• narumon
    #58
    Néhány gondolat az írásodhoz.

    "Vagy egy autógyártásban minden egyes darabot külön le kell gyártani még, akkor is ha futószalagon történik. Minden egyes darab mögött ott van az elvégzett munka."

    Ez rossz példa, az adott alkatrészt egyszer tervezték meg mégis jogdíjat kap utána a tervező / feltaláló a futószalag már csak a kész termék ami az összehasonlításodban a futószalagon készülő CD és nem a zene.

    "de én úgy gondolom, hogy egy zenész inkább adjon koncerteket és éljen meg abból."

    Javarészt abból élnek ne izgulj.

    "Nem elfogadható, hogy készít egy lemezt aztán évekig semmit sem kell tennie."

    Azért a szellemi tevékenység kicsit másképpen működik mint te azt gondolod, mert egy jó lemez elkészítése szellemileg és fizikailag is megterhelő, adott esetben évekig tarthat. Tehát te azt gondolod, hogy aki mondjuk 2 év alatt készít el egy albumot vagy ír meg egy könyvet, az utána ezért ne kapjon semmit? Vagy mi az elképzelésed? (Mert ugye mindkét esetben általában úgy néz ki a dolog, hogy elmegy ezzel a kész anyaggal a kiadóhoz aki ad érte egy fix összeget, mondjuk 100.000 Ft-ot [mondtam egy összeget])

    "de jelen pillanatban már ott van az internet is mint közeg, ezért a kiadók gyakorlatilag feleslegessé váltak."

    A kaidók jelenleg a finanszírozás szerepét töltik be, egy átlag együttesnek ugyanis nincs pénze finanszírozni a stúdió és egyéb költségeket. Tehát az egy mese habbal, hogy jön egy együttes és majd mindent megcsinál magának, komoly stúdió bérlése milliókba kerül és ezt még bármilyen eladás előtt kell produkálni, különben lemez sem lesz.

    "A zenész már képes akár közvetlen is eljutni a közönségéhez és a meglátásom szerint a kiadók pont ezt nem akarják, mivel így tönkremennek. "

    Abban az esetben ez jogos is, ha a lemez elkészülésébe belefektettek mondjuk reklámmal együtt 1M dollárt. Vagy ezért cserébe le kéne mondaniuk bármiről?

    "Persze ez legikább a zenei kiadókra vonatkozik hiszen egy albumot egy kiadó nélkül is el lehet készíteni, de egy filmet már nehezebb."

    Albumot is nagyon nehéz lenne. Van rá példa de ritka mint a fehér holló.

    "Például bele lehetne építeni a magasabb internet csomagok árába a jogdíjakat és cserébe ezért az előfizető azt kapná, hogy szabadon letölthetné a kedvenc zenéit és filmjeit."

    Ez nagyon rossz ötlet, voltak erre irányuló tervek (és Magyarországon azt hiszem még vannak is), de; aki tényleg csak internetre használja az minek fizessen jogdíjat? Hova kerülne a jogdíj, ebből most is nagy botrányok vannak a felszín alatt! Vagy lenne olcsóbb és drágább internet? Szerinted ki fizetne elő a drágábbra? Senki.

    "Vagy lehetnének közvetlen a kiadók által üzemeltett torrent oldalak, amiknek havidíjuk van. Például jelenleg is vannak Magyarországon is olyan torrentoldalak amiknek van 100-200 ezer tagja.
    Ha mondjuk csak 1000 forint lenne a havidíj 200 ezer tag után az havi 200 millió forint bevétel lenne."

    Utópia, szerinted ki fizetne 1000Ft havidíjat? Vannak ilyen konstrukciók ma Magyarországon több szolgáltatónál is (ha még nem szartak be), úgy tudom nem mennek túl jól. Az előfizetéses modell már ezerszer csődöt mondott, aki sajnál néha pénzt adni zenére meg filmre, az sajnál 1000 Ft-ot fizetni havonta ezek eléréséért is. (ráadásul ennyiből ki sem jönne ha filmet és zenét is el akarsz érni)

    "Ha 5000 forint a havidíj, akkor már egymilliárd forint havonta."

    Igen. Lenne, HA. Ha lenne aki fizetne érte, de ha ennyit fizetne érte akkor mi gátolja meg, hogy jelenleg fizessen filmért és zenéért?

    "Miközben a kiadónak nagy infrastruktúrát sem kell építenie, mert csak a trackereket kell üzemeltetnie illetve szerverekre feltölteni a tartalmat."

    A kiadónak most sem kell semmilyen infrastruktúrát építenie hiszen azt már megtette az apple, a google, az amazon, stb. A kiadónak csak oda kell adnia a művet és elérhető ilyen módon. Mégsem veszed meg.