SG.hu
Csökkenti árait és újabb városokba terjeszkedik jövőre a kínai Pony.ai robotaxi cég
Az újonnan tőzsdére bevezetett csoport a flotta megnégyszerezését tervezi, és újabb nagyvárosokra terjeszti ki az önvezető szolgáltatásait.
A kínai robotaxi vállalatoknak jövőre várhatóan csökkennek a költségeik, és újabb nagyvárosok nyitnak meg flottájuk előtt - véli a startup vezérigazgatója, aki további finanszírozást keres autonóm vezetési ambícióihoz. James Peng, a kvangdzsui székhelyű Pony.ai vezérigazgatója és alapítója elmondta, hogy 2025-re körülbelül 250-ről legalább 1000 járműre tervezik bővíteni robotaxi flottájukat, alacsonyabb gyártási költségekkel és nagyobb szolgáltatási területekkel az úgynevezett első szintű (Tier1) városokban, Pekingben, Kantonban, Sanghajban és Sencsenben. "A technológiai fejlődés lehetővé teszi számunkra, hogy a gyártási költségeket a töredékére csökkentsük” - mondta Peng, hozzátéve, hogy az elsőrendű városok hamarosan jelentősen, ha nem is teljesen, de megnyílnak a vezető nélküli taxik előtt. Az alapító szerint ez azt jelentheti, hogy a Pony.ai már jövőre nyereséget jelenthet robottaxi-üzletágában.
A befektetők azonban nincsenek meggyőződve az ágazat kilátásairól, mivel a vállalat és társai mind veszteségesek. November végén a Pony.ai csatlakozott az idén tőzsdére lépő önvezető startupok sorához. A vállalat 452 millió dollárt gyűjtött be a Nasdaqon és magánbefektetéseken keresztül, de részvényei közel 8 százalékkal estek a New York-i debütáláskor. A gyenge tőzsdei bevezetés rávilágít a piac szkepticizmusára azzal kapcsolatban, hogy az iparág életképessé válhat-e kereskedelmi szempontból az éles verseny, a bizonytalan politikai kilátások, a kutatásra és fejlesztésre fordított nagy kiadások és a rövid távon csekély bevételek közepette. Az Egyesült Államokban a General Motors ebben a hónapban lemondott a Cruise robotaxi-üzletág fejlesztéséről.
A Nasdaq tőzsdei bevezetése a Pony.ai-t 5,25 milliárd dollárra értékelte, ami közel 40 százalékkal alacsonyabb a két évvel ezelőtti 8,5 milliárd dollárnál. A helyi versenytársak, a WeRide és a Horizon Robotics értékbecslése 22, illetve 23 százalékkal csökkent a korábbiakhoz képest most októberben, amikor részvényeket adtak el.
A Pony.ai sofőr nélküli taxiszolgáltatásai Kína első számú városaiban lassan indultak be, mivel a csekély számú flotta és a szolgáltatási terület korlátozott, csak néhány kerületet fed le. „Nincs elég felhasználó, mert nincs elég robottaxi az utakon” - mondta Peng. A vállalat bevételeinek több mint kétharmadát - az idei év első kilenc hónapjában 39,5 millió dollárból 27,4 millió dollárt - a vezető nélküli teherautó-szolgáltatásból szerzi, de Peng szerint ez hamarosan megváltozhat, mivel a startup két kínai állami tulajdonú autógyártóval kötött partnerséget, hogy évente „több ezer” robotaxit gyártson. A kezdeményezés lehetővé teszi a Pony.ai számára, hogy a méretgazdaságosság révén a gyártási költségeket 300 000 Rmb (16 millió forint) alá csökkentse autónként - mondta Peng. A vállalathoz közel álló személyek szerint jelenleg több mint 500 000 rmb-t költ egy vezető nélküli taxi előállítására.
