SG.hu
Hatalmas siker Ukrajna játékosított háborús rendszere
Egy számítógépes játékokra emlékeztető dróntámadási rendszer futótűzként terjed az ukrán hadseregben, és már nemcsak harci, hanem felderítő, tüzérségi és logisztikai műveletekre is kiterjesztik - közölte Mihajlo Fedorov, Ukrajna első miniszterelnök-helyettese.
Ukrajna online fegyverpiaca a háború első napjaitól jellemző „csináld magad” szemlélet kiterjesztése: adományokból vásároltak civil drónokat, azokat átalakították, hogy halálos fegyverré váljanak, és most ezt a gyakorlatot rendszerré szervezik. Az Army of Drones Bonus System keretében egymással versengő drónos egységek szeptemberben mintegy 18 ezer orosz katonát öltek meg vagy sebesítettek meg. Az ukrán adatok szerint jelenleg már 400 drónegység vesz részt a programban, míg augusztusban ez még csak 95 volt. Egyes gyalogos alakulatok, amelyek korábban nem rendelkeztek önálló drónszekcióval, most azért hoztak létre ilyeneket, hogy részt vehessenek a pontszerzésben és felszerelést szerezzenek.
A több mint egy éve bevezetett rendszer videojáték-szerű pontrendszert alkalmaz: a katonák pontokat kapnak az elért találatokért, amelyeket egy különleges, háborús „online áruházban”, a Brave1-en válthatnak be. Eddig az ukrán hadsereg egységei több mint 80 000 drónt és elektronikai hadviselési rendszert rendeltek a piactéren keresztül, összértékben több mint 96 millió dollárnak megfelelő felszerelést, mondta Mihajlo Fedorov digitális miniszter. A kínálatban több mint száz különféle drón, autonóm jármű és más haditechnikai eszköz szerepel. A rendszernek saját ranglistája is van, szeptemberben az első helyen a Birds of the Magyar állt, őket követte az úgynevezett Alpha Group, amely az ország vezető belbiztonsági ügynökségéhez kötődik. Az Achilles ezred a hatodik helyen végzett.
Persze ez a nyilvánosság veszélyes, mert segít az oroszoknak abban, hogy prioritásokat állapítsanak meg, kiket támadjanak meg. A legtöbb drónparancsnok véleménye szerint azonban a program értéke meghaladja ezeket a kockázatokat. Ukrajna számos katonai egysége magánadományokból finanszírozza a szükséges felszerelések beszerzését. A program ingyenes reklámlehetőséget nyújt, és kevesen tudtak ellenállni a kísértésnek, hogy ezt kihasználják. Néhány drónparancsnok harcos-celebként tetszelegett, talk show-kban szerepelt, és egységük logójával ellátott sapkákat és pólókat nyomtatott.
Egy orosz rakétaindító rendszer megsemmisítése 70 pontot ér. Egy harckocsi megsemmisítése 40 pont, megrongálása 20 pontot jelent. Mivel a harckocsik mára a drónok számára könnyű célponttá váltak és csökkent a terepen való hasznosságuk, ezeknek a pontoknak a megszerzése egyre nehezebb. "Ma már rendkívül ritka, hogy ellenséges páncélozott járművet lássunk” - mondta egy, a Stun nevű alakulatnál szolgáló drónpilóta, akit Red rádióhívó néven ismernek, és magát 45 megerősített találat tulajdonosának tartja. „Ha viszont felbukkan, például kijön egy erdőből, gyakorlatilag már ott áll a sor a drónokból, hogy lecsapjanak rá.”
A rendszert Robert Brovdi az ukrán fegyveres erők pilóta nélküli rendszerekért felelős parancsnoka mutatta be a nyáron. Brovdi szerint egy alapvető "kamikaze” drón 1,3 pontba kerül; egy hőkamera nélküli drón 4,5 pont, egy fejlettebb, hatrotoros "vampire" típusú drón, amely akár 15 kiló robbanóanyagot és körülbelül 30 kilométeres hatótávú, 43 pontba kerül. Brovdi korábbi dandárja, a Birds of the Magyar májusban nagyjából 6500 találatot ért el, köztük 2221 orosz katonát, és az adott hónapban több mint 25 000 pontot gyűjtött. A dandár ezeket a pontokat 600 vampire drónra váltotta be.
