SG.hu

Rengeteg laza csavart találtak az Alaska Airlines Boeing repülőgépein

Az Alaska Airlines közölte, hogy sok laza csavart találtak a Boeing 737 Max 9-es repülőgépeken, a nagy szerencsével elkerült katasztrófa utáni ellenőrzések széleskörű problémákat tártak fel a Boeing flottánál.

"Több vagyok, mint frusztrált és csalódott" - mondta Ben Minicucci vezérigazgató. "Dühös vagyok, hogy ez történt az Alaska Airlines-szal, a vendégeinkkel és az az embereinkkel". Az ellenőrzések az Alaska Airlines 1282-es járatán idén január 5-én történt majdnem-katasztrófát követik, mert a 737 Max 9-es repülőgépről repülés közben leszakadt egy oldalpanel. A repülőgép hátsó részének közelében lévő ajtó méretű rész 10 perccel felszállás után robbant le, útban az oregoni Portlandből, a kaliforniai Ontario felé. A kiszakadása az utaskabin gyors dekompresszióját eredményezte, de szerencsére nem vezetett a repülőgép irányításának elvesztéséhez, sem az utasok vagy a személyzet fizikai sérüléséhez. Az esetben érintett gép szinte teljesen új volt, alig két hónapja állt forgalomba.

A következő napon a Szövetségi Légügyi Hivatal sürgősségi légialkalmassági irányelvet adott ki, amely a földre kényszerítette az összes olyan 737 Max 9-es repülőgépet, amelynél az utastér közepén nem ajtók, hanem csak ajtódugók vannak. A repülőgép másik kialakításában tényleges ajtókat használnak ezen a helyen. Amellett, hogy a Max 9-esek tulajdonosainak és üzemeltetőinek át kell vizsgálniuk repülőgépeiket, az FAA bejelentette a Boeing gyártósorának auditálását is, "hogy értékeljék, hogy a Boeing betartja-e a jóváhagyott minőségi eljárásokat". A Boeing gyártási folyamatainak vizsgálata mellett az FAA a Boeing alvállalkozója, a Spirit AeroSystems felé is kiterjesztette a vizsgálatot, és közben a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal is vizsgálatot folytat az incidenssel kapcsolatban.

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség elnöke sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, "nagyon, nagyon szerencsések vagyunk, hogy az eset nem végződött valami sokkal tragikusabb módon". Jennifer Homendy megjegyezte, hogy a gép 26-os üléssorában, ahonnan az oldalpanel kiszakadt, senki nem ült. A közlekedésbiztonsági illetékes hangsúlyozta, hogy teljesen másként végződhetett volna az eset akkor is, ha már utazómagasságban, 9-10 ezer méteren történik, amikor az utasok egy része kikapcsolja a biztonsági övet. A hirtelen nyomáscsökkenés a beszámolók szerint több tárgyat kiszippantott, így mobiltelefont és ruhákat. Az amerikai hatóságok egy családi ház kertjében találták meg a repülőgép vészkijárat-paneljét.


Az Alaska 65 repülőgépet kényszerült a földre tenni, de nem ez az egyetlen légitársaság, amely haragszik a Boeingre. A United Airlines az érintett ajtópanelre vonatkozó vizsgálat során "üzembe helyezéssel kapcsolatos gondokat" találtak, aminek nyomán megerősítettek egyes rögzítéseket. A United most újragondolja a 277 darab 737 Max 10-esre leadott megrendelését, amelyet 2017-ben rendelt meg azzal a várakozással, hogy a repülőgépeket néhány éven belül megkapják. "A valóság az, hogy a Max mostani kiesése volt az a szalmaszál, amely megtörte azt a hitünket, hogy a Max 10-eseket a remélt ütemterv szerint le fogják szállítani." - mondta Michael Leskinen, a United pénzügyi igazgatója.

