Gyurkity Péter

Letöltések - győzni látszik a zene- és filmipar

A fájlmegosztás és a p2p terén nyugaton a helyzet egyáltalán nem változatlan, hiszen az elmúlt hetekben-hónapokban a jogvédők egymás után mértek komoly csapásokat az eddig igencsak népszerűnek bizonyult portálokra és az azokat üzemeltető személyekre. A Pirate Bay és mások példája pedig arra inti a többieket, hogy a jövőben sokkal óvatosabban járjanak el: néhányan máris bejelentették, hogy felhagynak tevékenységükkel, mások pedig ugyanezt fontolgatják.

Egyesek ugyan kitartanak, még olyan felméréseket is felhoznak példaként, miszerint a kalózkodás nincs komoly hatással az érintett iparágak bevételére, ez utóbbiak saját elsődleges domain létrehozását tervezik szigorú felügyelet mellett, az EU tagországai pedig az ACTA révén fokozhatják az ellenőrzést - bár erről a hazai illetékesek igyekeznek megnyugtató módon nyilatkozni, akár még az amerikai javaslatokkal is szembeállítva a tervezetet.

Az SG hasábjain is olvashattunk legutóbb az egyik legnépszerűbb portál, a BTJunkie leállásának bejelentéséről, amelyet éppen a Pirate Bay üzemeltetői ellen meghozott bírósági ítélet - pontosabban a fellebbezés elutasítása - váltott ki. Ezzel búcsút mondhattunk mintegy 4 millió torrent fájlnak, valamint az azok által belinkelt tartalmaknak, a közlemény pedig a legutóbbi hírek szerint másokat is hasonló lépés megtételére ösztökélt. Könnyen előfordulhat, hogy egymás után lépnek majd le a színről a népszerű, egykor nagy névnek számító weboldalak, ezzel pedig alaposan megfogyatkozik a kínálat azok számára, akik a könnyen és kényelmesen letölthető anyagok között kívánnak válogatni.

Nem vitás, hogy a letöltendő börtönbüntetés kiszabása nagyon komoly hatással van az itt tevékenykedő magánszemélyekre, meglehetősen kevesen engedhetik meg maguknak a rögzített idejű vakációt valamelyik hűvösebb létesítményben, így az sem meglepő, hogy egyesek már a BitTorrent végéről beszélnek - még akkor is, ha itt nem kizárólag a torrentoldalakról van szó, hanem az olyan óriás portálokról, mint a MegaUpload, amelynek német üzemeltetőjét az amerikai hatóságok kérésére nemrég tartóztatták le Új-Zélandon. Már-már boszorkányüldözésre hajaz a jogvédők ügybuzgalma, ám még mindig vannak olyanok, akik úgy gondolják, hogy a vállalati szférában előbb-utóbb belátják tévedésüket. Ez utóbbiak táborába tartozik az isoHunt, amely hat év és két eljárás után még mindig áll, míg az immár ötödik helyre előlépett Extratorrent adminisztrátora úgy véli, hogy tulajdonképpen egy megállíthatatlan folyamatnak próbálnak gátat szabni, ami értelemszerűen nem fog sikerülni.


Nyilván a jövőbeni hasonló megpróbáltatásokat szeretné elkerülni a Pirate Bay (amelynek főkolomposai egyébként még mindig elkerülhetik a szabadságvesztés tényleges letöltését), amely hamarosan mindenhol lecseréli és elhagyja a jól ismert torrent állományokat, hogy helyüket az úgynevezett magnet hivatkozásokkal töltse fel. Ezzel egy időben egyik felhasználójuk közzétett egy magányos torrent fájlt, amely viszont az összes, ma meglévő torrentet és magnetet tartalmazza (a kapcsolódó hozzászólások nélkül), ennek mérete mindössze 90 MB, így könnyen és gyorsan felállíthatnak egy-egy proxy oldalt, hogy megkerüljék az újabb támadásokat és az egyes országok által életbe léptetett tiltásokat. Ezáltal igencsak megnehezítik a jogvédők dolgát, akik többnyire hasztalan próbálkoznak a portál elérésének teljes blokkolásával.

Számukra is érdekes lehet egy tengerentúli tanulmány, amely a sokszor ördöginek tartott torrent állományok hatását vizsgálja, mégpedig a filmipar bevételeire tekintettel. Az egyetemi kutatók által készített 28 oldalas anyagban - némileg meglepő módon - arra a következtetésre jutottak, hogy az amerikai debütálásokra nem igazán hatottak negatívan az ezen tartalmakat széles körben elérhetővé tévő torrent fájlok, itt egyedül a nemzetközi megjelenéseknél volt kimutatható némi visszaesés.

Arról van azonban szó, hogy az egyéb országokban később megjelenő mozifilmek az ottani érdeklődők számára már csak a fájlmegosztó portálokon történő gyors terjedés után váltak megtekinthetővé, ez pedig nagyjából 7 százalékkal rontotta a végleges bevételi mutatókat. A kutatók szerint amennyiben az illetékes stúdiók közelebb hoznák egymáshoz az amerikai és a nemzetközi megjelenési dátumokat, ez a hatás jórészt kiküszöbölhető lenne - ők tehát nem a jogvédőktől, hanem az iparági szereplőktől várják a megoldást.


