Balázs Richárd
Bármi jobb a 8 órai iskolakezdésnél?
Az Amerikai Pediátriai Akadémia célkitűzése, hogy a 10 és 18 év közötti gyerekek reggel 8:30-kor vagy akár ennél is később kezdjék meg első tanóráikat az iskolákban.
A cél a széleskörű alváshiány kiküszöbölése azáltal, hogy a test belső órájának pubertáskori eltolódásához igazítják az iskolai órákat. A belső óra "éjszakai baglyokká" változtatja a tizenéveseket, a 10 év alatti korcsoporthoz képest 2 órával kitolva az elalvás és az ébredés időpontját. A kutatások szerint ez több autóbalesetet, az iskolai késések számának növekedését, valamint a tanulmányi átlag csökkenését eredményezi, de növeli a depresszió, a kedvetlenség és az elhízás kockázatát is.
Egy 2006-os felmérés szerint az amerikai felső tagozatosok 59 százaléka, valamint a középiskolások 87 százaléka nem kapja meg az ajánlott 8,5-9,5 óra alvást, emellett sok iskolában a megszokottnak mondható reggel 8 óránál is korábbra teszik a kezdést. "A bizonyított előnyök rendkívül széleskörűek, a hosszabb pihenési idő csökkenti a napközbeni álmosságot, miközben növeli a tanulmányi, egészségügyi, hangulati és biztonsági paramétereket" - taglalta Judith Owens, a Washington központú Nemzeti Gyermek Egészségügyi Rendszer igazgatója, aki egy három éven át zajló tanulmány eredményeit hozta példának.
Kyla Wahlstrom, a Minnesota Egyetem kutatója munkatársaival 8 iskola 9000 diákján figyelte meg a későbbi kezdés előnyeit. "Az eredmények között szerepelnek a jobb jegyek és az egységes teszteredmények, valamint a tizenévesek által okozott autóbalesetek 65-70 százalékos csökkenése" - emelte ki Owens. "Ez hatalmas előrelépés" - tette hozzá Russel Foster, az Oxford Egyetem szakértője, aki az Egyesült Királyságban tanulmányozza a 10 órai kezdés hatásait. "A reggel 8 óránál bármi jobb, már a 8 óra 30 percnél is jelentős a különbség, de a 10 órai kezdés még jobb lenne" - mondta.
A cél a széleskörű alváshiány kiküszöbölése azáltal, hogy a test belső órájának pubertáskori eltolódásához igazítják az iskolai órákat. A belső óra "éjszakai baglyokká" változtatja a tizenéveseket, a 10 év alatti korcsoporthoz képest 2 órával kitolva az elalvás és az ébredés időpontját. A kutatások szerint ez több autóbalesetet, az iskolai késések számának növekedését, valamint a tanulmányi átlag csökkenését eredményezi, de növeli a depresszió, a kedvetlenség és az elhízás kockázatát is.
Egy 2006-os felmérés szerint az amerikai felső tagozatosok 59 százaléka, valamint a középiskolások 87 százaléka nem kapja meg az ajánlott 8,5-9,5 óra alvást, emellett sok iskolában a megszokottnak mondható reggel 8 óránál is korábbra teszik a kezdést. "A bizonyított előnyök rendkívül széleskörűek, a hosszabb pihenési idő csökkenti a napközbeni álmosságot, miközben növeli a tanulmányi, egészségügyi, hangulati és biztonsági paramétereket" - taglalta Judith Owens, a Washington központú Nemzeti Gyermek Egészségügyi Rendszer igazgatója, aki egy három éven át zajló tanulmány eredményeit hozta példának.
Kyla Wahlstrom, a Minnesota Egyetem kutatója munkatársaival 8 iskola 9000 diákján figyelte meg a későbbi kezdés előnyeit. "Az eredmények között szerepelnek a jobb jegyek és az egységes teszteredmények, valamint a tizenévesek által okozott autóbalesetek 65-70 százalékos csökkenése" - emelte ki Owens. "Ez hatalmas előrelépés" - tette hozzá Russel Foster, az Oxford Egyetem szakértője, aki az Egyesült Királyságban tanulmányozza a 10 órai kezdés hatásait. "A reggel 8 óránál bármi jobb, már a 8 óra 30 percnél is jelentős a különbség, de a 10 órai kezdés még jobb lenne" - mondta.