Gyurkity Péter
Először repült a japán lopakodó
Japán is kipróbálta lopakodó repülőgépét, amely a technológia létjogosultságát bizonyítja.
A napokban számolt be több forrás arról, hogy a szigetország lopakodó repülőgépe először emelkedett a magasba, amely hosszú évek munkájának gyümölcsét jelenti. Az eseményről egy néhány perces videó is készült, így a nagyközönség is szemügyre veheti a vadonatúj fejlesztést.
A Mitsubishi Heavy Industries (MHI) X-2 - amely korábban a meglehetősen hosszú, Advanced Technology Demonstrator - Experimental [ATD-X]) 'Shinshin' (Spirit) néven futott a szaksajtóban - egy több szempontból érdekes megoldás, ami már az első néhány másodpercben kiderül. Először is, a japán fél nem az ezen a területen megszokott szürke-fekete színösszeállítást választotta, ők inkább fehérre festették a lopakodót, a szárnyvégek pedig vörös színben pompáznak. Másodszor pedig - és ez szorosan kapcsolódik az előző ponthoz - a vadászgép nem közvetlenül harci feladatok ellátására jött létre, hiszen az X-2 pusztán a technológia létjogosultságát hivatott igazolni, vagyis ez megmarad a prototípus fázisban és várhatóan nem lép majd hadrendbe.
Maga a repülés egy nappal a tervezettnél később valósult meg, ami a kedvezőtlen időjárásnak volt köszönhető. A Nagoja repülőtérről felszálló, majd pedig a japán védelmi légierő Gifu légibázisán leszálló, ezzel pedig egy nagyjából 50 km-es utat a levegőben megtevő repülő a beszámolók szerint minden tekintetben jól muzsikált, irányítása pontosan olyannak bizonyult, mint ahogy azt az előzetes szimulációk alapján várták. A 2009 óta zajló munkában egyébként 220 japán cég vett részt, itt pedig számíthatunk a közvetlen utódok megjelenésére.
Japán ezzel a lépéssel felsorakozott az amerikai, az orosz, valamint a kínai fél mellé, jól látható módon nem szeretnének nagyon lemaradni tőlük.
A napokban számolt be több forrás arról, hogy a szigetország lopakodó repülőgépe először emelkedett a magasba, amely hosszú évek munkájának gyümölcsét jelenti. Az eseményről egy néhány perces videó is készült, így a nagyközönség is szemügyre veheti a vadonatúj fejlesztést.
A Mitsubishi Heavy Industries (MHI) X-2 - amely korábban a meglehetősen hosszú, Advanced Technology Demonstrator - Experimental [ATD-X]) 'Shinshin' (Spirit) néven futott a szaksajtóban - egy több szempontból érdekes megoldás, ami már az első néhány másodpercben kiderül. Először is, a japán fél nem az ezen a területen megszokott szürke-fekete színösszeállítást választotta, ők inkább fehérre festették a lopakodót, a szárnyvégek pedig vörös színben pompáznak. Másodszor pedig - és ez szorosan kapcsolódik az előző ponthoz - a vadászgép nem közvetlenül harci feladatok ellátására jött létre, hiszen az X-2 pusztán a technológia létjogosultságát hivatott igazolni, vagyis ez megmarad a prototípus fázisban és várhatóan nem lép majd hadrendbe.
Maga a repülés egy nappal a tervezettnél később valósult meg, ami a kedvezőtlen időjárásnak volt köszönhető. A Nagoja repülőtérről felszálló, majd pedig a japán védelmi légierő Gifu légibázisán leszálló, ezzel pedig egy nagyjából 50 km-es utat a levegőben megtevő repülő a beszámolók szerint minden tekintetben jól muzsikált, irányítása pontosan olyannak bizonyult, mint ahogy azt az előzetes szimulációk alapján várták. A 2009 óta zajló munkában egyébként 220 japán cég vett részt, itt pedig számíthatunk a közvetlen utódok megjelenésére.
Japán ezzel a lépéssel felsorakozott az amerikai, az orosz, valamint a kínai fél mellé, jól látható módon nem szeretnének nagyon lemaradni tőlük.