23598
1418743729.jpg
  • nibron
    #21633
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Na ja, a boldog 90-es évek.:)
    A HDD-s jumper a 90-es évek első fele. Utána jött a kábeles szelekció, akkor már nem a jumpert használtuk, hanem egy olyan szalagkábelt amiben az első csati után megcseréltek 2 vezetéket (csatorna engedélyezések jelét). Ekkor már a jumpert a "default" pozícióban kellett hagyni, ahogyan a HDD-t kiszállították. Majd megjelentek azok a BIOS-ok, amelyek már felismerték a HDD-t, és már nem kellett sem a spec.kábel, sem a jumper. Majd megjelent a SATA ami tulajdonképpen csak annyi volt, hogy ami eddig egy 16 bites I/O buszon volt, az átkerült 2*2-es differenciálerősítős soros kábelre. Maga az IDE protokoll semmit sem változott. A Master/Slave fontosság csak egy "népi hiedelem", egy rendszer simán ment Slave-ről is nem csak Master-ről. Egyetlen funkciója volt a Master/Slave-nek. Egy db 40 eres kábelre annyi berendezést tudjunk fellógatni, amennyi ráfér. Hát csak kettő fért fel, de már ezzel is gyakorlatilag megfelezték a kábelezést, kevesebb huzalozás kellett a NYÁK-okra is, nomeg a tranzisztorok száma is jelentősen redukálódott, ami ugye akkoriban még létfontosságú volt. A PATA és a SATA a fizikai kötést határozza meg, tehát azt, hogy elektronikusan hogyan kötődnek a dolgok. Az IDE, AHCI és ebből van még jó pár féle, magát a beszélgetés protokollját, tehát ez már inkább szoftver. A RAID pedig ezekre épülő plusz elektronikai elemeket tartalmazó eszköz, amely firmware-t, [szoftvert] is tartalmaz, illetve az oprendszerhez szükséges HAL szinten és az eszköz implementációs rétegben is drivert kell írni hozzá.

    Az alaplapodon biztos van IDE, sőt valószínűleg azt is használod.:) Mára már annyira kényelmes az IDE, hogy tökmindegy mit hová raksz (ezt már írtam az előző hsz.ben). Ez mondjuk már a 90-es évek vége felé is így volt, csak hát ott volt az a néphiedelem. Igazából semmi sem változott, csak az kopott ki a nép szájából. A mai IDE tökéletesen (nagyon apró eltérésekkel) ugyanúgy működik mint a 90-es évek legelején. A 90-es években is csak az eszközök címzése változott (pl. PATA kábel), de annak az égvilágon semmi köze sincs az IDE-hez. Az apró változások kimerülnek abban, hogy pl. a HDD-kben elhelyezték az eszközjellemzőket amit a BIOS beolvas és ez alapján azonosítja az eszközöket. De erre sem azért volt szükség, hogy könnyebben tudjuk a HDD-ket csatlakoztatni, hanem a windows-ban megjelenő "plug and play" technológia írta elő, hogy minden hardverelemet azonosítani kell tudni, jellemzőit beolvasni, stb. (végülis ez a Plug&Play alapja). Az már más kérdés, hogy ezek az adatok jól jöttek a BIOS-nak is.

    Soha, senkivel sem találkoztam eddig aki RAID1-et használt (mi értelme lenne pl. 2 db 1TB-os winyón tartani max. 1TB-ot). Annak nincs is értelme, a megléte is csak annak köszönhető, hogy kell a további RAID szintekhez. Nincs is értelme gépen belül csak mirrorozni, mert az nem igazi tükrözés (ha elszáll a gép megy a tükör is). A RAID1 helyett a két gépes megoldás az igazi. A csíkozással összekötött tükrözésnek is csak annyi létjogosultsága van, hogy ekkor már bármilyen irányban redundánsak lesznek a HDD-k. Tehát bármelyiket vesszük ki működés közben, ill. bármelyik távozik az örök vadászmezőkre, nem lesz adatvesztés, és egyáltalán semmiféle működési zavar nem lép fel. Sok HDD esetében pedig egyszerre akár több is elhagyhatja a rendszert. Csak akkor történik baj, ha alámegyünk a minimum darabszámnak. De az igazi tükrözést még ekkor is másik gépe(ke)n végezzük. Illetve ott van még a vízszintes skálázás, evidens, hogy ott is több gépen van tükrözve ugyanaz a tartalom.

    Egy otthoni alaplap és egy szerveralaplap alapjai ugyanazok. A különbség, hogy a szerverlapokba még bepakolnak ilyen-olyan elektronikus blokkokat. De az alapok ugyanazok lesznek. És ha IDE-ről beszélünk. akkor a működés is ugyanaz mint egy otthoni gépen, különbség csak a BIOS kezelőfelületen lehet. Itt már nem érvényes az az elv, hogy ha láttál egy BIOS-t akkor az összeset láttad, gyártónként eltérések vannak, ill. lehet, hogy alaplap sorozatonként is. Itt is be lehet dugdosni a HDD-ket "ész nélkül", de ellenőrizni kell, hogy működik-e (a gyártó nem trükközött-e vmivel), az otthoni lapodon nem kell ezzel pöcsölnöd.

    Az M2-es kötéseknek különválasztását jelen pillanatban nem látták értelmét, ezért ráültették már meglévő SATA portokra. Evidens, hogy ha mindenhová dugok egy eszközt, akkor 4-en összeakadnak. Jelenleg épp elég gondot jelent a processzorok lane-jeinek megfelelő felhasználása (nem lehet a procinak annyi lába amennyi kellene).
  • Yag
    #21632
    Köszi nibron, R.Joco meg mindenki akik ezt a rögtönzött brainstormingot tartottunk. Sokat tanultam belőle. Lesz egy szabad napom újraépítem (6128) és telepítem a komplett rendszert az alább írtak szerint. A Toshibának meg még adok egy sanszot. Adatokat visszalövöm WDre, partició törlés, format, aztán használom terráskent. Meglátjuk. Ez a több felé osztás régi szokás amolyan diverzifikáció, ha valamelyik partició behalna hátha nem mind a négy egyszerre. Lásd WD win partició kuka, a többi még köhögve de elment. Köszi a törődést és a hasznos infókat. Elite kicsit még pihen, hátha frissítik aztán nekidurálom magam hogy eljussak a peremvidékre végre.
  • RJoco
    #21631
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!

    Nálam az IDE még a PATA csatlakozókból ismert. Ott fontos volt, hogy melyik a master, melyik a slave, de ezt a HDD-n lévő jumperrel határoztam meg, nem a BIOS-ban.
    A gépem BIOS-ában asszem nincs is IDE beállítási lehetőség. RAID-ban azért volt, mert RAID1-et használtam. És mindegy volt, hogy épp mely portokba van bedugva a HDD, RAID-ba tette őket.
    Ugyanígy mindegy, hogy melyik csatlakozóban van a rendszer vinyó, bár a kézikönyv a SATA0-ásat ajánlja, így oda is került, míg az m.2 átkerült a 2. helyre, így a Sata2-3 csatikat nem használhatom, mert azokon osztozik.
    Viszont igen, ez nem szerver alaplap.
    Azokhoz még nem volt szerencsém, bár már megfordult a fejemben, viszont mivel már itt vannak a 4+ magos procik, így nem vonz annyira a dolog.
  • nibron
    #21630
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Adatkábel hiba igazából pont nem ilyen. A leggagyibb kábelek is működnek újonnan, csak 2-3 feldugás után kitágulnak. Még ekkor is működnek, a hibák pár hónap múlva jönnek ki rajta, mire a rezgések elintézik a többit. Még a ferdén feldugható csatik is jók újkorukban. De csakis csattanós kábelt kell használni, ezt jóval többször lehet csatlakoztatni, és pozicíóban tartja az érintkezőket. Szóval mivel írta, hogy új, én inkább kizárnám, hogy jelenleg ez a hiba.

