Hunter
Tesztelik a Boeing csupaszárny repülőjét
Nemsokára megkezdődnek az X-48B BWB jelű repülőgép-tanulmány földi próbái, előkészítve a jövő év elejére beütemezett légi tesztsorozatot.
A Boeing Phantom Works részlege a NASA-val és az Egyesült Államok Légierejének Kutató Laboratóriumával közösen hamarosan megkezdi az X-48B BWB (Blended Wing Body) jelű repülőgép-tanulmányának földi teszteléseit, előkészítve a jövő év elejére beütemezett légi tesztsorozatot.
Mind a földi, mind a légi tesztelésnek a kaliforniai Edwards Légi Támaszponton található NASA létesítmény, a Dryden Repülés Kutatási Központ ad otthont, ahol már két 6,4 méteres szárnyfesztávolságú prototípus várja a megpróbáltatásokat. A gépeket egy brit cég, a Cranfield Aerospace készítette el a Phantom Works követelményei és specifikációi alapján.
A tesztsorozat célja a magyarul nagyjából hajlított szárnytestnek fordítható Blended Wing Body koncepció szerkezeti, aerodinamikai és működési előnyeinek bemutatása és igazolása, elsősorban a légierő számára, akik a jövő egyik potenciális nagy hatótávolságú, nagy kapacitású, ugyanakkor rendkívül rugalmas katonai repülőgépét - vagy legalábbis annak központi elemeit - látják az X-48B-ben. A Boeing és a NASA civil alkalmazásokban is gondolkodik: a BWB méreteit felpumpálva egy 450 személyes utasszállítót vizionálnak, de a tervezők szerint akár 800 utas szállítására is alkalmassá tehető a koncepció. A gép forradalmi aerodinamikai megoldásai egyrészt csökkentik a légellenállást, másrészt növelik a felhajtóerőt, így figyelemreméltó üzemanyag megtakarítást érhet el.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A prototípusokat eddig kizárólag szélcsatornában tesztelték, ahol az alacsony sebességű repülés karakterisztikáit tanulmányozták. Ez fog tovább folytatódni immár élesben is a légi kísérletek során. "A tesztadatok rendkívül fontos lépcsőfokai a tökéletesítés felé vezető útnak" - magyarázta a program műszaki vezetője, Norm Princen, a Phantom Works főmérnöke. Előbb azonban még a földi teszteken kell átesnie a két 227 kilogramm súlyú, 3 turbojet hajtóművel szerelt X-48B prototípusnak. Ezek során a hajtómű- és üzemanyagrendszer átfogó ellenőrzésére, az akkuk tartósságának vizsgálatára, valamint a telemetria, a repülési szoftver, illetve a kis és nagy sebességű gurulás próbáira kerül sor.
A légi teszteken csupán egy prototípus vesz részt, a másik tartalékként szolgál. A gép a próbarepülésen 3000 méteres magasságba fog emelkedni. Kis sebességű prototípusról lévén szó legnagyobb sebessége 220 km/h körül mozog majd.
A Boeing Phantom Works részlege a NASA-val és az Egyesült Államok Légierejének Kutató Laboratóriumával közösen hamarosan megkezdi az X-48B BWB (Blended Wing Body) jelű repülőgép-tanulmányának földi teszteléseit, előkészítve a jövő év elejére beütemezett légi tesztsorozatot.
Mind a földi, mind a légi tesztelésnek a kaliforniai Edwards Légi Támaszponton található NASA létesítmény, a Dryden Repülés Kutatási Központ ad otthont, ahol már két 6,4 méteres szárnyfesztávolságú prototípus várja a megpróbáltatásokat. A gépeket egy brit cég, a Cranfield Aerospace készítette el a Phantom Works követelményei és specifikációi alapján.
A tesztsorozat célja a magyarul nagyjából hajlított szárnytestnek fordítható Blended Wing Body koncepció szerkezeti, aerodinamikai és működési előnyeinek bemutatása és igazolása, elsősorban a légierő számára, akik a jövő egyik potenciális nagy hatótávolságú, nagy kapacitású, ugyanakkor rendkívül rugalmas katonai repülőgépét - vagy legalábbis annak központi elemeit - látják az X-48B-ben. A Boeing és a NASA civil alkalmazásokban is gondolkodik: a BWB méreteit felpumpálva egy 450 személyes utasszállítót vizionálnak, de a tervezők szerint akár 800 utas szállítására is alkalmassá tehető a koncepció. A gép forradalmi aerodinamikai megoldásai egyrészt csökkentik a légellenállást, másrészt növelik a felhajtóerőt, így figyelemreméltó üzemanyag megtakarítást érhet el.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A prototípusokat eddig kizárólag szélcsatornában tesztelték, ahol az alacsony sebességű repülés karakterisztikáit tanulmányozták. Ez fog tovább folytatódni immár élesben is a légi kísérletek során. "A tesztadatok rendkívül fontos lépcsőfokai a tökéletesítés felé vezető útnak" - magyarázta a program műszaki vezetője, Norm Princen, a Phantom Works főmérnöke. Előbb azonban még a földi teszteken kell átesnie a két 227 kilogramm súlyú, 3 turbojet hajtóművel szerelt X-48B prototípusnak. Ezek során a hajtómű- és üzemanyagrendszer átfogó ellenőrzésére, az akkuk tartósságának vizsgálatára, valamint a telemetria, a repülési szoftver, illetve a kis és nagy sebességű gurulás próbáira kerül sor.
A légi teszteken csupán egy prototípus vesz részt, a másik tartalékként szolgál. A gép a próbarepülésen 3000 méteres magasságba fog emelkedni. Kis sebességű prototípusról lévén szó legnagyobb sebessége 220 km/h körül mozog majd.