SG.hu
A Blue Origin történelmet írt a New Glenn rakétával
A negyed évszázada Jeff Bezos milliárdos által alapított rakétavállalat történelmet írt, amikor a 18 emelet magas New Glenn rakétájuk tökéletesen landolt az Atlanti-óceánon lebegő platformon.
A New Glenn pontos landolása kilenc perccel a floridai Cape Canaveral Space Force Stationból felszállása után következett be. Az indítás csúszott, először a rossz időjárás miatt Floridában, majd egy napvihar következtében, amely veszélyes sugárzást küldött a Föld felé a hét elején. "A mai küldetést teljes sikerrel zártuk, és nagyon büszke vagyok a csapatra” - mondta Dave Limp, a Blue Origin vezérigazgatója. “Kiderült, hogy a Blue Origin által az első fokozatnak adott becenév, a Never Tell Me The Odds tökéletes esélyekkel rendelkezett. Még soha nem landolt ekkora rakéta ilyen pontossággal második próbálkozásra. Ez csak a kezdet, gyorsan növelni fogjuk a repülések számát.”
A kétfokozatú rakéta két tudományos műszert vitt magával két éves útra a Mars felé. Most először indultak műholdak a Blue Origin új rakétájával, amely John Glenn NASA-asztronautáról kapta a nevét. A New Glenn simán emelkedett a világűrbe, hét BE-4 főhajtóműve közel három percig működött a floridai Space Coast tiszta egén. A hajtóművek szuperhideg cseppfolyósított földgázt és folyékony oxigént égettek el, teljes teljesítményen több mint 3,8 millió font tolóerőt produkálva. Ezután a BE-4-esek leálltak, az első fokozat leválasztotta a rakéta második fokozatát, amely két hidrogénüzemű BE-3U hajtóművel folytatta a küldetést az űrbe.
A segédrakéta 127 kilométer magasra emelkedett, majd kontrolláltan visszazuhant a légkörbe. Célpontja a Blue Origin hajója, a Jacklyn volt. Pár pillanattal később a fokozat három hajtóműve újra begyújtott, hogy lassítsa a süllyedést a felső légkörben, majd az Atlanti-óceán elérése előtt kinyitotta a leszállótalpakat, és a rakéta végül a Blue Origin platformjának futballpálya méretű fedélzetén landolt 600 kilométerre Cape Canaveraltól keletre. A landolás pillanatát kitörö örömmel fogadták a Blue Origin több létesítményében országszerte, és az élő közvetítést nézők az örömteli alkalmazottak reakcióit is láthatták. Ez volt az első alkalom, hogy a SpaceX-en kívül bármely cég egy orbitális segédrakétát landolással visszahozott, majdnem tíz évvel azután, hogy a SpaceX 2015 decemberében visszahozta az első Falcon 9 rakétáját.
A New Glenn landolása majdnem pontosan tíz évvel követte a kisebb, szuborbitális New Shepard rakéta első leszállását Nyugat-Texasban. Ahogy a New Glenn, úgy a New Shepard is második próbálkozásra landolt sikeresen. A New Glenn első indítása idén januárban volt, de akkor technikai problémák miatt az első fokozat nem tudta újraindítani hajtóműveit a visszatéréskor, és a fokozat a tengerbe zuhant. A mérnökök “hajtóanyag-kezelési és hajtómű nyomás szabályozási fejlesztéseket” vezettek be a problémák megoldására, és ezek a javítások most működtek.
A rakéta visszanyerése jelentős teljesítmény a Blue Origin számára, amely hosszú ideje elmaradt a domináns SpaceX mögött a kereskedelmi indítási piacon. A SpaceX eddig 532 landolást hajtott végre Falcon flottájával, míg a Blue Origin egyetlen New Glenn leszállással a második helyre került az orbitális rakéták visszanyerésében. A cég 34 New Shepard leszállásnak örülhet, amelyek mérete, magassága és sebessége azonban elmarad a New Glenn teljesítményétől.