    A szerverlapok teljesen másképpen működnek mint az otthoni kategória. Viszont nálad is primer, secunder, stb. csak nem érzékeled. Már az IDE protokollnál szükség volt eme megkülönböztetésre, mert a drive-okat egyedileg kell kezelni. Nincs olyan, hogy egyenrangú. Viszont az IDE (és ez égett be a köztudatba), alapvetően "osztott" csatornás. Mert a lap adatátviteli sebessége sokkal nagyobb, mint a külső eszközé. Ezért, hogy spóroljanak az elektronikával, kettőt összefogtak. Azután jöttek a SATA portok ahol már az elméleti sebesség jóval nagyobb volt, ez az osztottság nem működött többé. Így magát az illesztést is a kizárólagosságra optimalizálták. A SATAIII létrejöttével látszott is, hogy elég jól gondolták. Ha a lapod BIOS-ában látod, hogy a SATA csatornákat használhatod IDE és AHCI protokollal, ez csak kezeléstechnika (inkább szoftver), maga a hardver kizárólagosan van "megszerelve". Szóval inkább AHCI, mint IDE. De. Az IDE protokollnak más formátumú a particíója, mint az AHCI-nak. Ezért van az, hogy ha átkapcsolod a BIOS-ban IDE-ről AHCI-ra vagy fordítva, nem tudja olvasni a lemezt. Az oprendszer pedig nem is látja (mivel csak a logikai drive-okat lát). Mivel a SATA portok egyedüliek, ezért a BIOS IDE módja igazából csak a felülről való kompatibilitás miatt van. Illetve ez a protokoll sokkal egyszerűbb és kezelhető, sokkal mobilisabbak a drive-ok, nem véletlenül a mai napig ez az alapértelmezés. Pont azért ami te is írtál, azért, hogy amikor beraksz egy bármilyen eszközt semmit se kelljen csinálnod. Mára már AHCI esetében is eljutottunk kb. erre a szintre, ha minden drive külön van, igazából nem kell tenned semmit. Amit a legtöbbször kérdeznek tőlem (hogy akkor most melyik a gyorsabb), arra a válasz az, hogy egyik sem, a sebességet az elektronika produkálja, az IDE és AHCI csak kezeléstechnikában más. Az alaplapokba mára már alapból beépítenek egy valamiféle RAID vezérlőt, ha használjuk, akkor célszerűbb az AHCI-t használni hozzá, főleg ha működés közben szeretnénk winchestereket cserélni.
    Az AHCI esetében "közvetlen" SATA portok vannak (tehát Port0,Port1..Portx), az IDE esetében 1.Master, 2.Master, 3.Master,1.Slave,2.Slave,3.Slave a prioritási sorrend. Tehát neked is van primer, secunder és így tovább, csak a BIOS-ban nincs számozva. Viszont a felső az 1. alatta a 2. stb. Ezeket az IDE firmware BIOS-tól függően felülteti a master-eket SATA0,2,4 stb. páros számú portokra, míg a slave-ket a SATA1,3,5 stb. páratlan portokra. Ezért ezeknél a lapoknál ha AHCI-al létrehozol 2db winyóból egy RAID0-át, a SATA0 és SATA2-re kell tenni a két wincsit. Ugyanez IDE-ben 1.master és 2.master. Viszont IDE-ben már nem érdemes felhasználni az 1.slave, 2.slave csatornákat, mert sebesség tekintetében nagyon kitolsz magaddal. AHCI-ban viszont természetesen az összes portot bekötheted, így akár 6-8 wincsit lehet RAID-ben hajtani.
    A szerverlapokon ilyen igazából nincs, ott inkább az AHCI-hoz hasonló kezelés az alapértelmezett (mivel 1 szervernél a RAID általában az alap), de a BIOS-ban támogatják az IDE-t is. Pl. önálló webszerver kis mennyiségű adattal mely teljes egészében a cache-ben van működés közben, teljesen felesleges RAID-et építeni (egy meghajtón van minden), ott a külvilág felé igazán izmosnak lennie. Az 1 meghajtós gépekhez pedig olyan a RAID, mint ágyúval lőni verébre (a RAID eleve min. 2 drive-al működik).

    Az ACPI nyugodtan kizárható, mert az is globális. Különben sem az a feladata, hogy eltüntesse a gépet. Ennyi erővel az explorer.exe-re is gyanakodhatnánk.

    Nem jelent semmi ha szervereknél nem 100%-osnak hozza ki a HDSentinel. Ez inkább az alkalmazás hibája. Már alapból probléma, hogy szerverlaphoz nem szerverbe való háttértárakat rakunk. A rendszergarázdák is inkább a hátralévő időt szokták figyelni, hogy mikor cseréljenek (nem az mondja meg, csak segít a döntésben). Illetve a szerverwincsiken a firmware-ből kiolvasható néhány állapot, ezt ismeri a HDSentinel és használja, így állítja elő az eredményeit. Ezeknél a drive-oknál ilyen nincs (a S.M.A.R.T lenne helyette, de az mégsem az), tehát rögtönöznie kell.:)
  • nibron
    #21629
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Na várjunk egy pillanatot! Félreértettem a posztodat és úgy vettem le, hogy az összes wincsi eltűnt. Jocó kolléga felhívta a figyelmemet, mire javítottam kissé.
    Ha csak 1 drive esik ki, akkor azzal van a baj. Táp ebben az esetben nem játszik. Lehet táp, adatcsati ill. maga az eszköz. SATA tápcsati nem sűrűn romlik el, adatkábel viszont annál többet. Én mindenképpen csattanós(csatos) kábelt használok, ált. a laphoz adott megy a kukába (kivétel a prémium lapokhoz adott jó minőségű). A 90 fokos kábelvégek pedig sokkal stabilabbak mint az egyenes társaik. De nem mindenhová lehet bedugni (főleg a lapoknál kell egyenest használni). Egy új csatos SATA kábelről azért el lehet fogadni, hogy jól működik. Géptakarítást a hőelvezetés miatt értettem, ált. amikor találkozom egy géppel, többet nyom benne a kosz, mint maga a gép. Ha mostanában takarítottad, akkor nem kell vele foglalkozni. Egyébként is szintén globális problémát okoz, nem ezt az 1 drive-os problémát. Porszemek eddig csak a PCIe aljzatokban okoztak problémát, de azt illik is kártyaillesztés előtt spray-el kifújni. Szoftveres probléma szintén kizárva, mert azok is globális problémát okoznak. A megfelelő SATA port kiosztásban nem tudunk segíteni, ha azt mondod jó, akkor el kell fogadnunk (szerverlapot használsz, az teljesen más mint a commercial lapok). De ha bizonytalan vagy, mindjárt írok ötletet az ellenőrzésre.
    Úgyhogy marad maga a wincsi. Elvileg a partícióhibák és/vagy egyéb adathibák nem zavarhatják meg egy másik eszköz működését, inkább globális problémát okoznak. Azontúl, hogy nem tudja elhozni az adatot, lassítja a gépet, mert állandóan timeout-ra futnak a dolgok, így maga a gép akadozik.

    Nem igazán értem, hogy miért kell 4 db particíciót létrehozni 1 wincsin. Tematizálásra találták ki a könyvtárakat. Csinálsz a gyökérbe 4 könyvtárat oszt annyi. A feldarabolással alapvetően csak azt éred el, hogy feladarabolod a szabad helyet, így sokkal kevesebb területet tudsz használni.
    Azonkívül nem szerencsés, hogy fizikailag nem eltávolítható meghajtóról telepíted a windowst. Ez hasonló az előtelepített windows-hoz. Ahhoz, hogy a telepített oprendszer normálisan működjön, mindig szükség lesz a telepítő partícióra. Pl. ilyenkor a driver cache is onnan jön, de talán a leglényegesebb, hogy ilyenkor a termékazonosító és licenszadatokat a telepítőn hagyja (mert azt hiszi, hogy előtelepített). Többek között ezért nem bootolt be amikor kivetted. Ki kell másolni USB kulcsra vagy DVD-re és onnan telepíteni. Én is winyóról telepítek, mert elég sokfajta windows-al kell dolgoznom (alapvetően MSDN-ről), és nem szeretem a rengeteg DVD-t, de dokkolóról telepítek, tehát USB eltávolítható drive-ról.
    Ha drive-okat cserélgetünk, arra mindenképpen figyelni kell, hogy a rendszerlemez (C:) önállóan működőképes legyen, ne nyúlkáljon át másik meghajtó(k)ra. Mindig úgy telepítek, hogy a telepítés idejére lehúzom az összes többi meghajtót. A rendszerlemez pedig a registryn és a hozzákapcsolódó alkalmazás adatokon kívül ne tartalmazzon semmilyen adatot. Utána már lehet alkalmazásokat a rendszerlemezen kívülre is telepíteni, az nem zavarja a windows működését ha időközben kivesszük azt a drive-ot. A probléma csakis az lehet, hogy magát az alkalmazást nem tudjuk elindítani (ez meg ugye evidens).

    Szerintem a következőket kellene tenned:
    Ha van DVD eszköz a gépben a próba idejére lehúzni az adatkábelt.
    Eltávolítod a 2db WD HDD-t. Tehát maradjon az SSD és a Toshiba. Mindkettőt Masternek állítani be. Később a kivettek "ideiglenes" jelleggel slave-ként visszakerülnek. A 3 drive-os rendszerben is már kellett 2 mastert használni, tehát azt már belőtted, ezek helyére kell dugni a lapon az SSD-t és a Toshiba HDD-t. Szerverlapon ez az az apró trükk amikor átkonfigurálunk és nem akarunk vesződni a megfelelő SATA portok kialakításával (mert az több idő mint maga a próba). Lehúzzuk a már belőtt és jól működő wincsiről az adatkábelt és átrakjuk az újonnan érkezőre. Indítás után a BIOS lekezeli a többit, a windowsnak pedig mindegy, ő csak a rendszerlemezre érzékeny.
    Ha ezzel megvagy, a két lemezes rendszerben nézd meg, hogy jelentkezik-e a hiba. Ha nem, akkor feldugod az egyik WD-t a 3. már belőtt SATA portra. Ismét megnézni, hogy van-e hiba. Ha nincs, akkor a WD-t levenni, és ugyanoda feldugni a másikat. Szintén ellenőrzés. Ha így is minden okés, akkor a szerverlapon SATA port ütközés van, nem jól konfiguráltál.
    Ha már a 2 lemezes változat sem működik, akkor rossz a Toshiba. Valszeg elektronika hibás. Jó eséllyel kapott valahol egy szikrát. Mehet vissza gar.-ba. Ha valamelyik 3 lemezes változat lesz rossz, de nem mindkettő, akkor amelyik WD-nél rossz volt, annak elektronikai hibája van. Ha mindkettő WD-el gond volt, akkor inkább az a probléma, hogy akkora a Toshiba és a WD között a különbség, amit már a lap nem tud kezelni (szerverlapokon van ilyen, mert ezek többnyire elosztott működésűek és ott feltétel a közel azonos elérési paraméterek).
    Na most, ha egyik esetben sem volt hiba, akkor viszont a DVD kever be. Ekkor is az szokott lenni, hogy a portok nincsenek megfelelően konfigolva.