„A rendszer rendkívül népszerű lett a csapatok körében” - mondta Fedorov. "Az egész védelmi erő ismeri, és mindenki verseng a pontokért, hogy drónokat, elektronikai hadviselési rendszereket és más felszereléseket szerezzen. Minél több ellenséges gyalogost semlegesítesz, annál több drónt kapsz, amivel még több ellenséget tudsz megölni. Ez egy önmagát erősítő körforgássá vált.” Szeptemberben a becsült orosz veszteségek kétszer akkorák voltak, mint tavaly októberben. Ennek egyik oka, hogy a kijevi kormány megduplázta az orosz gyalogság likvidálásáért járó pontszámot: hatról tizenkettőre emelték, ami a harctéri prioritások változását tükrözi. A módosítás oka, hogy az orosz hadsereg gyakran úgy próbál területet szerezni, hogy egy-két-három gyalogost küld előre. Ezek a katonák lopakodva mozognak, hogy elkerüljék az ukrán drónkamerák észlelését: hőkamerák elleni köpenyt vesznek fel vagy növényzettel takarják magukat. A sikeresen előrejutottakat aztán összegyűjtik a többi előretört katonával.
Az Achilles a harkivi és a donyecki régióban működik. Jurij Fedorenko, az ezred parancsnoka szerint az ukrán katonáknak havonta 25 000 orosz katonát kell megölniük vagy súlyosan megsebesíteniük. Ez az a létszám, amelyet Oroszország havonta mozgósít az új önkéntesekből. Az ukrán félnek Fedorenko szerint legalább két támadódrónra van szüksége minden egyes orosz gyalogos ellen, tehát legalább havi 50 000 darabra. "Nem túlzás: sarokba vagyunk szorítva Oroszország által. Oroszország meg akar semmisíteni minket” - mondta Fedorenko. "Az a felismerés, hogy a sikeres harci műveletek további felszerelést is hoznak, megadja azt a magabiztosságot, hogy lesz eszközünk a további harcra.”
Elmondta, hogy a drónok elsajátítása lehetővé tette számára, hogy korábbi századát - amely 100 fős volt - dandárrá bővítse, majd mostanra körülbelül 3000 fős ezreddé növelje, amelyet az egyik legjobb ukrán drónalakulatnak tartanak. Az Achilles és más új dróndandárok most egy egységes drónvonal kialakításán dolgoznak a front mentén: erősítik a felderítést, támogatják a rohamzászlóaljakat harc közben, és akadályozzák az orosz felderítődrónokat.
Fedorov elmondta, hogy az ukrán hírszerzés szerint Oroszország is fejleszt egy hasonló, „játékosított” rendszert. Bónuszokat fizetnek, például körülbelül 2400 dollárt egy helikopter megsemmisítéséért vagy 12 000 dollárt egy Leopard harckocsi elfogásáért. Ukrajna nem engedheti meg magának ezt a stratégiát. Védelmi kiadásai már most is a GDP több mint 30%-át teszik ki, ami az ukrán parlament költségvetési bizottsága szerint magasabb, mint bármely más országé a világon. Alig van pénze a katonák fizetésére, nemhogy bónuszok adására. Ukrajna ezzel párhuzamosan kiterjeszti a pontrendszert a tüzérségi egységekre is: ők a sikeres csapások után kapnak pontokat, amelyeket új fegyverek beszerzésére használhatnak fel. A felderítő alakulatok szintén jutalmat kapnak az ellenséges célpontok beazonosításáért, a logisztikai egységek pedig azért, ha autonóm járművekkel szállítanak utánpótlást az emberi sofőrök helyett.
