Gyurkity Péter

Átadták az első indiai vadászgépet 

A saját tervezésű és gyártású repülőgépből két példány állt most szolgálatba.

A Hindustan Aeronautics nevű gyártó hosszú évek óta dolgozik az első saját tervezésű sugárhajtású vadászgépen, amelyet 2011-ben ugyan repülésre késznek nyilvánítottak, ám az első két példány átadására egészen mostanáig kellett várni. Az új típusból 14 darabot készítenének el, kihangsúlyozva ezzel az ország javuló képességeit és lehetőségeit.

A Tejas névre keresztelt típus teljes mértékben indiai tervezésű, ám azt érdemes megjegyezni, hogy bizonyos komponensek (így például a radar és a hajtómű) importból származnak, tehát az összetétel nem nevezhető 100%-ban hazainak. A 13,2 méter hosszú, 8,2 méter széles gép 300 km-es hatósugarat nyújt, fegyverzetébe levegő-levegő és levegő-szárazföld rakéták tartoznak, az indiai illetékesek szerint pedig ez a világ legkisebb könnyű, egyhajtóműves taktikai vadászgépe.


Az elsődleges cél a már igencsak korosodó, ex-szovjet MIG-21 típusú vadászok lecserélése, ennek érdekében az idei pénzügyi évben 6, jövőre pedig további 8 példány áll majd szolgálatba. A fejlesztés nagyon hosszúra nyúlt, ezt az USA által az 1998-as kísérleti atomrobbantások után bevezetett szankciók is hátráltatták, a munka azonban végül sikerrel zárult, bár a teljesség kedvéért azt is érdemes megjegyezni, hogy nem ez az első indiai gyártású sugárhajtású vadászgép, ezt ugyanis a HAL már 1961-ben elkészítette, mégpedig HF-24 Marut néven, német/argentin közreműködéssel.

A deltaszárnyú HAL Tejas először 2001-ben repült, hivatalos bemutatkozására azonban csak tavaly januárban került sor. A légierő összesen 200 példányra (és 20 kiképző darabra) tartana igényt, a haditengerészet további 40 gépet szeretne megkapni – ez utóbbi változat egyelőre tesztelés alatt áll.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #45
    A deltaszárnyaknál a delta miatt az alkalmazott szárnyprofil eltérő a trapézszárnyakhoz képest. Ezen felül maga az egész deltaszárny és szárnyforma igen komoly hatással van a repülőgép keresztmetszetére, ami meg a területszabály miatt a transszonikus és szuperszonikus teljesítménynek keményen odavághat.
  • fonak #44
    Oké, nekem ugyan mindegy, bár láttam levágott végű deltaszárnyként hivatkozni az F-15, F-16, F-18 szárnyára. Az "igazi" trapézszárny az igazából az, amilyen az F-104 Starfighternek volt. Igazából sem ennek sem annak nem nagyon nevezik úgy tűnik megvannak címke nélkül ;)
  • molnibalage83 #43
    Segítek. A delta szárny azért delta mert a szárnytőtől a szárnyvégig valamekkora nyilazással találkozik és a szárny csúcsban ér véget vagy majdnem csúcsban, mert van elliptikus deltaszárny is, de gyakorlatban széria gépen alig volt olyan. (Vulcan, Concorde)

    Elliptiksu szárnyvég lehet deltaszárny nélkül is Ilyen lett volna a Szu-27 is, de a T-10 első pár protója után feladták. De még azt sem hívta deltaszárnynak senki.
    http://su-27flanker.com/versions/t-10-flanker-a/

    Az F-15/F-16/F-18/MiG-29/Szu-27 stb. esetén a szárnyvég egyenes és nem csúcsban ér véget.

    Mutass már csak egyetlen forrást is, ami deltaszárnyak hívja azt, ami az F-15/F-16-on van....

    Ha már nagyon címképt akarsz rá akasztani, akkor trapézszárnyas az F-16. Matematikailag az bizony trapéz forma, az F-18-on is és az F-15-ön is, csak éppen le van csapva a vége.
  • SirBubu #42
    jóhogynem mindjárt libaszárny elrendezést írtál, mint a Superior Mirage-nál
  • SirBubu #41
    annyi itt a dilettáns, leszámítva persze molni-t meg jómagamat, hogy mingyá átmegyek művelődni a htka-ra

    meg ott tankok is vannak
  • fonak #40
    Az nem, az F-22 és az F-35 trapézszárnyas. Az F-16 pedig szerinted az itt felsoroltak közül melyik?

    https://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%A1rny
  • molnibalage83 #39
    Milyen "szakirodalom"? Rohadtul nem deltaszárnyak, az F-22 és F-35 meg aztán végkép...
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2016.07.11. 09:29:10
  • SirBubu #38
    az Armatáról is jöhet valami
  • fonak #37
    Ne szakérts már olyasmit, amihez láthatóan gőzöd sincs. Mondjuk az nyilvánvaló, hogy meg sem nézted az ostoros által belinkelt képet sem, különben nem írtál volna ilyen marhaságot. Nagyon okos vagy, hogy olvastad valahol a pompázs szót, rendben, csak épp itt semmi köze nincs ahhoz, amiről beszéltünk.
  • SirBubu #36
    legyen má valami tankos cikk is, uncsik ezek a röpcsik