Gyurkity Péter
Nukleáris meghajtást tesztel a NASA
Régi partnerrel közösen fejlesztik a megoldást, amely két célpont elérésében segítene.
Az űrutazás területén belül annak idején arról számolhattunk be, hogy a britek a Marsot is atommeghajtással érnék el, azóta azonban viszonylagos csend honolt ezen a tájon, nem sok újdonságot hallottunk a projektről. Most a NASA és a DARPA közösen jelezte, hogy ők is hasonló platformot alakítanának ki, amely néhány éven belül állna össze.
Az űrügynökség, valamint a Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) a bejelentés alapján szorosan együttműködik majd az úgynevezett nuclear thermal rocket (NTR) kifejlesztésén, amely nevének megfelelően a maghasadást használja majd fel az extrém hőmérséklet biztosítására, amely ezt követően a folyékony üzemanyag elégetéséért felel. Az illetékesek állítása szerint ez a megoldás háromszor-négyszer hatékonyabb a hagyományos, kémiai reakcióra alapozó rakétáknál, ezzel pedig észszerű alternatívának tűnik nemcsak a Hold, de még a Mars elérésében is, az ezekhez szükséges hosszabb űrutazások lebonyolításában. A projekt a Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations (DRACO) nevet kapta meg, ez néhány éven belül vezethet el a konkrét kialakításhoz.
A NASA Space Technology Mission Directorate (STMD) részéről azt közölték, hogy ők a technikai fejlesztésért lesznek felelősek, míg a DARPA munkatársai végzik majd el a többi fontos feladatot, legyen szó a szükséges szerződések megkötéséről, a beszerzésről, a tulajdonképpen kialakításról, a menetrend megszabásáról, vagy akár a biztonság garantálásáról. Az összeszerelésen közösen dolgoznának, az első, élesben való bevetésre pedig a tervek szerint 2027-ben kerítenének sort, erre tehát még néhány évet várnunk kell. Ezzel egy 50 éves szünet érne véget, utoljára ugyanis akkor, a hetvenes években dolgoztak közösen egy hasonló megoldáson, a NERVA-projekt keretében, amely 1973-ban vesztette el anyagi hátterének túlnyomó részét.
Az amerikai fél eközben egy másik megoldáson is dolgozik, ez a „rotating detonation rocket engine” (RDRE) nevet kapta meg, az ígéretek szerint nagyobb meghajtást és kevesebb üzemanyag felhasználását téve elérhetővé. A fent beágyazott videó ennek demonstrációját mutatja meg nekünk, még igencsak korai formában.
Az űrutazás területén belül annak idején arról számolhattunk be, hogy a britek a Marsot is atommeghajtással érnék el, azóta azonban viszonylagos csend honolt ezen a tájon, nem sok újdonságot hallottunk a projektről. Most a NASA és a DARPA közösen jelezte, hogy ők is hasonló platformot alakítanának ki, amely néhány éven belül állna össze.
Az űrügynökség, valamint a Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) a bejelentés alapján szorosan együttműködik majd az úgynevezett nuclear thermal rocket (NTR) kifejlesztésén, amely nevének megfelelően a maghasadást használja majd fel az extrém hőmérséklet biztosítására, amely ezt követően a folyékony üzemanyag elégetéséért felel. Az illetékesek állítása szerint ez a megoldás háromszor-négyszer hatékonyabb a hagyományos, kémiai reakcióra alapozó rakétáknál, ezzel pedig észszerű alternatívának tűnik nemcsak a Hold, de még a Mars elérésében is, az ezekhez szükséges hosszabb űrutazások lebonyolításában. A projekt a Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations (DRACO) nevet kapta meg, ez néhány éven belül vezethet el a konkrét kialakításhoz.
A NASA Space Technology Mission Directorate (STMD) részéről azt közölték, hogy ők a technikai fejlesztésért lesznek felelősek, míg a DARPA munkatársai végzik majd el a többi fontos feladatot, legyen szó a szükséges szerződések megkötéséről, a beszerzésről, a tulajdonképpen kialakításról, a menetrend megszabásáról, vagy akár a biztonság garantálásáról. Az összeszerelésen közösen dolgoznának, az első, élesben való bevetésre pedig a tervek szerint 2027-ben kerítenének sort, erre tehát még néhány évet várnunk kell. Ezzel egy 50 éves szünet érne véget, utoljára ugyanis akkor, a hetvenes években dolgoztak közösen egy hasonló megoldáson, a NERVA-projekt keretében, amely 1973-ban vesztette el anyagi hátterének túlnyomó részét.
Az amerikai fél eközben egy másik megoldáson is dolgozik, ez a „rotating detonation rocket engine” (RDRE) nevet kapta meg, az ígéretek szerint nagyobb meghajtást és kevesebb üzemanyag felhasználását téve elérhetővé. A fent beágyazott videó ennek demonstrációját mutatja meg nekünk, még igencsak korai formában.