batteries (GIB) összefonódás mellett ilyen példa a Stellantis és a CATL múlt héten bejelentett megállapodása.


Egy kész EV-akkumulátor a szlovákiai Inobat akkumulátorgyártó vedrődi gyárából

Az akkumulátoros startupok „egyszerűen nem megbízhatók” - mondta Lacie Midgely, a Panmure Liberum brit befektetési bank elemzője. „Az intézményi befektetők stratégiai befektetőket keresnek, mielőtt beszállnának”. A Hefei székhelyű Gotion 2023-ban mintegy 150 gigawattóra (GWh) névleges akkumulátorkapacitással rendelkezett, ami 1,5-2 millió autó számára elegendő akkumulátort jelent. A Morningstar elemzője, Vincent Sun előrejelzése szerint 2025-re ez a szám eléri a 270 GWh-t. A Northvolthoz és a Britishvolthoz hasonló startupok nagy visszhangot kiváltó kudarcai miatt az autógyártók bizonyított méreteket követelnek, „mert nem akarják kockáztatni EV-programjaikat”.

Más projektek azonban lassan beindulnak. A francia Verkor - amely mögött az ügyfél Renault áll - mintegy 3 milliárd eurót biztosított be egy 16 GWh kapacitású gigagyár építésére Dunkerque-ben, amely évi 300 000 elektromos jármű akkumulátorát fogja előállítani, ha 2028 körül elkészül. Benoit Lemaignan vezérigazgató szerint a Verkornak bizonyítania kell, hogy képes lesz szállítani a Renault-nak, mielőtt „jelentős számú” potenciális autógyártó ügyfél jelentkezne: „Örömmel lépnek kapcsolatba velünk, de előbb látni akarják a terméket”.

A brit Ilika 2025-ben 17 autógyártónak és akkumulátorgyártónak, köztük a Tata Motors egységének, az Agratasnak szállít teszt EV akkumulátorcellákat. Ahelyett, hogy gigagyárat építene, az Ilika inkább licencszerződéseket szeretne kötni szilárdtest-akkumulátorainak tömeggyártására, mondta Graeme Purdy vezérigazgató a befektetőknek a december eleji kísérleti gyártósoron tett látogatás során. Már van egy ilyen megállapodás az amerikai Cirtec Medical céggel, amely jövőre kezdi meg apró akkumulátorok gyártását orvosi eszközökhöz. Az Ilikához hasonló akkumulátorgyártóknak még jelentős autóipari ügyfeleket kell megnyerniük, ami „teljesen más készségeket” igényel.



A Gotion szakértelme segít az InoBatnak a problémák megoldásában - mondta Bocek vezérigazgató, hozzátéve: "Ez segít nekünk gyorsabban haladni és a készpénzzel takarékoskodni”. Elmondta, hogy egyes európai autógyártók, köztük a Ferrari jelenleg tesztelik az InoBat energiasűrű akkumulátorát, amelyet a vállalat által Voderadyban épülő, kis volumenű, magas árrést biztosító 4 GWh gigagyárban fognak előállítani. A GIB vegyesvállalat eközben a nagy volumenű, alacsonyabb haszonkulcsú gyártásra összpontosít, kihasználva Szlovákia pozícióját Európa negyedik legnagyobb autógyártójaként, valamint a német, cseh és magyar autógyárakhoz való közelségét.

A GIB egy 1,2 milliárd dolláros, 20 GWh kapacitású gigagyárat tervez a szlovákiai Surányban, amely 2027-től évi 200 000 EV akkumulátorát fogja biztosítani a Volkswagen számára, amely a Gotion 24,45%-os tulajdonosa. Az InoBat részesedését részben a szlovák kormány 214 millió eurós támogatásával finanszírozzák. Bocek elmondta, hogy az autógyártók érdeklődése nőtt egy további, Surányban tervezett 20 GWh kapacitású gyártósor iránt, különösen azóta, hogy a Northvolt bajba került. Andy Leyland, az SC Insights ellátási láncra szakosodott cég társalapítója szerint a befektetők és az autógyártók „kockázatmentesíteni akarják a termelést”. „A kínaiak elsajátították az alacsony költségű tömeggyártást, így ha akkumulátorokat akarnak venni, valószínűleg az ázsiai gyártókhoz fordulnak” - mondta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!