Németország meggátolná az öntanuló autók megjelenését

A helyi kormány új törvénytervezetet készít elő.

Az ország azt szeretné, ha a jövőben az autonóm gépkocsik nem az individuális öntanuló rendszerek alapján módosítanák a fedélzeti szoftvereket. Ezzel párhuzamosan azonban a szövetségi közlekedési minisztérium nyomatékosan engedélyezni akarja a gyártók számára a gépi tanulás kifejlesztését azért, hogy olyan tudásra és képességekre tegyenek szert, amelyek hozzájárulnak a járművek önálló közlekedési funkcióinak a javításához. A módosított funkciókat kizárólag olyan szoftverfrissítéssel lehet majd telepíteni, amelyet a német Szövetségi Közlekedési Hatóság (KBA) jóváhagyott. Ez derült ki az illetékes közlekedési minisztérium tervezetéből.

Az új javaslatcsomag további kiegészítéseket tartalmaz az adatfeldolgozással és az autók műszaki jellemzőivel kapcsolatban. Az egyik új előírást problémásnak tartja az ágazat, az ugyanis elvárja, hogy az autonóm gépkocsiknak egy állandóan működő rádiókapcsolattal kell rendelkezniük. A kapcsolat megszakadása vagy a kapcsolatokhoz való engedély nélküli hozzáférések esetén pedig a járműnek automatikusan "kockázatminimalizáló üzemmódba" kell helyeznie magát. Az utóbbi azt jelenti, hogy egy autó nem haladhat tovább olyan környéken, ahol nincs megfelelő jelerősség vagy kapcsolat.

A BITKOM szakmai szervezet úgy vélte, hogy egy ilyen szabályozás se nem praktikus, se nem arányos. A BITKOM a 10 oldalas állásfoglalásában azt írta, hogy az önálló közlekedési funkcióval rendelkező gépkocsinak képesnek kell lennie arra, hogy bármilyen kapcsolat nélkül is tovább tudjon haladni. A kapcsolat megléte nem műszaki feltétele annak, hogy az érintett járművek autonóm üzemmódban tudjanak közlekedni és ezért ennek törvényi előírásnak sem szabad lennie. Ráadásul fennáll a veszélye, hogy a "kockázatminimalizáló üzemmód" bekapcsolása miatt az autonóm autók állandóan meg fognak állni. Ez a szabályozás veszélyeztetheti e gépkocsik társadalmi elfogadását.

A tervezetet - más okokból - szintén támadta az anyagában a Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV). A szervezet szerint nem lenne észszerű, ha a jogszabályt kiterjesztenék a magántulajdonban lévő járművekre is. Az lenne az ideális, ha ezek az új előírások kizárólag a hivatali vagy üzleti célú autókra vonatkoznának. Ezzel párhuzamosan tisztázni kell, hogy a legnagyobb felelősségnek a gyártókat kell terhelnie, ezután kell következnie a közlekedésfelügyeletnek, majd végül a tulajdonosnak vagy az üzembentartónak.

Az elképzelések alapján ugyanakkor kivételes helyzetben lennének a német szövetségi fegyveres erők, a rendőrség és a polgári védelem, mert azokra az indoklás szerint különleges működési feltételek vonatkoznak és a gépkocsijaik is különleges rendszerekkel vannak felszerelve. Az egyelőre kérdéses, hogy a törvénytervezetről mikor fog tárgyalni a német kormány.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #19
    Néha épp a rutinból vezetés ami a problémaforrás, a konkrét eset valószínűleg részben a 'klasszikus' figyelmetlenség (rá sem nézett a jelzőre), részben a rutin. Megszokta hogy azon a kereszteződésen simán át lehet menni, és ez az esetek 99%-éban ez így is van. A gép nyilván ilyet soha nem csinál, fáradhatatlanul checkolja másodpercenként többször hogy van-e vonat előtte, vagy tilos-e a jelző.
  • duke #18
    "Egy 10 éve megfelelő érzékkel vezető sofőr felhalmozott tapasztalatát, rutinját bizony az önvezető kocsik még vagy 15-20 évig nem érik utol. Szerintem. A sofőr nézi, elemzi az út állapotát, kerülgeti a kátyukat, lefagyott tócsákat, de pl az úton levő paprírzacsiba azért nyugottan bele mer menni"