A miniszterelnök-helyettes azt is elárulta, hogy a hadsereg most már azokat a drónokat erőlteti, amelyek részben mesterséges intelligenciával működnek: ezek a rendszerek célpontokat ajánlanak, és a drón végső pályáját is irányítják a nagyobb pontosság érdekében. A felderítő egységek a célpont-megjelölést utalva a jól ismert fuvarmegosztó alkalmazásra "Uber targetingnek” nevezik. „Gyakorlatilag ugyanúgy helyezel el egy pontot a térképen, mint amikor taxit rendelsz az Uberben. Csak itt nem autó érkezik, hanem egy másik egység drónja találja el a célpontot” - magyarázta Fedorov.
Az ukrán kormány emellett módosította a pontrendszert: az orosz gyalogosok megöléséért járó pontszám megduplázása mellett most már 25 pont jár egy ellenséges drónkezelő megsemmisítéséért, és 120 pont annak, aki drónnal élve fog el egy orosz katonát. Ez utóbbi a hadifoglyok stratégiai értékét tükrözi, hiszen őket a fronton gyakran használják fogolycserére. A játék folyamatosan bővül, hogy lépést tartson a háború új technológiáival. Most már pontokat lehet szerezni például azzal, ha földi robotokat vetnek be logisztikai küldetésekre, mint a sérült katonák evakuálása; ha felderítődrónok észlelnek orosz eszközöket; vagy ha célokat mesterséges intelligencia-vezérelt irányítási rendszerekkel semmisítenek meg.
Fedorov szerint a kormány már „érzelemmentesen” dönt a pontszámokról. "Négy éve háborúzunk, és ez nehéz. Egyszerűen hatékonyabbak próbálunk lenni. Ezt a munkánk részeként kezeljük, szinte technikai feladatként. Mert ha nem állítjuk meg az ellenséget, ők ölik meg a katonáinkat, és ha a katonáink elesnek, az ellenség bejön a városokba, és lemészárolja a civileket.”
A pontrendszer kiterjesztése ugyanakkor aggodalmat kelt a NATO-országok körében. Egyre több szakértő figyelmeztet arra, hogy az ukrán gyakorlat - a drónokra épülő hadviselés - nem követendő példa, mert Oroszország védelmi rendszerei már rendkívül hatékonyak az ilyen támadások elhárításában. A Royal United Services Institute (RUSI) elemzői szerint ezért újra nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a hagyományos tüzérségre és a légierőre.
A Pentagon is felfigyelt a rendszerre. A németországi Wiesbadenben található amerikai támaszponton a magas rangú katonatisztek tanulságokat vontak le annak sikeréből. Egy amerikai tisztviselő szerint náluk évekbe telhet, mire a hadsereg megrendeli, megkapja és beveti az új fegyvereket a Védelmi Minisztérium beszerzési rendszerén keresztül. „A mi folyamatunk nagyobb, nehézkesebb és jogi szempontból bonyolultabb” - mondja a tiszt, aki a katonai protokollnak megfelelően kérte, hogy ne nevezzék meg. Az amerikai tisztviselő szerint az ukránok megtalálták a módját, hogy ezt az időtartamot egy hétre rövidítsék az Amazon Prime katonai változatának segítségével.
Az ukrán drónkezelők sokszor mindössze 250 méterre működnek a frontvonaltól, máskor pedig akár három kilométerre, rejtett állásokból irányítják a támadásokat számítógép előtt ülve, gyakran videojáték-kontrollerekkel. Parancsnokuk, Jurij Fedorenko szerint nem feltétlenül a videojátékokban jártas fiatalok a legjobb pilóták. "A fegyelmezett emberek a legjobb pilóták” - mondta Fedorenko. "Persze, ha fiatalabb vagy, tovább bírod ébren, és gyorsabban regenerálódsz, de a fegyelem sokkal fontosabb. A jó drónkezelő nem feltétlenül játékos.” A parancsnok szerint a háború „gamifikálása” túlzás, hiszen sokszor olyan célpontokat is el kell pusztítaniuk, amelyek kevés pontot érnek, de az adott csata szempontjából kulcsfontosságúak. „A feladatot kell teljesíteni, ez a lényeg, nem a pontok hajszolása” - tette hozzá.