A Boeingnek egykor kiváló hírneve volt a repülési iparban - a pilóták és a repülés szerelmesei még olyan árucikkeket is vásároltak, amelyeken a "ha nem Boeing, akkor nem megyek" szlogen szerepelt. De ezek az idők már rég elmúltak. Az olyan jobboldali szócsövek, mint ifjabb Donald Trump és Elon Musk a sokszínűség, egyenlőség és befogadás gyakorlatát okolják a repülőgépgyártó gondjaiért, de a munkahelyi rasszizmus és szexizmus felszámolására tett erőfeszítéseknél sokkal nyilvánvalóbb ok az az új vezetési kultúra, amely a Boeing és a csődbe jutott McDonnell-Douglas cég 1997-es egyesülése után alakult ki. Az új vezetés a mérnöki kiválóság helyett a költségcsökkentésre és a Boeing részvényárfolyamának növelésére összpontosított.

Tragikus módon ezt bizonyította a 737 Max repülőgépek két halálos balesete, az egyiket az indonéziai Lion Air szenvedte el 2018-ban, majd a másodikat az Ethiopian Airlines 2019-ben. Mint a vizsgálatok kiderítették, a Boeing nagyobb hajtóművekkel tervezte át a 737-est, hogy megalkossa a 737 Maxot. De az egyik nagyobb megrendelő, a Southwest Airlines nyomására, amely nem akarta, hogy pilótáinak időt kelljen tölteniük átképzéssel, a Boeing úgy döntött, hogy lényegében elrejti, hogy a megváltozott súlypont miatt az új gépek egy kiegészítő rendszert kaptak, és a gépek lezuhanásáért ezen rendszer érzékelőjének meghibásodása volt a felelős.

A hétvégén szintén történt egy baleset, a Delta Air Lines által üzemeltetett Boeing 757-es repülőgép orrkereke leesett és elgurult, amikor a gép felszálláshoz készült az atlantai nemzetközi repülőtérről. Az incidensben a fedélzeten tartózkodó 184 utas és a személyzet hat tagja közül senki sem sérült meg. Az FAA jelentése szerint a repülőgép épp a felszállásra várakozott, amikor "az orrkerék levált és legurult a domboldalon". A gépnek a kolumbiai Bogotába kellett volna repülnie, az utasokat egy helyettesítő járatra tették fel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #18
    Szoval ami valojaban tortenik, hogy en, a nyugdijmegtakaritasom $10.000-jet odaadom a BlackRocknak, amibol ok $9.997- t arra koltenek, hogy egy reszvenycsomagot vegyen nekem a tozsden. $3 megy a BlackRock alkalmazottainak, peldaul a kozgazdasz aki osszeallitja a csomagot, meg a szoftverfejleszto aki automatizalja a dolgot. A vegere a $3-bol a tulajoknak is marad valami. Ha veszel BlackRock reszvenyt, akkor te is egy ilyen tulaj vagy, de csak a $3 megmaradt resze a tied, nem a 10.000.
  • Sequoyah #17
    Van itt egy kis felreertes. A Blackrocknak NINCS valodi reszesedese ezekben a cegekben, csak papiron. Ok csak kozvetitok. A reszvenyeket ETF-ekbe csomagoljak, es ugy tovabbadjak.
    Peldaul en a megtakaritasom nagy reszet S&P500-at koveto ETF-ben tartom, amit tortenetesen epp a BlackRock bocsajt ki. Tehat nekem van egy icipici reszesedesem az S&P500 osszes vallalataban, amit ezen cegek oldalarol ugy latnak, mintha a BlackRock vette volna, de ok csak kozvetitenek. Masik nagy ilyen vallalat a Fidelity.

    Ilyen ETF-eket barki vehet, de foleg kisbefektetok szeretik, es nyugdijpenztarak, mert olcsoak es egyszeruek. Szoval minden ami lentebb az "Owned by Black Rock" pecsettel szerepel, az igazi tulajdonosok a kisbefektetok millioi.

    Szoval a BlackRock meg veletlenul sem valamifele titkos, szupergazdag tarsasag...