A Blue Origin a New Shepard első sikeres űrből visszatérő landolását 2015 novemberében hajtotta végre, néhány héttel a SpaceX Falcon 9 első landolása előtt. Bezos az első Falcon 9 landolás után Twitteren (ma X-en) így üdvözölte a versenytársat: “Üdv a klubban!” Most a Blue Origin hivatalosan is az újrahasznosítható rakéták klubjának tagja lett. Néhány napon belül a hajó visszatér Port Canaveralba, Floridába, ahol a földi csapatok leemelik a New Glenn fokozatot, és hangárba viszik ellenőrzésre és felújításra. "Ma hatalmas eredményt ért el a New Glenn csapat, új korszakot nyitva a Blue Origin és az iparág számára, miközben célunk a gyorsított indítás és landolás” - mondta Jordan Charles, a New Glenn program alelnöke. “Jelentős előrelépést tettünk a gyártásban és a szükséges ütemterv felépítésében. Fő fókuszunk továbbra is a repülési ütem növelésén van.”
A Blue Origin tervei szerint jövőre ugyanezt a fokozatot használják a Blue Moon Mark 1 holdi teherszállító első indításához, amely a következő küldetés a New Glenn menetrendjében. A cég végső célja, hogy a Falcon 9-hez hasonló flottát alakítson ki újrahasznosítható segédrakétákból, amelyek mindegyike akár 25 alkalommal is repülhet. A New Glenn kulcsfontosságú elem a NASA Artemis holdprogramjában, mert később emberi szállításra alkalmas holdkomp indítására is használják majd. Az Egyesült Államok Űrereje (US Space Force) is elemezni fogja a csütörtöki indítás eredményeit, hogy felmérje a New Glenn katonai műholdak indítására való alkalmasságát. A hadsereg tavaly választotta ki a Blue Origin-t a SpaceX és a United Launch Alliance mellett harmadik indító szolgáltatóként a Védelmi Minisztérium számára.
A küldetés nem ért véget az Atlanti-óceáni landolással. Fél órával a felszállás után a New Glenn második fokozata begyújtotta hajtóműveit, hogy a mélyűr felé induljon, előkészítve a NASA két ESCAPADE (Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers) műholdjának telepítését. A műholdakat leválasztották a rakéta tetejéről, hogy megkezdjék majdnem két éves útjukat a Mars felé, ahol pályára állva a napszél és a Mars ritka légköri felső rétege közötti kölcsönhatást vizsgálják. A tudósok szerint a Nap sugárzása fokozatosan eltávolította a Mars légkörét, amely klímaváltozáshoz vezetett, és a bolygót a mai globálisan lakhatatlan sivataggá alakította. "Örülök és megkönnyebbültem, hogy a NASA ESCAPADE űreszközei egészségesen indultak, és várom következő lépéseiket a Mars dinamikus űridőjárásának megértésében” - mondta Rob Lillis, a küldetés vezető kutatója a Berkeley Kaliforniai Egyetemtől.
A tudósok a Mars légkörének felső rétegeit vizsgálják, hogy megértsék a változást előidéző folyamatokat. A két műszerrel felszerelt ESCAPADE több helyről gyűjt adatokat, pillanatfelvételeket készítve a napszélről és a légköri körülményekről. A MAVEN műhold 2014 óta gyűjt hasonló adatokat, de csak egyetlen megfigyelő pontból. Az ESCAPADE kb. 80 millió dolláros költségvetésből készült, ami jelentősen olcsóbb a NASA korábbi Mars-misszióihoz képest. A műholdakat a Rocket Lab építette, a projektet a Berkeley Kaliforniai Egyetem kezeli a NASA megbízásából. A NASA kb. 20 millió dollárt fizetett a Blue Originnek az ESCAPADE indításáért, jóval kevesebbet, mintha más dedikált rakétán indították volna. Az ügynökség elfogadta a kockázatot, hogy a még bizonyított New Glenn rakétán indítsa a küldetést.
A küldetés tavaly indult volna, amikor a Föld és a Mars egymáshoz kedvező pozícióban volt. A Blue Origin azonban késleltette az indítást, mert a második New Glenn csak egy év várakozás után állt készen a repülésre. Az ESCAPADE műholdak mindegyike körülbelül fél tonna teljesen feltöltve, és több mint egymillió mérföldre lesznek a Földtől, amíg jövő novemberben elindulnak a Mars felé. Az ESCAPADE 2027 szeptemberében érkezik meg a Marsra, és 2028-ban kezdi tudományos küldetését. “A Mars űridőjárásának megértése kiemelt fontosságú a jövőbeli küldetésekhez, mert segít megvédeni a rendszereket, a robotokat és, ami a legfontosabb, az embereket az extrém környezetekben.” - mondta Nicky Fox, a NASA Science Mission Directorate helyettes vezetője.
