Hunter
A Boeing bemutatta a Dreamlinert
A Boeing stílusosan július 8-án (amerikai dátum szerint 07/08/07) rántotta le a leplet a 787 Dreamlinerről, ami 1995 óta a cég első teljesen új gépe.
A Dreamliner jelenleg az egyetlen nagy utasszállító repülőgép, amely döntő hányadát tekintve a jó öreg alumínium helyett immár szénszálas anyagból készült, és többek között ennek köszönhetően a valaha épített legkörnyezetbarátabb gépként emlegetik. A Boeing szerint a 787 sokkal hatékonyabb az üzemanyag-spórolásban mint versenytársai, emellett 20%-kal kevesebb szén-dioxidot is pumpál a levegőbe.
Az új közepes méretű gépre a cég adatai szerint a mai napig 47 vevőtől 677 rendelés érkezett, legutóbb az Air Berlin és egy kuvaiti lízingcég jelentkezett be az amerikai óriásnál. A 787 2008-ban áll szolgálatba, az első próbarepülésre idén augusztusban vagy szeptemberben kerülhet sor. Az első gépet 49 társával együtt a japán All Nippon Airways veheti birtokba.
A média számára tartott seattle-i bemutatóra több ezren sereglettek össze, hogy megcsodálják az 50%-ban szénszálas kompozit anyagokból, mindössze 20% alumíniumból, 15%-ban titániumból, 10%-ban acélból és 5%-ban egyéb anyagokból álló gépet. A géptörzs és a szárnyak egyaránt kompozit anyagokból készültek, melyek az üzemanyag takarékosság mellett nagyobb páratartalmú levegőt biztosítanak az utastérben, ami a nagy távolságokat megtevő utasok közérzetére lehet jótékony hatással, csökkentve az úgynevezett jetlag hatást.
A környezetvédők vegyes érzelmekkel fogadták az új gépet. Örömüket fejezték ki a szennyeződések csökkentésével kapcsolatban, ugyanakkor úgy vélik, hogy az alacsonyabb üzemeltetési költségek miatt várhatóan csökkenni fognak a jegyárak, ami egyre több embert ösztönöz majd a légi közlekedésre, így az összkép nem sokat fog változni.
A Dreamliner az 1995-ben szolgálatba állt 777-es óta a Boeing első teljesen új alapokról építkező repülőgépe, azonban rendkívül nagy jelentősége van az amerikai cég piaci pozícióját tekintve, hiszen hamarosan az Airbus is új géppel jelenik meg az A380-as képében, annak ellenére, hogy a két gép paramétereit és céljait tekintve is nagyban eltér egymástól. Az európai cég a superjumboval a nagyobb állomások közötti megnövekedett utasszám által teremtett követelményeknek kíván egy nagyobb géppel megfelelni, míg a Boeing a kisebb repterek közepes méretű, 210-330 utas szállítására alkalmas gépekkel történő kiszolgálásában látja a jövő nagy üzletét. Az Airbus szintén fejleszt egy közepes méretű gépet, az A350-est, ami már a Dreamliner közvetlen konkurensének számít, ez azonban 2011 előtt egész biztosan nem gördül ki a hangárból.
A Boeing taktikája nem tűnik rossznak. Csak a párizsi Air Show-n újabb 50 megrendelést sikerült összeszedniük egy lízingcégtől, márpedig ezeknek a cégeknek - melyek a legnagyobb vásárlóknak tekinthetők - a megrendelésire általában kedvező előjelként tekintenek egy modell hosszú távú sikerességét illetően. Jelenleg az Airbus 555-840 utas szállítási kapacitással rendelkező gépe 161 megrendelésnél tart.
Az első Dreamliner összeszerelése májusban kezdődött, a Boeing szóvivője szerint azonban amint megtörténik a teljes üzembe helyezés, mindössze három napra lesz szükségük egy-egy repülőgép összeszereléséhez.
A Dreamliner jelenleg az egyetlen nagy utasszállító repülőgép, amely döntő hányadát tekintve a jó öreg alumínium helyett immár szénszálas anyagból készült, és többek között ennek köszönhetően a valaha épített legkörnyezetbarátabb gépként emlegetik. A Boeing szerint a 787 sokkal hatékonyabb az üzemanyag-spórolásban mint versenytársai, emellett 20%-kal kevesebb szén-dioxidot is pumpál a levegőbe.
Az új közepes méretű gépre a cég adatai szerint a mai napig 47 vevőtől 677 rendelés érkezett, legutóbb az Air Berlin és egy kuvaiti lízingcég jelentkezett be az amerikai óriásnál. A 787 2008-ban áll szolgálatba, az első próbarepülésre idén augusztusban vagy szeptemberben kerülhet sor. Az első gépet 49 társával együtt a japán All Nippon Airways veheti birtokba.
A média számára tartott seattle-i bemutatóra több ezren sereglettek össze, hogy megcsodálják az 50%-ban szénszálas kompozit anyagokból, mindössze 20% alumíniumból, 15%-ban titániumból, 10%-ban acélból és 5%-ban egyéb anyagokból álló gépet. A géptörzs és a szárnyak egyaránt kompozit anyagokból készültek, melyek az üzemanyag takarékosság mellett nagyobb páratartalmú levegőt biztosítanak az utastérben, ami a nagy távolságokat megtevő utasok közérzetére lehet jótékony hatással, csökkentve az úgynevezett jetlag hatást.
A környezetvédők vegyes érzelmekkel fogadták az új gépet. Örömüket fejezték ki a szennyeződések csökkentésével kapcsolatban, ugyanakkor úgy vélik, hogy az alacsonyabb üzemeltetési költségek miatt várhatóan csökkenni fognak a jegyárak, ami egyre több embert ösztönöz majd a légi közlekedésre, így az összkép nem sokat fog változni.
A Dreamliner az 1995-ben szolgálatba állt 777-es óta a Boeing első teljesen új alapokról építkező repülőgépe, azonban rendkívül nagy jelentősége van az amerikai cég piaci pozícióját tekintve, hiszen hamarosan az Airbus is új géppel jelenik meg az A380-as képében, annak ellenére, hogy a két gép paramétereit és céljait tekintve is nagyban eltér egymástól. Az európai cég a superjumboval a nagyobb állomások közötti megnövekedett utasszám által teremtett követelményeknek kíván egy nagyobb géppel megfelelni, míg a Boeing a kisebb repterek közepes méretű, 210-330 utas szállítására alkalmas gépekkel történő kiszolgálásában látja a jövő nagy üzletét. Az Airbus szintén fejleszt egy közepes méretű gépet, az A350-est, ami már a Dreamliner közvetlen konkurensének számít, ez azonban 2011 előtt egész biztosan nem gördül ki a hangárból.
A Boeing taktikája nem tűnik rossznak. Csak a párizsi Air Show-n újabb 50 megrendelést sikerült összeszedniük egy lízingcégtől, márpedig ezeknek a cégeknek - melyek a legnagyobb vásárlóknak tekinthetők - a megrendelésire általában kedvező előjelként tekintenek egy modell hosszú távú sikerességét illetően. Jelenleg az Airbus 555-840 utas szállítási kapacitással rendelkező gépe 161 megrendelésnél tart.
Az első Dreamliner összeszerelése májusban kezdődött, a Boeing szóvivője szerint azonban amint megtörténik a teljes üzembe helyezés, mindössze három napra lesz szükségük egy-egy repülőgép összeszereléséhez.