    Ami az ovek ebbol a sok penzbol es reszvenyekbol, az a management fee, ami pl as S&P500 ETF eseten a befektetett vagyon 0.03%a evente. Tehat nem 9 trillio, hanem csak 2-3 billio (vagy milliard magyarul)
    Utoljára szerkesztette: Sequoyah, 2024.02.15. 21:57:57
  • militavia #16
    Úgysem fogja levenni a fóliasipkát...
  • NEXUS6 #15
    Azért ezekkel a nagy nemzetközi "összeesküvős" projektekkel kapcsolatban érdemes pár dolgot megkülönböztetni.
    Először is azt amit írsz, hogy mi a valós gazdasági/pénzügyi tőkéjük, hatásuk a piacra.
    Ettől eltérő az, amit a cégek vezetői közép/hosszú távon akarnak, mondjuk úgy az üzleti stratégiájukban mi szerepel, mondjuk úgy mit mondanak az ajtók mögött Davosban a vezetőik.
    Aztán az megint más, amit az ajtókon kívül, mondjuk úgy a davosi parkolóban lázongó összzeesküvéselméletesek mit gondolnak róluk, lásd alant. Az is kérdés, hogy ez mennyire jó vagy rossz a cégeknek, hiszen az is egyfajta tőke, ha a társadalom bizonyos rétegeinek nagyobbnak látszanak, mint amekkorák valójában.
    Aztán az egy sokadik dolog, hogy az előbbiek fényében a vezetőségnek mire is van lehetősége, ami nagyban függ nem is a pénzügyi/gazdasági potenciáltól, sokkal inkább a társadalmi tőkétől, a kapcsolati rendszertől (ilyenkor jön ki, hogy a 6% részvényvénytulajdon effektive nem is 6%, lehet, hogy több, vagy épp kevesebbet ér).
    Aztán még egy tényező, szempont, hogy az amit a nyugati vezető üzletemberek között képviselnek az menyit is nyom a latba az egész világhoz képest, a kínai, arab, vagy épp orosz üzletemberekhez/politikusokhoz és az ő képességeikhez, céljaikhoz, lehetőségeikhez képest.
    Ebből az egészből valójában egyedül az elsőre, arra amit pontosan leírtál, arra van rálátásunk, az összes többi homályban van, a teljes képet soha nem fogjuk ismerni.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2024.01.29. 08:47:35
  • lammaer #14
    Végezetül:

    A kép amit belinkeltél hülyeség ahogy van, ugyanis ezekett cégeket nem irányítja a blackrock, hanem RÉSZESEDÉSE van bennük - azaz valamennyi részvényt birtokolnak ezekből.

    Szépen rákereshetsz a neten, hogy mondjuk az Exxon-ban a blackrock részesedése olyan 7.1%., a Fordban 6.6%, az Appleban (6.6%) - amúgy a blackrock vagyonának 5%a az apple részvénypakk

    tessék itt a szupertitkos Blackrock portfolió...
    https://hedgefollow.com/funds/BlackRock

    Szóval úgy nagyjából egyik céget sem birtokolja a blackrock, csak van egy - az irányításhoz messze nem elegendő - részesedése bennük.

    Tovább kutakodva még azt is megtudhatod, hogy kinek mennyi tulajdonrésze van magában a blackrockban....
    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2024.01.27. 16:22:31
  • lammaer #13
    Emellett az a kijelentésed sem állja meg a helyét hogy a világban lévő pénz 25%a az övék.