A New Glenn pontos landolása kilenc perccel a floridai Cape Canaveral Space Force Stationból felszállása után következett be. Az indítás csúszott, először a rossz időjárás miatt Floridában, majd egy napvihar következtében, amely veszélyes sugárzást küldött a Föld felé a hét elején. "A mai küldetést teljes sikerrel zártuk, és nagyon büszke vagyok a csapatra” - mondta Dave Limp, a Blue Origin vezérigazgatója. “Kiderült, hogy a Blue Origin által az első fokozatnak adott becenév, a Never Tell Me The Odds tökéletes esélyekkel rendelkezett. Még soha nem landolt ekkora rakéta ilyen pontossággal második próbálkozásra. Ez csak a kezdet, gyorsan növelni fogjuk a repülések számát.”
A kétfokozatú rakéta két tudományos műszert vitt magával két éves útra a Mars felé. Most először indultak műholdak a Blue Origin új rakétájával, amely John Glenn NASA-asztronautáról kapta a nevét. A New Glenn simán emelkedett a világűrbe, hét BE-4 főhajtóműve közel három percig működött a floridai Space Coast tiszta egén. A hajtóművek szuperhideg cseppfolyósított földgázt és folyékony oxigént égettek el, teljes teljesítményen több mint 3,8 millió font tolóerőt produkálva. Ezután a BE-4-esek leálltak, az első fokozat leválasztotta a rakéta második fokozatát, amely két hidrogénüzemű BE-3U hajtóművel folytatta a küldetést az űrbe.
A segédrakéta 127 kilométer magasra emelkedett, majd kontrolláltan visszazuhant a légkörbe. Célpontja a Blue Origin hajója, a Jacklyn volt. Pár pillanattal később a fokozat három hajtóműve újra begyújtott, hogy lassítsa a süllyedést a felső légkörben, majd az Atlanti-óceán elérése előtt kinyitotta a leszállótalpakat, és a rakéta végül a Blue Origin platformjának futballpálya méretű fedélzetén landolt 600 kilométerre Cape Canaveraltól keletre. A landolás pillanatát kitörö örömmel fogadták a Blue Origin több létesítményében országszerte, és az élő közvetítést nézők az örömteli alkalmazottak reakcióit is láthatták. Ez volt az első alkalom, hogy a SpaceX-en kívül bármely cég egy orbitális segédrakétát landolással visszahozott, majdnem tíz évvel azután, hogy a SpaceX 2015 decemberében visszahozta az első Falcon 9 rakétáját.
A New Glenn landolása majdnem pontosan tíz évvel követte a kisebb, szuborbitális New Shepard rakéta első leszállását Nyugat-Texasban. Ahogy a New Glenn, úgy a New Shepard is második próbálkozásra landolt sikeresen. A New Glenn első indítása idén januárban volt, de akkor technikai problémák miatt az első fokozat nem tudta újraindítani hajtóműveit a visszatéréskor, és a fokozat a tengerbe zuhant. A mérnökök “hajtóanyag-kezelési és hajtómű nyomás szabályozási fejlesztéseket” vezettek be a problémák megoldására, és ezek a javítások most működtek.
A rakéta visszanyerése jelentős teljesítmény a Blue Origin számára, amely hosszú ideje elmaradt a domináns SpaceX mögött a kereskedelmi indítási piacon. A SpaceX eddig 532 landolást hajtott végre Falcon flottájával, míg a Blue Origin egyetlen New Glenn leszállással a második helyre került az orbitális rakéták visszanyerésében. A cég 34 New Shepard leszállásnak örülhet, amelyek mérete, magassága és sebessége azonban elmarad a New Glenn teljesítményétől.
A Blue Origin a New Shepard első sikeres űrből visszatérő landolását 2015 novemberében hajtotta végre, néhány héttel a SpaceX Falcon 9 első landolása előtt. Bezos az első Falcon 9 landolás után Twitteren (ma X-en) így üdvözölte a versenytársat: “Üdv a klubban!” Most a Blue Origin hivatalosan is az újrahasznosítható rakéták klubjának tagja lett. Néhány napon belül a hajó visszatér Port Canaveralba, Floridába, ahol a földi csapatok leemelik a New Glenn fokozatot, és hangárba viszik ellenőrzésre és felújításra. "Ma hatalmas eredményt ért el a New Glenn csapat, új korszakot nyitva a Blue Origin és az iparág számára, miközben célunk a gyorsított indítás és landolás” - mondta Jordan Charles, a New Glenn program alelnöke. “Jelentős előrelépést tettünk a gyártásban és a szükséges ütemterv felépítésében. Fő fókuszunk továbbra is a repülési ütem növelésén van.”