    Elmeletben az emberek kepesek lennenek jol vezetni, de az idealis optimalis esetbol ne altalanositsal, hogy akkor mindenki, mindig, mindenhol jol vezet. Mert a gyakorlatban ennyit tud az atlag vezeto : "120-szal ment a vonat, amikor nekihajtott egy autó Vassuránynál"
    Auto vs vonat



    Igen, kepes volt az elhalado vonatot oldalrol telibe vagni.
    Ebbol kell kiindulni, ilyen az atlag sofor, ennyit tud az ember. Ennel a szintnel barmilyen onvezeto rendszer garantaltan ezerszer jobb lesz.
    Amugy szerinted itt mit nezett, mit elemzett a sofor, mi volt a terv ?
    Utoljára szerkesztette: duke, 2021.02.16. 23:09:58
  • kvp #17
    "Ebben az esetben a hekkerek a digitális aláírást fogják megpróbálni feltörni vagy hamisítani."

    Azt sokan probaljak. Gyakorlatilag mindent ezek vedenek a banki rendszerektol kezdve az atomeromuveken at a vpn kapcsolatokig. (a nuklearis fegyverek szerencsere one time pad-esek, egy matematikailag biztonsagos de csak 1x hasznalhato kulcsot hasznalnak) Eddig mindig elorebb jart a titkositasok kulcshossza mint a feltoresre szolgalo szamitasi kapacitas. Joreszt csak programozasi hibak miatt lehetett a legtobbet feltorni. Ezek lehetnek veletlenek es persze ott volt amikor az NSA szandekosan gyengitette ki a legtobb kereskedelmi szoftver kulcsgeneratorat. A nyilt forraskodnak koszonhetoen ez ma mar sokkal nehezebb.

    A Tesla siman linux-ot tesz a kocsikba es nem vigyaznak annyira a rendszerekre mint sok telefongyarto. A Tesla autok szervizelhetoek hazilag es csak a granciat vesziti el aki ezt csinalja (meg letiltjak a gyorstoltokrol, nehogy egy gyorstolto mellett egjen porig a kocsi, rossz marketing lenne). Az Apple kezdte, a Samsung folytatja, varhatoan egy ido utan mar a legtobb hardver teljesen zarolt komponenseket fog kapni, semmi nem cserelheto es semmi nem javithato hazilag. Cserebe feltorni sem konnyu oket.

    Pelda erre amikor egy okos villanyegot nem cserelhet ki csak a gyarto szervizese, mert csak o tudja engedelyeztetni a kozponti szerveren at az uj ego alairasat a haz automatizalasi rendszereben. Nagyon biztonsagos, mert nem lehet egy mikrofonos-kameras okos villanyegot titokban becsempeszni az egyik foglalatba (mondjuk pl. az amazonos arukihordo altal, aki a hutobe tette a rendelt arut amikor nem voltunk otthon), de cserebe a lakasban lako semmit nem tud megjavitani maga. Meg egy kiegett villanyegot sem.
  • fejlodes #16
    Köszi a választ a hekkeléssel kapcsolatban.
    Ebben az esetben a hekkerek a digitális aláírást fogják megpróbálni feltörni vagy hamisítani. Ez lehetséges? Nem vagyok IT-s nem tudom hogy működik a hekkelés de nyilván a gyenge pontokat támadják. Korábban lehetett olvasni cikkeket hogy a Tesla autóit simán meghekkelik. Ami online rendszer úgy gondolom meghekkelhető és ez a legfőbb problémám az "önvezető=gép által irányított" autókról.
  • defiant9 #15
    Épp töltődik a friss SW Tesla-kra:
  • kvp #14
    "Mi a helyzet az önvezető kocsik meghekkelésével? Mi lesz rá a megoldás?"

