SG.hu
Rengeteg laza csavart találtak az Alaska Airlines Boeing repülőgépein
Az Alaska Airlines közölte, hogy sok laza csavart találtak a Boeing 737 Max 9-es repülőgépeken, a nagy szerencsével elkerült katasztrófa utáni ellenőrzések széleskörű problémákat tártak fel a Boeing flottánál.
"Több vagyok, mint frusztrált és csalódott" - mondta Ben Minicucci vezérigazgató. "Dühös vagyok, hogy ez történt az Alaska Airlines-szal, a vendégeinkkel és az az embereinkkel". Az ellenőrzések az Alaska Airlines 1282-es járatán idén január 5-én történt majdnem-katasztrófát követik, mert a 737 Max 9-es repülőgépről repülés közben leszakadt egy oldalpanel. A repülőgép hátsó részének közelében lévő ajtó méretű rész 10 perccel felszállás után robbant le, útban az oregoni Portlandből, a kaliforniai Ontario felé. A kiszakadása az utaskabin gyors dekompresszióját eredményezte, de szerencsére nem vezetett a repülőgép irányításának elvesztéséhez, sem az utasok vagy a személyzet fizikai sérüléséhez. Az esetben érintett gép szinte teljesen új volt, alig két hónapja állt forgalomba.
A következő napon a Szövetségi Légügyi Hivatal sürgősségi légialkalmassági irányelvet adott ki, amely a földre kényszerítette az összes olyan 737 Max 9-es repülőgépet, amelynél az utastér közepén nem ajtók, hanem csak ajtódugók vannak. A repülőgép másik kialakításában tényleges ajtókat használnak ezen a helyen. Amellett, hogy a Max 9-esek tulajdonosainak és üzemeltetőinek át kell vizsgálniuk repülőgépeiket, az FAA bejelentette a Boeing gyártósorának auditálását is, "hogy értékeljék, hogy a Boeing betartja-e a jóváhagyott minőségi eljárásokat". A Boeing gyártási folyamatainak vizsgálata mellett az FAA a Boeing alvállalkozója, a Spirit AeroSystems felé is kiterjesztette a vizsgálatot, és közben a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal is vizsgálatot folytat az incidenssel kapcsolatban.
A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség elnöke sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, "nagyon, nagyon szerencsések vagyunk, hogy az eset nem végződött valami sokkal tragikusabb módon". Jennifer Homendy megjegyezte, hogy a gép 26-os üléssorában, ahonnan az oldalpanel kiszakadt, senki nem ült. A közlekedésbiztonsági illetékes hangsúlyozta, hogy teljesen másként végződhetett volna az eset akkor is, ha már utazómagasságban, 9-10 ezer méteren történik, amikor az utasok egy része kikapcsolja a biztonsági övet. A hirtelen nyomáscsökkenés a beszámolók szerint több tárgyat kiszippantott, így mobiltelefont és ruhákat. Az amerikai hatóságok egy családi ház kertjében találták meg a repülőgép vészkijárat-paneljét.
Az Alaska 65 repülőgépet kényszerült a földre tenni, de nem ez az egyetlen légitársaság, amely haragszik a Boeingre. A United Airlines az érintett ajtópanelre vonatkozó vizsgálat során "üzembe helyezéssel kapcsolatos gondokat" találtak, aminek nyomán megerősítettek egyes rögzítéseket. A United most újragondolja a 277 darab 737 Max 10-esre leadott megrendelését, amelyet 2017-ben rendelt meg azzal a várakozással, hogy a repülőgépeket néhány éven belül megkapják. "A valóság az, hogy a Max mostani kiesése volt az a szalmaszál, amely megtörte azt a hitünket, hogy a Max 10-eseket a remélt ütemterv szerint le fogják szállítani." - mondta Michael Leskinen, a United pénzügyi igazgatója.