A zeneipar eközben mindent elkövet annak érdekében, hogy a domainek rendszerét felügyelő ICANN elfogadja az általuk benyújtott tervezetet a .music elsődleges domain létrehozásáról. Ezt ők úgy képzelik el, hogy kizárólag a kezdeményezésben résztvevő szervezetek tagjai (előadók, zeneszerzők, kiadók, stb.) hozhatnának létre .music végződésű weboldalt, mások számára ezt nem tennék lehetővé, ezzel egy időben pedig fokozott ellenőrzést valósítanának meg a teljes tartományon belül, kifejezetten jogsértő tartalmak és másolatok után kutatva - és nyilván letiltva azon címeket, amelyek pozitív eredményt mutatnak a keresések során. A RIAA, az IFPI, valamint más szervezetek csatlakozásával létrehozták a Far Further nevű koalíciót, amelynek elsődleges célja, hogy a .music domain ezen elképzelés mentén jöjjön létre.

Nincsenek egyedül azonban ezen törekvésükkel, hiszen a .music megszületéséért immár öt éve lobbizó Constantine Roussos szintén ezen dolgozik - saját tervezete szintén viszonylag szűk keretek közé szorítaná az ilyen végződésű portálok tulajdonosait. Azt azonban egyelőre nem tudni, hogy ki lesz a nyertese ennek a versenyfutásnak, hiszen amennyiben a felek nem tudnak megállapodni egymással, aukcióra kerülhet sor, imigyen döntve el a vitát. Optimista vélemények szerint 2013 második felében tehetnek majd pontot az ügy végére, idén májustól viszont a széles közönség is kommentálhatja majd a folyamatot, illetve bármilyen hasonló beadványt.

A nemzetközi színtéren ennél sokkal nagyobb feltűnést és vitát váltott ki az ACTA, amely egyezmény sokak szerint homályos rendelkezéseivel és előírásaival több problémát okoz, mint amennyit megoldana. A kritikusok között található az Electronic Frontier Foundation (EFF), amely attól tart, hogy a jogvédők a jelenlegihez képest egy magasabb szintre helyezik az ellenőrzést, és bár a módosítások eredményeként a dokumentumban előírtak megsértéséért közvetlenül senkit nem vehetnek őrizetbe, a megállapodást aláíró államokban erre a sorsra juthatnak azok, akikkel szemben a helyi hatóságok eljárnak - vagyis a végeredmény ugyanaz lesz. Szerintük túlságosan alacsonyra állítják a lécet, eddig nem büntethető tevékenységeket vagy akár terméket (így a szürkepiacon található, ám egyébként legális gyógyszereket) kriminalizálnak, ami súlyos problémákhoz vezet majd - egyelőre még nem írta alá elegendő tagország az egyezményt ahhoz, hogy uniós szinten is elfogadják azt.


Nyilván a kritikákra is reagálva tette közzé a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala a gyakori kérdések és válaszok listáját, amelyek között megtaláljuk a leggyakrabban elhangzó kifogásokat. Itt több megnyugtató kitételt is olvashatunk, szerintük nincs szó kriminalizálásról, internetcenzúráról, vagy akár a felhasználók személyes adatainak kiszolgáltatásáról, azt pedig több ponton is hangsúlyozzák, hogy itthon nem jár majd komoly változásokkal a ratifikálás, hiszen a magyar jogszabályok a legtöbb pontban már most is megfelelnek az itt található kritériumoknak. Ez a jelek szerint nem csillapította le a kedélyeket, hiszen Budapesten a napokban mintegy ezren tüntettek a fájlcserélés szabadságáért, sőt az Anonymous csoport még az SZTNH weboldalát is megbénította néhány órára.

Tiltakozás ide, hackertámadás oda, nagyon úgy tűnik, hogy jelenleg a jogvédők állnak nyerésre. Teljesen megbénítani valószínűleg soha nem tudják majd a fájlcserélő portálokat és az azokat használó közösséget, ám a komoly büntetések és ezek elrettentő hatása jelentős mértékben szoríthatja vissza a torrentezést - amíg fel nem bukkan egy utód, hogy átvegye a vezető szerepet. Bár arra is láthatunk példát, hogy az egykor sokat szidott platformok sikerrel győzik meg a szórakoztatóipart az együttműködés várható gyümölcseiről (lásd YouTube és általában a videómegosztók helyzete), minden arra utal, hogy a BitTorrent és a legalitást annyira nem forszírozó letöltőoldalak továbbra is a céltábla szerepét töltik majd be.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • atomjani #66
    Narumon gondolkoztam ezen. Ebbe az irányba lehet csak haladni. Egy olyan agymosást csináltak eddig, hogy közömbösek lettünk az olyan megnyilatkoztatással szemben, hogy törvénytelen, nem emberi viselkedés megvásárlás nélkül hallgatni valamit. Igazából ez a koncepció bedőlni látszik. Ez egy féknek jó bizonyos határig.
    Inkább arra kellett volna megtanítani az embereket, hogy nem kell mindenért fizetni, de akik számukra jó zenét készítettek, azok csak megérdemlik a pénzt. Már évi 1 szám kifizetése is jó és a lehetőségeihez képest ez növelhető.
    Valahol ott lehet a probléma, hogy ugyan a számot értékelik, de az előadót már nem. Vagy a rosszabbik esetben egy számot sem értékelnek igazán. Azt hiszem vagy túl kevés számot hallgatott meg, vagy nagyon felületesen hallgatta és élte át érzelmileg.
    A te koncepciód azért mutat jó irányba, mert egyrészt nem egy teljesíthetetlen dologról van szó hihetetlen nagy elvárással és teherrel. Másrészt meghagyja a szabad döntést, hogy melyik értékeli igazán az ember és melyik érdemeli ki pénz formájában a fizetséget. Sajnos szinte minden zenész és zenei kiadó azt hirdeti, hogy milyen jó zenéje van és neki jár érte pénz. Hát ez valóságban úgy van, hogy hagyjuk a marketing szöveget, inkább add oda a zenét. Ha valóban értékesnek találom és az én érzéseim szerint megérdemli a pénzt, akkor meg is kapja. Olyan zene után fizetni, amit az emberre rátukmálnak és végül kiderül, hogy számunkra szart se ér, az nem fair dolog. A zenész és a kiadó a fogyasztókból él meg. Mivel a törvény nem hat az emberekre és nagy ívben leszarják azokat, akik nem adnak igazi értéket számukra, ezért a zene és filmiparnak is nagy változásnak kell átesnie.
  • narumon #65
    "Viszont választás elé se fair állítani, hogy 50 zenéből válassza ki azt a kettőt, amit továbbra is fog hallgatni és fizessen érte, miközben a többi is olyan jó."