"Persze előfordult, hogy vitatkoztunk a chaten a pontok miatt” - mondta Stun, akit arról neveztek el, hogy kedvenc mozdulata egy videojátékban a „stun”, azaz a mozgásban megfagyasztás volt. „Például, amikor egy járművet találat ért és több alakulat is rálőtt, vitatkoztunk, hogy kié volt az igazi találat. Azt mondtuk: ‘Az a mi célpontunk volt! Ne piszkáljátok!’ ‘Mi voltunk az elsők, mi találtuk el!’ ‘Mi csináltuk! Mi voltunk!’” Egy másik drónparancsnok, Andrij Poltorackij elmondta, hogy a rendszer valódi versengést hozott: "Az egész egység versenyez. A drónkezelők egymás ellen, a csoportok más csoportokkal, még a legmagasabb szintű parancsnokok is egymással.” Szerinte ez egészséges verseny, nem pedig szórakozás, és amikor az oroszok támadást indítanak, „a verseny azonnal véget ér, és mindenki együtt dolgozik” azon, hogy megvédjék az ukrán katonák életét, függetlenül attól, hány pontot ér az adott akció.
Még mindig vannak gyerekbetegségek. A rendszer új, és előfordul, hogy az új drónok nem érkeznek meg elég gyorsan, valamint néhány katona panaszkodott, hogy értékes orosz felszerelést semmisítettek meg, amelyért egyáltalán nem jártak pontok. A pontrendszer ugyanakkor hatalmas mennyiségű adatot termel, ami segít Ukrajnának jobban megérteni a háború matematikáját - mondta Fedorov. „A pontoknak köszönhetően egyre pontosabb képet kapunk arról, mi történik a fronton. Ahhoz, hogy valaki pontokat kapjon, videós bizonyítékot kell feltöltenie, így tudjuk, milyen célpontokat találnak el, hol történnek a találatok, és milyen drónokat használnak. Látjuk, mi működik hatékonyabban, és mi kevésbé.”
A rendszer átláthatósága révén a különböző egységek egymástól is tanulnak: „Mindenki látja a ranglistát, így az alakulatok egymást keresik fel, hogy tapasztalatot cseréljenek. A vezetők tanítanak, irányt mutatnak azoknak, akik még fejlődnek. Az innováció most alulról felfelé épül. Mi csak ösztönzőket teremtünk a fejlesztéséhez.” Elég pontért, mondja, a dróncsapatok megtalálják a megoldást.
Ukrajna online fegyverpiaca a háború első napjaitól jellemző „csináld magad” szemlélet kiterjesztése: adományokból vásároltak civil drónokat, azokat átalakították, hogy halálos fegyverré váljanak, és most ezt a gyakorlatot rendszerré szervezik. Az Army of Drones Bonus System keretében egymással versengő drónos egységek szeptemberben mintegy 18 ezer orosz katonát öltek meg vagy sebesítettek meg. Az ukrán adatok szerint jelenleg már 400 drónegység vesz részt a programban, míg augusztusban ez még csak 95 volt. Egyes gyalogos alakulatok, amelyek korábban nem rendelkeztek önálló drónszekcióval, most azért hoztak létre ilyeneket, hogy részt vehessenek a pontszerzésben és felszerelést szerezzenek.
A több mint egy éve bevezetett rendszer videojáték-szerű pontrendszert alkalmaz: a katonák pontokat kapnak az elért találatokért, amelyeket egy különleges, háborús „online áruházban”, a Brave1-en válthatnak be. Eddig az ukrán hadsereg egységei több mint 80 000 drónt és elektronikai hadviselési rendszert rendeltek a piactéren keresztül, összértékben több mint 96 millió dollárnak megfelelő felszerelést, mondta Mihajlo Fedorov digitális miniszter. A kínálatban több mint száz különféle drón, autonóm jármű és más haditechnikai eszköz szerepel. A rendszernek saját ranglistája is van, szeptemberben az első helyen a Birds of the Magyar állt, őket követte az úgynevezett Alpha Group, amely az ország vezető belbiztonsági ügynökségéhez kötődik. Az Achilles ezred a hatodik helyen végzett.