    Becslések szerint a profitorientált cégek vagyona világszinten 510 trillió dollár, ehhez képest a blackrock 9000 billion dollárja kb 2%.
    De ha hozzáteszzük hogy a magánemberek, kormányzatok és egyép nonprofit szervezetk vagyonát kb hasonló összegre becslik, máris 1% alatt vana a blackrock részesedése. Ami nem kevés vagyon, de talán a világuralomhoz azért még nem elég...

    https://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/the-rise-and-rise-of-the-global-balance-sheet-how-productively-are-we-using-our-wealth#section-header-1

    Ja, és egyébként te is tagja lehetsz a világot irányító társaságnak, semmi más dolgod nincscsak venni néhány ETFet amit a blackrock kezel...
    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2024.01.27. 16:04:15
  • lammaer #12
    Valóban....
    https://www.blackrock.com/corporate/about-us/leadership

    Olyan szinten titkos, hogy akár dolgozhatsz is a magyarországi irodában.

    https://careers.blackrock.com/locations/budapest/

    De nyilván együtt szövögetik a világguralmi terveiket a Vangguarddal meg a Fidelityvel....
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_asset_management_firms

    gondolom nekik is van ilyen titkos szállodai gyűlésük mint a másik nagy földet irányító csoportnak...

    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2024.01.27. 15:48:49
  • Csaba161 #11

    Minden estre csak az üljön Boeingre, akinek halálvágya van...
  • nlght #10
    "Ezt a genderfaszságot felejtsétek már el."

    Mi elfelejtenénk, de a Blackrock ami egy dollármilliárdosokból álló ~9 TRILLIÓ dolláros (állítólag a világban forgó pénz negyede) vagyont kezelő titokzatos társaság (csak a CEO neve ismert) orrba-szájba nyomja a terjesztését, mivel ők a nyugati média tulajdonosai jelentős mértékben.
    A helyzet ott tart, hogy egy friss felmérés szerint az amerikai fiatalok 25%-a (!) vallja magát az LGHDTV csoport tagjának, ami bőven felette van a korábbi évtizedek statisztikáinak, egyszerűen csak arról van szó hogy mindenfélével "azonosulnak" és saját névmásokat találnak ki hozzá, mert a csapból is ez folyik, hogy bármi lehetsz ami csak akarsz.
    Ez van, ha sok pénzzel tolnak meg valamit a nyugati médiában, ami 10-15 évvel ezelőtt elmebetegségnek számított. Van erre egy szép magyar mondásunk: egy bolond 100-at csinál!
    Kérdés, hogy mi a terve a Blackrocknak ezzel az egésszel, mert nem véletlenül tolják ezt irtózatos pénzekkel évek óta.
    Az alábbi képen a Boeing is ott van, tehát jelentős részvénycsomagot birtokol a Blackrock a Boeing cégben.


    Utoljára szerkesztette: nlght, 2024.01.25. 16:59:15
  • militavia #9
    Ezt a genderfaszságot felejtsétek már el. Ahogy a cikk jól említette a McDD saját szervezeti kultúrája felfalta a Boeingot, annak ellenére, hogy a Boeing vásárolta fel őket. Nagyon sajátos történet.

    A Boeing simán bealudt és a MAX már több téren túlment a 737-es család méret lehetőségein. A hajtómű + MCAS és két katasztrófa lett ennek eredménye.

    Ez a mostani simán csak az egyre slamposabb munka a szájbavert mindent átható menedzseri szemlélet miatt, mert két tál rizsért (ottani mérce szerint) nem dolgoznak már a kiégés határáig felelős szakemberek / ellenőrök.

    Ezen szemlélet miatt már ott tartunk b*meg, hogy ismerek olyan mérnököt, aki már inkább elmenne bármi mást csinálni, mert az irreális menedzseri költség és határidő bevállalásokkal teli van a fasz. Inkább dolgozik kevesebbért, csak élje meg az öregkort, mert hülyeségpuffer túlcsordul és kiégés a vége.

    Nem vicc, már ennyire irritáló szinten van már ez a "persze mindent tudunk", mert a "fake it until you make it" megközelítés.
    Aztán, ami kijön gyárkapun az szar vagy ki sem jön. Úgy szeretném látni, hogy egyszer műszaki területen elvinné a balhét a nem műszaki felelős azért a szarért, amit a felelőtlen ígérgetése okozott. Vagy mindig lesz olyan elkeseredett ember, aki rábólint mindig valami oltári baromságra?