Berta Sándor

Jogdíjkeringő

Hazánkban számos üres adathordozó után kell díjat fizetni. Ennek mértéke eltérő, több száz forinttól több ezer forintig terjed. A felhasználókat jogosan foglalkoztatja a kérdés, hogy mi történik a különböző adathordozók után fizetendő jogdíjakkal, azok hova és kihez kerülnek.

Mivel az idei évtől már az igen népszerű pendrive-okra is kiterjed a díjfizetési kötelezettség, így a probléma gyakorlatilag mindenkit érint, aki különböző adathordozót vásárol. A helyzetnek - érthetően - nem örülnek a felhasználók. Az ügyben megkerestük Dr. Tóth Péter Benjamint, az ARTISJUS Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület jogi főosztályának vezetőjét.

Mikor született döntés arról, hogy Magyarországon is kell jogdíjat fizetni a pendrive-ok után? A tervezet kidolgozásakor figyelembe vették-e más államok joggyakorlatát és tapasztalatait?
- Magyarországon 1982 óta létezik díjfizetés az üres adathordozók után, ezért is szokták ezt a mai napig "üres kazetta jogdíjnak" hívni. Az emberek másolatkészítési szokásait évről évre felmérésekkel figyeljük. Megállapítható, hogy különösen az elmúlt néhány évben nagyon gyorsan változik a film- és zenemásolásra használt hordozók köre. Az újabb és újabb hordozók díjfizetési körbe vonása egyáltalán nem eredményez növekedést a szerzői jogdíjakban, hanem csak megpróbálja (kisebb-nagyobb sikerrel) szinten tartani ezt a kompenzációs formát. (A 2008-as bevételek például 16 %-kal alacsonyabbak voltak az egy évvel korábbiaknál.)

A pendrive-okra az Artisjus és a többi közös jogkezelő által közösen megállapított díjközlemény első ízben 2009-ben terjed ki. Természetesen minden "új" hordozó típusnál figyelembe vesszük a nemzetközi fejleményeket, más országok gyakorlatát. Jellemző módon eltérő időpontokban tudják kiterjeszteni az országok a díjfizetési szisztémát e hordozókra.

Mivel a jogdíjat mindenkinek meg kell fizetni, aki pendrive-ot vásárol, így előállhat egy faramuci helyzet, hogy valaki megvesz egy adathordozót, amely után akkor is jogdíjat kell fizetnie, hogy ha azon mondjuk a saját maga által elkészített zeneszámait tárolja. Jogosan merül fel, hogy amennyiben az illető személy nem áll kapcsolatban például Önökkel, hova kerül ez az összeg, hiszen vissza nem utalják neki és milyen jogcímen szedik azt be tőle, amikor azon a saját dokumentumait, fájljait használja, tárolja? A befizetett jogdíjból kik és milyen alapon kapnak, mikor az adott felhasználó a szerző? Mivel a befizetés megtörténik, a szerzőnek, a szellemi tulajdonosnak visszajárna az összeg - a rajta tárolt személyes dolgok okán?
- Itt elsőként azt kell rögzíteni, hogy a törvény értelmében nem a fogyasztó, hanem a hordozó forgalmazója köteles a díj megfizetésére. Bármiféle visszatérítési igénnyel csak a forgalmazó léphetne fel az Artisjusszal szemben - ha például tévedésből túl sok példányra fizetett díjat, és valójában ennél kevesebbet fog csak terjeszteni.

A fogyasztóra "csak" áthárítják ezt a díjat, tehát sok-sok egyéb költséggel, járulékkal, adóval együtt ez a díj is "beleépül" a termék díjába. Ha ettől a fontos alapkérdéstől el is tekintünk: az üres hordozói díj lényegéből fakadóan átalány jellegű, tehát nem veszi figyelembe az egyes hordozók pontos utóéletét. Ez azt is jelenti, hogy aki egyáltalán nem másol regényt, zenét, filmet (stb.) a hordozóra, az is elszenvedi ezt a díjat - de aki túl sokat másol, annak sem kell magasabb összeget fizetnie.

