SG.hu

A Boeing előtérbe helyezte a mennyiséget a minőséggel szemben

Sok jelenlegi és volt dolgozó szerint a Boeing csak a repülőgépek gyorsabb gyártására összpontosított. A vezetés két halálos kimenetelű baleset után sem változtatott.

Tavaly februárban a Southwest Airlines új Boeing 737 Max gépe az egyik első repülésén az automatikus stabilizáló rendszer meghibásodni látszott, és a pilóták kénytelenek voltak kényszerleszállást végrehajtani nem sokkal a felszállás után. Kevesebb mint két hónappal később az Alaska Airlines egyik 737 Max típusú gépe mindössze nyolc óra összes repülési idő után a földre kényszerült, amíg a szerelők megoldottak egy a tűzjelző rendszerrel kapcsolatos problémát. Novemberben pedig a United Airlines egyik frissen leszállított 737 Max gépének egyik hajtóműve 37 000 láb magasságban meghibásodott.

Ezekről az incidensekről a légitársaságok a Szövetségi Légügyi Hivatalnak (Federal Aviation Administration, FAA) ugyan beszámoltak, de az újságokban nem jelentek meg. Nem voltak arra utaló jelek, hogy bárki veszélyben lett volna, és nem volt világos, hogy ki volt végső soron felelős ezekért a problémákért. Január 5-e óta azonban, amikor az Alaska Airlines vadonatúj, alig két hónapos 737 Max 9-es repülőgépének egyik panelje a levegőben kirobbant, az ehhez hasonló esetek új megvilágításba kerültek és kérdéseket vetnek fel a Boeing által gyártott repülőgépek minőségével kapcsolatban. "Sok olyan terület van, ahol úgy tűnik, hogy a dolgokat nem jól rakják össze" - mondta Joe Jacobsen mérnök és repülésbiztonsági szakértő, aki több mint egy évtizedet töltött a Boeingnél és több mint 25 évet az FAA-nál. "A gond mindig a kapkodás. Nem jól végzik a munkát" - tette hozzá.

Az ilyen jelentések, valamint a repülésbiztonsági szakértőkkel és több mint két tucat jelenlegi és volt Boeing-alkalmazottal készített interjúk aggasztó képet festenek egy olyan vállalatról, amely sokáig az amerikai mérnöki tudományok csúcsán állónak tekintettek. Úgy tűnik, hogy a Boeing évekkel két Max 8-as repülőgép 2018-as és 2019-es balesete után, melyek közel 350 ember halálát okozták, továbbra is a minőségellenőrzési problémákkal küzd. Feszített a redundanciák néhány kulcsfontosságú rétege, amelyeknek biztosítaniuk kellene, hogy a Boeing repülőgépei biztonságosak legyenek. A Boeing dolgozóinak általános tapasztalati szintje a járvány miatt csökkent. Az évek során meggyengült az a folyamat, amelynek célja a szerelők által végzett munka létfontosságú ellenőrzése. Néhány beszállító pedig nehezen tudja betartani a minőségi előírásokat, ha olyan ütemben gyártja az alkatrészeket, ahogyan azt a Boeing szeretné.


A Boeing nyomás alatt áll, hogy megmutassa a szabályozó hatóságoknak, a légitársaságoknak és az utasoknak, hogy komolyan veszi a válságot. A cég a múlt héten átfogó változásokat jelentett be a vezetőségében: a vezérigazgató, Dave Calhoun az év végén távozik, Stan Deal, a 737 Maxot gyártásáért felelős részleg vezetője pedig azonnal nyugdíjba vonul. A vállalat elnöke, Larry Kellner lemondott és nem pályázik újraválasztásra az igazgatótanácsban. Amikor 2020 januárjában átvette a vezetői posztot, Calhoun azt mondta, hogy eltökélt szándéka a vállalat biztonsági kultúrájának javítása. Mérnöki és biztonsági szakértelemmel rendelkező vezetőke vett fel, és biztonsági bizottságot hozott létre az igazgatótanácsban. A Boeing közölte, hogy 2019 óta 20 százalékkal növelte a kereskedelmi repülőgépek minőségellenőreinek számát, és az egy repülőgépre jutó ellenőrzések száma is emelkedett.