Persze ez a nyilvánosság veszélyes, mert segít az oroszoknak abban, hogy prioritásokat állapítsanak meg, kiket támadjanak meg. A legtöbb drónparancsnok véleménye szerint azonban a program értéke meghaladja ezeket a kockázatokat. Ukrajna számos katonai egysége magánadományokból finanszírozza a szükséges felszerelések beszerzését. A program ingyenes reklámlehetőséget nyújt, és kevesen tudtak ellenállni a kísértésnek, hogy ezt kihasználják. Néhány drónparancsnok harcos-celebként tetszelegett, talk show-kban szerepelt, és egységük logójával ellátott sapkákat és pólókat nyomtatott.
Egy orosz rakétaindító rendszer megsemmisítése 70 pontot ér. Egy harckocsi megsemmisítése 40 pont, megrongálása 20 pontot jelent. Mivel a harckocsik mára a drónok számára könnyű célponttá váltak és csökkent a terepen való hasznosságuk, ezeknek a pontoknak a megszerzése egyre nehezebb. "Ma már rendkívül ritka, hogy ellenséges páncélozott járművet lássunk” - mondta egy, a Stun nevű alakulatnál szolgáló drónpilóta, akit Red rádióhívó néven ismernek, és magát 45 megerősített találat tulajdonosának tartja. „Ha viszont felbukkan, például kijön egy erdőből, gyakorlatilag már ott áll a sor a drónokból, hogy lecsapjanak rá.”
A rendszert Robert Brovdi az ukrán fegyveres erők pilóta nélküli rendszerekért felelős parancsnoka mutatta be a nyáron. Brovdi szerint egy alapvető "kamikaze” drón 1,3 pontba kerül; egy hőkamera nélküli drón 4,5 pont, egy fejlettebb, hatrotoros "vampire" típusú drón, amely akár 15 kiló robbanóanyagot és körülbelül 30 kilométeres hatótávú, 43 pontba kerül. Brovdi korábbi dandárja, a Birds of the Magyar májusban nagyjából 6500 találatot ért el, köztük 2221 orosz katonát, és az adott hónapban több mint 25 000 pontot gyűjtött. A dandár ezeket a pontokat 600 vampire drónra váltotta be.
„A rendszer rendkívül népszerű lett a csapatok körében” - mondta Fedorov. "Az egész védelmi erő ismeri, és mindenki verseng a pontokért, hogy drónokat, elektronikai hadviselési rendszereket és más felszereléseket szerezzen. Minél több ellenséges gyalogost semlegesítesz, annál több drónt kapsz, amivel még több ellenséget tudsz megölni. Ez egy önmagát erősítő körforgássá vált.” Szeptemberben a becsült orosz veszteségek kétszer akkorák voltak, mint tavaly októberben. Ennek egyik oka, hogy a kijevi kormány megduplázta az orosz gyalogság likvidálásáért járó pontszámot: hatról tizenkettőre emelték, ami a harctéri prioritások változását tükrözi. A módosítás oka, hogy az orosz hadsereg gyakran úgy próbál területet szerezni, hogy egy-két-három gyalogost küld előre. Ezek a katonák lopakodva mozognak, hogy elkerüljék az ukrán drónkamerák észlelését: hőkamerák elleni köpenyt vesznek fel vagy növényzettel takarják magukat. A sikeresen előrejutottakat aztán összegyűjtik a többi előretört katonával.
Az Achilles a harkivi és a donyecki régióban működik. Jurij Fedorenko, az ezred parancsnoka szerint az ukrán katonáknak havonta 25 000 orosz katonát kell megölniük vagy súlyosan megsebesíteniük. Ez az a létszám, amelyet Oroszország havonta mozgósít az új önkéntesekből. Az ukrán félnek Fedorenko szerint legalább két támadódrónra van szüksége minden egyes orosz gyalogos ellen, tehát legalább havi 50 000 darabra. "Nem túlzás: sarokba vagyunk szorítva Oroszország által. Oroszország meg akar semmisíteni minket” - mondta Fedorenko. "Az a felismerés, hogy a sikeres harci műveletek további felszerelést is hoznak, megadja azt a magabiztosságot, hogy lesz eszközünk a további harcra.”