Éppen azért vezette be a jogalkotó ezt a díjat, és azért átalányjellegű díj került bevezetésre, mert a magánmásolásokat lehetetlen egyenként bejelenteni, jogosítani, ellenőrizni. Az egyenkénti visszatérítési/bejelentési procedúra elképesztően költséges lenne, esetleg a magánszemélyeknél való ellenőrzések a magánszférába való túlzott beavatkozást jelentenének. Ezek indokolják azt, hogy nem a magánszemélyek tényleges felhasználása szerinti fizetés, hanem átalányfizetés történik.

Megoldást jelent, hogy ha az illető felhasználó az általa készített művekkel (képek, zeneszámok, videók stb.) kapcsolatban Önökkel szerződést köt, azokat levédeti? Abban az esetben visszautalják neki a pénzt?
Valóban, ha a zeneszerző bejelenti művét az Artisjushoz és annak nyilvános felhasználása történik (akár egészen kis példányszámú lemezkiadás, rádiójátszás, csengőhangként való terjesztés, stb.), akkor részesül az üres hordozói díjban. 2008-ban több mint 122 ezer zeneműre teljesítettünk kifizetést, az egészen kis szerzőktől a nagy magyar és külföldi nevekig.

A bevezetésre került jogdíj megfelelő arányban szétosztásra kerül zeneszerzők, írók, előadóművészek, hangfelvétel-előállítók, filmelőállítók, filmalkotók, képzőművészek között. Ezt elsődlegesen maga a szerzői jogi törvény határozza meg. Hanghordozók esetében: (zárójelben a felosztást végző szervezet neve) 45 % zeneszerzők és írók (ARTISJUS); 30 % előadóművészek (EJI); 25 % hangfelvétel-kiadók (MAHASZ). Képhordozók esetében: 13 % filmelőállítók (FILMJUS); 22 % filmalkotások mozgóképi alkotói (FILMJUS); 4 % vizuális művészek (HUNGART); 16 % filmírók (FILMJUS); 20 % zeneszerzők és szövegírók (ARTISJUS); 25 % előadóművészek (EJI).

Az egyes csoportokon belül a felosztást az érintett szerzők, előadók, kiadók saját, úgynevezett közös jogkezelő egyesülete végzi. A felosztás elveit maguk a jogosultak állapítják meg demokratikus keretek között: a jogosultak választott testületei által elfogadott felosztási szabályzat szerint. Ezt a szabályzatot az Oktatási és Kulturális Minisztérium rendszeresen ellenőrzi. Az Artisjus a zeneszerzők, szövegírók, írók részét osztja fel.

A felhasználók úgy érezhetik, hogy több bőrt nyúznak le róluk, hiszen sokféle adathordozó után kell fizetni eltérő mértékű üres adathordozói jogdíjat. Amennyiben tehát valaki eltárol valamilyen saját szöveges vagy egyéb fájlt a pendrive-ján, majd azt átmásolja a memóriakártyájára, végül egy DVD-lemezre, joggal gondolhatja azt, hogy háromszor fizet ugyanazért. Önnek erről mi a véleménye?
- A szerzői jog egyik alapvető szabálya, hogy minden egyes felhasználás engedély- és jogdíjköteles. Nem gondolom méltánytalannak, hogy magasabb díjat fizessen az, aki többet másol - mint aki kevesebbet.

A július elsejei áfa-emelés milyen hatással lehet az adattárolók árára, illetve befolyásolja-e a fizetendő üres adathordozói díjat? Ha igen, milyen mértékben?
- Az áfa-emelés az Artisjus valamennyi jogdíjtípusára hatással van: a koncertek szerzői jogdíjaitól a rádiók által fizetett összegeken át az üres hordozó díjakig. Mivel az üres hordozó díjat a kereskedők hagyományosan belefoglalják a termék árába, és annak az áfája is emelkedett, a fogyasztó számára külön érzékelhető, "forintosítható" változást ez nem okoz.

