Gyurkity Péter
Sofőr nélküli autókkal újít a Walmart
Ezzel a lépéssel kerülnek közelebb az automatizált kiszállítások rendszeréhez.
Az önvezető autók tömeges elterjedésének korát éljük, bár a folyamat csak lassan, fokozatosan, olykor fennakadásokkal zajlik. A jól ismert amerikai üzletlánc egyszerre több startuppal dolgozik együtt, az újabb lépés eredményeként pedig két helyszínen is beindulhat az emberi sofőrök nélküli kiszállítás.
Még december második felében számoltak be a különböző források a Walmart és a Gatik nevű startup együttműködésének kiterjesztéséről, amely a kiszállítás területén is megvalósítaná az emberi autóvezetők teljes száműzését. A két cég jelenleg Arkansas területén dolgozik együtt, ennek keretében az elmúlt egy évben azt sikerült elérni, hogy egy elosztóközpont és a helyi Walmart között közlekedjenek ezen kisteherautók, vagyis a vásárlók közvetlenül nem tapasztalhatták az újítást, a járművek viszont már 112 ezer kilométert tudhatnak maguk mögött, bár ezt a távot egyelőre sofőr jelenlétében tették meg, akinek veszélyhelyzet esetén kell közbelépnie, megelőzve az esetleges galibákat. Ahogy említettük, a következő lépés ezen sofőrök száműzése lesz, két helyszínen pedig már a kiszállítás is automatizált módon mehet végbe, bár egyelőre házhoz szállításról még nincs szó.
A tervek szerint Arkansas és Louisiana területén, egy-egy helyszínen vezetnék be az újítást, ami ezen konkrét esetekben azt jelenti, hogy a helyi Walmart és egy előre kijelölt átvevőpont között mozognak majd a Gatik által módosított járművek, egy nagyjából 35 kilométeres távon, személyzet nélkül. A vásárlók ezen pontokon vehetik majd át az ily módon célba juttatott árukat, tehát arról nincs szó, hogy az önvezető teherautók közvetlenül házhoz mennek. A Walmart eközben több másik céggel is együttműködik a rendszer fokozatos kiterjesztésén, ezek között olyan nevek szerepelnek, mint a Waymo, a Cruise, a Nuro, a Udelv, a Baidu, a Ford, valamint a Postmates. A Gatik a maga részéről radikálisan új megoldásként írja le fejlesztését, a különféle érzékelőkkel ellátott járművek a remények szerint a nagyobb forgalomban is gond nélkül közlekednek majd.
A Walmart nem mindenhol halad egyértelműen az automatizálás felé, tavaly például több esetben emberekre cserélték le az addig alkalmazott robotokat, a kép tehát meglehetősen vegyesnek mondható.
Az önvezető autók tömeges elterjedésének korát éljük, bár a folyamat csak lassan, fokozatosan, olykor fennakadásokkal zajlik. A jól ismert amerikai üzletlánc egyszerre több startuppal dolgozik együtt, az újabb lépés eredményeként pedig két helyszínen is beindulhat az emberi sofőrök nélküli kiszállítás.
Még december második felében számoltak be a különböző források a Walmart és a Gatik nevű startup együttműködésének kiterjesztéséről, amely a kiszállítás területén is megvalósítaná az emberi autóvezetők teljes száműzését. A két cég jelenleg Arkansas területén dolgozik együtt, ennek keretében az elmúlt egy évben azt sikerült elérni, hogy egy elosztóközpont és a helyi Walmart között közlekedjenek ezen kisteherautók, vagyis a vásárlók közvetlenül nem tapasztalhatták az újítást, a járművek viszont már 112 ezer kilométert tudhatnak maguk mögött, bár ezt a távot egyelőre sofőr jelenlétében tették meg, akinek veszélyhelyzet esetén kell közbelépnie, megelőzve az esetleges galibákat. Ahogy említettük, a következő lépés ezen sofőrök száműzése lesz, két helyszínen pedig már a kiszállítás is automatizált módon mehet végbe, bár egyelőre házhoz szállításról még nincs szó.
A tervek szerint Arkansas és Louisiana területén, egy-egy helyszínen vezetnék be az újítást, ami ezen konkrét esetekben azt jelenti, hogy a helyi Walmart és egy előre kijelölt átvevőpont között mozognak majd a Gatik által módosított járművek, egy nagyjából 35 kilométeres távon, személyzet nélkül. A vásárlók ezen pontokon vehetik majd át az ily módon célba juttatott árukat, tehát arról nincs szó, hogy az önvezető teherautók közvetlenül házhoz mennek. A Walmart eközben több másik céggel is együttműködik a rendszer fokozatos kiterjesztésén, ezek között olyan nevek szerepelnek, mint a Waymo, a Cruise, a Nuro, a Udelv, a Baidu, a Ford, valamint a Postmates. A Gatik a maga részéről radikálisan új megoldásként írja le fejlesztését, a különféle érzékelőkkel ellátott járművek a remények szerint a nagyobb forgalomban is gond nélkül közlekednek majd.
A Walmart nem mindenhol halad egyértelműen az automatizálás felé, tavaly például több esetben emberekre cserélték le az addig alkalmazott robotokat, a kép tehát meglehetősen vegyesnek mondható.