A Max 8-as gép lezuhanása után a cég és a szabályozó hatóságok leginkább a balesetek okára összpontosítottak: a hibás tervezésre és szoftverre. Néhány jelenlegi és volt alkalmazott szerint azonban a gyártási minőséggel kapcsolatos problémák már akkor is nyilvánvalóak voltak számukra, és a vezetők és a szabályozók számára is nyilvánvalóvá kellett volna válniuk. A január 5-i szerencsétlenséget követően a Boeing 737 Max gyártásának hathetes FAA-auditja több tucatnyi hiányosságot dokumentált a Boeing minőségellenőrzési gyakorlatában. Az ügynökség három hónapot adott a vállalatnak - azaz körülbelül május végéig - hogy orvosolja a minőség-ellenőrzési problémákat.

A szövetségi tisztviselők a panelhibát a társaság Rentonban található gyárához vezették vissza, ahol a 737 Maxot összeszerelik. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal szerint a panelt eltávolították, de úgy tűnik, hogy a helyére rögzítő csavarok nélkül szerelték vissza. Ezt a panelt "ajtódugónak" nevezik, és feladata, hogy elfedje a nem használt vészkijárat által hagyott rést. A Boeing jelenlegi és volt alkalmazottai szerint az incidens régóta fennálló problémákat tükröz. Az alkalmazottak gyakran nagy nyomásnak voltak kitéve a határidők betartása érdekében, ami néha olyan megkérdőjelezhető gyakorlatokhoz vezetett, amelyek miatt attól tartottak, hogy veszélyeztethetik a minőséget és a biztonságot. Davin Fischer - egy volt rentoni szerelő, aki a KIRO 7 seattle-i tévéállomásnak nyilatkozott - azt mondta, hogy 2017 után kulturális változást észlelt. "Megpróbálták feljebb tornászni a sor sebességét, aztán csak azt mantrázták, hogy gyorsabban, gyorsabban, gyorsabban" - mondta.


A Maxot az európai Airbus új, üzemanyag-takarékos repülőgépére válaszul vezették be. A Boeing 2017 elején a havi 42 Max repülőgép gyártását 52-re növelte. Ez a tempó nem sokkal a második, etiópiai baleset után gyakorlatilag nullára zuhant, mert a szabályozók világszerte földre kényszerítették a gépet. A Max 2020 végén szállít fel ismét, és a vállalat növelni kezdte a termelést, hogy ne maradjon le még jobban az Airbus mögött. Most a Boeing egyes vezetői elismerik, hogy hibáztak. "Évekig a repülőgép gyáron keresztüli mozgását helyeztük előtérbe a helyes kivitelezéssel szemben, és ezen változtatni kell" - mondta Brian West, a vállalat pénzügyi vezetője egy múlt heti befektetői konferencián.

Calhoun is elismerte, hogy a Boeingnek javulnia kell, de megvédte a vállalat termelési megközelítését. "Az elmúlt néhány évben nagyon ügyeltünk arra, hogy ne nyomjuk túl gyorsan a rendszert, és soha nem haboztunk lelassítani, leállítani a termelést vagy leállítani a szállítást, hogy időt szánjunk a dolgok rendbetételére" - mondta januárban.

A Boeing jelenlegi és volt alkalmazottai, akiknek többsége névtelenséget kérve beszélt, mert nem volt felhatalmazásuk arra, hogy újságírókkal beszéljenek, és féltek a megtorlástól, példákat hoztak arra, hogy a minőség hogyan csökkent az évek során. Sokan elmondták, hogy továbbra is tisztelik a vállalatot és azt szeretnék, ha a Boeing sikeres lenne. Egy minőségügyi vezető, aki tavaly hagyta el a Boeinget, elmondta, hogy a repülőgépeket összeszerelő munkások néha megpróbáltak olyan alkatrészeket beépíteni, amelyeket nem vettek nyilvántartásba vagy nem ellenőriztek, és ezzel időt akartak megtakarítani, megkerülve a hibás vagy nem megfelelő alkatrészek kiszűrésére szolgáló minőségügyi eljárásokat. Az alkalmazott elmondása szerint az egyik esetben egy munkás az előírt ellenőrzés előtt az átvevő területről egyenesen a gyárba küldte az alkatrészeket.

Egy jelenleg a Boeing 787 Dreamliner gyárában dolgozó munkavállaló elmondta, hogy számos problémát látott az összeszerelés alatt álló repülőgépeken, többek között azt, hogy a vezetékeket helytelenül vezették el, ami megnövelte annak kockázatát, hogy egymáshoz dörzsölődhetnek, ami sérülést okozhat. A dolgozók néha "ellenőröket vásároltak", hogy találjanak valakit, aki jóváhagyja a munkát, mondta a dolgozó. Több jelenlegi és volt alkalmazott azt mondta, hogy a repülőgépeket építő szerelőknek egyes esetekben megengedték, hogy saját maguk írják alá a munkájukat. Az ilyen "önellenőrzés" eltávolítja a minőségellenőrzés egy kulcsfontosságú rétegét.