A fogyasztók mit tehetnek a helyzet ellen? Kénytelenek eltűrni, vagy tehetnek valamilyen jogorvoslati lépéseket? Önökhöz érkeztek-e ezzel kapcsolatban panaszok vagy megkeresések?
- Azt gondolom, hogy a fogyasztók legnagyobb része csendesen élvezi a rendszer előnyeit, és magáncélra szabadon másol filmeket, zenéket. 2009-es felmérésünk szerint a teljes lakosság 40 %-a rendelkezik másolt filmmel, zenével. Azokban az esetekben, ahol valaki kizárólag saját adatokat másol, természetesen előfordulnak panaszok, kérdések. Ezekre a felvetésekre csak azt tudjuk válaszolni, hogy a jogalkotó átalánydíjként találta ki ezt a jogintézményt, és ennek ez a helyzet az egyik következménye. Nem szabad azonban elfelejtkeznünk a másik következményről sem: aki valóban másol saját céljára zenét, filmet, azt emiatt Magyarországon semmilyen retorzió nem érheti. Mi ezt egy kiegyensúlyozott rendszernek gondoljuk, de természetesen ezzel nem kell senkinek egyetértenie. A rendszert azonban csak a szerzői jogi törvény módosításával lehet megváltoztatni, ami az Országgyűlés hatásköre.

Az üres adathordozói díjakkal kapcsolatos megbeszélésekre elhívták vagy elhívják-e a fogyasztóvédőket, a felhasználók képviselőit?
- A díjmegállapítás során alkalmazandó egyeztetésekről a szerzői jogi törvény nagyon részletes szabályokat tartalmaz. A tarifát kötelesek vagyunk egyeztetni a nagy díjfizetőkkel és azok érdekképviseleti szerveivel. Ezt követően az Oktatási és Kulturális Minisztérium is csak egy széles állami egyeztetési fordulót követően hagyhatja jóvá a díjközleményt: az informatikáért felelős minisztérium és a Magyar Szabadalmi Hivatal is véleményezi azt. A fogyasztói érdekek tehát mind a kereskedői "szemüvegen" át, mind az állami intézményrendszeren keresztül, minden évben előkerülnek.

Egyébként 2006-ban néhány általános kérdésben közös nyilatkozatot tettünk az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülettel, ami tartalmaz egy olyan kijelentést, hogy "Az üres kép- és hanghordozók után fizetendő díj intézménye alkalmas eszköz a különböző érdekek kiegyensúlyozására, mert lehetővé teszi a fogyasztók ilyen védelmét. Ez a díj mindaddig és olyan mértékben helyes, amíg a fogyasztói magánmásolások lehetősége megmarad."

Ön szerint van-e esély arra, hogy az üres adathordozói díjat a jövőben a kereskedők ne hárítsák át a fogyasztókra? Mit lehetne ennek érdekébentenni?
- A hordozók kiskereskedelmi árának több összetevője van, a kereskedő mozgástere a versenyhelyzet miatt meglehetősen szűk. Nem életszerű, hogy a jövőben a kereskedők jelentősen csökkenteni tudnák haszonkulcsukat, az üres hordozó díjak rovására. A díj - természeténél fogva - beépül a hordozók árába.

Sokan a túlzottan magas üres adathordozói díjak miatt inkább Szlovákiából rendelnek CD- vagy DVD-lemezt, amit "szürkeimportnak" neveznek. Nem érzi-e azt, hogy a túlzottan magas díjak megállapításával egy "öngólt" született és ez a fajta szabályozás bevételkiesést jelent Magyarországnak? Nem gondolkoztak-e azon, hogy csökkenteni kellene ezeket az "adókat"?
- Egyrészt a díjak mértéke már évek óta fokozatosan csökken. A lakosság által összesen fizetett üres hordozói díjak is egyértelműen mérséklődnek, miközben a felmérések fokozatosan növekvő másolatkészítéseket mutatnak. Ez ellen a szerzők, előadók, kiadók rendszeresen felemelik a szavukat. Másrészt, pusztán azért, mert egy országban méltánytalanul alacsony díjakat állapítanak meg, az Artisjus nem csökkentheti le a díjak mértékét.

A szlovák díjmérték olyan alacsony, hogy az álláspontunk szerint már az EU-s keretszabályozásba ütközik, mivel nem nyújt méltányos kompenzációt a szerzőknek. Ha az egyes európai országok üres hordozó díjának lakosságszámra vetített összbevételeit nézzük, Magyarország ténylegesen a középmezőnyben van. Érdekes, hogy összehasonlításként mindig a szlovák, és nem például a cseh rendszert hozzák fel, ahol a díjak közel azonosak a magyarral. Arról nem is szólva, hogy sok európai országban ennél lényegesen magasabb díjak vannak.