    HDSentinel egy nagyon jó eszköz, de ha van egy "köhögő" HDD-d, és felületi gondok merülnek fel vele kapcsolatban (tök mindegy, hogy mechanikai és/vagy elektronikai), semmiképpen sem szabad a tesztek közül a felületi teszteket alkalmazni, míg le nincs mentve. Ugyanis maga az oprendszer lemezkezelője automatikusan iktatja ki azokat a clustereket amelyeket elérhetetlennek minősít, de a HDSentinel erre még rá is játszik, ugyanis ő még ezen felül is iktathat ki területeket. Ha pedig elektronikai hiba van, az úgy megzavarhatja szegényt, hogy utána az egész HDD elérhetetlen teszi (Kürt Kft.-sek tudnának erről mesélni).

    Szerintem mostanra már körüljártuk a problémát, meg kell tudnod csinálni. Sok szerencsét.
  • RJoco
    #21628
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!

    Én úgy látom, hogy a táp kizárható. És elég is. A 2 éves még nem túl öreg, ha a Chieftek ennyit nem bír, akkor az elég gáz.

    A HDD kontakthiba jelentkezhet pont így. Amíg van kommunikáció, addig még éppen él a kapcsolat, ha meg nincs kommunikáció, akkor már nem bírja tartani a kapcsolatot. Esetleg nézd meg a vinyón, hogy nem e szennyezett a csati. Illetve még azt teheted meg, hogy egy biztosan működő kábelre dugod. Mondjuk az egyik WD helyére.
    A BIOS-os Master-Prymer, Secunder-es dolgokat én nem értem. Majd nibron segít bennük.
    Én mindig csak berakom a vinyókat és mennek.
    Illetve most volt egy olyan, hogy át kellett állítanom a BIOS-ban a Sata vezérlőt Raid-ről AHCI-ra, mert nem volt hajlandó a W10 telepítő megfelelően kezelni a 4 TB-os SSD-t. De ez nem áll fenn nálad, bár azért érdemes megnézni, hogy AHCI-n áll e.
    Amúgy nálam most 1x4TB SSD, 1x512GB m.2, 1x1TB HDD és 1x4TB HDD van. De korábban Raid1-ben volt még egy 4TB-os HDD rajta és rendes meghajtóként még egy 1TB-os.
    Csak azt állítottam be, hogy miről induljon a gép, illetve arra figyeltem, hogy az m.2 ne ütközzön más Sata portokkal.

    Win telepítésnél kb. követelmény, hogy csak az a meghajtó legyen a gépben, amire telepíted. Ezt már jó rég megtanultam. Különben könnyen lehet gubanc. Pl. a rendszer érzékeli, hogy a WD vinyódon van egy rendszer, illetve boot-olható jelzése van és ahhoz teszi a boot-paramétereket, míg amiről tényleg indulna, az nem kapja meg a megfelelő jelzést.
    A másik dolog, amiért érdemes így telepíteni, ha több rendszert is akarsz, de nem akarsz különböző indítókkal vacakolni. Így mindig csak a megfelelő meghajtót kell kiválasztani.

    Az adataidat ajánlatos még nem letörölni a WD vinyókról.
    Ha nem lelsz rá a hibára a gépedben, akkor tényleg vissza kell vinni a Toshiba-t és érvényesíteni a garanciát, de az már időigényesebb lesz, míg bevizsgálják és nem biztos, hogy rajta maradnak az adatok.

    Megjegyzem, ha bios beállítási gond lenne, akkor eleve nem tudnád használni.

    És a sok dolgon kívül még megnézheted, hogy a Win energiagazdálkodása nem kapcsolja e le. Bár nem szabadna így eltűnnie, de érdemes ránézni.

    Ha a Toshibad-ra írt teljesítmény csak 98%, akkor ott valami nem kerek. Új vinyónál 100% teljesítmény, 100% kondíció a megfelelő. Ez viszont utalhat bios beállítási gondra és driver problémára is.
  • Yag
    #21627
    Megnéztem, igazából semmit. Tejlesítmény 98% Kondíció 100%os hőmérséklet 37c
  • Yag
    #21626
    még semmit. nem volt "időm" lefuttatni. most jöttem melóból éppen csak megírtam a hszt. de az lesz a következő köszi hogy eszembe juttattad.
  • Dzsini
    #21625
    HDSentinel mit szól a vinyókhoz? (az ingyenes változat tökéletes)
  • Yag
    #21624
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Hu. Hát nagyon köszi a részletes okfejtést. Talán annyival egészíteném ki, hátha vannak benne vékony részek, hogy:

    A winyó bővítés ami most befigyelt alapvetően a két WD HDD "elöregedése" miatt vált esedékessé. Az elmúlt lassan 6 év alatt tökéletesen működtek de a windowsra particionált rész megadta magát. Ez abban nyílvánult meg, hogy egyik nap már bekapcsolás után csak szektorokat ellenörzött. Láttam már ilyent éreztem, hogy a partició lett szektor hibás.

    Elmentem az "ügyeletes" városi PC boltba ahol megvettem számlára a 2db vinyót kb. 4 hete tehát a három napos visszavitel és a 14napos netes vásárlási elállás már nem játszik. Ez lett az SSD és a 1T Toshiba. Arra gondoltam, hogy a Win10 már kerülhetne külön SSD-re hogy a bekapcsolás pörgős legyen és ah éppen nem játszom akkor a rendszer legyen normál sebességű. A Terrást meg 4 felé osztom és a WD-HDD-k ről elkezdtem lementeni ami kell és szépen kivonom a forgalomból. A hibás WIN particiót meg AOMEI Partition Assistant -al ki hide-oltam. Feleslegesnek tartottam formázni "javítgatni" lemezkarbantartózni stb. Úgy is csak 100GB volt az új 1T+120GB tekintetében ez nem veszteség. Beszereltem a jövevényeket és az SSD-re rá is telepítettem a Win10et. a Toshiba1T-t felosztottam annak módja és rendje szerint 4részre, hogy könnyebben lehessen tematizálni és kezelni.
    Két nappal késöbb. Eltüntek az 1T winyó 4db particiója. Minden más maradt és látható volt a rendszerben. SSD+2db WD-HDD
    Gondolhatjátok lesápadtam, mivel már voltak rajta átrakott adatok. Tehát már "csak" az új winyón találhatóak meg.

    Egy: Arra gyanakodtam, hogy: Ennek annyi. Behalt. Aztán elővettem a pozitív énemet és tovább gondolva a dolgot a arra jutottam, hogy rossz SATA aljzatba dugtam a kábelét. Kettő: Mivel BIOSból is eltűnt az 1T arra gondoltam nem megfelelően vannak kiszotva a winyók. Ezzel a lendülettel adtam neki fóliás új SATA kábelt is, hogy ne legyen gond az estetleges "már használt volt és éppen most lett valami baja a kábelnek" effektussal. Majd figyelembe véve a deszka UsersManual-ját "rendesen" kiosztottam a Master-Primer és Secunder vinyókra megadott SATA sorrendeket. Itt még arra gondoltam, hogy a Hibás Win partíciós HDD ment gallyra és kivettem hogy "csak" az új winyókat tegyem vissza. Itt két meglepetés is fogadott. Egy: Nem indult a korábban telepített Rendszer. NTLDL hiba. Értem, Telepítő CD-ről megoldható ... lett volna de nem CDről telepítettem hanem D: particióról. Így vissza raktam a WD-HDD-ket melléraktam az új winyókat és újra elindult minden mintha soha nem lett volna gond. Ez így ment is hetekig. Játék, netezés, játék-netezés, filmnézés egyszóval mindent csinál az ember amit szokott. A gép futott hol pár órát hol meg 24-48at egyben (attól függően "mikor felejtem el lekapcsolni" . Tegnap elött egy teljesen átlagos játék óra után, éppen csak böngésztem a neten amikor azt vettem észre hogy "megint" nem látszanak az 1T particiói. Ha játék alatt tűnnek el a particiók akkor észre veszem, mert a négyből az egyikre van telepítve a játék. De csak netezés közben vettem észre. Tehát nem is terhelés alatt és nem is időkorláttal jelentkezett az eltűnés jelenség. Elöbb csak Win újraindítás, majd reseteltem de, semmi nem változott. Majd lekapcsoltam pár percig hagytam és utána már úgy boot-olt be hogy "megint" látszódtak a particiók. Mivel ennek a Terrásnak kellene lennie az utódnak, úgy gondolom hogy egy random eltűnés gyanús. Kettő már több mint kéne. Háromra - mi van ha elveszik róla valami adat, és érdemes -e megvárni a negyedik lekapcsolást ... ? Ha jön egyáltalán.