    Most évi 50 zenéről beszélünk vagy mi? Mert olyan mintha most azt mondanád, hogy eddig nulla zenéd volt és hirtelen kell megvenni 50-60 lemezt? Évi 50 jó zene garantálom, hogy nincs, főleg olyan ami pénzt ér.
    Én évek óta veszek lemezeket hol 2-t egy évben hol 7-et attól függ mi jelenik meg, milyen a felhozatal, így most van pl közel 200 bakelit lemezem, kb 150 CD-m, kb 50db DVDm és kb 20-30 játékom. Körbenézve ismerősök között nagyságrenddel több mint nekik, pedig van olyan közöttük aki jobban áll anyagilag mint én. Én nem azt mondom, hogy töröld le a zenéket a vinyódról, én pont azt mondom, hogy hallgasd őket, és ütemezd be, hogy melyik az amelyik legjobban tetszik, azt vedd meg legközelebb. Töltsd le újakat, hallgasd őket, majd amelyik legjobban tetszik vedd meg legközelebb amikor tudod. Lehet, hogy 1 évben 2 CD-re lesz pénzed, lehet ha megerölteted magad akkor 4-5-re is futja, és azt veszed észre, hogy pár év múlva milyen szépen mutatnak a polcon. Engem pl jó érzéssel tölt el, hogy tudom, hogy a kedvenc filmeimhez hozzájártulam valami apróval. Pedig van olyan DVD ami ki sincs bontva, mert láttam már elégszer, meg ha nagyon meg akarom nézni akkor letöltöm, de ott a polcon, tudom, hogy fizettem az alkotóknak érte, és reménykedem, hogy lesz még ilyen film.
  • atomjani #64
    Ez a Fair Use szemlélet nekem is tetszik. Mégis felvetődik a kérdés, hogy mennyien fizetnek is a jó számokért. Visszahozható e az a becsületesség az emberekben, ami régen is megvolt.
    Szerintem lehet ezt fokozni. Például azzal, hogy amennyiben a későbbiek során úgy gondolja, hogy többet is megér a szám, akkor támogatás formában bármikor fizethetne be pluszban a számért. Illetve elmesélheti a vele kapcsolatos élményt ott az oldalon és mondjuk más közösségi oldalon, ismerősei számára, így ajánlva nekik.
    Különben szerintem a magas árak is okozhatnak meggondoltságot. Most gondolj bele! Honnan tudja az ember, hogy fog e számára a zene annyi értéket hozni, hogy megérdemli mondjuk azt a 3 ezer forintot kifizetni? Legyen például a Hary Potter főcím dala. Oké, elsőnek jónak tűnik. De ugye annyit ér, amennyit idők során hoz az embernek. Például legyen egy romantikus zene, ami sok szép pillanathoz segített a párunkkal töltött együttlét alatt. Lehet hogy pont ez hozta össze a két embert. Ezekről előre nem tudhatjuk. Később jövünk rá, hogy baromi sokat köszönhetünk neki. Vagy hogy semmit nem hozott számunkra, nagyon hamar unalmassá vált.
    Van amit megvettem, mert jónak ígérkezett és másképp nem jutottam hozzá. Van amit pedig azután vettem meg, miután rájöttem, hogy mennyire is sokat segített és megérdemlik a pénzt. Elsőnek ezt nem tudtam.
    Az árak is számítanak, hiszen nem akarok például egy film miatt 10 ezer forintot fizetni. De egy ezrest simán kifizetnék, mert annyit tudok adni egyelőre. De ha úgy gondolom, hogy ér is 10 ezret és esetleg jön is be hozzám pénz úgy, hogy ki tudjam fizetni, akkor megteszem. Sajnos a kevés pénz miatt prioritás végére szokott kerülni és ez elég sajnálatos. Mármint hogy az ember nem kap annyi pénzt, hogy mindenkinek tudjon adni annyit, amennyit szerinte megérdemel. A milliomosok ezt megtehetik. Egy munkanélküli vagy kis jövedelmű viszont nem. És ez nem azért van, mert olyan sok zenét akar hallgatni. Viszont választás elé se fair állítani, hogy 50 zenéből válassza ki azt a kettőt, amit továbbra is fog hallgatni és fizessen érte, miközben a többi is olyan jó. Olyan ez, mintha a kezedet levágná valaki, mert úgy gondolná, hogy neked csak egy kéz használatára vagy jogosult. Érzelmi szinten sem lehet túlságosan korlátozni az embert. Lehet hogy így tud teljes életet élni olyan ember, aki ennek az állapotnak köszönhetően sok jót tesz az embereknek és nem egy besavanyodott ember lesz.
  • narumon #63
    "Mindent meg lehet cáfolni. Tényleg kíváncsi vagyok, hogy te milyen megoldást javasolnál a jelenleg kialakult helyzetre."