A Boeing múlt héten közleményt adott ki, miszerint 2021-ben megszüntette az önellenőrzéseket Dél-Karolinában, és a gyakorlat a többi telephelyen is az ellenőrzések kevesebb mint 10 százalékát tette ki. A vállalat minden gépet átadás előtt ellenőriz, hogy a vezetékkötegek megfelelő távolságban legyenek - áll a közleményben -, és nem engedi meg az ellenőrök vásárlását.

Egy másik tényező, amely az elmúlt években szerepet játszott, hogy a Boeing dolgozói kevesebb tapasztalattal rendelkeznek, mint a világjárvány előtt. Amikor a világjárvány 2020 elején elhatalmasodott, a légi közlekedés jelentősen visszaesett, és sok légiközlekedési vezető úgy vélte, hogy évekbe telik, amíg az utasok nagy számban visszatérnek. A Boeing elkezdte a munkahelyek leépítését, és arra ösztönözte a dolgozókat, hogy menjenek korán nyugdíjba. A cég végül mintegy 19 000 alkalmazottat veszített el, köztük több évtizedes tapasztalattal rendelkező szakembert. A Boeing 2022 végén veterán mérnökökről mondott le, akik azért mentek nyugdíjba, hogy kamatlábhoz kötött nagyobb havi nyugdíjkifizetéseket kapjanak. Az őket képviselő szakszervezet, a Society of Professional Engineering Employees in Aerospace szerint abban az évben több mint 1700 szakszervezeti tag hagyta el a vállalatot, szemben az egy évvel korábbi mintegy ezerrel. A kilépő tagok átlagosan több mint 23 éve voltak a vállalatnál.

"Figyelmeztettük a Boeinget, hogy rengeteg tudást fog elveszíteni, és javasoltunk néhány megoldási lehetőséget, de a vállalat elutasított minket" - mondta Ray Goforth, a szakszervezet ügyvezető igazgatója egy nyilatkozatban, hozzátéve, hogy szerinte a vállalat a nyugdíjazásokat arra használta fel, hogy a veterán munkavállalók "alacsonyabb fizetésű kezdő mérnökökkel és műszaki dolgozókkal" való helyettesítésével csökkentse a költségeket. A Boeing jelenleg 171 ezer embert foglalkoztat, ebben a kereskedelmi repülőgépeken túl a védelmi, a szolgáltatási és egyéb részlegek is benne vannak. Ez a szám 2020 végéhez képest mintegy 20 százalékkal nőtt, de sok új dolgozó kevésbé tapasztalt, mondták a jelenlegi és volt alkalmazottak.


A több mint 30 000 Boeing-alkalmazottat képviselő Nemzetközi Gépész és Repülőgépipari Dolgozók Szakszervezetében a tagok átlagos szolgálati ideje az elmúlt években jelentősen csökkent. A hat évnél kevesebb tapasztalattal rendelkező tagjainak aránya nagyjából megduplázódott, és a világjárvány előtti 25 százalékról 50 százalékra emelkedett. A Boeing egyik alkalmazottja, aki tavalyig Washington államban végzett minőségellenőrzést elmondta, hogy a vállalat nem mindig biztosított megfelelő képzést az új alkalmazottaknak, így néha a tapasztaltabb kollégáktól kellett elsajátítaniuk a kulcsfontosságú készségeket. A Boeing közölte, hogy január 5. után a dolgozók további képzéseket kértek, és a vállalat dolgozik az igények kielégítésén, többek között azzal, hogy ebben a hónapban már a gyárban is tartanak oktatást.