A Boeingnek egykor kiváló hírneve volt a repülési iparban - a pilóták és a repülés szerelmesei még olyan árucikkeket is vásároltak, amelyeken a "ha nem Boeing, akkor nem megyek" szlogen szerepelt. De ezek az idők már rég elmúltak. Az olyan jobboldali szócsövek, mint ifjabb Donald Trump és Elon Musk a sokszínűség, egyenlőség és befogadás gyakorlatát okolják a repülőgépgyártó gondjaiért, de a munkahelyi rasszizmus és szexizmus felszámolására tett erőfeszítéseknél sokkal nyilvánvalóbb ok az az új vezetési kultúra, amely a Boeing és a csődbe jutott McDonnell-Douglas cég 1997-es egyesülése után alakult ki. Az új vezetés a mérnöki kiválóság helyett a költségcsökkentésre és a Boeing részvényárfolyamának növelésére összpontosított.
Tragikus módon ezt bizonyította a 737 Max repülőgépek két halálos balesete, az egyiket az indonéziai Lion Air szenvedte el 2018-ban, majd a másodikat az Ethiopian Airlines 2019-ben. Mint a vizsgálatok kiderítették, a Boeing nagyobb hajtóművekkel tervezte át a 737-est, hogy megalkossa a 737 Maxot. De az egyik nagyobb megrendelő, a Southwest Airlines nyomására, amely nem akarta, hogy pilótáinak időt kelljen tölteniük átképzéssel, a Boeing úgy döntött, hogy lényegében elrejti, hogy a megváltozott súlypont miatt az új gépek egy kiegészítő rendszert kaptak, és a gépek lezuhanásáért ezen rendszer érzékelőjének meghibásodása volt a felelős.
A hétvégén szintén történt egy baleset, a Delta Air Lines által üzemeltetett Boeing 757-es repülőgép orrkereke leesett és elgurult, amikor a gép felszálláshoz készült az atlantai nemzetközi repülőtérről. Az incidensben a fedélzeten tartózkodó 184 utas és a személyzet hat tagja közül senki sem sérült meg. Az FAA jelentése szerint a repülőgép épp a felszállásra várakozott, amikor "az orrkerék levált és legurult a domboldalon". A gépnek a kolumbiai Bogotába kellett volna repülnie, az utasokat egy helyettesítő járatra tették fel.
"Több vagyok, mint frusztrált és csalódott" - mondta Ben Minicucci vezérigazgató. "Dühös vagyok, hogy ez történt az Alaska Airlines-szal, a vendégeinkkel és az az embereinkkel". Az ellenőrzések az Alaska Airlines 1282-es járatán idén január 5-én történt majdnem-katasztrófát követik, mert a 737 Max 9-es repülőgépről repülés közben leszakadt egy oldalpanel. A repülőgép hátsó részének közelében lévő ajtó méretű rész 10 perccel felszállás után robbant le, útban az oregoni Portlandből, a kaliforniai Ontario felé. A kiszakadása az utaskabin gyors dekompresszióját eredményezte, de szerencsére nem vezetett a repülőgép irányításának elvesztéséhez, sem az utasok vagy a személyzet fizikai sérüléséhez. Az esetben érintett gép szinte teljesen új volt, alig két hónapja állt forgalomba.
A következő napon a Szövetségi Légügyi Hivatal sürgősségi légialkalmassági irányelvet adott ki, amely a földre kényszerítette az összes olyan 737 Max 9-es repülőgépet, amelynél az utastér közepén nem ajtók, hanem csak ajtódugók vannak. A repülőgép másik kialakításában tényleges ajtókat használnak ezen a helyen. Amellett, hogy a Max 9-esek tulajdonosainak és üzemeltetőinek át kell vizsgálniuk repülőgépeiket, az FAA bejelentette a Boeing gyártósorának auditálását is, "hogy értékeljék, hogy a Boeing betartja-e a jóváhagyott minőségi eljárásokat". A Boeing gyártási folyamatainak vizsgálata mellett az FAA a Boeing alvállalkozója, a Spirit AeroSystems felé is kiterjesztette a vizsgálatot, és közben a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal is vizsgálatot folytat az incidenssel kapcsolatban.
