Hunter

Tesztelik a Boeing csupaszárny repülőjét

Nemsokára megkezdődnek az X-48B BWB jelű repülőgép-tanulmány földi próbái, előkészítve a jövő év elejére beütemezett légi tesztsorozatot.

A Boeing Phantom Works részlege a NASA-val és az Egyesült Államok Légierejének Kutató Laboratóriumával közösen hamarosan megkezdi az X-48B BWB (Blended Wing Body) jelű repülőgép-tanulmányának földi teszteléseit, előkészítve a jövő év elejére beütemezett légi tesztsorozatot.

Mind a földi, mind a légi tesztelésnek a kaliforniai Edwards Légi Támaszponton található NASA létesítmény, a Dryden Repülés Kutatási Központ ad otthont, ahol már két 6,4 méteres szárnyfesztávolságú prototípus várja a megpróbáltatásokat. A gépeket egy brit cég, a Cranfield Aerospace készítette el a Phantom Works követelményei és specifikációi alapján.

A tesztsorozat célja a magyarul nagyjából hajlított szárnytestnek fordítható Blended Wing Body koncepció szerkezeti, aerodinamikai és működési előnyeinek bemutatása és igazolása, elsősorban a légierő számára, akik a jövő egyik potenciális nagy hatótávolságú, nagy kapacitású, ugyanakkor rendkívül rugalmas katonai repülőgépét - vagy legalábbis annak központi elemeit - látják az X-48B-ben. A Boeing és a NASA civil alkalmazásokban is gondolkodik: a BWB méreteit felpumpálva egy 450 személyes utasszállítót vizionálnak, de a tervezők szerint akár 800 utas szállítására is alkalmassá tehető a koncepció. A gép forradalmi aerodinamikai megoldásai egyrészt csökkentik a légellenállást, másrészt növelik a felhajtóerőt, így figyelemreméltó üzemanyag megtakarítást érhet el.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A prototípusokat eddig kizárólag szélcsatornában tesztelték, ahol az alacsony sebességű repülés karakterisztikáit tanulmányozták. Ez fog tovább folytatódni immár élesben is a légi kísérletek során. "A tesztadatok rendkívül fontos lépcsőfokai a tökéletesítés felé vezető útnak" - magyarázta a program műszaki vezetője, Norm Princen, a Phantom Works főmérnöke. Előbb azonban még a földi teszteken kell átesnie a két 227 kilogramm súlyú, 3 turbojet hajtóművel szerelt X-48B prototípusnak. Ezek során a hajtómű- és üzemanyagrendszer átfogó ellenőrzésére, az akkuk tartósságának vizsgálatára, valamint a telemetria, a repülési szoftver, illetve a kis és nagy sebességű gurulás próbáira kerül sor.

Klikk ide!

A légi teszteken csupán egy prototípus vesz részt, a másik tartalékként szolgál. A gép a próbarepülésen 3000 méteres magasságba fog emelkedni. Kis sebességű prototípusról lévén szó legnagyobb sebessége 220 km/h körül mozog majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dara #41
    A hajlított jelen esetben még akár el is fogadható, amennyiben a szárny-törzs átmenet kialakítására utal.
  • kvp #40
    "Sép a rája repcsi, de ugye beépített hajtóművei lesznek, nem a farkán az a 3 kilógó izééé?"

    A terveken szereplo hajtomuelrendezes harom dolog miatt is elonyos:
    -a hanghullamok nagy resze nem a talaj fele halad, tehat a foldrol csendesebb lesz a gep
    -a hajtomuvek a szarny folott vannak, tehat felszallaskor nem tudnak semmit beszivni a talajrol
    -a harmas elrendezes lehetoseget ad a differencialis kormanyzasra, amivel doles (csures) nelkul is tud kanyarodni a gep
  • szombi #39
    delta
  • BiroAndras #38
    Ez a hivatalos verzió, de van más elmélet is, ami egészen hihető.
  • L3zl13 #37
    Nehéz úgy lefordítani, hogy jól is hangozzon. Szvsz beolvadó, vagy egybeolvadó szárny test lenne talán a legjobb.
  • consono #36
    Kéne valaki angolul rendesen tudónak átolvasni ezeket a cikkeket, mert zavaró bír lenni a félrefordítás! Blended nem egyenlő bended! Nem hajlított inkább talán kevert szárnytest, de ez is suta...
  • waterman #35
    irtó jól néz ki:) kíváncsi leszek mit tudnak kihzni belőle. aztán meg már csak kicsit kell rajta kalapálni hogy delta-komp legyen belőle.:)
  • KisDzso #34
    humm...taps taps taps :P
  • nearo #33
    Hupsz ez volt már... bocs, hogy még egyszer leírtam.
  • nearo #32
    Nem pilótahiba volt. Felszálláskor átment egy fémdarabon, ami egy másik gépről esett le, a fémdarab szétdurrantotta a kereket és elvágott néhány vezetéket is a futóműnél. Egy nagyobb gumidarab eltalálta a szárnyat, amiben üzemanyag volt, ettől elkezdett szivárogni a kerozin, amit a szétvágott vezetékek szikrázása gyújtott be. Ettől elszállt a hajtóműteljesítmény, ráadásul a kerekeket se lehetett behúzni és végül belezuhant a gép egy épületbe. A pilóták minden tőlük telhetőt megtettek, hogy megmentsék a gépet, de mint tudjuk nem jött össze nekik.