• kvp
    #14
    "Mi a helyzet az önvezető kocsik meghekkelésével? Mi lesz rá a megoldás?"

    Alairt firmware-ek. Ilyenkor a rendszer minden komponense digitalis alairassal biztositva van, tehat a kozponti rendszeren futo szoftver a gyarto altal van alairva es csak az igy alairt szoftvereket hajlando a rendszer betolteni, tovabba a vegrehajthato kod nem modosithato a rendszer memoriajaban. Ezen kivul minden hardveres komponens zarolva van az adott kozponti egyseghez, igy semmilyen alkatreszt nem lehet kicserelni a gyarto jovahagyasa nelkul. (ezt az Apple es a Samsung mar a telefonoknal is igy csinalja) Barmilyen javitas eseten a kozponti gyartoi adatbazisban kell jovahagyni az uj komponens digitalis alairasat, majd ezt parositva egy uj digitalisan alairt firmware-t kap a jarmu, amiben engedelyezve van az uj komponens es el van tavolitva kiszedett alkatresz alairasa. Barmilyen nem engedelyezett modositas leteglazza a jarmuvet, amit csak hivatalos szervizes tud feloldani, az auto teljes atvizsgalasa utan. (bunteteskeppen kozel egy uj auto araert)

    Az egyetlen klasszikus hack ami marad az az esetleges adatmodositasos tamadasok, tipikusan a buffer overflow es tarsai, de ezek csak az adott fix kodterbol valaszthatnak, tovabba ezek joreszt kivedhetoek a megfelelo biztonsagos programnyelv (pl. java) hasznalataval. A fentieken kivul csak dos tamadast lehet inditani a jarmu ellen, de az kulso adatkapcsolati vagy szenzor bemeneti tamadas es jol detektalhato ami az auto biztonsagos megallitasat is lehetove teszi. Ilyen kulso adat jellegu tamadas meg a tablak atragasztasa vagy csereje is, de az emberes vezetok eseten is mukodik, ellenben az autok kepesek lehetnek ezeket osszevetni a sajat terkep adatbazisukkal, kiszurve barmilyen kozpontilag nem jovahagyott modositast az uthalozaton.

    Az mar csak extra, hogy az onvezeto autok egyfajta onkentes rendorkent folyamatosan kereshetik a korozott rendszamokat, feljenethetik a szabalyatalanul vezeto emberi soforoket vagy a gyanusan viselkedo elvileg automatanak jelzett autokat, tovabba minden erzekelt szabalytalansagot amire betanitjak. (pl. egy gyalogos rossz helyen megy at vagy piros lampanal lep az uttestre, esetleg szemetel az utcan vagy a telefonjat nezi a zebran atkeles kozben, esetleg tiltott feliratu ruhazata van, barmi) Ez a tudas kiterjeszheto az osszes etel kihordo robotra, utcasepro robotra, terfigyelo kamerara, stb. Raadasul ha egy intelligens eszkoz lat valamit, akkor az osszes eszkoz latja, igy az autok a szuk utcakban is belathatnak a tobbi parkolo jarmu moge, ami tiszta terep eseten magasabb sebesseget enged meg. (ha nincs senki a kozelben, akkor akar 140-el vagy tobbel is mehetne egy auto akar a budai var szuk utcajaban is, elvegre eleg par centis res a ket kocsi kozott es nincs senki aki eleugorjon) Mellekhatas, hogy az emberek egy ido utan megszokjak, hogy ha siman kilepnek egy automata auto ele, akkor max. bunteto pontokat kapnak a helytelen viselkedesuk miatt a szemelyijukre, de az auto biztosan nem fogja elutni oket, mert hamarabb latja hogy mire keszulnek mint ok a jarmuvet. Ez akkor lehet gond, ha megszokasbol ugyanezt a keves megmarado embervezette jarmuvel teszik meg.

    "És ez az idő sokkal hamarabb jön el, mint egyesek gondolnák, mert minél több FSD rendszer rohangál az utakon, annál több adat gyűlik és annál többet tanul a rendszer, azaz önerősítő folyamat."

    Es pont ezt szeretnek a cikkben leirt modon betiltani a nemetek. Persze varhatoan csak addig amig lesz sajat megoldasuk, de ezzel a teljes EU-s piacot tonkrevaghatjak, mert egyszeruen Europa lemarad a vilag mogott. (mar most is butitani kell a Tesla rendszereit az EU foldrajzi hatarain belul mukodo autok esetben)