Berta Sándor
Szenzoros funkciófóliák kerülnek az autók belsejébe
Az intelligens felületek hosszú távon kiválthatják a fizikai gombokat.
A nyomtatott elektronika képezi az alapját a szenzoros funkciófóliáknak, amelyek a jövőben a gépkocsik belső terének az irányítóelemei lehetnek. Az érintőpadok melletti elhelyezett funkciófóliák teljes mértékben alkalmasak lesznek a fizikai gombok kiváltására. A gyártók egyre több szenzort, kamerát és más eszközt integrálnak a járműveikbe, emiatt folyamatosan növekszik az autókban lévő kábelrengeteg. Előfordul, hogy egy-egy gépkocsiban akár 2 kilométer hosszú vezeték kanyarog.
A kijelzők beépítése nem jelent megoldást, hiszen nincs értelme egy műszerfalra féltucat képernyőt felszerelni. A megoldásra a Henkel jött rá: nyomtatott elektronikát kell alkalmazni. A táraság egyre nagyobb összegeket fektet be a technológiába. Stijn Gillissen, a cég illetékes részlegvezetője kifejtette, hogy így az egyes alkatrészek egyre költséghatékonyabb módon és nagyobb darabszámban állíthatók elő, miközben a felhasználási területeik a korábbi sokszorosára nőnek. A technológia számos ágazatnak kínál új lehetőségeket, s ezzel párhuzamosan feleslegessé és elavulttá teszi a fizikai gombokat.
A Henkel egyik legfontosabb partnere az intelligens (kezelő)felületek fejlesztésében a Bare Conductive brit cég. Matt Johnson, a vállalat vezetője és társalapítója hangsúlyozta, hogy a partnereikkel, így a Henkellel közösen készítik ezeket a felületeket nem csupán a közúti járművek, hanem az okosotthonok, az okosirodák és az okosvárosok számára.
Eközben a Continental is új koncepciókat valósít meg, amelyek segítségével a funkciók kezelése még biztonságosabb és kényelmesebb lehet. A kifejlesztett eljárás lehetővé teszi a szenzorok, a LED-ek és más elemek integrálását a különböző felületekbe és anyagokba. A megalkotott termékeket nem csak a műszerfalban hasznosítják, hiszen így készülnek olyan ülésfűtések, amelyeknél a tintát a fóliára nyomtatják rá. Ezek a korábbiaknál könnyebben beépíthető, jobb melegítési képességű és energiatakarékosabb ülésfűtéseket eredményeznek. Sőt, a tinták összetételével befolyásolni lehet a maximális fűtési hőmérsékletet és megakadályozhatóvá válik a túlmelegedés. E megoldások elsősorban az elektromos autókba kerülhetnek majd, hiszen azok motorjai nem produkálnak megfelelő mennyiségű hulladékhőt az ülésfűtések számára.
A nyomtatott elektronika képezi az alapját a szenzoros funkciófóliáknak, amelyek a jövőben a gépkocsik belső terének az irányítóelemei lehetnek. Az érintőpadok melletti elhelyezett funkciófóliák teljes mértékben alkalmasak lesznek a fizikai gombok kiváltására. A gyártók egyre több szenzort, kamerát és más eszközt integrálnak a járműveikbe, emiatt folyamatosan növekszik az autókban lévő kábelrengeteg. Előfordul, hogy egy-egy gépkocsiban akár 2 kilométer hosszú vezeték kanyarog.
A kijelzők beépítése nem jelent megoldást, hiszen nincs értelme egy műszerfalra féltucat képernyőt felszerelni. A megoldásra a Henkel jött rá: nyomtatott elektronikát kell alkalmazni. A táraság egyre nagyobb összegeket fektet be a technológiába. Stijn Gillissen, a cég illetékes részlegvezetője kifejtette, hogy így az egyes alkatrészek egyre költséghatékonyabb módon és nagyobb darabszámban állíthatók elő, miközben a felhasználási területeik a korábbi sokszorosára nőnek. A technológia számos ágazatnak kínál új lehetőségeket, s ezzel párhuzamosan feleslegessé és elavulttá teszi a fizikai gombokat.
A Henkel egyik legfontosabb partnere az intelligens (kezelő)felületek fejlesztésében a Bare Conductive brit cég. Matt Johnson, a vállalat vezetője és társalapítója hangsúlyozta, hogy a partnereikkel, így a Henkellel közösen készítik ezeket a felületeket nem csupán a közúti járművek, hanem az okosotthonok, az okosirodák és az okosvárosok számára.
Eközben a Continental is új koncepciókat valósít meg, amelyek segítségével a funkciók kezelése még biztonságosabb és kényelmesebb lehet. A kifejlesztett eljárás lehetővé teszi a szenzorok, a LED-ek és más elemek integrálását a különböző felületekbe és anyagokba. A megalkotott termékeket nem csak a műszerfalban hasznosítják, hiszen így készülnek olyan ülésfűtések, amelyeknél a tintát a fóliára nyomtatják rá. Ezek a korábbiaknál könnyebben beépíthető, jobb melegítési képességű és energiatakarékosabb ülésfűtéseket eredményeznek. Sőt, a tinták összetételével befolyásolni lehet a maximális fűtési hőmérsékletet és megakadályozhatóvá válik a túlmelegedés. E megoldások elsősorban az elektromos autókba kerülhetnek majd, hiszen azok motorjai nem produkálnak megfelelő mennyiségű hulladékhőt az ülésfűtések számára.