    Olyan megoldás nincs ami mindenkinek egyaránt megfelelne. A legjobb megoldás talán az online letöltések, de pl ez nekem többnyire azért nem felel meg mert én pl szeretem megkapni a fizikai adathordozót is. Mondjuk a CD-ket én többnyire szarnak találom ezért jó ideje csak Vinyl lemezeket veszek.

    "Az egyértelműen kiderült, hogy a jelenleg alkalmazott üzletpolitika nem működik. A fájlmegosztást sem lehet megállítani."

    Így van, de régen is volt kalózkodás - kazetta másolás, de mivel nem volt ilyen könnyen hozzáférhető (vagy legalábbis 1 havernak az öt közül meg kellett vennie a lemezt/kazettát, hogy a többiek át tudják másolni így nem volt gond. Ha megnézed régen egy magyar előadó mondjuk Edda 1 lemezéből önmagában eladtak 50.000db-ot, most egy magyar előadó lemezéből átlagosan pár ezer darab fogy, ha az ötöt eléri akkor az azt hiszem már platinalemez.)

    A gond is itt van szerintem, hogy a legtöbb ember természetesnek veszi, hogy ő "ingyen" tölt. Az ég világon semmi gond sem lenne ha mint lentebb írtam, csak 1-2 lemezt venne évente, ami praktikusan azt jelenti, hogy a kedvenc előadói lemezét legalább megvenné. Nem veszi, csak dumál. Minden ilyen forumon felbukkannak emberek akik beírják, hogy így drága meg úgy drága meg hogy az naponta lenne 3000Ft. (mint lentebb írta a srác). Ez a gond, hogy ha már nem tud naponta minden szart megvenni (mert azért ott már szarhegyek vannak ha naponta új zenét akar hallgatni), akkor inkább nem vesz egyet sem egész évben és veri a mellét, hogy szopjon le az összes kiadó. Ez így nem működik.

    "A általam javasolt havidíjas megoldásból még mindig több pénzt kapna a szerződ és a kiadó is mint jelen pillanatban a nélkül, hogy tövényeket kelljen hozzá változtatni, vagy bűnözőnek kellene tekinteni a nem együttműködő embereket."

    Számolj egy kicsit azért utána. Reálisan ki fizetne ezért havi 5.000Ft-ot? Szerintem ha Magyarország területén 100.000 embert mondok az már sok. Ez pedig nem fedezné az összes bevételt. Ráadásul rengeteg gondot felvet;

    1, Ki kapja a bevételt és mi alapján? Mennyit adsz belőle a Microsoftnak a Windows miatt és mennyit adsz mondjuk a Call of Duty fejlesztőjének? Mennyit kap Lady Gaga és mennyit kap az Apoptygma Berzerk? Mennyit kap belőle a Transformers és mennyit a Szaffi? Mérni sem tudod mert ugyanonnan tölt ahonnan eddig és nem egy központi oldalról.

    "Jelenleg a piacnak az a része amit én megcéloznék egyébként is fizet a művekért illetve fizetne érte ha az árat megfelelőnek tartaná."

    Sokan az árral jönnek, de ha reálisan megnézed, a CD-k vagy ha úgy tetszik a zenei anyagok ára az utóbbi 5 évben csökkent az infláció és a forint elszaródása ellenére is. Én még mikor elkezdtem CD-t venni 2.000 - 2.500 Ft között vettem őket. A fizetésem akkor 25.000 Ft volt. Most egy CD 3000-4000 Ft de ha nem ragaszkodsz a fizikai hordozóhoz akkor online zeneletöltés az 2500-3000, és most nem 25.000 a fizetés. Ez egy egyszerű bullshit, könnyű mindig az árakra hivatkozni, és ne mondja nekem senki, hogy ÉVENTE 2 lemezt ne tudna megvenni, mert az nem irkálna ide, meg nem lenne tele az összes McDonalds, KFC, BurgerKing, ahol egy röpke kajára kiad ennyit.

    "Így is lesznek olyanok, akik majd nem fizetnek, de tökéletes rendszer nincs. Csak a kevésbé rosszat tudjuk választani."

    A kevésbé rossz az én meglátásom szerint a Fair Use lenne. Azaz tölts le zenét, hallgasd őket, de ami igazán tetszik azt vedd meg! Ne az összeset csak ami szerinted tényleg jó! Tölts le filmeket és ami igazán tetszett azt vedd meg! Elég mérsékelt kiadást tudnál ezzel produkálni, és mégis NAGYSÁGRENDEKKEL nőne a jogtiszta bevétel.

    "A törvény még soha sem segített senkin, mivel a törvény csak bűntetni tud."

    Egyetértek de amíg a mostani fiatal büszkén lehülyézi a társát (megtörtént eset), hogy ő pénzt adott CD-ért, mert ő azt ingyen is le tudja tölteni, addig nem tudom mit várunk.
  • MutenRoshi #62
    Mindent meg lehet cáfolni. Tényleg kíváncsi vagyok, hogy te milyen megoldást javasolnál a jelenleg kialakult helyzetre.