Good overview of the landing. We nominally target a few hundred feet away from Jacklyn to avoid a severe impact if engines fail to start or start slowly. We’ll incrementally reduce that conservatism over time. We are all excited and grateful for yesterday. Amazing performance by… pic.twitter.com/DCEMsuSyPm
— Jeff Bezos (@JeffBezos) November 14, 2025
A Blue Origin tervei szerint jövőre ugyanezt a fokozatot használják a Blue Moon Mark 1 holdi teherszállító első indításához, amely a következő küldetés a New Glenn menetrendjében. A cég végső célja, hogy a Falcon 9-hez hasonló flottát alakítson ki újrahasznosítható segédrakétákból, amelyek mindegyike akár 25 alkalommal is repülhet. A New Glenn kulcsfontosságú elem a NASA Artemis holdprogramjában, mert később emberi szállításra alkalmas holdkomp indítására is használják majd. Az Egyesült Államok Űrereje (US Space Force) is elemezni fogja a csütörtöki indítás eredményeit, hogy felmérje a New Glenn katonai műholdak indítására való alkalmasságát. A hadsereg tavaly választotta ki a Blue Origin-t a SpaceX és a United Launch Alliance mellett harmadik indító szolgáltatóként a Védelmi Minisztérium számára.
A küldetés nem ért véget az Atlanti-óceáni landolással. Fél órával a felszállás után a New Glenn második fokozata begyújtotta hajtóműveit, hogy a mélyűr felé induljon, előkészítve a NASA két ESCAPADE (Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers) műholdjának telepítését. A műholdakat leválasztották a rakéta tetejéről, hogy megkezdjék majdnem két éves útjukat a Mars felé, ahol pályára állva a napszél és a Mars ritka légköri felső rétege közötti kölcsönhatást vizsgálják. A tudósok szerint a Nap sugárzása fokozatosan eltávolította a Mars légkörét, amely klímaváltozáshoz vezetett, és a bolygót a mai globálisan lakhatatlan sivataggá alakította. "Örülök és megkönnyebbültem, hogy a NASA ESCAPADE űreszközei egészségesen indultak, és várom következő lépéseiket a Mars dinamikus űridőjárásának megértésében” - mondta Rob Lillis, a küldetés vezető kutatója a Berkeley Kaliforniai Egyetemtől.
A tudósok a Mars légkörének felső rétegeit vizsgálják, hogy megértsék a változást előidéző folyamatokat. A két műszerrel felszerelt ESCAPADE több helyről gyűjt adatokat, pillanatfelvételeket készítve a napszélről és a légköri körülményekről. A MAVEN műhold 2014 óta gyűjt hasonló adatokat, de csak egyetlen megfigyelő pontból. Az ESCAPADE kb. 80 millió dolláros költségvetésből készült, ami jelentősen olcsóbb a NASA korábbi Mars-misszióihoz képest. A műholdakat a Rocket Lab építette, a projektet a Berkeley Kaliforniai Egyetem kezeli a NASA megbízásából. A NASA kb. 20 millió dollárt fizetett a Blue Originnek az ESCAPADE indításáért, jóval kevesebbet, mintha más dedikált rakétán indították volna. Az ügynökség elfogadta a kockázatot, hogy a még bizonyított New Glenn rakétán indítsa a küldetést.
A küldetés tavaly indult volna, amikor a Föld és a Mars egymáshoz kedvező pozícióban volt. A Blue Origin azonban késleltette az indítást, mert a második New Glenn csak egy év várakozás után állt készen a repülésre. Az ESCAPADE műholdak mindegyike körülbelül fél tonna teljesen feltöltve, és több mint egymillió mérföldre lesznek a Földtől, amíg jövő novemberben elindulnak a Mars felé. Az ESCAPADE 2027 szeptemberében érkezik meg a Marsra, és 2028-ban kezdi tudományos küldetését. “A Mars űridőjárásának megértése kiemelt fontosságú a jövőbeli küldetésekhez, mert segít megvédeni a rendszereket, a robotokat és, ami a legfontosabb, az embereket az extrém környezetekben.” - mondta Nicky Fox, a NASA Science Mission Directorate helyettes vezetője.