Gyurkity Péter
Száz lopakodót akar Japán
Egyelőre azonban amerikai gépeket licencelnek, a saját fejlesztés még odébb van. Egyértelműen Kína ellen fegyverkeznek.
Még április végén írtunk arról, hogy Japán kipróbálta saját lopakodó repülőgépét, amely azonban egyelőre mindössze a technológia demonstrálását hivatott elvégezni, vagyis nem kifejezetten harci gépről van szó. Ezt követik majd a lopakodó vadászok, de az átmeneti időszakban amerikai fejlesztést licencelnének.
Az F-3 névre keresztelt program eredményeként valamikor a 2030-as években jelenhet meg a valóban hazai fejlesztésű lopakodó vadász, amivel a szigetország egy exkluzív klub tagjává válna. Addig azonban valahogy meg kell oldani a légierő ütőképességének fokozását, ezért már jelenleg is zajlanak a tárgyalások az olyan külföldi gyártókkal, mint a Lockheed Martin, a Boeing, illetve a Eurofighter. Az F-3 vonatkozásában a feladat oroszlánrészét ezúttal is a Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vállalná, az azonban még nem világos, hogy a külföldi partnerek miben és mennyiben segítenének.
Az F-3 révén valamikor a jövőben egy 100 gépből álló flotta készülhetne el, jelenleg azonban az amerikaiak által kifejlesztett F-35A, vagyis a legolcsóbb, a légierőnek szánt variáns helyi gyártására készülnek fel, amiből összesen 42 darabot állítanának elő a licenc alapján. A típus legkorábban az év végén mutatkozhat be a japán légierőben, amely érdekes módon nem az F-35B mellett döntött, márpedig ez utóbbi alkalmas lenne a kisebb japán hordozókon való szolgálatra. Szakértők hozzáteszik ehhez, hogy az exportra vonatkozó tilalmak miatt több fontos technológia sem kerülhet ki az Egyesült Államokból, így a japán változat bizonyos értelemben egy lekorlátozott variáns lesz.
Az elsődleges rivális természetesen a kínai J-20 lesz, többek között ezért is vágynak egy hazai fejlesztésre.
Még április végén írtunk arról, hogy Japán kipróbálta saját lopakodó repülőgépét, amely azonban egyelőre mindössze a technológia demonstrálását hivatott elvégezni, vagyis nem kifejezetten harci gépről van szó. Ezt követik majd a lopakodó vadászok, de az átmeneti időszakban amerikai fejlesztést licencelnének.
Az F-3 névre keresztelt program eredményeként valamikor a 2030-as években jelenhet meg a valóban hazai fejlesztésű lopakodó vadász, amivel a szigetország egy exkluzív klub tagjává válna. Addig azonban valahogy meg kell oldani a légierő ütőképességének fokozását, ezért már jelenleg is zajlanak a tárgyalások az olyan külföldi gyártókkal, mint a Lockheed Martin, a Boeing, illetve a Eurofighter. Az F-3 vonatkozásában a feladat oroszlánrészét ezúttal is a Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vállalná, az azonban még nem világos, hogy a külföldi partnerek miben és mennyiben segítenének.
Az F-3 révén valamikor a jövőben egy 100 gépből álló flotta készülhetne el, jelenleg azonban az amerikaiak által kifejlesztett F-35A, vagyis a legolcsóbb, a légierőnek szánt variáns helyi gyártására készülnek fel, amiből összesen 42 darabot állítanának elő a licenc alapján. A típus legkorábban az év végén mutatkozhat be a japán légierőben, amely érdekes módon nem az F-35B mellett döntött, márpedig ez utóbbi alkalmas lenne a kisebb japán hordozókon való szolgálatra. Szakértők hozzáteszik ehhez, hogy az exportra vonatkozó tilalmak miatt több fontos technológia sem kerülhet ki az Egyesült Államokból, így a japán változat bizonyos értelemben egy lekorlátozott variáns lesz.
Az elsődleges rivális természetesen a kínai J-20 lesz, többek között ezért is vágynak egy hazai fejlesztésre.