    Az egyértelműen kiderült, hogy a jelenleg alkalmazott üzletpolitika nem működik. A fájlmegosztást sem lehet megállítani.
    A általam javasolt havidíjas megoldásból még mindig több pénzt kapna a szerződ és a kiadó is mint jelen pillanatban a nélkül, hogy tövényeket kelljen hozzá változtatni, vagy bűnözőnek kellene tekinteni a nem együttműködő embereket.
    Jelenleg a piacnak az a része amit én megcéloznék egyébként is fizet a művekért illetve fizetne érte ha az árat megfelelőnek tartaná.
    5000 forint egy hónapban azért, hogy bármit letölthess nem sok összvetve, hogy mennyi egyetlen album és mozijegy ára. Egy nyugat-európai vagy USA beli átlag fizetésből az ember tényleg nem gondolkodik a vásárláson, de a világ más részén ezek az összegek megterhelőek.
    Az emberek már jelenleg is bármit letudnak tölteni, csak abból nincs semmiféle bevétel vagy ha van az a feketepiacot támogatja.
    Így is lesznek olyanok, akik majd nem fizetnek, de tökéletes rendszer nincs. Csak a kevésbé rosszat tudjuk választani.
    Új tövényekkel és böntetésekkel semmit sem fognak megoldani. A törvény még soha sem segített senkin, mivel a törvény csak bűntetni tud.
    Kisarkítva a végén még eljuthatunk odáig is, hogy letartóztatják azt, aki nem nézi meg a reklámot a tv-ben, hanem csak a filmet, mivel ezzel meglopja a csatornát, akinek a reklámokból van bevétele.
  • narumon #61
    Pedig azt nem lehet mondani, hogy évi 1 CD vásárlásra megerőltető lenne (akár adathordozón akár bármilyen formában) és mégis az. Elég ha csak visszanézel pár hozzászólást, ahol mindenféle mondvacsinált indok miatt nem vesznek lemezt, és miután megcáfolták őket sem fognak többet venni. Csak a hiszti megy.
  • narumon #60
    "A zenénél és a filmnél van választásom, hogyan jusson el hozzám, de a kiadók nagy része ennek ellenére a fizikai adathorozókat eröltetik."

    Ez nem igaz, minden kiadó jelen van az online piacon, gyakorlatilag szerintem marginális hibahatáron marad az a lemez amit nem tudsz letöltéssel megávásárolni.

    "Itt jön be az az elméletem, hogy a zenekar koncertezzen és szerezzen abból pénzt. Aki a koncertezésből összet tud szedni annyit, hogy lemezt tudjon csinálni annak megvan a létjogosultsága a zenepiacon."

    Azért ez kicsit fordítva működne. Mert ismeretlen együttesek koncertjére az átlagember nem megy el, ez tipikusan underground stílus, ott ez be is válna, bár mivel ismerek sok zenészt én nem ezt látom. Nagyon sok fiatal együttes koncertezik, de mivel nincs lemezük és nem befutottak ezért nem kapnak érte pénzt. A te analógiáddal élve soha nem jönne össze az összeg a stúdió lemezre, mert amíg ez nincs meg addig nulla vagy gyakorlatilag utiköltségért játszanak ezek az együttesek. Ez egy 22-es csapdája. Azt meg már nem is említem, hogy vannak abszolút nem koncertképes műfajok.

    "Talán azoknak a formációknak a számát is csökkentené, akik nem maguk írják a zenéiket, hanem készen vásárolják, vagyis nem vesznek részt abban a nehéz évekig tartó szellemi megterhelésben amiről korábban szó volt, mégis ők keresik vele a pénzt. "

    Szerintem pont fordítva. Ezek után méginkább csak az lenne a piacon akinek pénze van megjelenni, hiszen ahogy előbb írtad a feltörekvő zenészek évekig gyűjtögethetnének a koncertekből mire nagyon jó esetben össze jönne egy stúdiómunkára való összeg.

    "Ne csak a tengeren túli zenekarokra gondolj. Lehet, hogy drága a studió de nem hiszem, hogy Magyarországon elkérnek 1M dollárt ezért."

    Magyarországon egy stúdió felszereltségtől függően 16-32.000 Ft egy napra (8 órára). Egy lemez összerakásához ha pöpec kész ötletekkel mész kb 300 óra kell ez 37 nap napi 8 órában mondjuk 18.000 Ft-os elég kedvezményes árral számolva ez 666.000 Ft. Ha nem vagy olyan szerencsés, hogy valahol már kicsiszoltatok mindent, akkor ennek a dupa idejével érdemes számolni, és ez csak stúdiómunka. (Nyugaton ennél drágábbak a stúdiók, de egy egy lemezre fordított idő is lényegesen nagyobb, nem véletlenül szólnak jobban a nyugati lemezek, nem véletlenül van nagy részük sokkal jobban kidolgozva, ott 1000 studió óra alatt gyak. semmi nem készül el)

    "Azt is eltudom viselni, ha a zenésznek le kell mondania luxusautók és luxusvillák megvételésról, mert akármilyen megterhelő a zeneírás a ténylegesen elvégzett munka nem áll arányban a profittal."

