Berta Sándor

Felbolygatná az autópiacot a Byton

A Byton annak a tesztje, hogy korlátlan mennyiségű kínai pénzt nyugati tudással ötvözve lehetséges-e fölényt elérni egy jelenleg még tőkehiányos, de hatalmas fejlődési lehetőségek előtt álló piacon. A startup - már ha ezt az erős állami hátszéllel induló céget lehet annak hívni - szeretné, ha a járműve megfelelne a 21. század digitális követelményeinek.

Kína komoly játékos lesz az elektromos önvezető gépkocsik piacán. A Byton átszámítva 500 millió eurót kapott a kínai államtól és számos helyi állami vállalattól, illetve alaptól. A cég központja Nankingban van és ott épült meg az első üzeme is, míg a tervezőstúdió Münchenben található, a szoftverfejlesztést és a különböző tevékenységeket pedig a Szilícium-völgyben végzik. A 400 munkatárs 35 százaléka amerikai, 25 százaléka német, a többiek kínaiak. A menedzsmentben egyaránt megtalálhatók a BMW, a Tesla, a Google és az Apple korábbi munkatársai.

Daniel Gamber, a Byton üzletfejlesztési és stratégiai vezetője kijelentette, hogy feltették maguknak a kérdést, hogy miként nézne ki egy gépkocsi, ha napjainkban teljesen az alapoktól fejlesztenék ki. Nagyon gyorsan arra a megállapításra jutottak, hogy az autóipar az elmúlt száz évben szinte tökéletesítette a járműfejlesztést és -gyártást. Ugyanakkor az utastér fontosságát és az internetezést, valamint az okostelefonok használatát biztosító lehetőségeket a gyártók nem ismerték fel és éppen ezért nem vagy csak alig foglalkoztak ezekkel a területekkel.


A menedzser hozzátette, hogy a hardvert nem kellett újra feltalálniuk, de a szoftverfejlesztésben tiszta lappal kellett indulniuk és az informatikai szórakoztató rendszert az alapoktól kellett újra kifejleszteniük. Így gyakorlatilag a vállalat egy teljesen új olyan operációs rendszert alkotott meg a járművekhez, amelynél a felhasználói tapasztalatok állnak az első helyen és amely ilyen szempontból akár egy okostelefon szoftverével is összehasonlítható. Mindez nem véletlen, hiszen a gépkocsik korszerű és jól megalkotott navigációs és audiorendszerekkel rendelkeznek, de sokan ennek ellenére a navigációra és a zenék meghallgatására az okostelefonjaikat használják. A Byton pont ezen a területen akart nagyot alkotni és a digitális okostelefon-világot összeolvasztani az autók szoftvereivel. De ebben nem a Google, Apple, Amazon trióval akarnak versenyezni és egy új ökorendszert felépíteni, hanem inkább a meglévő megoldásokra építenének és az Androidot, az iOS-t és más fejlesztéseket bővítenék ki.


A Byton a jövő műszerfalát korábban úgy írta le, hogy érintéssel, gesztusokkal, arcfelismeréssel és hanggal egyaránt vezérelhető. A kormány közepén elhelyezett táblagép-számítógép információkat ad az autó sebességéről és állapotáról. A monitort három részre lehet majd osztani, s azon a videofilmek, a navigációs információk és egy egészségügyi program adatai egyaránt megjeleníthetők lesznek.
Amennyiben valaki helyet foglal majd egy Byton modellben, akkor a jármű az arcfelismerésnek köszönhetően fogja azonosítani és a személyes azonosítója segítségével végzi majd el a beállításokat, az ülésektől kezdve a visszapillantó tükrök helyzetéig. Minden fontos információ automatikusan át fog kerülni az okostelefonról a fedélzeti rendszerbe. A hatalmas, 1,25 méter széles és 25 centiméter magas előoldali kijelző akár több részre is felosztható lesz és alkalmas lesz okostelefonos alkalmazások futtatására. A gépkocsi irányítására pedig a kormányba beépített képernyő szolgál majd.