    Annak tükrében amit írtál -írtatok megkezdem a hiba keresést. Meg fogom nézni, hogy a táp milyen keresztmetszete a dolognak. Eredetileg egy 350es táppal vettem egy korábbi alaplapot mivel az volt a sajátja de más volt a mérete és ATXes gépházba azt nem lehetett beépíteni. Amikor átépítésre került a gép (2352 ről váltottam 4170HEre) akkor vettem az új 500as Chef tápot gondoltam dukál neki egy csillogó nehogy lehaljon valami ha terhelődik. Ez volt 2éve. Ezt a tápot is PC boltból gyári csomagolással polcról vettem. Ezek után az alaplapot a megfelelő átalakítókkal ellátva beüzemeltem. Eredeileg a deszka pinjei nem voltak elegendőek a Tápéhoz képest. De van hozzá átalakító és remekül muzsikál. Mellé pattintottam az elötte egy éve vásárolt bár már használt és tudom kicsit öregecske de jól muzsikáló HD-7750 2GB videó karit (gyári adatait adtam meg MAX TPD: 55W.) és huss. Minden amit akartam szépen stabilan futott. Ez alatt a két év alatt se fagyást se partició vagy vinyó vesztést vagy kékhalált vagy bármi rendellenességet nem tapasztaltam. Stabil mint a Nemzeti kőoszlopai. A Winyót leszámítva továbbra is az csak közbejött hogy az egyik WD-HDD 100GB-os particiója le nem kresselte a WIN10et.

    Innen indúlt a történet illetve a "lavina" .

    Ettől függetlenül igazatok van, eszközlök egy újabb portalanítást ami "csak" kb. 2 hónapja volt utoljára de pár porszem bármikor oda mászhatott ahova nem kellene ... majd lehet erőt veszek magamon és újra telepítem a rendszert a többi HDD nélkül hogy teljesen leválasztható legyen éééés ha ezek után is jelen lesz a random hetente vagy valamennyi időnként eltűnő HDD akkor "csak" az új jövevényre tudok gyanakodni.

    Köszben teszteltem is, már ha ez mérvadó lehet bármire ...
    powersupplycalculator.net Kalkuláltam a konfigot. Beletettem amik futnak benne de nem jött lett magasabb a terhelési áramigényre mint 335W High-End Motherboarddal számoltattam itt is.
    Idle power: 83 W
    Load power: 237 W
    Recommended power supply: 335 W
    CPU-t 3000Hz en hagytam pedig csak 2100as. hátha többet számol.

    Tehát arra a következtetésre kell jutnom, hogy az 500w-s táp elégnek kellene lennie. Már ha jól következtettem. De számoljatok helyettem hátha vlamit figyelmen kívül hagytam.

    Ja és jó ha most derül ki hogy tényleg a Táp vagy sem a gond, mert megint váltás elött állok és immár 6128ra akrom cserélni a procikat, természetesen a hozzá tartozó deszkával együtt. A kalkulátor szerint ez még mindig "csak" max 386W fogyasztás.

    Köszönöm a törődést és az eddigi véleményeket.
  • nibron
    #21623
    Igen erre írtam, hogy online esetekben jó, hogy van ilyen, mert elég sok problémát jelenthet, hogy a vásárló nem tekintheti meg, nem próbálhatja ki, illetve tanácsadást is legfeljebb csak korlátozottan vehet igénybe.
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Amikor személyes kontakt van akkor is elég sok félreértés lehet (éppen építkezem, tehát kapom dögivel), amikor pedig még az sincs még több. Ráadásul bárki létrehozhat webshop-ot (cégnek sem kell lennie), kell rá szabályozás.

    Viszont amit linkeltél, csak egy erősen retusált kivonat. Az rendben van, hogy "kötelezik" az online vásárlások utáni visszavételt, de igazából, hogy képet kapjunk, hogy miként kell eljárni a teljes szöveget kellene elolvasnunk (meg a módosítóit és annak módosítóit). Mert a visszavétel biztosan nem működik annál a mobiltelefonnál, amit (valóban) véletlenül beleejtettek a klotyóba, majd visszaküldték 2 napon belül, hogy nem működik (látszólag egyben van a cucc, egyetlen karcolás sincs rajta). Tehát ebből a szövegből pl. nem ismerjük meg, hogy mik azok az esetek amelyek védik az eladót.
    Illetve a szövegből alapvetően hiányzik, hogy mely termékcsoportokra kötelező és melyek "bújhatnak" ki belőle. Pl. az elektronikai alkatrészeket jelenleg csakis Kína irányában tudom megreklamálni (mert ők olyanok), az Unió-ban és az USA-ban teljesen hatástalan. Ugyanis ezekről a termékekről általában nem lehet kideríteni, hogy miért sérültek, az pedig, hogy nem ezt kellett volna vásárolnom senkit sem érdekel. Az egész világon értelmezhető katalógusból vásárolsz, az a te problémád ha vagy olyan béna és benézed. Viszont itt is van némi rugalmasság. Ha nem bontottam ki, és nem tekercs vagy szalagbontottan (tehát vásárláskor szétbontattam 1 egységnyi csomagot) vásároltam, többnyire (szinte mindig) visszaveszik, még a visszaköltséget is megtérítik, ill. eleve nem én fizetem, hanem ők. Egyedül amiért reklamálhatok az a sérült csomag. Viszont az már nem elállás. Ha nem megfelelő a szállítás (pl. a magyar vám simán megröntgenezi az olyan csomagot is amin rajta van egy tenyérnyi "röntgenezni tilos" matrica), akkor is szó nélkül visszaveszik, az már más kérdés, hogy továbbterhelik-e a vétkes felé.

    Amúgy pont most kell utánanéznem egy "spéci" esetnek, mely pont velem történt: Egri cég budapesti mintaboltja. Mindenféle burkolatok mellett rengeteg szaniter áru. Mivel nem tudják megmutatni, katalógusból rendelek a boltban (tehát nem onlány), az "eladó"-val megbeszélve a legkisebb részleteket is. Elég sok mindent kellett rendelnem, mert a Ravak-ban közel sem kaptam meg mindent. 1 példa: WC papír tartó 14e-ért. Gyönyörű, chrom felület, pont megy a Ravakhoz. Nem volt, tehát meg kellett rendelni. Mondom jó, előlegszámlán ki kellett fizetni a teljes összeget, mail majd jön ha bejött. Na megyek érte, és amikor megfogom feltűnik, hogy becsomagolva is túl könnyű. Kibontom, és az egész egy kb. 2dekasincs műanyag, a szokásos gagyi krómbevonattal. Hajlítható volt, egy kicsit szorult, nyikorgott, párszor hajlítgatom mire eltörik. Ott az eladó orra előtt. A továbbiakat nem írnám le, de kérdés, hogy ilyenkor mi van? Ugye korántsem azt kaptam, amire számítottam, azonkívül enyhén szólva is minőségi problémám lenne. Na most a további termékektől még ott a boltban elálltam, de náluk ilyen nincs, tehát nem tehetem meg. Még akkor sem ha nem érkeztek meg a termékek (nincs mögötte valódi teljesítés). (kicsit olyan Zepter effektus). Most persze lehet mondani, hogy miért fizetem ki előre, de ez ma már megszokott dolog. Úgyhogy azt találtam ki, hogy mivel az előleg számla nem szigorú számadású bizonylat, csak számlahelyettesítő okmány, ezért valamilyen számviteli megközelítéssel kellene befenyíteni a céget. Szerencsére vannak mögöttem erre szakosodott emberek már dolgoznak rajta, majd meglátjuk.
    Szóval elég sok eset van, időnként elég nehéz elnavigálni benne. Nem lehet jogszabályokkal, rendeletekkel előírni mindent. Illetve ahogy a jogászaink egyike szokta mondani "jogszabályok azért vannak, hogy megtaláljuk bennük a kiskapukat. Mi pedig ebből élünk.". Most ugye azt is meg lehetne nézni, hogy ilyenkor is vonatkoznia a visszáruzásnak. Ok, nem online bolt, de nem volt alkalmam megtekinteni/vizsgálni a terméket, egy pici képről kellett rendelni, és az eladó alaposan félre is vezetett (eleve krómozott fém szaniteráruról beszéltünk végig). Nem vettem fel a beszélgetést, de ha felvettem volna, az most számítana? Egyébként pedig nem az összeg miatt vagyok dühös, hanem elpazaroltam majd egy egész napot csak a boltban mire összeválogattuk a cuccokat, másrészt kezdhetem elölről ami megint egy csomó idő.
  • nibron
    #21622
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Upsz, kissé figyelmetlenül/gyorsan olvastam.:)
    "Viszont random lekapcsol a terrás. Vagyis mind a 4 meghajtó eltűnik mintha nem is lett volna." Az első mondat nem jött át. Tehát úgy értettem, hogy az SSD + 2*500-as WD + Toshiba.
    Bocsi.

