SG.hu

A Tesla úgy véli, hogy már nem kellenek új modellek

A Tesla évek óta nem mutatott be teljesen új modellt, a Model 3 és Model Y eladásai tartják életben a vállalatot.

A Tesla úttörő 2017-es Model 3 elektromos szedánja, amelyet egy nagyobb Model Y változat követett, indította el a tömegpiaci elektromos autók korszakát, a Teslát pedig a világ legértékesebb autógyártójává, Elon Musk vezérigazgatót pedig a világ leggazdagabb emberévé tette. De most, évekkel később is a Tesla stagnáló autóipari üzletága szinte teljes mértékben attól az egyetlen áttöréstől függ - és ez az elkövetkező években is így maradhat. Az autógyártó egyetlen modellje azóta a Cybertruck volt, ami kudarcot vallott. Mivel Musk a vállalatot az önvezető technológiára és a humanoid robotokra összpontosítja, ezért a Tesla nem tud újdonsággal szolgálni a termékpalettájában az emberi sofőrök számára.

A 2017-ben prototípusként bemutatott új Roadster szuperautó még nem érkezett meg, és csak a szupergazdagok szűk rétegét szolgálná ki. Az autógyártó tavaly leállította egy 25 000 dolláros elektromos autó gyártásának tervét, és helyette nemrég bemutatta a Model 3 és a Model Y leegyszerűsített változatát, amelyek ára 37 000, illetve 40 000 dollár. Musk nem ígér további új vagy áttervezett, ember által vezetett járművet. A Tesla alapvető autóipari üzletágának elhanyagolása jelentős kockázatot jelent a befektetők számára, és próbára teszi, hogy az elektromos járművek úttörője képes-e fenntartani növekedését új modellek rendszeres bevezetése nélkül.

A Tesla két évtizede nem adott ki egyetlen újratervezett modellt egy olyan iparágban, ahol a modellek élettartama gyakran rövid, és ahol a kínai elektromos járműgyártók elképesztő ütemben dobnak piacra új járműveket minden elképzelhető szegmensben. Ehelyett a Tesla továbbra is úgy kezeli modelljeit, mint az iPhone-okat, amelyeknek csak fokozatos szoftverfrissítésekre van szükségük, hogy versenyképesek maradjanak.

Egyes iparági megfigyelők nem látnak okot arra, hogy ez miért ne működhetne. Míg a hagyományos autógyártók jelentős összegeket költenek a rendszeres hardver- és stílusátalakításokra, a Tesla sikeresen szállít „magas árrésű, sallangmentes termékeket” azoknak a vásárlóknak, akiknek fontosabb a frissíthető technológia, mint a megjelenés - mondta Adrian Balfour, az Envorso technológiai tanácsadó cég alapítója, amely az autóiparral dolgozik együtt. „Nem hiszem, hogy rengeteg újratervezési munkát kell végezniük” olyan járműveknél, mint a legkelendőbb Model Y, mondta.

Mások azzal érvelnek, hogy a Tesla nem tud vég nélkül szembeszállni az autóipar gravitációs törvényével, miszerint az eladások a modellek öregedésével csökkennek. Tom Libby, az S&P Global Mobility elemzője szerint a Tesla ügyfélhűségi rátája tavaly zuhanásnak indult, és csak akkor javult, miután a Tesla megduplázta termékösztönző kiadásait. „Az adatok azt mutatják, hogy a Tesla olyan, mint bármelyik másik márka” - mondta Libby. „Hosszú távon jelentős termékfejlesztésekre lesz szükség, különben a márka tovább fog hanyatlani.”

A Tesla járműveinek eladásai az idei év első három negyedévében 6%-kal csökkentek. Most pedig komoly kihívásokkal kell szembenéznie, mivel Donald Trump amerikai elnök drasztikusan csökkentette az elektromos járművekre vonatkozó állami támogatást, beleértve a fogyasztóknak járó, járművenként 7500 dolláros adókedvezményt, amely a múlt hónapban lejárt. Az adókedvezmény lejárta miatt a Tesla járműveinek eladásai a harmadik negyedévben megugrottak, mivel a vásárlók siettek megvásárolni a járműveket, hogy még időben megkapják a támogatást. Emiatt nőttek a legutóbbi negyedéves pénzügyi eredmények, de a nyereség 37%-kal csökkent Trump vámtarifái, a kutatás-fejlesztési kiadások növekedése és a más autógyártóknak értékesített szén-dioxid kreditekből származó bevételek csökkenése miatt.