Eközben Peng arra számít, hogy Peking a következő két évben engedélyezi a vezető nélküli taxik közlekedését az összes külvárosi kerületben, és a kereskedelmi központnak számító Kanton ugyanebben az időszakban megnyitja a város nagy részét. A technológiai igazgató, Lou Tiancheng elmondta, hogy a Pony.ai nem tervezi, hogy a piac alsó szegmensét célozza meg, ahol alacsonyabbak az árrések és erősebb a kereslet, hanem a „jobb élményért prémium árat fizetni hajlandó” ügyfelek vonzására törekszik. "Az első két megrendelés olcsó lehet” - mondta, "de a jövőbeli megrendeléseik esetében ez nem így lesz”.” Lou hozzátette, hogy a vállalat „sok pénzt kereshet”, ha robottaxi flottája 10 000-re nő, ami egy „elérhető” cél, amely csak „nagyon kis százalékát” teszi ki Kína vegyes taxiflottájának.
Az elemzők azonban szkeptikusak. Tu Le, a Sino Auto Insights, egy detroiti székhelyű tanácsadó cég alapítója azt mondta, hogy „lenyűgözte” a Pony.ai robottaxija, de nem biztos benne, hogyan tudna kitűnni egy olyan piacon, ahol „óriási a verseny”, és ahol a tőkétől kezdve a flottaméreten át a költségellenőrzésig mindenben elmarad a bevált társaitól. "Még mindig nem tudjuk, mi az a titkos szósz, ami a Pony-t jobbá teszi majd mindenki másnál” - mondta Le. A szabályozási bizonytalanság újabb akadályt jelenthet a Pony.ai terjeszkedése előtt. Míg a nagyvárosok felkarolják a technológiát, a kisebbek óvatosabbak. Lou elmondta, hogy cége még azután sem fontolgatja bizonyos városokba való belépést, hogy azok az önvezetést ösztönző politikát hoztak.
"Olyan piacra szeretnénk belépni, ahol a kormányzat nagyon erős támogatást nyújt” - mondta. Peng vezérigazgató ragaszkodik ahhoz, hogy a vállalat olyan területen dolgozzon, ahol „nem sok” versenytárs van. Azt mondta, nem aggódik a Tesla robotaxik felé való terjeszkedési terve miatt, mivel az elektromos járműóriás nem fektetett „elég hosszú ideig” az ágazatba. Hozzátette, hogy a Teslának kihívásokkal kell szembenéznie a hatósági jóváhagyás elnyerése során, hogy Kínában elindíthassa jellegzetes félautonóm vezetési szolgáltatását.
A kínai robotaxi vállalatoknak jövőre várhatóan csökkennek a költségeik, és újabb nagyvárosok nyitnak meg flottájuk előtt - véli a startup vezérigazgatója, aki további finanszírozást keres autonóm vezetési ambícióihoz. James Peng, a kvangdzsui székhelyű Pony.ai vezérigazgatója és alapítója elmondta, hogy 2025-re körülbelül 250-ről legalább 1000 járműre tervezik bővíteni robotaxi flottájukat, alacsonyabb gyártási költségekkel és nagyobb szolgáltatási területekkel az úgynevezett első szintű (Tier1) városokban, Pekingben, Kantonban, Sanghajban és Sencsenben. "A technológiai fejlődés lehetővé teszi számunkra, hogy a gyártási költségeket a töredékére csökkentsük” - mondta Peng, hozzátéve, hogy az elsőrendű városok hamarosan jelentősen, ha nem is teljesen, de megnyílnak a vezető nélküli taxik előtt. Az alapító szerint ez azt jelentheti, hogy a Pony.ai már jövőre nyereséget jelenthet robottaxi-üzletágában.
A befektetők azonban nincsenek meggyőződve az ágazat kilátásairól, mivel a vállalat és társai mind veszteségesek. November végén a Pony.ai csatlakozott az idén tőzsdére lépő önvezető startupok sorához. A vállalat 452 millió dollárt gyűjtött be a Nasdaqon és magánbefektetéseken keresztül, de részvényei közel 8 százalékkal estek a New York-i debütáláskor. A gyenge tőzsdei bevezetés rávilágít a piac szkepticizmusára azzal kapcsolatban, hogy az iparág életképessé válhat-e kereskedelmi szempontból az éles verseny, a bizonytalan politikai kilátások, a kutatásra és fejlesztésre fordított nagy kiadások és a rövid távon csekély bevételek közepette. Az Egyesült Államokban a General Motors ebben a hónapban lemondott a Cruise robotaxi-üzletág fejlesztéséről.