    Ebben az esetben biztos nem a táp a hunyó. De az sem biztos, hogy a meghajtó a hibás. A szerver alaplapok kissé másképpen működnek, sokkal precízebb illesztések vannak, mint az otthoni pc-kben. Most nem néznék utána, de ha az alaplapon SATA 2.0 van és a Toshiba 3.0-ás, lehet ez a hiba (ugye ez otthoni gépen nem okoz problémát). Viszont nem biztos, tehát kellene 1 haver, berakni a gépébe (otthoni pc), hogy nála jelentkezik-e. Ha igen, egyértelmű, hogy hibás a meghajtó. Kaphatott az elektronika, még az is lehet, hogy a gazdája tette tönkre simogatással.
    Ha viszont a régi meghajtók közül bármelyik is 3.0-ás és nincs vele gond, akkor már a haver sem kell, mert akkor bírja a lap a 3.0-át.

    Utoljára szerkesztette: nibron, 2019.10.05. 21:08:43
  • Dzsini
    #21621
    Rendeleti kötelezettség az online rendelt cuccoknál a 14 napon belüli indoklás nélküli elállás. Akkor is, ha ki lett bontva, használva. Mindegy.
  • nibron
    #21620
    Pici OFF.
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Nem vagyok teljesen biztos benne, de úgy tudom, hogy jelenleg nem kötelező csak "ajánlott" az x napon belüli "feltétlen" visszavétel. Tehát a cégeknek ajánlott, de alapvetően ők döntik el, hogy alkalmazzák-e, és azt is, hogy milyen feltételekkel, hány napra stb. Jó pár évvel ezelőtt valóban "kötelezővé" tették, de azután kiderült, hogy bizony van olyan kereskedelmi üzletág, ahol egészen egyszerűen nem megvalósítható. Ők már eleve be sem tudták vezetni, emellett voltak nagyon sokan akiket anyagilag nagyon hátrányosan érintett, míg a vevői oldalon nem volt szinte semmi szabályozás, amivel elég rendesen vissza lehetett élni. Magyarországi tekintetben még az is kiderült, hogy eléggé egyszerűsítve vették át, az Unió minden országában volt megfelelő szabályozás (esetleg eljárási ajánlás), csak nálunk nem. Elég sokáig volt úgy, de a végén (részben köszönhetően a céglobbinak) változtattak rajta. Ezért van az, hogy többek között a Media Markt, az OBI, Praktiker, Metro és még elég sok cég szó nélkül visszaveszi a terméket, abban az esetben ha újracsomagolható állapotban viszed vissza, újracsomagolja, és kiteszi ismét a polcra. Ha nem visszacsomagolható akkor általában nem veszik vissza, de erről majd lentebb. Ahol ez nem megvalósítható általában nem alkalmazzák.
    Számítástechnikai alkatrészeknél is többnyire az a gond, hogy van egy rakás olyan csomagolás ami "nem bontható" formában van (tehát nem visszaállítható módon roncsolni kell), ezeket nem lehet újracsomagolni a kereskedőnél, tehát nem is veszik vissza kizárólag garanciális reklamációval. Egyes cégek visszavehetik (szintén saját döntésük alapján) értékcsökkent árúként, tehát nem kapod meg a teljes vételárat. A levásárlás is eszerint történhet. Akkor lehet, ha a visszavitt árút újra el lehet adni.
    Azért a kereskedelem is elég rugalmas és akár a gyártókkal karöltve eleget tesznek az elvárásoknak, és olyan is előfordul, hogy a vissza nem csomagolható árut is visszaveszik, visszaküldik a gyártónak aki újracsomagolja és visszaküldi a kereskedelembe. Na most ez eredményez némi többletköltséget, amit természetesen beépítenek az árakba (tehát kiterhelik a végfelhasználóra), ezért amikor veszel egy terméket akkor ott fizetsz pár figyinget arra is, hogy valaki visszaviszi azért a terméket, mert mondjuk nem tetszik a színe.
    Van az online vásárlás, ahol elég magas százalékot tesz ki a "téves" vásárlás. Ha a vevő nem ismeri a terméket előfordulhat, hogy nem azt rendeli és ezáltal kapja amit szeretett volna. Ezekben az esetekben már csak az értékelés miatt is jobban jár az adott online kereskedő, ha visszaveszi az árút. Viszont rengeteg termék keletkezik így aminek semmi baja, a pénzügyi veszteségek elég jelentősek lennének. Lennének, mert ezeket elég jelentősen csökkenteni lehet. Az egyik legsűrűbben alkalmazott módszer amit az előbb leírtam, rengeteg gyártó benne van, a számtech-ben majdnem az összes (ennek ellenére a kisker-ben nagyon sok bolt élből elhajtja a vásárlót még akkor is, ha bontatlanul viszi vissza).
    A másik megoldás a kibontott és nem visszacsomagolható (vagy nem szeretnének vesződni vele) árut, eladják "outlet"-eknek, vagy egyéb "haver"-nak, teljes tételben (tehát, időközönként mindent visz alapon), és azok valamilyen módon továbbértékesítik. Az USA-ban már időtlen idők óta működik ez a dolog, ugyanúgy mint a áruvisszavétel. Magyarországi viszonylatban az outlet-re pl. az egyik legnagyobb (mostanság a reklámoknak köszönhetően a legismertebb) az Alza.hu. Ők ebből remekül megélnek, végül is mindent a vásárló fizet. A kisebb cégek egészen a sarki bolt mellett álldogáló fickóig terjedhet, akik "féláron" adnak neked eredeti sohasem használt cikkeket. Bár ekkor már a gyártósorról kiejtett minőségi hibás termék is befigyel. Visszatérve az Alza-ra: ők az áruházak polcain kiállított, majd levett árukra voltak ráállva, idővel hozzájött a visszavitt áru is, majd ahogyan nőttek, természetesen megjelentek a vadiúj és ezáltal bontatlan áruk is. És hát nem csak ők vannak egyedül, biztosan bárki tudna említeni másikat. Ők eleinte abból éltek, hogy megvették az értékcsökkent árut, majd ha lehetett eladták újként. A fogyasztói reklamációk alapján kissé megrendszabályozták őket, most már kötelező feltüntetni a bebontott árut, és azt is, hogy miért. Így már ugye nincs akkora hasznuk, de egyrészt bizonyos árazási trükkökkel csökkenteni lehet ezt a "veszteséget", illetve most egész évben kiabálhatják, hogy "kedvezmények hete". Ami a "csökkentett" árakkal egyetemben forgalomgerjesztő hatású, ezért remekül működik az a tipikus zsidó üzletpolitika, hogy "adj el sokat kisebb haszonnal". De akárhogy is van az egészet te (mint végfelhasználó) fizeted meg. Voltam a Bosch-nál, és ha már ott voltam megnéztem a mosógépem gyártását, majd utánajártam kicsit a gyártási költségeknek. ~34.800Ft-ra jött ki az akkori árfolyamon, az amit kicsit több mint 180e Ft-ért vásároltam. Pl. Németországban azért jobb valamivel a helyzet, mert nincs ekkora különbség a nettó előállítási és a nettó kisker. eladási ár között. Nálunk a magas ÁFA is ront kissé a helyzeten, illetve a kapott engedmények tovább nem adása (ami a számviteli törvénybe ütköző cselekedet) miatti tisztességtelen kereskedelem. Németországban általában nem is szeretik az engedményeket értékben adni, ott inkább mennyiségi engedmény van (veszel 100db-ot, kapsz mellé 5-öt), de azt meg a Magyar számviteli törvény nem ismeri, ezért pl. ez nálunk "lenyelésre" kerül (ez már megint a te pénztárcádat terheli).
    Egyébként alapvetően hasznos dolog (pl. "félrekattintott" online vásárlás vagy rosszul sikerült ajándék esetében), szimpatikus kereskedelmi gyakorlat, a jogos esetekre/félreértésekre, de nem árt tisztában lenni vele, hogy a gyártó és kereskedők nem járnak rosszul. Aki mindig megfizeti ezeket a luxus dolgokat, az a vásárló.
    Hát kábé ez a kis szösszenet pattant ki belőlem arra reagálva, hogy "x napon belül bármit vissza lehet vinni, ha nem tetszik".
  • RJoco
    #21619
    De nem az összes megy el neki, csak a terrás.
  • nibron
    #21618
    Ha az összes háttértár elmegy egyszerre az az esetek többségében táphiba.
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Az 500W elég karcsúnak tűnik számomra. Hozzá kell még venni, hogy a tápegységek a terhelésük függvényében amortizálódnak (az alkatrészek öregedése miatt). Nálad a hibajelenség arra utal, hogy hidegen megfelelően ellátja a rendszert a táp, de idővel felmelegszik, és történik valami. Ez a valami lehet feszültségesés amit egyszerűen lehet ellenőrizni multiméterrel egy szabad tápcsatin (fekete=negatív, piros=5V, sárga=12V). A SATA tápkábelen nem lehet megmérni, amin van 3,3V (narancs) is, de azt nem használja a HDD. A leírásod alapján szerintem a 12V-al van baj, mert ha az 5V-al lenne letiltana a gép is. A tápegység egészen biztos, hogy nem figyeli külön az ágakat (szín szerint egy csonkra vannak forrasztva a kimenő vezetékek), mert az csak nagyon drága tápokban van, tehát teljesen mindegy, hogy melyik tápcsatira dugod az eszközöket (ahogy kijön: elhelyezés szerint dugdosni).