A fedélzeti informatikai és szórakoztató rendszer gesztusokkal és beszédvezérléssel is irányítható lesz. Minden autót mesterséges intelligenciával fognak ellátni, amely felismeri majd a vezetőt és az utasokat, s reagálni fog az igényeikre. Az informatikai és szórakoztató rendszer teljesen személyre szabható lesz, a zenék lejátszásától kezdve, a navigáció megtervezésén át, az útvonaljavaslatokig, a töltési ciklusokig és más beállítások elvégzéséig.

A Byton a járműveit úgy akarja megalkotni, hogy a jövőbeli mobilitáskoncepciók kihívásainak is megfeleljenek. Így például a zárrendszert úgy alakítják ki, hogy a gépkocsik eleve az autómegosztó szolgáltatások keretében való használatra lesznek optimalizálva. A gyártó nem készít elektromos motorokat és akkumulátorokat, hanem kész alkatrészeket választ ki, igazít egymáshoz, majd ötvözi azokat a szoftverével. A Byton ehhez nemrég stratégiai partneri kapcsolatot alakított ki a Bosch céggel, elsősorban a hajtáslánc, a fékrendszer és a vezetőt segítő asszisztensrendszer területén. A menedzser ugyanakkor konkrét technikai részleteket nem árult el, mondván, nem akarja véletlenül sem félrevezetni az ügyfeleket.


A Las Vegasban bemutatott Byton Concept SUV modellt két különböző akkumulátorral szállítják majd ki. A 71 kilowattórás akkumulátorral felszerelt modell maximális hatótávolsága 400 kilométer lesz, míg a 95 kilowattórás akkumulátorral ellátott modellé 520 kilométer. A gyorstöltési eljárással 30 perc alatt elérhetővé válik a 80 százalékos töltöttség. A SUV tervezett ára minimum 45 000 dollár lesz és Kínában 2019-től, az Amerikai Egyesült Államokban és Európában 2020-tól lesz elérhető. A Byton limuzint 2021-től, illetve 2022-től lehet majd megvásárolni.

A startup a járműveit maga fogja értékesíteni, többek között koncepcióüzletek segítségével, a terméktámogatásban pedig kiválasztott szervizek segítenek majd. Szenzorok fogják felismerni az egyes mechanikus alkatrészek elhasználódását és viszonylag pontosan jelzik majd előre, hogy mikor és hol léphet fel hiba. A startup júniusban olyan elektromos járműveket jelentett be, melyek már 4-es szintű önvezetésre lesznek képesek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • TokraFan #29
    Természetesen igazad van, ezért tettem idézőjelbe én is. De mindent összevetve, nincs jelentős különbség, mert ahogy az előttem szóló is írta, a motorblokkon kívül ott van még a váltó is, a kettő együtt pedig jelentős súly egy autóban.
    Emellett pl. a BMW i3 alváza full alumínium, a karosszériája pedig szénszálas műanyag, vagyis az autó össz súlya a tekintélyes távot biztosító akkuval (260km/töltés) együtt sem több, mint egy hasonló méretű normál autóé (kb. 1,2 tonna).
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2018.11.20. 02:35:22
  • Omega #28
    A cserélhető akkupak ötlete jó, én támogatnám ezt a megoldást, ezzel tovább nőne a hatékonyság és az ár értek arány is, ha az ujtlajnak nagyobb akku kell könnyen megoldható a probléma.
  • AgentKis #27
    Jön rá még a váltó is. De úgy (sőt még az üzemanyagtankkal együtt) is könnyebb, mint egy átlagos (mondjuk ugyanolyan típusú) villanyautó akkuja.
  • AgentKis #26
    De míg a belső égésű motor és váltó felét kidobva az autó használhatatlanná válna.
    Addig fele akkupakkal fele hatótávot (sőt kicsit többet is, mert könnyebb) tudna vidáman teljesíteni, miközben a dinamikája megmaradna...
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2018.11.19. 14:56:53
  • fonak #25
    Egy motoblokk azért messze nem fél tonna, egy-két mázsa személyautónál.
  • TokraFan #24
    Nem jól számolsz, mivel nem számolod bele egy belsőégésű motorblokk súlya, és egy mezei villanymotor súlya közötti különbséget! Azzal, hogy ezt a bonyolult, olajtól tocsogó trágyahalmot kidobod az autóból, eleve "fél tonnát" nyersz. Vagyis kb. ugyanott vagy...ebből a szempontból.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2018.11.19. 14:00:50
  • AgentKis #23
    Kár, hogy nem olvastad végig...