Ami a szlovákiai "szürkeimportot" illeti, álláspontunk szerint a magyar és szlovák jogszabályok világosak: csak a Szlovák Köztársaság piacára történő értékesítés esetén érvényes a szlovák díjmérték. A magyar piacra szállított hordozók után az Artisjushoz kellene a díjat megfizetni, és ezt az igényt - a tisztességesen eljáró magyar kereskedők védelmében is - érvényesíteni fogjuk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Nagymoli #78
    Nem nagyon töltögetek filmeket, viszont jókora méretűek a fotóim. Volt, hogy 25 DVD-t vettem képekre, és elfogyott pár hét alatt. Szlovák DVD-t, 60 Ft-ért. :-) Akartam venni eredeti audio CD-t, régieket. Aztán megláttam, hogy 5000Ft körül van. Naná, hogy FLAC-letöltés lett a rendelés helyett. Na meg a benzin is ha fillérekkel olcsóbb Szlovák szomszédainknál, oda megyek tankolni. És szoktam vállalni fekete munkát is, mert a rendes meló után annyi pénzt nyúlnak, hogy nem éri meg dolgozni. Vállalkozóim visszaadom, marad a főállás egyedüliként. Ha reális, 1000Ft körül lennének az eredeti CD lemezek, megvenném őket. De 5-6 ezer Ft mellett nem érzem lopásnak a letöltést. 40 perc zenéért érzem az 5 ezrest lopásnak. (40 percből 10 perc hallgatható, 30-at átléptetek)
  • nagyadam77 #77
    jaja
    http://bulvarvilag.hu/hopp/?id=55042
  • milu00 #76
    Figyeljetek!

    Megjöttek a legfrissebb hírek a Windows 7-ről:

    http://www.bulvarvilag.hu/hopp/?id=53045

    Érdekes dolgok vannak készülőben
  • BenceYCE #75
    Ezért van még a mai napig elhanyagolva a magántulajdon védelméről szóló rész? Ezért kell megkérdeznem éjjel a házamban settenkedő tolvajtól, hogy milyen fegyver van nála, mert akkor olyat veszek elő? Az előző rendszerben le volt szarva, mert ha a tolvaj lebukott, még a rendőrségen is össze verték. Most ha késsel támad felé és én akárcsak megsebesítem éles lőfegyverrel, engem ér retorzió. Abban a rendszerben mindenkinek (kivéve egy réteget) ugyan annyi volt. Felesleges volt ilyet törvényt hozni. Most meg a bíróságon megélhetési bűnözőkről beszélnek, míg a házam kirablásakor a rendőrtiszt jólélhetési bűnözésről beszélt. Vagy nézzük át, hogy a korrupció felszámolására milyen erőfeszítéseket tettek az elvtársunokák? Vegy vegyük sorra az elmúlt évek botrányait? Miféle jogi kiskapukat foltozgattak? A Láger rádióban a kollegák szerint jól kivesézték, hogy nem is 20, hanem 30%-át a kiadott pénznek nagyberuházásoknál vissza kell utalni, különben labdába sem rúgsz. A sertésekkel már labdázni kell, de a pénzünket továbbra is lopják. Ti melyik országban éltek egyáltalán?

    "Ez egy szakmai(nak tűnő) érv:

    "még a legnagyobb jogalkotók és ügyvédek, jogászok is egyet értenek, hogy a legutolsó szabályos alkotmányunk az aranybulla volt""
    Érvemet keresd elő az RTL Klub szomtudja melyik hírműsorából az akárhányadik adásából, ahol épp egy korrupciós ügylet miatt gyakorlatilag tehetetlen a törvényhozás, mert nem is foglalkozik a törvény kellő mélységgel a problémával.