    A SATA adatkábelre azért nem gyanakszom, mert akkor nem az összes eszköz tűnik el, csak az amelyikkel hiba van (ill. IDE módban nagyon ritkán az
    egy csatornán lévő két eszköz). Illetve ha RAID van, akkor is csak azok amelyek egybe vannak stripelve (de gondolom nálad ilyen nincs:)).
    Magára a HDD-re szintén nem gyanakodnék, mert a SATA szabvány előírja, hogy az összes egységet külön kell kezelni még IDE módban is. A Toshiba winyók pedig az utóbbi években nagyon jók (az elmúlt 4 évben 100 feletti darabot használtam fel, és egyiket sem láttam még viszont). Nekem is több van átmeneti adattárolásra (letöltés/feltöltés/feldolgozás/ügyfél adatbázisa/stb, tehát nyúzom őket) amire SDD-t nem használunk. Nincs tudomásom hibáról egyiknél sem (4 db). Ráadásul majdnem olyan csendesek mint a samsung-ok voltak. A megbízhatóságuk és az áruk miatt használom őket, és hát kicsit gyorsabbak. Sokkal jobban bírják mint a kb. azonos árú WD-k.

    A HDSentinel ilyenkor kötelező, de mellette szoktam használni feszültségfigyelést is regiszter jelleggel. Nekem erre spéci eszközöm van (tárolós szkóp usb-n a géppel összekötve), de talán pl. az AIDA tud grafikont készíteni a tápról. A szoftverek az alaplap hardvermonitor csipjét használják ami még véletlenül sem ad pontos értéket, de a változásokat (a hőmérsékletek kivételével) elég jól le lehet követni rajta.
    Azt megmondani ennyi infóból elég nehéz, hogy mekkora a géped fogyasztása (hány W-os táp kellene), mert ahhoz pontosabb gépleírás kellene, de csak az alaplapod proci nélkül több mint 120W-ot fogyaszt, a terhelés függvényében. ~60W az alap fogyasztása, ennyit fogyaszt, amikor a gép "üresen forog". A szerver lapok, főleg az AMD-sek jóval többet fogyasztanak, mint a commercial lapok. A memóriák teljesítménye szintén nem elhanyagolható. Ha játszol, akkor növekszik a felvett teljesítmény szinte az összes komponensen. Nem tudom, hogy milyen graf.kártyát használsz, de az biztos, hogy a fogyasztása több mint 55W. Általában a RAM-ok, a D/A és a kártya egyéb részei több mint 30W-ot fogyasztanak. Amúgy nagyon régen volt már 55W-os GPU (pl. a kb. 8-9 éves GTX560-assal szerelt 1-4GB-os kártyáknál 200-250W volt az elvárás). A mai játékhoz való kártyákhoz elvárt az 500W szabad teljesítmény. A GPU-knál csak a névleges teljesítményre méreteznek, de a boltban gyakorlatilag szinte csak OC-s kártyák vannak, amiknek értelemszerűen magasabb a fogyasztása.Ez nem azt jelenti, hogy ennyit eszik folyamatosan, hanem inkább azt, hogy vannak "lökések" amikor stabilan ekkora teljesítmény kell, különben "megcuppantja" a tápot ami mindenféle gondokhoz vezet. Ezekből a legsúlyosabb ha a gép hirtelen kikapcsol azért mert a tápegység túlterhelésre letilt, vagy a GPU kártya észlelte, hogy a feszültség annyira letört, amivel már nem képes a GPU működni, ill. CPU-nál ugyanez.

    Lehet szoftveres gond is. Na ez már bonyolult dolog. Viszont a legtöbbször hasonlót akkor láttam, amikor nem csak a Windows alap driverei vannak, hanem mindenféle kiegészítő szoftver fut. Az egyik ilyen az "Intel Management Engine" (fejből írtam lehet nem pontos). Erre a szoftverre, ha nem használunk RAID-et illetve valami más spec.kiegészítőt, nincs szükségünk (a nagytöbbség csak "sima" drivereket használ), viszont okozhat ilyen problémát. Maga a Windows driver is, de akkor már HAL rétegben sérült Windows-ról beszélünk, eleve adva van az újratelepítés (mert vagy HDD hiba, vagy féreg okozta a hibát). Vannak egyéb (sajnos elég sok) HDD menedzselő szoftverek is, pl. RAID-hez, "sima" gépeknél ezekre sincs szükség. Lehet pl., hogy az ACPI "hibázik" (pl. eltávolíthatónak hiszi az eszközöket), meg még egy csomó más szoftveres dolog.

    Ezért először lehetőleg a hardveres hibákat kell végigjárni. De ahhoz tudni kell, hogy mikor jelentkezik a hiba. Terheléshez köthető, vagy időhöz? Ha időhöz az ált. gáz, mert az esetek 95%-ban alaplaphiba (ha hardveres a hiba), és egyébként nagyon nehéz/időtrabló feladat kideríteni mi az oka. Ha terheléshez az a könnyebbik eset, ugyanis ilyenkor egyetlen probléma van: valahol, valamiből kevés van. A továbbiakban az ilyen jellegű hibáról írok:

    A nulladik lépésben gépet kitakarítani, a hiba jellegéből adódóan a tápot kicsit alaposabban (ha tudod szedd szét). Utána megnézni, hogy megjavult-e :).
    Első lépésben én lehúznám az összes HDD-t a tápról (SSD-t nem kell ha M2.1-es), és egyesével visszadugdosva megnézni hogyan alakulnak a tápfeszültségek (műszerrel mérve). De mielőtt bármit is visszadugnék, pár dolgot ellenőrizni az alaplapon: a déli, északi busz és a SATA csipjein a hűtés megfelelő-e (stabilan a helyén van a hűtőborda). Ezeknek a hőmérsékletét később a teszt alatt ellenőrizni kell (meleg lehet, de nem égetheti a kezed). A tápcsatik (a fő és a kiegészítő) megfelelően csatlakoznak-e. Legtöbbször ránézésre lehetetlen, ezért inkább leszoktam húzni és újradugom.
    Méréskor a gépet meg kell terhelni benchmarkkal vagy játékkal vagy bármivel ami arra készteti, hogy zabálja az áramot. Ilyenkor már tudjuk, milyen feltételek mellett, mennyi idő alatt keletkezik a hiba. Ha letelt az idő, akkor lehet továbblépni. Logikusan elsőnek a Windows meghajtót, azután a következő sűrűn használt meghajtót és így tovább. Ha visszaépítés közben jelentkezik a hiba, a legutoljára csatlakoztatott winyót félretenni, és másikat feldugni, majd teszt. Ha csere után nem jelentkezik a hiba, akkor a Windows lemez kivételével az összes winyó le, és a félretett "hibás" fel, majd teszt. Ha jelentkezik a hiba, akkor azzal a winyóval van valami gond. Ha mindig csak az utolsó winyó feldugásával idézhető elő a hiba, akkor a rendszerlemez kivételével egyesével lehúzni a wincsiket (mindig csak egy legyen lehúzva), és megnézni, hogy úgy jelentkezik-e a hiba. Ha a tesztek hibamentesek voltak, akkor már tudjuk, hogy akkor jelentkezik a probléma ha az összes eszköz csatlakoztatva van. Ekkor pedig ki kell cserélni a tápot nagyobbra. A legtöbb esetben itt már megoldódik a probléma, de ha továbbra is fennáll, akkor valami tönkrement az alaplapon (szerverlapokon külön SATA vezérlő van, ált. ez szokott tönkremenni), vagy marad a szoftveres probléma.
    Ha hozzáférsz nagyobb táphoz, akkor kezd rögtön a cserével, mert a leírásod alapján ez a leglogikusabb lépés. A wincsi tesztek csak akkor kellenek, ha a most bent lévő táppal tesztelsz. Nem lehet teljesen kizárni, meglepne ha valamelyik wincsi lenne a ludas.

    Ha időre jelentkezik a hiba nem terhelésre, akkor ez előbb leírt lépéseket érdemes végrehajtani, de ekkor értelemszerűen nem kell terhelni a gépet, csak kivárni, hogy elteljen annyi idő ami alatt biztosan jelentkeznie kell a hibának.

    A te esetedben lehet kicsit egyszerűsíteni (mi változott mostanában stratégia): húzd le valamelyik régebbi winyót, és tedd a helyére a Toshiba-t. Ha nem jelentkezik a hiba, akkor a tápgyengeség valószínűsége kap néhány 100%-t:). Ha éppen nincs másik táp a kezem alatt, akkor keresztellenőrzés gyanánt el szoktam végezni a fentebb leírt teszteket. Tehát azt kell tutira kideríteni, hogy csak az összes HDD-el jelentkezik-e a hiba, vagy csak akkor amikor a "hibás"-nak mondott bent van a rendszerben.
  • RJoco
    #21617
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Azt meg el is felejtettem írni, hogy x időn belül kérdés nélkül vissza kell venniük a terméket. Ha személyesen vetted, akkor tudtommal 3 napod van rá, ha neten rendelted, akkor 8, de lehet, hogy 14. Ennek utána kell nézni. Azt is mondhatod, hogy szerinted nem jó és kérsz egy másikat. Ha esetleg a keresés során kiderül, hogy tényleg a HDD a ludas, akkor is érdemes ezen határidőkön belül mozogni, akkor nem küldik bevizsgálásra és azonnal kaphatsz egy másikat.
    Esetleg még próbáld ki a HDSentinel nevű programot is. Ez kiír felpörgési gondokat, olvasási problémákat, szektor hibákat. Nekem időnként beporosodott a Sata csatim és kommunikációs gondok jelentkeztek. Anno még rendszer vinyó volt a HDD. Majd egy alkalommal el sem akart indulni a rendszer. De előtte hibákat írt a HDSentinel. Lehúztam a kábelt, kicsit megfújkodtam a csatit, utána megint ment vagy fél évig probléma nélkül.
  • Yag
    #21616
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Jó az ötlet. meg van véve ez is. Akkor lépésről lépésre kell haladni. Itt megnézem mi lenne ha ... aztán pár teszt és meglátjuk.
    https://www.userbenchmark.com/PCBuilder
  • RJoco
    #21615
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!