    Alairt firmware-ek. Ilyenkor a rendszer minden komponense digitalis alairassal biztositva van, tehat a kozponti rendszeren futo szoftver a gyarto altal van alairva es csak az igy alairt szoftvereket hajlando a rendszer betolteni, tovabba a vegrehajthato kod nem modosithato a rendszer memoriajaban. Ezen kivul minden hardveres komponens zarolva van az adott kozponti egyseghez, igy semmilyen alkatreszt nem lehet kicserelni a gyarto jovahagyasa nelkul. (ezt az Apple es a Samsung mar a telefonoknal is igy csinalja) Barmilyen javitas eseten a kozponti gyartoi adatbazisban kell jovahagyni az uj komponens digitalis alairasat, majd ezt parositva egy uj digitalisan alairt firmware-t kap a jarmu, amiben engedelyezve van az uj komponens es el van tavolitva kiszedett alkatresz alairasa. Barmilyen nem engedelyezett modositas leteglazza a jarmuvet, amit csak hivatalos szervizes tud feloldani, az auto teljes atvizsgalasa utan. (bunteteskeppen kozel egy uj auto araert)

    Az egyetlen klasszikus hack ami marad az az esetleges adatmodositasos tamadasok, tipikusan a buffer overflow es tarsai, de ezek csak az adott fix kodterbol valaszthatnak, tovabba ezek joreszt kivedhetoek a megfelelo biztonsagos programnyelv (pl. java) hasznalataval. A fentieken kivul csak dos tamadast lehet inditani a jarmu ellen, de az kulso adatkapcsolati vagy szenzor bemeneti tamadas es jol detektalhato ami az auto biztonsagos megallitasat is lehetove teszi. Ilyen kulso adat jellegu tamadas meg a tablak atragasztasa vagy csereje is, de az emberes vezetok eseten is mukodik, ellenben az autok kepesek lehetnek ezeket osszevetni a sajat terkep adatbazisukkal, kiszurve barmilyen kozpontilag nem jovahagyott modositast az uthalozaton.

    Az mar csak extra, hogy az onvezeto autok egyfajta onkentes rendorkent folyamatosan kereshetik a korozott rendszamokat, feljenethetik a szabalyatalanul vezeto emberi soforoket vagy a gyanusan viselkedo elvileg automatanak jelzett autokat, tovabba minden erzekelt szabalytalansagot amire betanitjak. (pl. egy gyalogos rossz helyen megy at vagy piros lampanal lep az uttestre, esetleg szemetel az utcan vagy a telefonjat nezi a zebran atkeles kozben, esetleg tiltott feliratu ruhazata van, barmi) Ez a tudas kiterjeszheto az osszes etel kihordo robotra, utcasepro robotra, terfigyelo kamerara, stb. Raadasul ha egy intelligens eszkoz lat valamit, akkor az osszes eszkoz latja, igy az autok a szuk utcakban is belathatnak a tobbi parkolo jarmu moge, ami tiszta terep eseten magasabb sebesseget enged meg. (ha nincs senki a kozelben, akkor akar 140-el vagy tobbel is mehetne egy auto akar a budai var szuk utcajaban is, elvegre eleg par centis res a ket kocsi kozott es nincs senki aki eleugorjon) Mellekhatas, hogy az emberek egy ido utan megszokjak, hogy ha siman kilepnek egy automata auto ele, akkor max. bunteto pontokat kapnak a helytelen viselkedesuk miatt a szemelyijukre, de az auto biztosan nem fogja elutni oket, mert hamarabb latja hogy mire keszulnek mint ok a jarmuvet. Ez akkor lehet gond, ha megszokasbol ugyanezt a keves megmarado embervezette jarmuvel teszik meg.

    "És ez az idő sokkal hamarabb jön el, mint egyesek gondolnák, mert minél több FSD rendszer rohangál az utakon, annál több adat gyűlik és annál többet tanul a rendszer, azaz önerősítő folyamat."