    Azért most te nagyon lesarkítod a zenélést a világon arra a néhány sztárra aki tényleg így él belőle. (Mármint kiadott két lemezt és már istentudja hány millió dollárja van - azért a nagy többség nem ilyen "szerencsés")

    "A programozó munka is folyamatos szellemi megterhelés és nem könnyebb mint zenét írni és egy prograzmozó munkáját gyakran többen használják mint, amennyien meghallgatnak egy zenekart, de a progamozó mégsem keres vele annyit, mert őt a ténylegesen elvégzett munka után fizetik.
    "

    Ez nem igaz, a programozó pont jogdíjakat is ugyanúgy tud keresni mint egy zenész. Az adott pillanatban elvégzett szellemi munka, mondjuk egy app megírása telefonra, után lényegében évekig szedheti be ugyanannak a munkának a gyümölcsét anélkül, hogy dolgozna vele utána folyamatosan. Vagy már megint egy valahol alkalmazásban álló programozót hasonlítasz egy szabadúszó zenésszel? Ha alkalmazásban álló programozót hasonlítasz akkor azt hasonlítsd össze a bárzenésszel, aki minden este játszik és az este végén megkapja a pénzt, az meg vagy elég valamire vagy nem. Almát az almával, körtét a körtével hasonlíts!

    "Igen lenne olcsóbb és drágább internet. Ez annyival barátságosabb mint a jogdíjak adathordozókba építése, hogy így én válaszhatok, hogy kifizetem e vagy sem. Míg az adathordozók árába beépített összeget akaratunk ellenére nyomják le a torkunkon. Akkor is fizetnem kell, ha a saját képeimet tárolom rajtuk."

    Egyetértek ezért nem fog soha senki a nagyobb csomagra előfizetni.

    "Ha azt tölt le az ember amit akar és legalábisan, akkor sokan előfizetnének a nagyobb csomagra."

    Mármint azt amit akar? Filmet, játékot, zenét, programot? Nem gondolod, hogy ennek valami horror ára lenne? Az egyik internet csomag lenne 3.000 Ft a másik meg 33.000 és még lehet hogy keveset is mondtam. Mert 1-2 ezer plusz forintból nem fizeted ki a játékkiadókat, a programkiadókat, a zenészeket, a filmjogdíjakat, és még ki tudja miket nem említettem.

    "A Magyar konstrukcikóknál az a probléma, hogy ott is darab áron vásárolsz és a másolás védelem miatt ezeket nehéz használni illetve kicsi a kínálat."

    A vodafone.nak is volt olyan kínálata, hogy havi 1-2e forintért cserébe hozzáférhettél egy nem tudom mekkora (de gondolom kellően nagy) adatbázishoz és azt hallgattál belőle legálisan amit akartál. Szerintem már befuccsolt mert minimális volt az érdeklődés iránta, pedig ennél olcsóbban már mit akarnak az emberek?

    "Ha 1-5000 forintot kellene fizetnem havonta és azért cserébe bármilyen zenét és filmet letölthetek anélkül, hogy bűnözőnek neveznének és folyton a nyakamba lihegnének én kifizetném és szerintem sokan mások is. Talán még te is."

    Én így is megveszem ami érdekel, és ritkán fizetek havi 3-6e forintnál többet. Viszont rengeteg ember van aki soha egy büdös fityinget nem adott még ki cd-ért vagy filmért, ők ezután sem adnának, és már be is dölt az egész elméleted :(

    "Nem tudhatod, hogy megveszem-e vagy sem. Hol van itt az ártatlanség vélelme? :)"

    Bocsi, csak tapasztalatom szerint azok magyaráznak mindig legjobban akik semmit nem vesznek meg :) Ezer bocsi tényleg, nem akartam személyeskedni. Viszont ha ma Magyarországon mindenki havonta csak 1CD-t vagy filmet venne, akkor nem lenne az egész hiszti a kiadók részéről sem. A szomorú hogy vagyunk tízmillióan, mondjuk ebből akik fogyasztói csoport, legyen 5 millió és Magyarországon mennyi CD fogy évente? 50.000? Jó esetben. Ami azt jelenti, hogy a potenciális zenehallgatók évente csak 1 CD-t vennének (vagy bármilyen más módon zenét) akkor 416.000 lemez fogyna HAVONTA! Vesd össze a két számot. No ennyire szarik mindenki a Fair usera, és ennyire szarna a beépített jogdíjra vagy bármire.
  • MutenRoshi #59

    "Ez rossz példa, az adott alkatrészt egyszer tervezték meg mégis jogdíjat kap utána a tervező / feltaláló a futószalag már csak a kész termék ami az összehasonlításodban a futószalagon készülő CD és nem a zene."

    Az alkatrészt lehet, hogy egyszer tervezték meg, de egy autó az egy anyagi dolog. Azért veszed meg, mivel közlekedni akarsz vagy kell egy státusz szimbólum. Egy hanglemeznél nem a benne lévő műanyagért fizetsz, hanem a rajta lévő adatért. Ez az adat már nem csak a hanglemezen keresztül tud eljutni hozzám hanem más közegeken is. Míg egy autót nem tudsz letölteni.
    A zenénél és a filmnél van választásom, hogyan jusson el hozzám, de a kiadók nagy része ennek ellenére a fizikai adathorozókat eröltetik.

    "Javarészt abból élnek ne izgulj."
    Ne aggódj, nem izgulok.

    "Azért a szellemi tevékenység kicsit másképpen működik mint te azt gondolod, mert egy jó lemez elkészítése szellemileg és fizikailag is megterhelő, adott esetben évekig tarthat. Tehát te azt gondolod, hogy aki mondjuk 2 év alatt készít el egy albumot vagy ír meg egy könyvet, az utána ezért ne kapjon semmit? Vagy mi az elképzelésed? (Mert ugye mindkét esetben általában úgy néz ki a dolog, hogy elmegy ezzel a kész anyaggal a kiadóhoz aki ad érte egy fix összeget, mondjuk 100.000 Ft-ot [mondtam egy összeget])"

    Ha elolvasod mégegyszer amit írtam, nem az szerepel benne, hogy a szerző ne kapjon semmit. Pontosan az lenne a lényege amit próbáltam leírni, hogy a szerző kapja közvetlen a pénzt és ne a kiadó, vagy ha már muszáj a kiadót bevonni, akkor is kisebb legyen a bürokrácia, ahol elveszik a pénz.


