Gyurkity Péter
Atommeghajtással érnék el a britek a Marsot
A NASA eközben japán közreműködéssel építené fel az új űrállomást.
A brit űrügynökség jelentette be, hogy a Rolls-Royce mérnökeivel és kutatóival közösen kezdik el egy új tanulmány kidolgozását, amelynek célja az atommeghajtás előnyeinek jövőbeni kiaknázása a hosszabb űrutazásoknál. A NASA szintén új partnerre tett szert, miközben saját marsjárójuk fontos elemétől kellett búcsút venniük.
Egyszerre több fontos hír is beérkezett a napokban az űrkutatással kapcsolatban, ezeken futunk most végig. Elsőként a brit illetékesek jelezték az új együttműködés elindítását, ennek eredménye lesz egy friss, részletes tanulmány, amely kifejti a nukleáris meghajtás előnyeit és várható alkalmazási formáit a hosszabb küldetéseknél. Kiemelik ezzel kapcsolatban, hogy a kémiai hajtóművekkel szemben kétszer nagyobb hatékonyság tűnik elérhetőnek, ezzel pedig a Marsot is jóval gyorsabban, akár 3-4 hónap alatt érhetnénk el, ami egyben azt is jelentené, hogy az űrhajósokat érő sugárzás mértékét sikerülne alaposan lecsökkenteni. A hosszabb, egyes esetekben a Naprendszer peremét érintő expedícióknál eddig is alkalmaztak ilyen meghajtást, egyelőre viszont űrhajósok bevonásával nem került még sor erre.
A NASA eközben azt jelentette be, hogy az Artemis névre keresztelt program keretében felépítendő Gateway-űrállomást japán közreműködéssel alakítanák ki, köszönhetően a most aláírt megállapodásnak. Ennek részeként a japán fél több fontos elemet szállítana le, elsősorban az International Habitation (I-Hab) lakómodul komponenseit biztosítva, legyen szó az életfenntartó rendszerről, az akkumulátorokról, vagy akár a képalkotási eszközökről. Ezen elemeket a tervek szerint majd az Európai Űrügynökség építi be a lakómodulba, még annak fellövése előtt, de a japánok eközben vizsgálják a saját, HTV-X teherszállító kapszula további optimalizálását és kibővítését, hogy ezzel a jövőben ők is hozzáférjenek majd az űrállomás logisztikai központjához.
Az amerikai ügynökség a Marssal kapcsolatban volt kénytelen közölni, hogy az Insight landolóegység a korábban alkalmazott trükkök ellenére sem volt képes megfúrni a talajt, így le kell mondaniuk az értékes komponensről. Maga a landoló amúgy működik, így a rengések vizsgálatával nem lesz gondunk, viszont az ásás műveletére nem kerül majd sor.
A brit űrügynökség jelentette be, hogy a Rolls-Royce mérnökeivel és kutatóival közösen kezdik el egy új tanulmány kidolgozását, amelynek célja az atommeghajtás előnyeinek jövőbeni kiaknázása a hosszabb űrutazásoknál. A NASA szintén új partnerre tett szert, miközben saját marsjárójuk fontos elemétől kellett búcsút venniük.
Egyszerre több fontos hír is beérkezett a napokban az űrkutatással kapcsolatban, ezeken futunk most végig. Elsőként a brit illetékesek jelezték az új együttműködés elindítását, ennek eredménye lesz egy friss, részletes tanulmány, amely kifejti a nukleáris meghajtás előnyeit és várható alkalmazási formáit a hosszabb küldetéseknél. Kiemelik ezzel kapcsolatban, hogy a kémiai hajtóművekkel szemben kétszer nagyobb hatékonyság tűnik elérhetőnek, ezzel pedig a Marsot is jóval gyorsabban, akár 3-4 hónap alatt érhetnénk el, ami egyben azt is jelentené, hogy az űrhajósokat érő sugárzás mértékét sikerülne alaposan lecsökkenteni. A hosszabb, egyes esetekben a Naprendszer peremét érintő expedícióknál eddig is alkalmaztak ilyen meghajtást, egyelőre viszont űrhajósok bevonásával nem került még sor erre.
A NASA eközben azt jelentette be, hogy az Artemis névre keresztelt program keretében felépítendő Gateway-űrállomást japán közreműködéssel alakítanák ki, köszönhetően a most aláírt megállapodásnak. Ennek részeként a japán fél több fontos elemet szállítana le, elsősorban az International Habitation (I-Hab) lakómodul komponenseit biztosítva, legyen szó az életfenntartó rendszerről, az akkumulátorokról, vagy akár a képalkotási eszközökről. Ezen elemeket a tervek szerint majd az Európai Űrügynökség építi be a lakómodulba, még annak fellövése előtt, de a japánok eközben vizsgálják a saját, HTV-X teherszállító kapszula további optimalizálását és kibővítését, hogy ezzel a jövőben ők is hozzáférjenek majd az űrállomás logisztikai központjához.
Az amerikai ügynökség a Marssal kapcsolatban volt kénytelen közölni, hogy az Insight landolóegység a korábban alkalmazott trükkök ellenére sem volt képes megfúrni a talajt, így le kell mondaniuk az értékes komponensről. Maga a landoló amúgy működik, így a rengések vizsgálatával nem lesz gondunk, viszont az ásás műveletére nem kerül majd sor.