Gyurkity Péter

Jön a Boeing űrkapszula-tesztje

A cég tartja a menetrendet, míg a SpaceX (a hasonló küldetések mellett) a Holdat veszi célba.

A terület iránt érdeklődők évek óta várják, hogy végre kiteljesedjen a NASA Commercial Crew Program néven futó kezdeményezése, amelynek keretében két magáncég űrkapszuláival váltanák ki az orosz fél rakétáit és hasonló eszközeit. Most valóban közel vagyunk a rajthoz, itt mindkét partner készen áll az első éles, immár teljes tesztekre.

A Boeing a maga részéről a Starliner révén szállna be a versenybe, pontosabban a megvalósítási fázisba. Az első repülésre eredetileg még tavaly augusztusban kerítettek volna sort, a vészleállásra szánt hajtóművek tesztjén azonban anomáliát észleltek, emiatt pedig komoly csúszást voltak kénytelenek elszenvedni. A jelenlegi cél március első fele, ezt pedig az illetékesek szerint tartani tudják, így alig néhány héten belül sor kerülhet az Orbital Flight Test névre keresztelt küldetésre, amelynek során egyelőre legénység nélkül dokkolna be a kapszula az ISS-re, hogy azután visszatérjen a légkörbe és ejtőernyő segítségével landoljon – ez utóbbi szakaszt már több alkalommal is tesztelték. Az ULA által biztosított Atlas-V rakéta lövi majd fel a Starlinert, siker esetén pedig augusztusban indulhat el az első legénység.


Egy texasi gyárban készül a Starship Raptor hajtómű

A SpaceX néhány nappal megelőzi majd riválisát, hiszen a Crew Dragon első repülésére még ebben a hónapban, egészen pontosan a hónap utolsó napján kerítenének sort. Elon Musk azonban a napokban inkább a Starship kapcsán szolgáltatott további részleteket, amelyből kiderült, hogy egyetlen típusra bízzák a teljes meghajtást, ami leegyszerűsíti és olcsóbbá teszi a szupernehéz rakéta elkészítését és szolgálatba állítását, bár itt gondot jelent, hogy eddig egyetlen utazóról ránthatták le csak a leplet, míg a NASA és a hadsereg nem mutatott nagy érdeklődést. A Mars helyett a jelek szerint a Holdat veszik inkább célba, a következő évtized első éveiben többször megkerülhetik majd égi kísérőnket, ami egyben a NASA érdeklődését is felkeltheti, hiszen az űrügynökség háza táján egyre gyakrabban beszélnek a Holdon való megtelepedésről, az ott tervezett tevékenységekről.

Tekintettel arra, hogy a jelenleg párhuzamosan zajló két hatalmas projekt (Starship és Starlink) egyike is könnyen csődbe taszíthatná a legtöbb magáncéget, itt óvatosan kell előrehaladni. Musk már jelezte, hogy 10 százalékkal csökkentik az alkalmazottak számát, itt azonban nyilván további vásárlókra lesz szükség ahhoz, hogy a Starship idővel a Marsot is megcélozza.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!