A január 5-i incidens után a Boeing változtatásokat jelentett be a minőség javítása érdekében, beleértve az ellenőrzések bővítését a rentoni gyárban és a kanadai Wichitában lévő üzemben, amely egy beszállító, a Spirit AeroSystems tulajdonában van. A Boeing nemrégiben közölte, hogy nem fogad el többé olyan Max karosszériákat a Spirit-től, amelyek még jelentős munkálatokra szorulnak. Korábban a gyártás ütemtervének betartása érdekében eltűrte a később javítható hibákat. A problémák orvoslása a Boeingnek időbe telhet, ami frusztrálja az új gépekre szoruló légitársaságokat. Néhány légitársaság nemrégiben közölte, hogy átdolgozza növekedési terveit, mert kevesebb repülőgépre számít a Boeingtől. A légitársaságok megpróbálhatnak többet vásárolni az Airbustól. "Lassan kell haladniuk, hogy gyorsabban haladhassanak" - mondta Scott Kirby, a United Airlines vezérigazgatója ebben a hónapban a befektetőknek a Boeingre utalva. "Szerintem ezt teszik".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #11
    Jó pár éve olvastam már egy összefoglaló könyvet a légikatasztrófákról, szerintem főleg 2000 előtti baleseteket és az ezekhez vezető folyamatokat taglalta. Összefoglalva kb az volt a lényege, hogy amikor dekonjunktúra van, akkor a politikusok könnyen nekiállnak olyan intézkedéseket hozni, amelyek a légitársaságok terheit ugyan csökkentik, hogy lejjebb vihessék az árakat és ezáltal felpörögjön a piac, de a könnyítések sokszor a repülésbiztonsági előírások lazításában, az FAA követelménytámasztásának enyhülésében nyilvánulnak meg.
    Ami viszont szinte törvényszerűen vezet balesetekhez, eseményekhez.

    Nos 2000 óta több olyan globális kihívás is volt, amelyek alapjaiban rengették meg a légiközlekedés piacát és a politikusok egyfajta liberalizálással próbálták kisegíteni a szektort, miközben a krízist, ha nem is ők okozták de ennek súlyosbodásához is saját kezűeleg hozzájárultak. 0911, hitelválság, terrorveszély, COVID, globális háborús helyzet.

    Az a csoda, hogy ilyen körülmények között nem előbb, már a 2000-es évek elején állt bele valamelyik nagyvállalat, vagy az egész légiközlekedés a földbe.
  • kvp #10
    "Amiket itt összeirtatok az mendemonda és kamu."

    Konkretan az amerikai hatosagi vizsgalat eredmenyebol van. Amit talaltak, az elegge kiboritotta a kongresztusi vizsgalobizottsagot is.

    "A repülésben nincs olyan , hogy nincs dokumentálva semmi és nincs hozzá meg valami,"

    A boeingnak sikerult osszehoznia. Valahol a ceg szetdarabolasa es reszleges eladasa kornyeken szukrtak el, konkretan amikor a Boeing sajat hazon beluli gyarabol Spirit AeroSystems lett. A minosegi problemak meg ismerosek lehetnek a McDonnell Douglas csodjenek es a Boeing-gal torteno egyesulesenek idejebol. Azt az egyet nem ertem, hogy ha gyakorlatilag csodbe ment a ceg, akkor hogyan engedhettek a korabbi MD-s vezetest, a Boeing kozelebe? Mondjuk ertheto, a tozsdei befektetok, akik az egeszet iranyitottak nem a Boeing tuleleset neztek, hanem a profit maximalizalasat es ebben tenyleg jok voltak. Az, hogy a Boeing meg 27 evig megmaradt a regi, mara mar nyugdijas mernokoknek volt koszonheto. Ha a reszvenyesek szempontjait nezzuk, akkor mar 2018 kornyeken nyugodtan beleallhattak volna a foldbe. A tobbseg akik ezt elkovettek akkorra szalltak ki.
  • repvez #9
    A sok fotelhuszár valmit valhol olvasott és látott és most probál okosnak tünni :P
    A repülésben nincs olyan , hogy nincs dokumentálva semmi és nincs hozzá meg valami , onnantol hogy kijött a gyárbol minden rezdulését rögzitik a gépkönyvben vissza lehet keresni, hogy ki mit mikor szerelt a gépen mikor mi volt cserélve rajta.
    A B707 még a mai napig repül és van hozzá dokumentácio , rajzok és alkatrész, sőt ha nagyon kell ujra nyitják a gyártosort egy egy fo alkatrész gyártására , igaz sok idő és pénz ,de megoldható.
    Amiket itt összeirtatok az mendemonda és kamu.

    Ami valojában történt a boeingnál az az, hogy a piaci verseny miatt kevesebb időt hagytak a tesztelésekre és rutinbol mentek a dolgok, tehát ha valaki elvégzett egy feladatot akkor az ellenör rutinbol aláirta a dokumentáciot és nem ellenörizte mert vagy nem volt rá ideje mert kevés az ember és más dolga is volt mellette, vagy mert megbizott már annyira az aládolgozoban , hogy elhitte neki, hogy jol csinálta a dolgokat.