A Nasdaq tőzsdei bevezetése a Pony.ai-t 5,25 milliárd dollárra értékelte, ami közel 40 százalékkal alacsonyabb a két évvel ezelőtti 8,5 milliárd dollárnál. A helyi versenytársak, a WeRide és a Horizon Robotics értékbecslése 22, illetve 23 százalékkal csökkent a korábbiakhoz képest most októberben, amikor részvényeket adtak el.
A Pony.ai sofőr nélküli taxiszolgáltatásai Kína első számú városaiban lassan indultak be, mivel a csekély számú flotta és a szolgáltatási terület korlátozott, csak néhány kerületet fed le. „Nincs elég felhasználó, mert nincs elég robottaxi az utakon” - mondta Peng. A vállalat bevételeinek több mint kétharmadát - az idei év első kilenc hónapjában 39,5 millió dollárból 27,4 millió dollárt - a vezető nélküli teherautó-szolgáltatásból szerzi, de Peng szerint ez hamarosan megváltozhat, mivel a startup két kínai állami tulajdonú autógyártóval kötött partnerséget, hogy évente „több ezer” robotaxit gyártson. A kezdeményezés lehetővé teszi a Pony.ai számára, hogy a méretgazdaságosság révén a gyártási költségeket 300 000 Rmb (16 millió forint) alá csökkentse autónként - mondta Peng. A vállalathoz közel álló személyek szerint jelenleg több mint 500 000 rmb-t költ egy vezető nélküli taxi előállítására.
Eközben Peng arra számít, hogy Peking a következő két évben engedélyezi a vezető nélküli taxik közlekedését az összes külvárosi kerületben, és a kereskedelmi központnak számító Kanton ugyanebben az időszakban megnyitja a város nagy részét. A technológiai igazgató, Lou Tiancheng elmondta, hogy a Pony.ai nem tervezi, hogy a piac alsó szegmensét célozza meg, ahol alacsonyabbak az árrések és erősebb a kereslet, hanem a „jobb élményért prémium árat fizetni hajlandó” ügyfelek vonzására törekszik. "Az első két megrendelés olcsó lehet” - mondta, "de a jövőbeli megrendeléseik esetében ez nem így lesz”.” Lou hozzátette, hogy a vállalat „sok pénzt kereshet”, ha robottaxi flottája 10 000-re nő, ami egy „elérhető” cél, amely csak „nagyon kis százalékát” teszi ki Kína vegyes taxiflottájának.
Az elemzők azonban szkeptikusak. Tu Le, a Sino Auto Insights, egy detroiti székhelyű tanácsadó cég alapítója azt mondta, hogy „lenyűgözte” a Pony.ai robottaxija, de nem biztos benne, hogyan tudna kitűnni egy olyan piacon, ahol „óriási a verseny”, és ahol a tőkétől kezdve a flottaméreten át a költségellenőrzésig mindenben elmarad a bevált társaitól. "Még mindig nem tudjuk, mi az a titkos szósz, ami a Pony-t jobbá teszi majd mindenki másnál” - mondta Le. A szabályozási bizonytalanság újabb akadályt jelenthet a Pony.ai terjeszkedése előtt. Míg a nagyvárosok felkarolják a technológiát, a kisebbek óvatosabbak. Lou elmondta, hogy cége még azután sem fontolgatja bizonyos városokba való belépést, hogy azok az önvezetést ösztönző politikát hoztak.
"Olyan piacra szeretnénk belépni, ahol a kormányzat nagyon erős támogatást nyújt” - mondta. Peng vezérigazgató ragaszkodik ahhoz, hogy a vállalat olyan területen dolgozzon, ahol „nem sok” versenytárs van. Azt mondta, nem aggódik a Tesla robotaxik felé való terjeszkedési terve miatt, mivel az elektromos járműóriás nem fektetett „elég hosszú ideig” az ágazatba. Hozzátette, hogy a Teslának kihívásokkal kell szembenéznie a hatósági jóváhagyás elnyerése során, hogy Kínában elindíthassa jellegzetes félautonóm vezetési szolgáltatását.