Gyurkity Péter
Már repül a kínai lopakodó
A hivatalos bemutató után leszállították az első példányokat.
November elején kerítettek sort a kínai illetékesek az új J-20 típusú vadászgép hivatalos bemutatójára, amely az Airshow China rendezvény keretében zajlott le. A Csengtu révén Kína hivatalosan a második hatalom, amely ötödik generációs lopakodó fejlesztéssel rendelkezik, az elmúlt hetekben pedig – legalábbis a jelek szerint – már az első példányokat is leszállították a berepülést elvégezni hivatott alakulatnak.
Az elmúlt hetekben sorra futottak be a kisebb-nagyobb hírek, miszerint a leszállítás és az átvétel már gőzerővel zajlik. November végén egy műholdas képen a Dingxin légibázist láthattuk, ahol legalább két J-20 tartózkodott a számára kijelölt helyen, közvetlenül a Y-9 szállítógépek mellett. A hónap elején egy újabb fotó jelent meg, amely a Chengdu Aircraft Corporation bázisán, a kifutópályán álldogáló három vadászgépet mutatott meg nekünk, ezek valószínűleg a leszállításra várakoztak. A Népi Felszabadító Hadsereg légierője december 12-én egyszerre hat példányt kapott, az eddigi becslések szerint pedig az említett légibázison berendezkedett 176. ezred (amely a China Flight Test Establishment kötelékébe tartozik) 8-12 géppel kezdheti meg a részletes tesztelést.
Erre mindenképpen szükség lesz, hiszen a pilóták ennek során szereznek közvetlen tapasztalatokat a típusról, felmérve annak pontos tulajdonságait és az éles körülmények között tanúsított viselkedését. A szakértők igyekeznek rögtön kiemelni, hogy nem ez a végleges változat, hiszen a most átvett példányok még az orosz eredetű AL-31 gázturbinás hajtóművekre épülnek, a kínaiak azonban már dolgoznak a nagyobb cirkálósebességet biztosítani hivatott WS-15 típuson, amely valamikor 2019 és 2021 között állna nagyobb számban rendelkezésre. Ezt követően indulna meg a J-20 vadászgépek sorozatgyártása, hiszen a meglévő elektronika nagyobb teljesítménnyel egészülne így ki.
A prototípus elkészülte után nagyjából 6 évvel történt meg az első példányok leszállítása, ami rövidnek mondható – itt is megmutatkozik azonban az orosz közreműködés hatása, ezt ugyanis egyelőre nem tudják teljes mértékben megkerülni.
November elején kerítettek sort a kínai illetékesek az új J-20 típusú vadászgép hivatalos bemutatójára, amely az Airshow China rendezvény keretében zajlott le. A Csengtu révén Kína hivatalosan a második hatalom, amely ötödik generációs lopakodó fejlesztéssel rendelkezik, az elmúlt hetekben pedig – legalábbis a jelek szerint – már az első példányokat is leszállították a berepülést elvégezni hivatott alakulatnak.
Az elmúlt hetekben sorra futottak be a kisebb-nagyobb hírek, miszerint a leszállítás és az átvétel már gőzerővel zajlik. November végén egy műholdas képen a Dingxin légibázist láthattuk, ahol legalább két J-20 tartózkodott a számára kijelölt helyen, közvetlenül a Y-9 szállítógépek mellett. A hónap elején egy újabb fotó jelent meg, amely a Chengdu Aircraft Corporation bázisán, a kifutópályán álldogáló három vadászgépet mutatott meg nekünk, ezek valószínűleg a leszállításra várakoztak. A Népi Felszabadító Hadsereg légierője december 12-én egyszerre hat példányt kapott, az eddigi becslések szerint pedig az említett légibázison berendezkedett 176. ezred (amely a China Flight Test Establishment kötelékébe tartozik) 8-12 géppel kezdheti meg a részletes tesztelést.
Erre mindenképpen szükség lesz, hiszen a pilóták ennek során szereznek közvetlen tapasztalatokat a típusról, felmérve annak pontos tulajdonságait és az éles körülmények között tanúsított viselkedését. A szakértők igyekeznek rögtön kiemelni, hogy nem ez a végleges változat, hiszen a most átvett példányok még az orosz eredetű AL-31 gázturbinás hajtóművekre épülnek, a kínaiak azonban már dolgoznak a nagyobb cirkálósebességet biztosítani hivatott WS-15 típuson, amely valamikor 2019 és 2021 között állna nagyobb számban rendelkezésre. Ezt követően indulna meg a J-20 vadászgépek sorozatgyártása, hiszen a meglévő elektronika nagyobb teljesítménnyel egészülne így ki.
A prototípus elkészülte után nagyjából 6 évvel történt meg az első példányok leszállítása, ami rövidnek mondható – itt is megmutatkozik azonban az orosz közreműködés hatása, ezt ugyanis egyelőre nem tudják teljes mértékben megkerülni.