    ÉS a repülésben ez a legnagyobb baj amikor a rutin a flegmaság párosul.
  • militavia #8
    Minél komplexebb egy munkafolyamat, a kompetenciavesztés annál gyorsabb. Ezért nem tudunk viking hajókat építeni ma. Azt is a kor műszaki csúcs emberei csinálták. Amikor a hajókra nem volt szükség, akkor velük halt meg a tudás, írásos és tárgyi emlék meg kb. semmi.. Valami hagyományőrzők próbáltak agy 10-20-30 (?) éve replikát építeni és elsüllyedt első próbálkozásra.

    A civilizációnk működési elve nem kedves a tudás önmagáért, de a vicc az, hogy sokszor funkcionális megőrzéséért sem. A jenki nuki robbanófejek felújítása során újra fel kellett találni egy anyagot. Mert anno olyan titkosított volt, hogy nem maradt fenn róla elég anyag és akik dolgoztak vele meghaltak / elfelejtették.

    Lásd itt.

    De, ha jól emlékszem, akkor a Saturn V hajtóművet sem tudni pontosan, hogy hogyan gyártották, mert a workshopban a tervezési művezetéssel készült egy változtatások egy részét nem dokumentálták. Az Apollo program végetért, a tudás meg elveszett. Amikor kiindulási alapnak akarták venni, akkor esett le a tantusz, hogy csak a kezdeti tervek voltak meg, de maga a végtermékről már nem volt elég adat.

    Stb.
    Utoljára szerkesztette: militavia, 2024.04.04. 12:49:35
  • kvp #7
    "1. A pilótákat kioktatták volna rendesen"

    Az kb. ugy nezett volna ki:
    - a rendszert csak a teljes szervo rendszerrel egyutt lehet kikapcsolni
    - hiba eseten amikor elkezd porogni a trim kerek akkor mar csak par masodperc van a teljes szervo rendszer kikapcsolasara, mivel utanna mar emberi erovel nem lehet helyreallitani a trim lapatok szoget
    - csak ha elotte tobb tiz masodpercekig csokkentjuk a relativ legsebesseget, atejtve a gepet, hogy csokkenjen a nyomas a trim lapokon mikozben szabadesesben ereszkedik a gep (a hiba foleg felszallas utan jott elo, amikor ehhez meg tul alacsonyan volt a gep), a sebesseg novelese es a kormanylapattal ellentartas (hogy ne alljon bele a gep a foldbe azonnal) csak tovabb noveli az erot a trim lapokon, amitol helyrehozhatatlanna valik a helyzet

    Ha elmondjak, hogy hogyan mukodik es mit kell tenni hiba eseten, akkor a pilotak nem lettek volna hajlandoak felszallni vele, legfeljebb teljes mertekben kikapcsolt szervo rendszerrel vagy elektromosan kikotott trim szervoval.

    "Egy ennyire kritikusnak vélt rendszer esetén az, hogy EGYETLEN szenzorra támaszkodik, az olyan nevetséges tervezési megközelítés,"

    Nem tervezett volt. Ket szenzor es ket processzor kezeli a bemeneti adatokat, csak az osi 6502-es assembly-ben nem tudta az uj programozo megoldani, hogy ezek szinkronba keruljenek, igy ugy oldotta meg, hogy rendszerinditasonkent felvaltva kapcsolta a vezerlest hol az egyik, hol a masik szenzor/proci parra. Es persze erre nem szuletett semmilyen teszt, nem irtak bele a dokumentacioba es nem dolgoztak ki veszhelyzeti eljarasokat hiba esetere.

    A veszhelyzeti eljaras az lett volna:
    - a teljes szervo rendszer kikapcsolasa
    - manualisan (erobol) visszatekerni a trim kereket amig meg kezi erovel lehetseges
    - a teljes vezerlorendszer aramtalanitasa es hideginditas a masik szenzorra es procira valo atkapcsolashoz (mindezt a levegoben)

    Amerikaban is elojott a hiba, de ott idoben kapcsoltak a pilotak es az aramtalanitas utan a masodpilota felallva, teljes testsullyal tudta csak visszahuzni a mechanikus trim kereket. Az esetet jelentettek a Boeing-nek, ami ezek utan nem tett semmit, mert tul draganak itelte a hiba javitasat. Aztan leesett meg egy gep es akkorra mar a hatosagok is kapcsoltak. A hatosagokhoz azert nem jutott el a hiba hire, mert a hatosag Boeing-gal foglalkozo embere a Boeing alkalmazasaban volt es ugy itelte, hogy nem tovabbitja a bejelenteseket folfele, mert ugyebar a ceg fizeti, nem a hatosag.

