SG.hu

15 százalékkal nőtt az Alphabet bevétele

A Google anyavállalata felülmúlta a bevételi és nyereségbecsléseket, és közölte, hogy első alkalommal kínál részvényosztalékot.

Az Alphabet arról számolt be, hogy a legutóbbi negyedévben erőteljes bevételnövekedést ért el keresőmotorja és videoplatformja, a YouTube, mivel az online hirdetések terén betöltött piacvezető pozíciója az iparág közelmúltbeli ingadozásai ellenére továbbra is gyümölcsöző volt. A cég 80,5 milliárd dolláros negyedéves árbevételről számolt be, ami 15 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, a nyereség pedig 36 százalékkal, 23,7 milliárd dollárra emelkedett. Az Alphabet bejelentette, hogy most első alkalommal osztalékot fizetnek, részvényenként 20 centet kapnak a tulajdonosok. A vállalat igazgatótanácsa 70 milliárd dolláros részvény-visszavásárlási programot is jóváhagyott. Az Alphabet részvényei 13 százalékkal emelkedtek a zárás utáni kereskedésben.

A digitális reklámipar az elmúlt két évben hullámzott, 2022-ben a magasabb infláció és kamatlábak miatt a hirdetők visszafogottabban költöttek, ami nem tett jót a Google és versenytársai - például a Meta - számára. A Google keresőmotorja bizonyult a legellenállóbbnak, kiemelve szerepét, hogy emberek milliárdjai számára az internet kapuját jelenti. Az Alphabet továbbra is évente több tízmilliárd dolláros profitot termel a reklámokból, és pénzeszközeit arra használja, hogy a Microsoft és az OpenAI cégekkel folytatott egyre élesedő verseny részeként a generatív mesterséges intelligenciába való agresszív betörést finanszírozza.

Az Alphabet közölte, hogy az első negyedévben 12 milliárd dollárt költött beruházásokra, ami 91 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Ruth Porat, a vállalat pénzügyi vezetője elmondta, hogy az Alphabet növelte a szerverekre és adatközpontokra fordított kiadásait, hogy az MI-t az egész üzletágában bevethesse. A vállalat arról is beszámolt, hogy az idei év első három hónapjában 11,9 milliárd dollárt költött kutatásra és fejlesztésre, ami 4 százalékos növekedés. Az elmúlt egy évben a Google az MI-t termékportfóliójának szinte minden területére beépítette: a keresőmotorban válaszol a felhasználók egyes kérdéseire, a YouTube-on segít a tartalomkészítőknek videókat gyártani, a Google Docsban pedig javaslatokat tesz a fogalmazásra.

A vállalat MI ambíciói azonban az első negyedévben jelentős visszaeséssel szembesültek. Februárban a felhasználók rájöttek, hogy a Gemini chatbot olyan emberképeket alkotott, amelyek nem mindig voltak történelmileg pontosak: az amerikai alapító atyákat és a második világháború korabeli német katonákat sokszínűnek, a nőket pedig múltbeli pápáknak ábrázolta. Fehér emberekről készült képeket nem volt hajlandó előállítani. Az internetezők felháborodásukat fejezték ki a közösségi médiában. A Google vezetői megfogadták, hogy orvosolják a problémát, és szüneteltették a chatbot azon képességét, hogy emberekről képeket generáljon.

A tegnapi eredménybeszámolóban a vállalat kevés jelzést adott arról, hogy a chatbot - amelynek van ingyenes és fizetős változata is - beindult-e üzletként. Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója azt mondta, hogy a vállalat „jól halad a Gemini-korszakunkkal”. A Gemini és más mesterséges intelligencia-termékek további fejlesztése érdekében az Alphabet megpróbálta csökkenteni a költségeket, többek között dolgozók elbocsátásával. Az év eleje óta számos üzleti egységében bocsátott el alkalmazottakat, köztük a YouTube-nál, a pénzügyi részlegen és más csoportoknál. Március 31-én az Alphabet 180 895 alkalmazottat foglalkoztatott, ami némileg elmarad a három hónappal korábbi 182 502-től, de közel 10 000 fővel kevesebb, mint egy évvel korábban. A 2019-es év végén a vállalat alkalmazottainak száma 119 ezer volt, mielőtt a világjárvány idején, amikor online szolgáltatásainak megugró használatát regisztrálta, felvételi rohamba kezdett.

Az első negyedévben a Google keresési és kapcsolódó bevételei 14 százalékkal 46,2 milliárd dollárra nőttek. A YouTube, a Google videoplatformjának reklámbevétele 21 százalékkal 8 milliárd dollárra emelkedett. A Google Cloud, a vállalat szoftver- és számítástechnikai szolgáltatásokat más vállalkozásoknak bérbe adó egysége 28 százalékkal 9,6 milliárd dollárra nőtt árbevételről számolt be.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!