    Érdemes lehet egy gépösszeállítóban megnézni, hogy milyen tápot javasolnak. Bár, ha az én gépemet elviszi egy 650W-os, akkor a tiedét el kell vinnie egy 500W-osnak.
    De az is kérdés, hogy milyen régi a táp és, hogy mennyire vannak meg a feszültségek.
    A jelenségből én is kontakt hibára gyanakodnék. A kérdés, hogy hol, mert 2 kábelnek kicsi az esélye. Ha leáll a HDD, akkor táp részen van a gond, ha tovább pörög, akkor adatkábel részen. Az új kábel is lehet rossz.
    A táp elvesztése általában egy jellegzetes kattanó hanggal is jár, mert a fej beugrik középre.
    De a HDD-n belül is lehetnek gondok.
  • s_andras
    #21614
    ARX-farmolási tapasztalatom:
    ha megveszek-eladok egy 7B-s fuel scoopot, az 10 ARX. (Ugyanezek a számok szerintem valamivel olcsóbb modullal is működnek.)
    Ha közvetlenül ezután újra megteszem, az más csak +1.
    Ha 2 percen keresztül megállás nélkül megy a sell-buy back, az 16.
    2 perc várakozás után 5.
    3 perc: 7.
    5 perc újra 10.

    Tehát ha valaki nem tud játszani időhiány miatt, akkor is érdemes időnként belépegetni egy modulcsere erejéig, hogy meglegyen a heti adag.
    Utoljára szerkesztette: s_andras, 2019.10.05. 12:12:02
  • Yag
    #21613
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Sata kábel új értelemszerűen az "öregedés" miatt ki akartam küszöbölni bármi hibát. A táp csati csere jó ötlet, kipróbálom és majd meglátjuk.
    Köszi. Haladok a kereséssel.
  • s_andras
    #21612
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Nem tudom, de az lehet hogy a táp hibázik. Próbáld ki hogy mindent kiszedsz amit csak lehet, és adj az új HDD-nek egy másik kábelkötegről áramot mint eddig (fogalmam sincs hogy ez számít-e, talán), és teszteld hogy így elszáll-e. Ha akár csak egyszer megtörténik, akkor a vinyó a hibás. Ja és cserélj sata-kábelt is! Meglepő, de azok is el tudnak romlani, és pont ilyen jelenséget produkál. Párszor belefutottam ilyen esetekbe is.
  • Dzsini
    #21611
    Nem csak az össz teljesítmény számít, hanem az ágak is (mennyi megy 12V, stb.) - ha bármelyik nélkül stabil a rendszer, akkor lehet gyanakodni.
  • Yag
    #21610
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Táp: 500W Chieftec a procik alacsony emissziósok. 2x65W a videókártyám is csak 55W , elvileg bírnia kellene. SSD+2x500HDD elvinné a maradékot ?
  • s_andras
    #21609
    Talán a tápegységed nem bírja?
    --------------------------
    LV 426: Nem nagyon. Egyedül csak a nagyon kis lélekszámú rendszerekre lehet mérhető hatást gyakorolni.
    --------------------------
    (Megkaptam a painite adagot, nem veszett kárba a befektetett idő.)
    Utoljára szerkesztette: s_andras, 2019.10.05. 11:08:36
  • LV 426
    #21608
    Sziasztok,