Elmondta, hogy a drónok elsajátítása lehetővé tette számára, hogy korábbi századát - amely 100 fős volt - dandárrá bővítse, majd mostanra körülbelül 3000 fős ezreddé növelje, amelyet az egyik legjobb ukrán drónalakulatnak tartanak. Az Achilles és más új dróndandárok most egy egységes drónvonal kialakításán dolgoznak a front mentén: erősítik a felderítést, támogatják a rohamzászlóaljakat harc közben, és akadályozzák az orosz felderítődrónokat.
Fedorov elmondta, hogy az ukrán hírszerzés szerint Oroszország is fejleszt egy hasonló, „játékosított” rendszert. Bónuszokat fizetnek, például körülbelül 2400 dollárt egy helikopter megsemmisítéséért vagy 12 000 dollárt egy Leopard harckocsi elfogásáért. Ukrajna nem engedheti meg magának ezt a stratégiát. Védelmi kiadásai már most is a GDP több mint 30%-át teszik ki, ami az ukrán parlament költségvetési bizottsága szerint magasabb, mint bármely más országé a világon. Alig van pénze a katonák fizetésére, nemhogy bónuszok adására. Ukrajna ezzel párhuzamosan kiterjeszti a pontrendszert a tüzérségi egységekre is: ők a sikeres csapások után kapnak pontokat, amelyeket új fegyverek beszerzésére használhatnak fel. A felderítő alakulatok szintén jutalmat kapnak az ellenséges célpontok beazonosításáért, a logisztikai egységek pedig azért, ha autonóm járművekkel szállítanak utánpótlást az emberi sofőrök helyett.
A miniszterelnök-helyettes azt is elárulta, hogy a hadsereg most már azokat a drónokat erőlteti, amelyek részben mesterséges intelligenciával működnek: ezek a rendszerek célpontokat ajánlanak, és a drón végső pályáját is irányítják a nagyobb pontosság érdekében. A felderítő egységek a célpont-megjelölést utalva a jól ismert fuvarmegosztó alkalmazásra "Uber targetingnek” nevezik. „Gyakorlatilag ugyanúgy helyezel el egy pontot a térképen, mint amikor taxit rendelsz az Uberben. Csak itt nem autó érkezik, hanem egy másik egység drónja találja el a célpontot” - magyarázta Fedorov.
Az ukrán kormány emellett módosította a pontrendszert: az orosz gyalogosok megöléséért járó pontszám megduplázása mellett most már 25 pont jár egy ellenséges drónkezelő megsemmisítéséért, és 120 pont annak, aki drónnal élve fog el egy orosz katonát. Ez utóbbi a hadifoglyok stratégiai értékét tükrözi, hiszen őket a fronton gyakran használják fogolycserére. A játék folyamatosan bővül, hogy lépést tartson a háború új technológiáival. Most már pontokat lehet szerezni például azzal, ha földi robotokat vetnek be logisztikai küldetésekre, mint a sérült katonák evakuálása; ha felderítődrónok észlelnek orosz eszközöket; vagy ha célokat mesterséges intelligencia-vezérelt irányítási rendszerekkel semmisítenek meg.
Fedorov szerint a kormány már „érzelemmentesen” dönt a pontszámokról. "Négy éve háborúzunk, és ez nehéz. Egyszerűen hatékonyabbak próbálunk lenni. Ezt a munkánk részeként kezeljük, szinte technikai feladatként. Mert ha nem állítjuk meg az ellenséget, ők ölik meg a katonáinkat, és ha a katonáink elesnek, az ellenség bejön a városokba, és lemészárolja a civileket.”
A pontrendszer kiterjesztése ugyanakkor aggodalmat kelt a NATO-országok körében. Egyre több szakértő figyelmeztet arra, hogy az ukrán gyakorlat - a drónokra épülő hadviselés - nem követendő példa, mert Oroszország védelmi rendszerei már rendkívül hatékonyak az ilyen támadások elhárításában. A Royal United Services Institute (RUSI) elemzői szerint ezért újra nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a hagyományos tüzérségre és a légierőre.