    Míg az üzemanyag tank egy belsőégésű motoros autó tömegének kb. 1-2%-a, addig az akkupakk egy villanykocsinál akár a tömeg 30-40%-a is lehet. 1-2% miatt nem agyalnék én sem...
  • TokraFan #22
    Ez nem így megy, ugyanis egyszer majd Gizike is el fogja adni az autót (vagyis csak szeretné), de a vevő Jucikának már nem lesz elég a 17km-re elegendő akku pakk, így aztán rárohad az autó és nem fogja tudni eladni. Vagy Gizikét kib*sszák a munkahelyről, az új állás meg már 60km-re lesz, netán elválik Pistától és agglomerációba költözik, a jármű pedig máris alkalmatlanná válik bármire.

    Ezen az alapon minek a jelenlegi autóba 60literes tank, ha Gizike most is csak 17km-re megy dolgozni...
    Egyebekben, ez a terület még új, idővel, ha több modell jelenik meg és több gyártó száll be a versenybe -illetve, ha a kereslet is növekedni fog-, akkor bizonyosan lesz mindenféle méretű és képességű autó, amiből majd lehet választani. Jelenleg ez egy prémium termék...Még.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2018.11.17. 00:36:49
  • AgentKis #21
    Meg sem említek olyan apróságokat, hogy szabványos méretű modulokból álló, egyedi igények szerint variálható akkupakkok. Hogy mondjuk Gizike megvesz egy villanyautót, amivel 17 km-re jár dolgozni otthonról, meg még 10 a bolt+iskola kanyar, akkor neki nem feltétlenül kellene szűk féltonnányi akksit cipelnie, ha ehhez a körhöz effektíve elég neki 60 kilónyi is. Ha messzebb menne, akkor vagy bérel még 400 kilónyit hozzá, vagy bérel egy dízel golfot, vagy felül a vonatra. Ha meg másik munkahelye lesz 29km-re akkor pedig vesz még 30 kilónyi akksit, de nem kell kocsit cserélnie!
    Na ez is csak egy álom marad...
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2018.11.16. 07:57:31
  • AgentKis #20
    Engem nem nagyon érdekel az önvezetés témája, ha lesz ócón majd veszek. Érdekelje ez a személy és teher fuvarozó cégeket.
    Inkább arra lennék kíváncsi, hogy egy sima 0,9 - 1,2 tonnás, 4 személyes, villanyos városi kisautót, amiben azért nem szarod össze magad, ha 140-el kell menni egy órát a pályán, össze tudna-e valaki hozni 4-5 millás újkori árral. A mostani 3-4 millás belépő cuccok karosszériájával.
    Nekem még úgy is kiváló lenne, ha egyetlenegy LCD panel sem lenne benne ;-)
    Extrának választható lenne az alap 2 hangszóróson kívül 4.1 hangszórós zenecucc, ami rádió, USB-s tárhelyről lejátszik MP3-at, BT-on, meg AUX-on köthető rá külső cucc (Ez most egy kb. 10.000 Ft körüli fejegység, 25.000 ft-nyi hangszóró, meg vezeték, meg kb. 25 rugó, mire valaki beépíti...).
    És köszönöm! Majd én tartom a sávot, kikerülöm a kátyút, meg a bicajost, és fékezek, ha lassabban megy előttem valaki. Meg kitolatok egyedül is kár nélkül a parkolóból. Éppen úgy ahogyan az elmúlt 25 évben megtettem.
    Na egy ilyen kocsinak szerintem lenne piaca...
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2018.11.16. 07:50:15