Gyurkity Péter

A SpaceX és a Boeing kapszulája is csúszik

Az illetékesek szerint további tesztekre lesz szükség a biztonság érdekében.

Január folyamán már beszámoltunk arról, hogy a NASA módosította az eredeti menetrendet, amely mind a Boeing, mind pedig a SpaceX új űrkapszuláját érintette. Most további halasztásokra számíthatunk, az illetékesek ugyanis nem látják garantálva a biztonság megfelelő szintjét.

A nagy projekteket vizsgálni hivatott Government Accountability Office (GAO) most közzétett jelentése szerint a szükséges engedélyek kiadása és azok megszerzése 2019 végére, illetve 2020 elejére csúszhat, miközben a Commercial Crew Program részeként jelenleg is komoly munkálatokat folytató két partner idén is újabb teszteket hajt majd végre. A Boeing Starliner augusztusban repülne, még legénység nélkül, novemberben azonban már űrhajósokat is magával vinne a kapszula, míg a SpaceX esetében a Crew Dragon szintén augusztusban bizonyítaná repülési jellemzőit, hogy azután decemberben már legénységgel együtt emelkedjen a magasba.


Az illetékesek szerint mindkét cégnél komoly akadályok maradtak. A SpaceX háza táján a Falcon 9 rakéta jelent kérdőjeleket, hiszen itt maradtak némi aggályok a sűrített üzemanyagot tartalmazó tartályok repedéseit illetően, de a Block-5 változat módosított hajtóműveinek is bizonyítaniuk kell majd. A cég szerint ugyan az új tartályok eddig nem mutatnak hasonló repedéseket, itt azonban hosszabb távon is megnyugtató eredményeket kell majd produkálniuk, míg a Boeing esetében a kapszula vészhelyzetben esedékes leválása, valamint a hőpajzs kapcsán merültek fel kifogások – utóbbi a leválás során megsértheti az ernyőket, ami akár még a teljes rendszer újratervezését is szükségessé teheti.

Az év végére kiderülhet, hogy az új kapszulák miként teljesítenek, már amennyiben az engedélyek is készen állnak majd – a mostani menetrend azt jelenti, hogy mindez 2020 elejére tolódhat ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gaszton421 #1
    Nincsenek repedések a sűrített, (túlhűtött) üzemanyagot tartalmazó tartályokban. egy szű nincs erről a GAO jelentésében. A nagynyomásű héliumot (ez nem üzemanyag) tartalmazó kompozit tartály (COPV-Composite overwrapped pressure vessel) került áttervezésre, a 2016 szeptemberi indítóálláson bekövetkezett tesztbaleset miatt, azt megoldották a töltési procedúra átütemezésével a block 3 és block 4 verziókban, viszont az emberes utazásokhoz használt block 5 esetében át is tervezték a rendszert hogy ne lehessen gond. ezzt viszont az elsö emberes Dragonig még 7-12 alkalommal tesztelik az addig várható idő alatt.
    A Boeingnél valóban a hőpajzs és a mentőrendszer tesztjeivel van a gond, a Spacex tervez rakétás mentőrendszer tesztet ahol a maximális aerodinamikus terhelés idejére időzítenék a leválasztást, ezt a Boeing a jóval drágább Atlas ára miatt el szerette volna kerülni, megpróbálták számítógépes szimulációkkal helyettesíteni és pont ez mutatta hogy a rendszer bizonyos esetekben nem úgy működik mint kéne.