    "A kaidók jelenleg a finanszírozás szerepét töltik be, egy átlag együttesnek ugyanis nincs pénze finanszírozni a stúdió és egyéb költségeket. Tehát az egy mese habbal, hogy jön egy együttes és majd mindent megcsinál magának, komoly stúdió bérlése milliókba kerül és ezt még bármilyen eladás előtt kell produkálni, különben lemez sem lesz."

    Itt jön be az az elméletem, hogy a zenekar koncertezzen és szerezzen abból pénzt. Aki a koncertezésből összet tud szedni annyit, hogy lemezt tudjon csinálni annak megvan a létjogosultsága a zenepiacon. Cserébe mi fogyasztók annyit kapunk, hogy minőségibb lesz a zene, mivel nem tudnak feltörni a tehetségtelen emberek és nem lesz ezért népszerű egy banda, mert a kiadó folyamatos reklámozza őket illetve fizet a rádióknak, hogy éjjel-nappal azt játszák. Talán azoknak a formációknak a számát is csökkentené, akik nem maguk írják a zenéiket, hanem készen vásárolják, vagyis nem vesznek részt abban a nehéz évekig tartó szellemi megterhelésben amiről korábban szó volt, mégis ők keresik vele a pénzt.

    "Abban az esetben ez jogos is, ha a lemez elkészülésébe belefektettek mondjuk reklámmal együtt 1M dollárt. Vagy ezért cserébe le kéne mondaniuk bármiről?"
    Ne csak a tengeren túli zenekarokra gondolj. Lehet, hogy drága a studió de nem hiszem, hogy Magyarországon elkérnek 1M dollárt ezért. Azt is eltudom viselni, ha a zenésznek le kell mondania luxusautók és luxusvillák megvételésról, mert akármilyen megterhelő a zeneírás a ténylegesen elvégzett munka nem áll arányban a profittal. A programozó munka is folyamatos szellemi megterhelés és nem könnyebb mint zenét írni és egy prograzmozó munkáját gyakran többen használják mint, amennyien meghallgatnak egy zenekart, de a progamozó mégsem keres vele annyit, mert őt a ténylegesen elvégzett munka után fizetik.



    "Ez nagyon rossz ötlet, voltak erre irányuló tervek (és Magyarországon azt hiszem még vannak is), de; aki tényleg csak internetre használja az minek fizessen jogdíjat? Hova kerülne a jogdíj, ebből most is nagy botrányok vannak a felszín alatt! Vagy lenne olcsóbb és drágább internet? Szerinted ki fizetne elő a drágábbra? Senki."

    Igen lenne olcsóbb és drágább internet. Ez annyival barátságosabb mint a jogdíjak adathordozókba építése, hogy így én válaszhatok, hogy kifizetem e vagy sem. Míg az adathordozók árába beépített összeget akaratunk ellenére nyomják le a torkunkon. Akkor is fizetnem kell, ha a saját képeimet tárolom rajtuk. Ha azt tölt le az ember amit akar és legalábisan, akkor sokan előfizetnének a nagyobb csomagra. Már jelen pillanatban is sokan vizetnek plusz összeget a VOD szolgáltatásokért. Azt is lehetne tovább feljeszteni. Az a probléma, hogy még nem elég nagy a kínálat és a filmek drágák. Ha havidíjas lenne és azt néz meg az ember amit akar, többen használnák így viszont a többség nem.


    "Utópia, szerinted ki fizetne 1000Ft havidíjat? Vannak ilyen konstrukciók ma Magyarországon több szolgáltatónál is (ha még nem szartak be), úgy tudom nem mennek túl jól. Az előfizetéses modell már ezerszer csődöt mondott, aki sajnál néha pénzt adni zenére meg filmre, az sajnál 1000 Ft-ot fizetni havonta ezek eléréséért is. (ráadásul ennyiből ki sem jönne ha filmet és zenét is el akarsz érni)"

    Igen. Lenne, HA. Ha lenne aki fizetne érte, de ha ennyit fizetne érte akkor mi gátolja meg, hogy jelenleg fizessen filmért és zenéért?"

    A Magyar konstrukcikóknál az a probléma, hogy ott is darab áron vásárolsz és a másolás védelem miatt ezeket nehéz használni illetve kicsi a kínálat.
    Ha 1-5000 forintot kellene fizetnem havonta és azért cserébe bármilyen zenét és filmet letölthetek anélkül, hogy bűnözőnek neveznének és folyton a nyakamba lihegnének én kifizetném és szerintem sokan mások is. Talán még te is.


    "A kiadónak most sem kell semmilyen infrastruktúrát építenie hiszen azt már megtette az apple, a google, az amazon, stb. A kiadónak csak oda kell adnia a művet és elérhető ilyen módon. Mégsem veszed meg."

    Nem tudhatod, hogy megveszem-e vagy sem. Hol van itt az ártatlanség vélelme? :)
  • narumon #58
    Néhány gondolat az írásodhoz.