    "Ez nagyon erős figyelmeztetés az egész nyugati civilizációnak, hogy egy ilyen cég, amelyik a légiközlekedés egyik oszlopa (gyak a kettő közül) is elkezdhet erodálódni és ez a folyamat meglepően gyorsan végbemehet, ha nem vagyunk észnél."

    Most eppen az intel tart itt. Lemaradtak technikailag es a reszvenyesek miatt inkabb csondben feldaraboljak a ceget, mert igy legalabb a kiharcolt nyugati allami tamogatasokbol lesz meg penz, ha mar a technologiaban vegleg lemaradnak.
  • NEXUS6 #6
    Hát igen, amit írsz, gyak a cégre jellemző munkakultúrának az elenyészése az több tényezőnek a szerencsétlen hatása volt (politikai, gazdasági, munkapiaci, közegészségügyi, amcsi oktatási, a repülés piaci helyzete, stb). Nem is az a gond, hogy ezt nem jelezték előre, hanem amikor megtörtént sem érzékelték, mert már azt is kirúgták/lecserélték akinek ez a dolga lett volan. Vezetőség ugye.

    Ez nagyon erős figyelmeztetés az egész nyugati civilizációnak, hogy egy ilyen cég, amelyik a légiközlekedés egyik oszlopa (gyak a kettő közül) is elkezdhet erodálódni és ez a folyamat meglepően gyorsan végbemehet, ha nem vagyunk észnél.

  • takysoft #5
    Kérdezzük meg John Barnett-et, mi a véleménye!

    Ja.... nem....
  • militavia #4
    Elég sok költői túlzás van ebben a kommentben. Inkább ökörségnek hívnám. Az, hogy a MAX-nak is van olyan része, ami az ős 737-tel talán azonos, azt mondani, hogy 1964-es dokumentációból építik nettó faszság.

    Pusztán szóbeli infók alapján senki nem tudna repülőgépet építeni.

    A gond az, hogy EGYES doksik hiányosak.


    Az MCAS programozásával se lenne gond, ha:

    1. A pilótákat kioktatták volna rendesen és nem "elég egy tablet és néhány óra".
    2. Egy ennyire kritikusnak vélt rendszer esetén az, hogy EGYETLEN szenzorra támaszkodik, az olyan nevetséges tervezési megközelítés, hogy egy intelligensebb végzős gimisnek vagy kezdő egyetemistának is ki kéne röhögnie.
  • kvp #3
    Se minosegellenorzesi kezikonyv nincs, se a tenyleges minosegi elvarasok vagy akar csak az osszerakas modja sincs rogzitve sehol vagy ha megis, akkor azokat a dokumentumokat az osszeszerelo munkasok nem kaptak meg. Mivel a javany alatt kirugtak a regi munkasokat es ujakat vettek fel a helyukre, ezert mostanra az alkalmazottak kb. felenek soha senki nem mondta el, hogyan kell osszerakni egy repulogepet. Ezt tetezi az, hogy az osszes regi mernokot is elkuldtek korkedvezmenyes nyugdijba, es az 1964-es dokumentaciot sem talalja mar senki, ami alapjan elvileg a mai napig epitik a 737-eseket.

    A ket folbe allasos balesetet is az okozta, hogy nem talaltak megfelelo mernokot, aki tudott volna rendes uj programot irni a 6502-es processzorra (ezzel megy a commodore 64 es a boeing 737), aki meg volt, az rosszat csinalt. Amit persze senki nem vett eszre, mert nem is ellenorizte senki, hogy tenyleg mukodik-e az uj szoftver. Ennek oka, hogy nem volt hozzaerto ember es egyebkent is draga lett volna erre felvenni egy embert.

    A ceg mar hosszu evek ota semmilyen gyartasi es minosegbiztositasi szabalyt nem tart be, csak a szalagmunkasok adtak at szoban egymasnak, hogyan kell repulogepet gyartani. A jarvany miatti leepitesek soran viszont megszakadt a lanc es mostanra a tobbseg (kb. 50%) nem tudja mit kellene tennie.
  • militavia #2
    Itt szerintem arról lehet szó, hogy nincs leírva az, hogy mit és hogyan kéne csinálni. És egy perben az nem érv, hogy "azt mondták, hogy így kell". Egy repülőgép az nem gyerekjáték, ha valamit elbasznak, abba igen gyorsan emberek halhatnak bele.