    "Ennyit a szovjet diktátumról: nem a szám alapján kell megítélni a jogszabályt, hanem a tartalma szerint.)" - -akkor szeretném tudni, hogy eme alkotmánymódosításról mikor volt népszavazás?!?! Azóta is legálisnak nevezzük azt ami egyáltalán, még a legnagyobb jóindulattal sem az. Egyszerűen a szőnyeg alá söpörték. De természetesen belenyugodnék, ha azóta a törvénymódosításaink nagy része népszavazás útján teljesülne. Akkor most mégis csak igaz, hogy a diktátumot pont ugyan olyan diktátorok módosították, mint akik az elődjét létrehozták, csupán annyi a változás, hogy a módszerváltás előtt ehhez a felső körök kellettek, az után pedig egy szabad ország alapköveként egy csoport szabadon úgy módosította, ahogy éppen kedve szottyant. Ezt nevezitek Ti ma alkotmánynak? De akkor menjünk bele tartalma szerint!
  • Mike at home #74
    aranybullát, és Werböczi hármaskönyvát semmiképpen sem
  • Garfield #73
    Na, éreztem én...

    Ez egy szakmai(nak tűnő) érv:

    "még a legnagyobb jogalkotók és ügyvédek, jogászok is egyet értenek, hogy a legutolsó szabályos alkotmányunk az aranybulla volt"

    Ez viszont abszolúte nem az, hanem pusztán érzelmi megközelítés:

    Na most akkor II András Magyar király aranybulláját tekintsük hozzánk közelebb állónak, vagy a szovjet diktátumot?

    Mellesleg azért remélem, te is érzed, hogy itt masszívan összemosol dolgokat, mert a 49-es alkotmány már csak nyomokban van jelen, elég sok érdemi, tartalmi változtatás - ideértve különösen a 89-es módosítást is - történt benne, hogy a "szovjet diktátum" ne állja meg a helyét. (Érdekes módon a wikipediás szövegből pont az idevágó mondat maradt ki az általad beidézett szövegrészben: Az átfogó alkotmányreform révén gyakorlatilag így is teljesen új alaptörvény született, mivel azonban a reform után is megmaradt a törvény száma – 1949. évi XX. tv. –, sokan még ma is azzal a kritikával illetik, hogy ez még mindig a Rákosi-féle Alkotmány. Ennyit a szovjet diktátumról: nem a szám alapján kell megítélni a jogszabályt, hanem a tartalma szerint.)
  • BenceYCE #72
    Na most akkor II András Magyar király aranybulláját tekintsük hozzánk közelebb állónak, vagy a szovjet diktátumot?

    Wiki

    Szorosan alkotmányalkotó jelentősége az Aranybullának nincsen, mert lényegesen azokat a jogelveket és jogtételeket iktatta törvénybe, melyek az ősi alkotmányból eredve, folytonosan éltek, hatályosak voltak a nemzet életében, s melyeket I. István király elsőként kísérelt meg írott szabályokkal körülírni.

    Tehát akkor valljam magam szovjetnek? Vagy ne ismerjem el királyainkat?
    Azt azért figyelmedbe ajánlanám, hogy a Wiki-s bejegyzéssel ellentétben sokan, több hasonlóságot találtak az Angol MC és az Aranybulla közt. Csak érdekesség képpen:

    "A Magna Chartát János fia, III. Henrik négy alkalommal erősítette meg, majd ugyanígy tett 1297-ben I. Edward. A Magna Chartát az egész angolszász világban a modern szabadságjogok alapköveként tisztelik. Később is többször hivatkoztak rá, az angol jogfejlődésben mérföldkövet jelentő 1628-as Petition of Rights és az 1679-es Habeas Corpus is hivatkozott egyes pontjaira. A dokumentum eredeti példányát ma a British Múzeumban őrzik." - hiv.
  • Garfield #71
    OFF:

    Az Aranybulla miért is "szabályos" alkotmány, amikor azt ugyanúgy országgyűlés alkotta meg, mint az általad kifogásolt 89-es alkotmánymódosítást?

    Mellesleg szerény véleményem szerint ez az ország teljesen alkalmatlan arra, hogy egy picit is komplikáltabb kérdésben népszavazással döntsön, egy alkotmány pedig annyira összetett jogtechnikailag, melyről nem szabad, hogy az ostoba politikusok lózungjai által megvezetett állampolgárok szavazzanak.

    Az elmúlt évek népszavazásáról pedig ez a véleményem:

    http://w.blog.hu/2007/07/27/igaz_tortenet
  • BenceYCE #70
    Semmi gond.
  • Mike at home #69
    kcisit kiakadtam akkor ott rád, elnézést a kirohanásért