A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség elnöke sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, "nagyon, nagyon szerencsések vagyunk, hogy az eset nem végződött valami sokkal tragikusabb módon". Jennifer Homendy megjegyezte, hogy a gép 26-os üléssorában, ahonnan az oldalpanel kiszakadt, senki nem ült. A közlekedésbiztonsági illetékes hangsúlyozta, hogy teljesen másként végződhetett volna az eset akkor is, ha már utazómagasságban, 9-10 ezer méteren történik, amikor az utasok egy része kikapcsolja a biztonsági övet. A hirtelen nyomáscsökkenés a beszámolók szerint több tárgyat kiszippantott, így mobiltelefont és ruhákat. Az amerikai hatóságok egy családi ház kertjében találták meg a repülőgép vészkijárat-paneljét.
Az Alaska 65 repülőgépet kényszerült a földre tenni, de nem ez az egyetlen légitársaság, amely haragszik a Boeingre. A United Airlines az érintett ajtópanelre vonatkozó vizsgálat során "üzembe helyezéssel kapcsolatos gondokat" találtak, aminek nyomán megerősítettek egyes rögzítéseket. A United most újragondolja a 277 darab 737 Max 10-esre leadott megrendelését, amelyet 2017-ben rendelt meg azzal a várakozással, hogy a repülőgépeket néhány éven belül megkapják. "A valóság az, hogy a Max mostani kiesése volt az a szalmaszál, amely megtörte azt a hitünket, hogy a Max 10-eseket a remélt ütemterv szerint le fogják szállítani." - mondta Michael Leskinen, a United pénzügyi igazgatója.
A Boeingnek egykor kiváló hírneve volt a repülési iparban - a pilóták és a repülés szerelmesei még olyan árucikkeket is vásároltak, amelyeken a "ha nem Boeing, akkor nem megyek" szlogen szerepelt. De ezek az idők már rég elmúltak. Az olyan jobboldali szócsövek, mint ifjabb Donald Trump és Elon Musk a sokszínűség, egyenlőség és befogadás gyakorlatát okolják a repülőgépgyártó gondjaiért, de a munkahelyi rasszizmus és szexizmus felszámolására tett erőfeszítéseknél sokkal nyilvánvalóbb ok az az új vezetési kultúra, amely a Boeing és a csődbe jutott McDonnell-Douglas cég 1997-es egyesülése után alakult ki. Az új vezetés a mérnöki kiválóság helyett a költségcsökkentésre és a Boeing részvényárfolyamának növelésére összpontosított.
Tragikus módon ezt bizonyította a 737 Max repülőgépek két halálos balesete, az egyiket az indonéziai Lion Air szenvedte el 2018-ban, majd a másodikat az Ethiopian Airlines 2019-ben. Mint a vizsgálatok kiderítették, a Boeing nagyobb hajtóművekkel tervezte át a 737-est, hogy megalkossa a 737 Maxot. De az egyik nagyobb megrendelő, a Southwest Airlines nyomására, amely nem akarta, hogy pilótáinak időt kelljen tölteniük átképzéssel, a Boeing úgy döntött, hogy lényegében elrejti, hogy a megváltozott súlypont miatt az új gépek egy kiegészítő rendszert kaptak, és a gépek lezuhanásáért ezen rendszer érzékelőjének meghibásodása volt a felelős.
A hétvégén szintén történt egy baleset, a Delta Air Lines által üzemeltetett Boeing 757-es repülőgép orrkereke leesett és elgurult, amikor a gép felszálláshoz készült az atlantai nemzetközi repülőtérről. Az incidensben a fedélzeten tartózkodó 184 utas és a személyzet hat tagja közül senki sem sérült meg. Az FAA jelentése szerint a repülőgép épp a felszállásra várakozott, amikor "az orrkerék levált és legurult a domboldalon". A gépnek a kolumbiai Bogotába kellett volna repülnie, az utasokat egy helyettesítő járatra tették fel.