• kvp
    #7
    "1. A pilótákat kioktatták volna rendesen"

    Az kb. ugy nezett volna ki:
    - a rendszert csak a teljes szervo rendszerrel egyutt lehet kikapcsolni
    - hiba eseten amikor elkezd porogni a trim kerek akkor mar csak par masodperc van a teljes szervo rendszer kikapcsolasara, mivel utanna mar emberi erovel nem lehet helyreallitani a trim lapatok szoget
    - csak ha elotte tobb tiz masodpercekig csokkentjuk a relativ legsebesseget, atejtve a gepet, hogy csokkenjen a nyomas a trim lapokon mikozben szabadesesben ereszkedik a gep (a hiba foleg felszallas utan jott elo, amikor ehhez meg tul alacsonyan volt a gep), a sebesseg novelese es a kormanylapattal ellentartas (hogy ne alljon bele a gep a foldbe azonnal) csak tovabb noveli az erot a trim lapokon, amitol helyrehozhatatlanna valik a helyzet

    Ha elmondjak, hogy hogyan mukodik es mit kell tenni hiba eseten, akkor a pilotak nem lettek volna hajlandoak felszallni vele, legfeljebb teljes mertekben kikapcsolt szervo rendszerrel vagy elektromosan kikotott trim szervoval.

    "Egy ennyire kritikusnak vélt rendszer esetén az, hogy EGYETLEN szenzorra támaszkodik, az olyan nevetséges tervezési megközelítés,"

    Nem tervezett volt. Ket szenzor es ket processzor kezeli a bemeneti adatokat, csak az osi 6502-es assembly-ben nem tudta az uj programozo megoldani, hogy ezek szinkronba keruljenek, igy ugy oldotta meg, hogy rendszerinditasonkent felvaltva kapcsolta a vezerlest hol az egyik, hol a masik szenzor/proci parra. Es persze erre nem szuletett semmilyen teszt, nem irtak bele a dokumentacioba es nem dolgoztak ki veszhelyzeti eljarasokat hiba esetere.

    A veszhelyzeti eljaras az lett volna:
    - a teljes szervo rendszer kikapcsolasa
    - manualisan (erobol) visszatekerni a trim kereket amig meg kezi erovel lehetseges
    - a teljes vezerlorendszer aramtalanitasa es hideginditas a masik szenzorra es procira valo atkapcsolashoz (mindezt a levegoben)

    Amerikaban is elojott a hiba, de ott idoben kapcsoltak a pilotak es az aramtalanitas utan a masodpilota felallva, teljes testsullyal tudta csak visszahuzni a mechanikus trim kereket. Az esetet jelentettek a Boeing-nek, ami ezek utan nem tett semmit, mert tul draganak itelte a hiba javitasat. Aztan leesett meg egy gep es akkorra mar a hatosagok is kapcsoltak. A hatosagokhoz azert nem jutott el a hiba hire, mert a hatosag Boeing-gal foglalkozo embere a Boeing alkalmazasaban volt es ugy itelte, hogy nem tovabbitja a bejelenteseket folfele, mert ugyebar a ceg fizeti, nem a hatosag.

    "Ez nagyon erős figyelmeztetés az egész nyugati civilizációnak, hogy egy ilyen cég, amelyik a légiközlekedés egyik oszlopa (gyak a kettő közül) is elkezdhet erodálódni és ez a folyamat meglepően gyorsan végbemehet, ha nem vagyunk észnél."

    Most eppen az intel tart itt. Lemaradtak technikailag es a reszvenyesek miatt inkabb csondben feldaraboljak a ceget, mert igy legalabb a kiharcolt nyugati allami tamogatasokbol lesz meg penz, ha mar a technologiaban vegleg lemaradnak.