    Valahogy tudom befolyásolni hogy egy rendszer milyen state-ben van? Lavian Brandy kellene feloldani a szittyós mérnökcsajt, de ezek a nyavajások nem főznek. Úgy olvastam valahol, hogy ha Boom-ban vannak, akkor lehet kapni a Lave Staionon a piát. Jelenleg sajna "none"-ban vannak.
  • Yag
    #21607
    Meggondolandó megoldás :) Legjözelebb kipróbálom. Erről az újratelepítésről jut eszembe, egy kérdés :
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Hátha láttatok már ilyent. Hardvereket frissítettem. Vettem egy új120GB SSD-t erre tettem alap Win10 Rendszert. Vettem mellé egy terrás Toshiba vinyót. Négy felé osztottam 4x250GB. Nincs rajta rendszer csak tematizálva a cuccaim. Meghagytam a régi 2x500GB WD winyókat is majd innen akarom szép lassan átemelni a Thosibára az adatokat. Gondoltam a két 500GB WD vinyók már köhögnek, és szép lassan átmentem az adatokat ... Viszont random lekapcsol a terrás. Vagyis mind a 4 meghajtó eltűnik mintha nem is lett volna. Természetesen egy kikapcsolás/bekapcsolás megoldja a dolgot. Mi a tapasztalatok ? Hol keressem a hibát ? Nálam az alaplapon, hátha nem bírja, vagy sikerült belenyúlnom egy hibás szériába ? Egy MSI dual CPU-s deszkám van (MSI_91F7) amin 6sata csati. Ebből 4 foglalt. Rendben kiosztva. Master, Slav, SecondaryM. stb. Korábban ilyen jelenségem egyik winyóval sem volt. Ha még is a winyó. Garis. Kb. egy hónapos. Vigyem vissza ? Mit mondjak ? Random lekapcsol ? Hogyan igazaolom ? Ott hagyom, elkezdik tesztelni ? ... meddig ? Lehet sose jön elő a probléma. Vagy egy év garin belül bemondásra lecserélhető ? Mert javítani szerintem senki nem fogja. Így meg hogy bízzam rá az adataimat ha random "eltűnik" a rendszerből. ... vélemény ?
  • RJoco
    #21606
    Nem kell telepíteni.
    Elég feltenni a steam-et, majd kilépni és az appdata könyvtár megfelelő alkönyvtárából áttenni a fájlokat az új rendszerbe, valamint a a régi steam könyvtárat is felmásolni az újra.
    Feltéve, ha minden meg van/lesz a csere után.
    Így semmit nem kell letöltened.
    Én mindig így csinálom. Ha arra a meghajtóra kerül az új win, amin a régi van, akkor inkább átmásolom a steam könyvtárat egy másikra. Ami azt illeti a windows könyvtáron kívül mindent átteszek. Az új win-re sok mindent visszamásolok, így pl. nem kell vacakolnom a logitech billentyűzetem újra beállításával sem.
  • s_andras
    #21605
    Nem kell elsietni. Ez a legutóbbi "javítás" az egyik - ha nem A - legszarabb... Ilyenek vannak hogy a küldetésmenü szétesik és csak a főmenübe kilépés segít... :S De ha épp kint vagy az ismeretlenben, akkor talán nem lesz baj.
    Utoljára szerkesztette: s_andras, 2019.10.04. 20:34:17
  • Yag
    #21604
    A lényeg a végeredmény. Jól jártál szerintem. Lassan visszatelepítem a játékot és folytatom utam a végtelen űrben .... csak éppen alaplap csere elött állok és nem nagyon akartam egy héten 2x telepíteni a játékot :) De majd kitalálok valamit :P
  • Gabo
    #21603
    Ó igen, egy egészséges irányított ütközés néha tényleg csodákra képes. Amikor több tonnányi páncélzattal és pajzzsal megerősített harag becsapódik az sok felesleges lövöldözést meg tud spórolni.
  • s_andras
    #21602
    Na hát azt túlzásnak érzem hogy miattam rakták ki a support főoldalára hogy 5 (azóta meg már 7) nap a válaszidő :P Viccet félretéve a fejlemények: első válaszukban bekamuzták, hogy nem tudnak betenni egy állomásra - holott tudjuk hogy volt olyan eset, amikor egy parancsnokot visszateleportáltak a bubiba a galaxis túlvégéről, mert meg akarta mutatni valakinek hogy milyen a játék a sűrűben. Egyúttal felajánlották, hogy kompenzálják a veszteségeimet. Nem kötözködtem, hanem megköszöntem, és benyújtottam a majd' félmilliárdos igényemet :D aztán beléptem és hagytam szétesni a hajót. Ezután jött az üzenet hogy visszaadták a hajó visszavásárlási költségét, és a painite-t fogom megkapni, csak legyen üres a raktér. Most itt tartunk, holnap eladom az aktuális körből szerzett 576 tonnát, és az állomáson várom hogy megjelenjen a hajó gyomrában a korábbi mennyiség :D
    Ma volt egy édes közjáték: megjelent egy Diamondback kalóz, és kérte a sápot. Én meg ugyebár bányász Cutter, nulla fegyver, csak a lehető legkisebb/könnyebb pajzs két alap boosterrel. Na ez azért elég volt ahhoz, hogy amikor jött szembe és lövöldözött kicsit, a kikerülő manőverének a becsült irányára enyhén ráfordulva egy kövér gáz, és máris szétkenődött a szélvédőn
    Utoljára szerkesztette: s_andras, 2019.10.03. 23:15:13
  • Komor88
    #21601
    Leginkább egy Logitech 3d pro-val játszom. Az alsó gombokkal van bajom, hol működnek, hol nem. Vettem egy Thrustmaster 16000-at, viszont pár hét játék után a Z tengely felmondta a szolgálatot. Gondoltam majd valamikor szétszedem és megszakértem, de eddig lusta voltam.
  • nibron
    #21600
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Mivel szabadidőben javítom őket, muszáj tesztelnem.:) Tele van már a pince használhatatlan eszközökkel. Időnként pedig átalakítok. Van saját elektronikám sok potira és kapcsolóra, optikai és mágneses interface. Speciális illesztők a windows játékokhoz (tényleg: van SDK az elite-hez?). A G940-es is így járt. Először is szétszedtem külön USB-re, azután a komplett elektronika csere 16 bites felbontásra 10us mintavételezéssel. Muszáj volt, mert a pedál mechanikai kivitelezése elsőosztályú, de az elektromos rész pocsék az egész vezérlőben. A Joy és a gázkar idővel kuka, mert a gázkar minősíthetetlen, a joyt pedig nagyon nehéz kezelni (letépi a kezed, vagy ha nem akkor nincs ellenállás). A Logitech átvette a Saitek-et, amit szerintem kár volt, mert azok csak selejteket termeltek. Rossz volt a mechanika, az elektronika és a szoftver is. Mára már Saitek-hez kötődő cuccot nem is vállalok (max. ha nem láttam még eleget) akármekkora haver a tulaj, hulljon másnak a haja tőle. Mostanában a TM-ek ritkán jönnek, és nincs is szükség teljes átszerelésre. De pl. pont ők gyártják a Warthogot, és ott pl. a Throttle világítása szokott hibás lenni. Nagyon könnyen lehet javítani, de ha garos, akkor én is a supportot használom, szereztem is már egy Throttle-t úgy, ahogy leírtad. Sajnos majdnem mindig jön a futár és elviszi. Logitechnél is.
    Nem a vezeték vastagsága a lényeg, hanem a minősége. Én .1-.25-es kvadráttal dolgozom, de az orvosi minősítésú vezeték. Pl. a .15-ösben 49 3 9-es tisztaságú vörösréz szál van. És befuttatáskor nem keményedik be a nyaka. Az életben nem törik el. .75-ös fogót villanyászok és kisgépszerelők használnak. Ha forrasztani kell életveszélyes a blankolófogó, ezt már nagyszámítógép műszerész koromban megtanultam. Én csípőfogóval és forrasztópákával blankolok. Foggal, ollóval meg sem próbálnám (utálok gányolni). Ha elszakad egy vezeték, akkor az összeset cserélem, nem szeretném ugyanazt az eszközt záros határidőn belül újra látni. Ha pedig korbácsban van eleve adott.
    A szerelésük is nagyon különböző. A TM-ek elég praktikusan vannak megalkotva, de a Logiról ezt halványan sem lehet elmondani. Egy Logi-s gázkarhoz legalább 4 kéz szükségeltetik. Egy kettős gázkar összeszerelése pedig szinte mission impossible. És ha már szóbakerült: a G910 is ezt tükrözi. Mondhatjuk, hogy prémium cuccról van szó (min. 50e Ft), de elég igénytelenül vannak összerakva. Kezdhetjük a műanyag minőségével (valami kínai szar lehet), időnként letörik ez-az, nem egyformák a billentyűnyomások, kopog mint állat, stb. Jó a mechanikusok általában kopognak kissé, de ez nagyon hangos. Nekem is mechanikus van, de nem ébred fel a család, ha éjszaka kell dolgoznom. Jó páran azzal hozták, hogy "csináljak ellenállást a hangerőszabályózóra". Már bocsika, de ÉN??? Belül pedig számomra javíthatatlan, gondolom a Logi szervizeknek is, mert eddig minden Logitech-es cuccból új jött. Általában ugyanaz a futár jön, már egészen jól hozzászoktattam, hogy előtte bejelentkezik, ha nem szeretne fél órát várakozni mire előkerítem/kinyomtatom/becsomagolom neki a vinnivalót.:)
    Belépő szintű termékeknél nagyjából elfogadható lenne a "nem fognak túl jót gyártani", de inkább ott sem, ugyanis a nemzetközi minőségellenőrzési szabályok szerint egy elektromos, elektronikus vagy elektromechanikus eszköznek 5 évet kell kibírnia meghibásodás nélkül. A számítógépes perifériák többsége (amik nem teljesen elektronikusak) az elektromechanikus kategóriába tartoznak. De más a tervezés és más a gyártás. Hiába tervezek orvosi/katonai minősítésű eszközt, ha a gyártó kiadja a gyártást valami kis kínai zsákfalunak.
  • RJoco
    #21599
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Vacak alkatrészek? Netalántán tesztelted őket?
    A G920 pedáljában nagyon vékonyak a vezetékek. De a TM HotasX joy és hotas részét összekötő kábelben is nagyon vékony vezetékek futnak. Annyira vékony, hogy a 0.75-ös csupaszolóm a védőborítást sem sértette meg. Még jó, hogy van gyakorlatom ollóval való csupaszolásban.
    Szóval ez a kábel is bármikor megtörhet, aztán találd meg a kb. 18 vezeték közül a "kontakt" hibásat. Pedig ez is egy eléggé sérülékeny helyen van, mint a G920 pedáljából kijövő kábel.
    Sajnos ez a mai tendencia. Nem fognak túl jót gyártani, mert fenn kell tartani a körforgást. Minek gyártsanak túl jót, mikor sokan úgyis évente cserélik az újabbra. És a "vacak" alkatrészeket is fel kell használni, ne menjen már a kukába. Nameg pár centtel olcsóbb is volt, ami milliós tételnél már...
    A Logitech-nek legalább jó a support-ja. A G910-es billentyűzetemen az egyik billentyű alatt a kék LED elkezdett halványabban világítani. Megírtam nekik, küldtek egy új billentyűzetet és a régit is megtarthattam.

    A Logitech joy-om is kapta azért az ívet és nem tört ki a nyaka, a TM-el is harcoltam eleget és még az is egyben van.
    Az X56-os csak a sok gombja miatt tetszik. Egyenlőre biztos, hogy maradok a TM-nél. De jó informálódni a lehetőségekről.
  • nibron
    #21598
    Utóbbi időben a Logitech nálam eléggé a feketelistán van, mert még a prémium cuccaiba is vacak alkatrészeket tesz. Pl. a vezetékek még a Saitek-ben is jobbak voltak. Ezek a vékonyak törnek mint állat. A TM viszont mostanság elég jó vezérlőket gyárt. Pl. a Logi G940-es (általam átalakított) pedálját cseréltem le a T-Rudder-re. Kissé féltem, mert azért az a Logi-s fém pedál odavert, de végül is nem bántam meg, az is megérte az árát. Az Elite-hez inkább a Javelin stick-et használom, nekem nem jött be egyik hotas sem. Nem drága, lehet rángatni, stabil és nagyon pontos. De pl. a Warthog nem is lenne jó, elég hamar leszakadna az ember keze. A Javelinben is kicseréltem a rugókat, hogy lágyabb legyen.
  • RJoco
    #21597
    Nekem a Force-os kiszerelés van meg. Vagyis remeg, ha kell.
    X3-hoz jó volt, bár igazán a Burnout Paradise-t élveztem vele nagyon. Meg a Flatout-okat.
    Mikor jött az Elite, kapásból beszereztem a HotasX-et. Azóta mondjuk megtanultam kontrollerrel és egér+billentyűzettel is játszani.
    De az igazi a hotas.
  • wollnerd #21596
    Nekem a x52 pro van, ami fekete, (nem tudom hogy erről van-e szó vagy normálról (fehér).) tavaly novemberben váltottam Thrustmaser FCS-ről. És én szeretem, kifogástalanul müködik. Kibírt eddig is sokmindent, pl. intenzív kalózharcok, még a BP túrát is. :)
    Ja, és szokni kell, nekem FCS után nagyon furcsa volt a gázkar fogása pár napig, de aztán a tenyerem mintha odanőtt, kényelmes lett. :-)
    Utoljára szerkesztette: wollnerd, 2019.09.28. 19:38:41
  • komiki
    #21595
    Rendben.Megprobálom majd milyen is valójában aztán röfögök ide róla valamit.Nekem biztos furcsa lesz mert most egy logitech 3d pro-m van.Ez olyan lesz mint a Holland fapapucs után az adidasba bújni:)
  • RJoco
    #21594
    Maid azért írd meg légyszi, hogy milyen! Kényelemre és pontosságra egyaránt kíváncsi vagyok.
    Nekem most egy TM HotasX-em van, de ez a Logitech nagyon tetszetős.
    Amúgy is szeretem a Logitech-es dolgokat, bár a régebbi joy elhúzott egy nagyon minimálisan és állandó forgásba kezdett a hajó, ami nem volt túl kellemes. Vissza kellett tekernem egy picit és akkor jó lett. Asszem az X3-ban nem lehetett erre a tengelyre holtjátékot állítani. De már jó rég volt.