Gyurkity Péter
Átadták az első indiai vadászgépet
A saját tervezésű és gyártású repülőgépből két példány állt most szolgálatba.
A Hindustan Aeronautics nevű gyártó hosszú évek óta dolgozik az első saját tervezésű sugárhajtású vadászgépen, amelyet 2011-ben ugyan repülésre késznek nyilvánítottak, ám az első két példány átadására egészen mostanáig kellett várni. Az új típusból 14 darabot készítenének el, kihangsúlyozva ezzel az ország javuló képességeit és lehetőségeit.
A Tejas névre keresztelt típus teljes mértékben indiai tervezésű, ám azt érdemes megjegyezni, hogy bizonyos komponensek (így például a radar és a hajtómű) importból származnak, tehát az összetétel nem nevezhető 100%-ban hazainak. A 13,2 méter hosszú, 8,2 méter széles gép 300 km-es hatósugarat nyújt, fegyverzetébe levegő-levegő és levegő-szárazföld rakéták tartoznak, az indiai illetékesek szerint pedig ez a világ legkisebb könnyű, egyhajtóműves taktikai vadászgépe.
Az elsődleges cél a már igencsak korosodó, ex-szovjet MIG-21 típusú vadászok lecserélése, ennek érdekében az idei pénzügyi évben 6, jövőre pedig további 8 példány áll majd szolgálatba. A fejlesztés nagyon hosszúra nyúlt, ezt az USA által az 1998-as kísérleti atomrobbantások után bevezetett szankciók is hátráltatták, a munka azonban végül sikerrel zárult, bár a teljesség kedvéért azt is érdemes megjegyezni, hogy nem ez az első indiai gyártású sugárhajtású vadászgép, ezt ugyanis a HAL már 1961-ben elkészítette, mégpedig HF-24 Marut néven, német/argentin közreműködéssel.
A deltaszárnyú HAL Tejas először 2001-ben repült, hivatalos bemutatkozására azonban csak tavaly januárban került sor. A légierő összesen 200 példányra (és 20 kiképző darabra) tartana igényt, a haditengerészet további 40 gépet szeretne megkapni – ez utóbbi változat egyelőre tesztelés alatt áll.
A Hindustan Aeronautics nevű gyártó hosszú évek óta dolgozik az első saját tervezésű sugárhajtású vadászgépen, amelyet 2011-ben ugyan repülésre késznek nyilvánítottak, ám az első két példány átadására egészen mostanáig kellett várni. Az új típusból 14 darabot készítenének el, kihangsúlyozva ezzel az ország javuló képességeit és lehetőségeit.
A Tejas névre keresztelt típus teljes mértékben indiai tervezésű, ám azt érdemes megjegyezni, hogy bizonyos komponensek (így például a radar és a hajtómű) importból származnak, tehát az összetétel nem nevezhető 100%-ban hazainak. A 13,2 méter hosszú, 8,2 méter széles gép 300 km-es hatósugarat nyújt, fegyverzetébe levegő-levegő és levegő-szárazföld rakéták tartoznak, az indiai illetékesek szerint pedig ez a világ legkisebb könnyű, egyhajtóműves taktikai vadászgépe.
Az elsődleges cél a már igencsak korosodó, ex-szovjet MIG-21 típusú vadászok lecserélése, ennek érdekében az idei pénzügyi évben 6, jövőre pedig további 8 példány áll majd szolgálatba. A fejlesztés nagyon hosszúra nyúlt, ezt az USA által az 1998-as kísérleti atomrobbantások után bevezetett szankciók is hátráltatták, a munka azonban végül sikerrel zárult, bár a teljesség kedvéért azt is érdemes megjegyezni, hogy nem ez az első indiai gyártású sugárhajtású vadászgép, ezt ugyanis a HAL már 1961-ben elkészítette, mégpedig HF-24 Marut néven, német/argentin közreműködéssel.
A deltaszárnyú HAL Tejas először 2001-ben repült, hivatalos bemutatkozására azonban csak tavaly januárban került sor. A légierő összesen 200 példányra (és 20 kiképző darabra) tartana igényt, a haditengerészet további 40 gépet szeretne megkapni – ez utóbbi változat egyelőre tesztelés alatt áll.