SG.hu

Jeff Bezos fel akar zárkózni Elon Muskhoz az űrversenyben

A Blue Origin új rakétája és az Amazon műholdas rendszere felforrósíthatja a versenyt a SpaceX-szel.

Elon Musk és Jeff Bezos áttörést hozó technológiai cégeiknek köszönhetően a világ két leggazdagabb emberévé váltak. De Musk a SpaceX révén már régóta nagy előnyben van a szívükhöz legközelebb álló törekvésben: az űr gyarmatosításában. Most az űrversenyük új korszakba lép, mivel Bezos két olyan mérföldkőhöz közeledik, amelyek siker esetén megingathatják Musk dominanciáját. Bezos rakétacége, a Blue Origin hamarosan elindít egy hatalmas rakétát, a New Glenn-t, amely közvetlen versenytársa lesz a SpaceX újrafelhasználható Falcon 9 rakétáinak. Aztán az Amazon - amelyet Bezos alapított, és ő igazgatótanácsának ügyvezető elnöke is - felkészül a Project Kuiper telepítésére, a vállalat műholdhálózatára, amely a Starlink-hálózat konkurense lesz az alacsony Föld körüli pályán lévő űrből történő internet-hozzáférés biztosítása terén.

A New Glenn és a Project Kuiper együttesen az utóbbi évek legambiciózusabb kísérlete arra, hogy valaki felvegye a harcot a SpaceX kereskedelmi űrpiacot szorosan uraló pozíciójával. Az új rakéta és a műholdak egyben új fejezetet jelentenek az Amazon és a Tesla mögött álló milliárdosok közötti régi rivalizálásban. Az Amazon a világ egyik legismertebb kiskereskedelmi márkájává vált, míg a Tesla az elektromos autók piacát uralja. De Musk sokkal sikeresebb volt az űrben. A SpaceX átformálta a rakéták építésének és indításának módját, mióta Musk mintegy két évtizeddel ezelőtt elindította. Újrafelhasználható rakétahajtóművei csökkentették a költségeket és növelték a hasznos terhek pályára állításának gyakoriságát. Az olyan dolgok, mint a műholdak, valamint az űrállomásokra tartó rakomány és legénység szállítására a kormányoknak és más ügyfeleknek kevés más lehetőségük van.

A SpaceX a néhány naponkénti indításokkal a legutóbbi negyedévben a világűrbe juttatott összes orbitális tömeg mintegy 85 százalékát szállította - 12-szer annyit, mint a következő legnagyobb hordozórakéta-üzemeltető, Kína elsődleges kormányzati vállalkozója. A SpaceX idén már több mint 130 indítást hajtott végre, és jelenleg egy még nagyobb, Starship névre keresztelt rakétát tesztel. A SpaceX Starlink-hálózata több mint 6000 műholdat helyezett el a Föld felett. Több mint négymillió ügyfelet szolgál ki, és az internet kritikus fontosságú szolgáltatójává vált a földi hálózaton kívüli helyeken, amelyek olyan változatosak, mint az ukrajnai csataterek és a sivatagi oázisok.


Bezos mintegy két évtizeddel ezelőtt alapította meg űrvállalatát, de az még egyetlen dolgot sem juttatott pályára. Bár hírességek és tehetős utasok kisebb csoportjait szállította rövid utazásokra az űr szélére, a Blue Origin eddig csak korlátozott kereskedelmi hatást ért el. "Az egyetlen ok, amiért komolyan vesszük a Blue Origint az az, hogy Bezos finanszírozza” - mondta Chad Anderson, a Space Capital egyik befektetője. "Nevetségesen sok pénzt költöttek el”. Becslése szerint ez 14 milliárd dollár. A Blue Origin New Glenn rakétája hatalmas, olyan magas, mint egy 32 emeletes épület, és arra tervezték, hogy műholdakat és más rakományt szállítson az űrbe újrafelhasználhatóan. A New Glenn most a Blue Origin indítóállásán áll Cape Canaveralban, és várhatóan a következő hetekben repülni fog. "Az inditóálláson áll és csak a hatósági jóváhagyásra vár” - mondta Bezos.

A Kuiper-projektnek még az év vége előtt el kellett volna kezdenie a 3232 műholdból álló konstellációjának felbocsátását, de a rakétaszállító United Launch Alliance, a Boeing és a Lockheed Martin közös vállalata kormányzati küldetések kedvéért törölte a menetrendből. Az indítás az Amazon szerint most „2025 elejére” csúszik. (A Project Kuiper idén sikeresen tesztelte két műhold pályára állítását.)

Bezos a NASA Apollo-küldetésein nőtt fel, és legalább a középiskola óta beszél arról, hogy az emberiséget az űrbe akarja vinni. "Szeretném, ha egy trillió ember élne a Naprendszerben” - mondta egy tavalyi podcastban. "Ezt a víziót csak óriási űrállomásokkal érhetjük el”. Az emberek úgy látogatnák meg a Földet, „mintha a Yellowstone Nemzeti Parkba mennének nyaralni” - mondta. Az Amazon vezérigazgatói posztjáról való lemondásának „elsődleges oka” szerinte az volt, hogy a Blue Originre összpontosíthasson, és felgyorsítsa a működését. Overállba öltözve csatlakozott a Blue Origin első szuborbitális utasszállító repülésének legénységéhez 2021-ben. Tavaly Miamiba költözött, elmondása szerint részben azért, hogy közelebb legyen Cape Canaveralhoz. "Ez nagyon személyes ügy” - mondta Margaret O'Mara, a Washingtoni Egyetem technológiai iparának történésze.