    "Vagy egy autógyártásban minden egyes darabot külön le kell gyártani még, akkor is ha futószalagon történik. Minden egyes darab mögött ott van az elvégzett munka."

    Ez rossz példa, az adott alkatrészt egyszer tervezték meg mégis jogdíjat kap utána a tervező / feltaláló a futószalag már csak a kész termék ami az összehasonlításodban a futószalagon készülő CD és nem a zene.

    "de én úgy gondolom, hogy egy zenész inkább adjon koncerteket és éljen meg abból."

    Javarészt abból élnek ne izgulj.

    "Nem elfogadható, hogy készít egy lemezt aztán évekig semmit sem kell tennie."

    Azért a szellemi tevékenység kicsit másképpen működik mint te azt gondolod, mert egy jó lemez elkészítése szellemileg és fizikailag is megterhelő, adott esetben évekig tarthat. Tehát te azt gondolod, hogy aki mondjuk 2 év alatt készít el egy albumot vagy ír meg egy könyvet, az utána ezért ne kapjon semmit? Vagy mi az elképzelésed? (Mert ugye mindkét esetben általában úgy néz ki a dolog, hogy elmegy ezzel a kész anyaggal a kiadóhoz aki ad érte egy fix összeget, mondjuk 100.000 Ft-ot [mondtam egy összeget])

    "de jelen pillanatban már ott van az internet is mint közeg, ezért a kiadók gyakorlatilag feleslegessé váltak."

    A kaidók jelenleg a finanszírozás szerepét töltik be, egy átlag együttesnek ugyanis nincs pénze finanszírozni a stúdió és egyéb költségeket. Tehát az egy mese habbal, hogy jön egy együttes és majd mindent megcsinál magának, komoly stúdió bérlése milliókba kerül és ezt még bármilyen eladás előtt kell produkálni, különben lemez sem lesz.

    "A zenész már képes akár közvetlen is eljutni a közönségéhez és a meglátásom szerint a kiadók pont ezt nem akarják, mivel így tönkremennek. "

    Abban az esetben ez jogos is, ha a lemez elkészülésébe belefektettek mondjuk reklámmal együtt 1M dollárt. Vagy ezért cserébe le kéne mondaniuk bármiről?

    "Persze ez legikább a zenei kiadókra vonatkozik hiszen egy albumot egy kiadó nélkül is el lehet készíteni, de egy filmet már nehezebb."

    Albumot is nagyon nehéz lenne. Van rá példa de ritka mint a fehér holló.

    "Például bele lehetne építeni a magasabb internet csomagok árába a jogdíjakat és cserébe ezért az előfizető azt kapná, hogy szabadon letölthetné a kedvenc zenéit és filmjeit."

    Ez nagyon rossz ötlet, voltak erre irányuló tervek (és Magyarországon azt hiszem még vannak is), de; aki tényleg csak internetre használja az minek fizessen jogdíjat? Hova kerülne a jogdíj, ebből most is nagy botrányok vannak a felszín alatt! Vagy lenne olcsóbb és drágább internet? Szerinted ki fizetne elő a drágábbra? Senki.

    "Vagy lehetnének közvetlen a kiadók által üzemeltett torrent oldalak, amiknek havidíjuk van. Például jelenleg is vannak Magyarországon is olyan torrentoldalak amiknek van 100-200 ezer tagja.
    Ha mondjuk csak 1000 forint lenne a havidíj 200 ezer tag után az havi 200 millió forint bevétel lenne."

    Utópia, szerinted ki fizetne 1000Ft havidíjat? Vannak ilyen konstrukciók ma Magyarországon több szolgáltatónál is (ha még nem szartak be), úgy tudom nem mennek túl jól. Az előfizetéses modell már ezerszer csődöt mondott, aki sajnál néha pénzt adni zenére meg filmre, az sajnál 1000 Ft-ot fizetni havonta ezek eléréséért is. (ráadásul ennyiből ki sem jönne ha filmet és zenét is el akarsz érni)

    "Ha 5000 forint a havidíj, akkor már egymilliárd forint havonta."

    Igen. Lenne, HA. Ha lenne aki fizetne érte, de ha ennyit fizetne érte akkor mi gátolja meg, hogy jelenleg fizessen filmért és zenéért?

    "Miközben a kiadónak nagy infrastruktúrát sem kell építenie, mert csak a trackereket kell üzemeltetnie illetve szerverekre feltölteni a tartalmat."

    A kiadónak most sem kell semmilyen infrastruktúrát építenie hiszen azt már megtette az apple, a google, az amazon, stb. A kiadónak csak oda kell adnia a művet és elérhető ilyen módon. Mégsem veszed meg.
  • Reparamorf #57
    Ezek nem jogvédők, max. ezt akarják elhitetni magukról...
    -hanem közönséges pénzsóvár (nem akarok rasszistának tűnni, habár az vagyok.)
    izraelita, fülesbögrék hada. Mindenkit fel lehet jelenteni, megbüntetni, lecsukni, stb. A netnek a szabad vélemény, és akarat, valamint cselekvés színterének kellene maradnia. Bárminemű korlátozása sérti az alapvető emberi jogokat, habár ezt a "nagy fejlett államok nagy-ívben leszarják, ha nem az Ő érdeküket védik. Csak összefogással lehet ellenük védekezni, ott kell keresztbe tenni ahol csak lehet. Bezáratnak, ellehetetlenítenek egy oldalt, akkor mások kettőt kell megnyitni, nyilvánosságra kell ezeknek az (embereknek) a hátterét, hogy ki pénzeli Őket, stb.