A Pentagon is felfigyelt a rendszerre. A németországi Wiesbadenben található amerikai támaszponton a magas rangú katonatisztek tanulságokat vontak le annak sikeréből. Egy amerikai tisztviselő szerint náluk évekbe telhet, mire a hadsereg megrendeli, megkapja és beveti az új fegyvereket a Védelmi Minisztérium beszerzési rendszerén keresztül. „A mi folyamatunk nagyobb, nehézkesebb és jogi szempontból bonyolultabb” - mondja a tiszt, aki a katonai protokollnak megfelelően kérte, hogy ne nevezzék meg. Az amerikai tisztviselő szerint az ukránok megtalálták a módját, hogy ezt az időtartamot egy hétre rövidítsék az Amazon Prime katonai változatának segítségével.
Az ukrán drónkezelők sokszor mindössze 250 méterre működnek a frontvonaltól, máskor pedig akár három kilométerre, rejtett állásokból irányítják a támadásokat számítógép előtt ülve, gyakran videojáték-kontrollerekkel. Parancsnokuk, Jurij Fedorenko szerint nem feltétlenül a videojátékokban jártas fiatalok a legjobb pilóták. "A fegyelmezett emberek a legjobb pilóták” - mondta Fedorenko. "Persze, ha fiatalabb vagy, tovább bírod ébren, és gyorsabban regenerálódsz, de a fegyelem sokkal fontosabb. A jó drónkezelő nem feltétlenül játékos.” A parancsnok szerint a háború „gamifikálása” túlzás, hiszen sokszor olyan célpontokat is el kell pusztítaniuk, amelyek kevés pontot érnek, de az adott csata szempontjából kulcsfontosságúak. „A feladatot kell teljesíteni, ez a lényeg, nem a pontok hajszolása” - tette hozzá.
"Persze előfordult, hogy vitatkoztunk a chaten a pontok miatt” - mondta Stun, akit arról neveztek el, hogy kedvenc mozdulata egy videojátékban a „stun”, azaz a mozgásban megfagyasztás volt. „Például, amikor egy járművet találat ért és több alakulat is rálőtt, vitatkoztunk, hogy kié volt az igazi találat. Azt mondtuk: ‘Az a mi célpontunk volt! Ne piszkáljátok!’ ‘Mi voltunk az elsők, mi találtuk el!’ ‘Mi csináltuk! Mi voltunk!’” Egy másik drónparancsnok, Andrij Poltorackij elmondta, hogy a rendszer valódi versengést hozott: "Az egész egység versenyez. A drónkezelők egymás ellen, a csoportok más csoportokkal, még a legmagasabb szintű parancsnokok is egymással.” Szerinte ez egészséges verseny, nem pedig szórakozás, és amikor az oroszok támadást indítanak, „a verseny azonnal véget ér, és mindenki együtt dolgozik” azon, hogy megvédjék az ukrán katonák életét, függetlenül attól, hány pontot ér az adott akció.
Még mindig vannak gyerekbetegségek. A rendszer új, és előfordul, hogy az új drónok nem érkeznek meg elég gyorsan, valamint néhány katona panaszkodott, hogy értékes orosz felszerelést semmisítettek meg, amelyért egyáltalán nem jártak pontok. A pontrendszer ugyanakkor hatalmas mennyiségű adatot termel, ami segít Ukrajnának jobban megérteni a háború matematikáját - mondta Fedorov. „A pontoknak köszönhetően egyre pontosabb képet kapunk arról, mi történik a fronton. Ahhoz, hogy valaki pontokat kapjon, videós bizonyítékot kell feltöltenie, így tudjuk, milyen célpontokat találnak el, hol történnek a találatok, és milyen drónokat használnak. Látjuk, mi működik hatékonyabban, és mi kevésbé.”
A rendszer átláthatósága révén a különböző egységek egymástól is tanulnak: „Mindenki látja a ranglistát, így az alakulatok egymást keresik fel, hogy tapasztalatot cseréljenek. A vezetők tanítanak, irányt mutatnak azoknak, akik még fejlődnek. Az innováció most alulról felfelé épül. Mi csak ösztönzőket teremtünk a fejlesztéséhez.” Elég pontért, mondja, a dróncsapatok megtalálják a megoldást.