A vállalat egyre inkább arra összpontosított, hogy kiépítse a rakéták nagyüzemi gyártásának képességét. Bezos szerint a Blue Origin nagyobb üzlet lehet, mint az Amazon. 2018-ban, amikor még az Amazon vezérigazgatója volt, a vállalat felvette a Starlink Muskban csalódott vezető mérnökeinek egy csoportját. Titokban kezdtek dolgozni azon, amiből később a Kuiper-projekt lett. Az alapoktól kezdve tervezték meg, és olyan rendszert hoztak létre, amely kevesebb, de potenciálisan bonyolultabb műholdat igényelt. Amikor az Amazon a következő évben közölte, hogy műholdas hálózatot szeretne létrehozni, Musk annyit tweetelt: ".@JeffBezos copy???”

Elemzők becslése szerint az Amazon több mint 16 milliárd dollárt költött a Kuiper-projektre. Idén a vállalat megnyitotta a műholdak gyártására szolgáló üzemét a Washingtoni Kirklandben, Seattle külvárosában, amely körülbelül 15 perces autóútra van a Starlink gyártási központjától. Bár a Starlinknek vannak más kisebb versenytársai is, az Amazon képes valódi üzletet vonzani, mondta Carissa Christensen, a BryceTech, egy űrkutatási elemző és mérnöki cég vezérigazgatója. „Vállalati és ipari kapcsolatokkal rendelkezik, és rendkívüli léptékű fogyasztói kapcsolatokkal bír" - mondta.

Az Amazonnak még mindig több ezer műholdra van szüksége az általa elképzelt lefedettség biztosításához, ráadásul az indítások tekintetében külső rakétatársaságoktól függ, ami kihívást jelent, mivel a SpaceX uralja a piacot. A Kuiper-projekt érdekében a New Glenn-nek működnie kell. Bár a kettő különálló, sorsuk összefonódik. Tavaly Bezos felvette a Blue Origin vezetésére az Amazon egy korábbi magas rangú vezetőjét, aki a Kuiper projektet felügyelte. A Project Kuiper pedig a New Glenn-től függ. (A United Launch Alliance új rakétája szintén a Blue Origin hajtóműveit használja.) De még az Amazon sem kerülhette el, hogy a SpaceX segítségét kérje a Project Kuiper műholdak űrbe juttatásához. Tavaly decemberben szerződést kötött a SpaceX-szel három indításra, amelyek „2025 közepén” kezdődnének - közölte az Amazon.


Musk is sci-fi könyveken nőtt fel, és régóta célul tűzte ki a Mars gyarmatosítását, amelyet az éghajlatváltozás és más földi problémák elleni védekezésnek tekint. Musk azt mondta, hogy a Starlinket eszköznek tekinti, egy olyan szolgáltatásnak, amely elegendő pénzt termelhet ahhoz, hogy megvalósíthassa mélyebb elképzelését a Starship megépítéséről, a rakétáról, amely reményei szerint embereket juttat majd a Holdra és a Marsra. "Úgy gondoljuk, hogy ez egy kulcsfontosságú lépcsőfok a Marson egy önfenntartó város és a Holdon egy bázis létrehozásához vezető úton” - mondta Musk még 2019-ben.

Először 2016-ban nyújtotta be a Starlinkre vonatkozó szabályozási papírokat. A SpaceX 2018-ban kezdte meg a Starlink műholdak felbocsátását, végül szinte hetente fellőttek egyet, hogy lefedjék az eget. A SpaceX részeként a Starlinknek nem volt szüksége külső rakétatársaságokra a műholdak űrbe küldéséhez, ehelyett a vállalat saját rakétáira támaszkodhatott. "A SpaceX elkezdte pörgetni a dolgokat” - mondta Chris Quilty, egy elemző, aki évtizedek óta foglalkozik az űriparral. „Ez a legnagyobb előnyük, nemcsak a költségek, hanem egyszerűen a mennyiség tekintetében is”.

Még Musk néhány támogatója is abban reménykedik, hogy Bezos sikeres lesz. "A SpaceX-nek szüksége van némi versenyre” - mondta Chad Anderson kockázati tőkebefektető. Szerinte Musk nemcsak a legjobb, és gyakran az egyetlen életképes megoldással rendelkezik a különböző űrkutatási igényekre, hanem Donald J. Trump megválasztott elnök közeli tanácsadójaként irigylésre méltó helyzetben van ahhoz is, hogy befolyásolja Trump napirendjét. A SpaceX befektetőjeként Anderson profitálhat a vállalat sikereiből, de - mint mondta - "egy a gazdasági stabilitás és a nemzetbiztonság szempontjából ilyen kritikus jelentőségű területen nem szeretnék semmilyen hibalehetőségnek teret adni, különösen az infrastruktúra esetében.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!