    Es pont ezt szeretnek a cikkben leirt modon betiltani a nemetek. Persze varhatoan csak addig amig lesz sajat megoldasuk, de ezzel a teljes EU-s piacot tonkrevaghatjak, mert egyszeruen Europa lemarad a vilag mogott. (mar most is butitani kell a Tesla rendszereit az EU foldrajzi hatarain belul mukodo autok esetben)
  • fejlodes #13
    Mi a helyzet az önvezető kocsik meghekkelésével? Mi lesz rá a megoldás?
  • asgh #12
    Miből gondolod, hogy alkalmatlanok? Egy idióta vezető sem több az AI számára, mint hirtelen bekövetkező random esemény, amire gyorsan kell reagálni.
    Az FSD-nél a fő probléma nem a megfelelő döntéshozatal, hanem az érzékelés és a reakcióidő. Ezek alapvetően mérnöki kérdések. Az érzékelést meg lehet oldani kamerákkal, lidarral, stb. Egy kivilágítatlan biciklisbe éjszaka a rutinos vezető is simán belerongyol, mert túl későn veszi észre, de egy halom éjellátó kamerával felszerelt FSD rendszer nem feltétlenül.
    A reakcióidő csökkentése pedig úgy történik, hogy az AI folyamatosan több scenárióval számol és a szenzoradatokra reagálva már csak a megfelelő megoldást kell kiválasztania. Pl. ha érzékel egy szarvast maga előtt több száz méterre, akkor kiszámol egy csomó útvonaltervet, majd amikor a szarvas az útra ugrik azt hajtja végre, amivel a legjobb eséllyel tudja kikerülni.
    Ugyanígy működik amúgy a SpaceX első fokozatok visszatérése is: a rakétatest tele van szenzorokkal és a vezérlő elektronika folyamatosan előre számol, így amikor kap egy váratlan oldalsó széllöketet, akkor a másodperc töredéke alatt képes korrigálni a rendszer, mert már megvan az előre kidolgozott megoldás.
    De ami az igazán fontos az FSD-k esetében: ha valami félresikerül, akkor a teljes rendszer tanul belőle, így a megbízhatósága fokozatosan javul. Ezzel szemben az ember ugye nem tanul mások hibáiból, így csak idő kérdése, hogy az FSD-k baleseti statisztikái javulásban utolérjék, majd lehagyják az emberi vezetőkét olyan szinten, amikor már jobban megéri általában véve betiltani a közutakon az emberi vezetést, mert lehet, hogy az autósok többsége jól és felelősségteljesen vezet, de ott van az a maradék idióta, aki nem csak saját magát, de mások életét is veszélyezteti, így akkor járunk a legjobban, ha inkább senkinek sem engedik, hogy vezessen.
    És ez az idő sokkal hamarabb jön el, mint egyesek gondolnák, mert minél több FSD rendszer rohangál az utakon, annál több adat gyűlik és annál többet tanul a rendszer, azaz önerősítő folyamat.
  • NEXUS6 #11
    Érdekes adalék, hogy a Tesla utaskilóméterre levetített baleseti statisztikája azonos kategóriájú, gyak luxuskocsikhoz képest kiemelkedően jó!

    Akkor most lehet örülni az önvezető autók mindent felülmúló biztonságának?

    Hát nem éppen. Csak mert a Tesla rendszere jelenlegi formájában egy fejlett vezetésttámogató rendszer, ami megfelelő hatékonysággal csökkenti a vezető terhelését, aki ezáltal hatékonyabban tud a fontosabb, ember által jobban ellátható feladatokra koncentrálni.

    Amikor Dzsóbácsi nagyvonalúan figyelmenkívül hagyja a júzer manuálban levő korlátozásokat, amiben a leggyakrabban előforduló karakter gyak a piros felkiáltójel, és a BT fülesét agyba nyomba benyomja a szunyát, akkor ne csodálkozzon, hogy viszonylag gyakran belevezeti hősünket egy kanyarodó, a fényviszonyok miatt a rendszer számára gyak láthatatlanná váló kamionba, vagy az előtte balesetező másik kocsiba.