Musk és a Tesla más vezetői a pénzügyi jelentés során alig tettek említést az autóipari üzletágukról, amely a harmadik negyedévi bevételek 88%-át tette ki, és inkább az önvezető robotaxik és humanoid robotok jövőbeli terveire koncentráltak. Amikor a Tesla nemrégiben kozmetikai frissítéseket hajtott végre a 3-as és Y-os modelleken, a finom változtatások nem voltak elegendőek ahhoz, hogy olyan értékesítési növekedést generáljanak, amelyet a hagyományos autógyártók gyakran elérnek a modellek alapjaitól kezdve történő jelentős átalakítások után - mondta Libby.


A nyugati autógyártók átlagosan nyolcévente újítják meg modelljeiket, de ez az időtartam az elmúlt évtizedben rövidült. Sok tömegpiaci modellt gyakrabban újraterveznek, míg a teherautókat és a luxusautókat ritkábban újítják meg. Mindazonáltal a fejlesztési ciklusok világszerte hamarosan radikálisan rövidülhetnek, mivel a hagyományos autógyártók reagálnak a kínai, erősen támogatott elektromos járműipar intenzív versenynyomására. A BYD - a Tesla vezető globális riválisa - által vezetett kínai elektromos járműgyártó csoport két évre vagy annál rövidebbre csökkentette a modellfejlesztési időt. A gyors iteráció lehetővé tette a kínai elektromos járműgyártók számára, hogy „lépést tartsanak a trendekkel, lépést tartsanak a fogyasztási cikkek fejlődésével” - mondta Dan Hearsch, az AlixPartners tanácsadó cég autóipari és ipari gyakorlatának társelnöke. „Ez feleannyi időt és feleannyi fix költséget jelent.”

A BYD például 2020 és 2025 között legalább 17 SUV modellt dobott piacra, ami körülbelül kétszerese a Ford által ebben az időszakban piacra dobott új vagy áttervezett SUV-ok számának. Ehhez képest a Tesla mióta a Model Y gyártása 2020 elején megkezdődött, csak az ék alakú, rozsdamentes acélból készült Cybertruckot dobta piacra. A cég 2008 óta mindössze hat járművet dobott piacra, köztük a Model S szedánt, a Model X sport-terepjárót és első autóját, a rövid életű Roadster kétülésest. Csak a 3-as és Y-os modelleket értékesítették nagy mennyiségben, amelyek ugyanazt a platformot használják és a legtöbb alkatrészük is ugyanaz.

Musk előrejelzése szerint a Tesla évente több százezer Cybertruckot fog eladni. A Cox Automotive kutatócég adatai szerint idén szeptemberig a Tesla körülbelül 16 000 darabot adott el belőle. Egy sikeres pickup megalapozta volna a Tesla pozícióját az egyik legkelendőbb amerikai autós szegmensben. Libby szerint az autógyártó szokatlanul szűk modellpalettája miatt a Tesla kimarad más nagy eladási számokat produkáló szegmensekből is, például a három üléssoros SUV-kból, amelyek az S&P Global Mobility adatai szerint az amerikai járműeladások 13%-át teszik ki. (A Model X szűk, opcionális harmadik sorral rendelkezik a luxusszegmensben.)

A Model 3 egy kisebb, hanyatló szegmensben, a kompakt autók között található. A Model 3 és Y nagy problémája lehet a koruk előrehaladása, mondta Garrett Nelson, a CFRA Research elemzője, aki a Tesla-t követi nyomon. „Nem lehet ilyen elavult portfólióval rendelkezni” - mondta. „Meg fogják fizetni az árát.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • coolbboy83 #2
    Olyan semmilyen az egész... a BYD legalább meg a többiek próbálkoznak valamivel.
  • Macropus Rufus #1
    "Nem hiszem, hogy rengeteg újra tervezési munkát kell végezniük” olyan járműveknél, mint a legkelendőbb Model Y, mondta."
    hát pedig erre pont ráférne mert az új valami egészen igénytelenül néz ki, kívül. Belül nem láttam még, de találkoztam pár újjal, és hát gagyi.
    Szóval ehhez képest az előd egy igencsak szépen kidogozott valami volt.