    Egy 10 éve megfelelő érzékkel vezető sofőr felhalmozott tapasztalatát, rutinját bizony az önvezető kocsik még vagy 15-20 évig nem érik utol. Szerintem. A sofőr nézi, elemzi az út állapotát, kerülgeti a kátyukat, lefagyott tócsákat, de pl az úton levő paprírzacsiba azért nyugottan bele mer menni. Szarvast tudja hogy el kell ütni, mert így jár a legjobban, viszont ez nem olyan jó ötlet egy útón szabálytalanul poroszkáló biciklus túrázó csapattal szemben. Látja, ha nyomuló, szabálytalanul előző autóstársa BMV, Merci, Audi és mostanában a Skoda (Kisporse, mert ua konzorcium ugye) is egyre gyakrabban az ilyen stílusban hajtott típusokhoz tarozik, akkor nagyobb követési távolságot tart (hagymenjen a hüjéje) mert viszonylag rövid idő kérdése, hogy balesetveszélyes szituációt teremt a baromkodásával. Tötymörgő Mr Suzuki San, ill Mrs Corsa vezetőket viszont minnél előbb, esetleg kisebb szabálytalansággal is meg kell előzni, mert ő viszont kiszámíthatatlan és bizonytalan magatartásával jelent potenciális veszélyforrást..... És még sorolhatnám.

    Ezek nincsenek benne a KRESZ szabályok között, és sajna a jelenlegi szenzorok is, és nem csak a SW egyelőre alkalmatlanok ilyen szituk megfelelő detektálására.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2021.02.12. 13:48:17
  • kvp #10
    Hasonloan jo megoldas, ha az osszes onvezeto auto feltolti kozponti adatbazisba az osszes kameraja kepet. Egyreszt a gyartok ezt hasznalhatjak az onvezetes fejlesztesere (a Tesla pont ezt csinalja), masresz minden emberi vezeto tudni fogja, hogy az osszes robotauto rendorkent viselkedik es a legkisebb szabalyszegesert is azonnal megy a feljelentes. Onnantol aki hulye es megis szabalytalankodik egy onvezeto szeme lattara, az hamar elveszti a jogsijat, a tobbiek meg minden szabalyt be fognak tartani, attol rettegve, hogy feljelenti oket egy arra jaro robotauto. Ez jo motivacio arra, hogy az emberek ne akarjanak emberi kornyezetben (telepulesek, autopalyak, nagyobb foutak eseten) kezzel vezetni. Falun viszont amikor leall az onvezetes, mert leesik a jarmu a digitalizalt uthalozatrol es/vagy a mobilos tererorol, akkor mehet a kezi vezetes ha az auto alkalmas ra es a sofornek van hozza jogsija. (benne lehetne a hozzaferesi kod az e-szemelyi nfc-s adatai kozott, igy az auto "kulcsait" csak hivatalos allami atruhazas kereteben adhatna oda az uzembentarto barkinek, ami a vezetoi felelosseget is naplozza)

    A kormanyzati szabalyokat irtam, a mento/rendor/tuzolto eseten egyertelmuen kell a kezi vezetes lehetosege, csakugy mint a jogsit igenylo offroad (=falusi) autok es jarmuvek eseten. Ezeket eleg automataba kapcsolni akkor ha civilizaltabb helyre mennek. A kormanyzati autok sebesseglimitjerol pedig csak annyit, hogy minden osztaly kaphat sajat sebesseglimitet. A rendorok altal felvezetett kormanyzati autok ertelemszeruen a rendorautok sebessegen fognak athuzni az osszes keresztezodesen, idealis esetben az elso kocsiban ulo vezetot konvojban kovetve. Ez ha minden hatso auto onvezeto, meg hatekonyabb is.