Berta Sándor
Az autók felhasználói interfészeire fókuszál a Continental
Az autóipari beszállítócég bemutatta, hogy milyenek lehetnek a jövő kezelőfelületei.
A Continental a közeljövőben a Waveguide technikával kiegészített fejmagasságban lévő kijelzőkre (HUD) és a kiterjesztett valóságra építene, mert ez a két technológia a jelenleginél sokkal több fontos információt tenne elérhetővé a vezetők számára és ráadásul sokkal kevesebb helyet foglal, mint a hagyományos HUD-ok. Az új megoldásokat Marc Hassenzahl professzor, a Justus Liebig Egyetem munkatársa mutatta be és egyúttal felhívta a figyelmet arra, hogy a rendszereknek milyen követelményeknek kell megfelelniük.
A legfontosabb az, hogy a megjelenítést mindig dinamikusan a tartalmakhoz és azok összefüggéseihez igazítsák, illetve, hogy a vezérlési parancsok üvegfelületen való megadásakor kellő úgynevezett haptikus visszacsatolás legyen. Ez utóbbi lényege, hogy dinamikusan változó tapintású érintőképernyőt alkalmaznak és az élmény biztosításához a gyártó mérnökei újszerű anyagokat használtak.
A fejlesztések között van az "empatikus belső tér" is, amelynek a prototípusát szintén bemutatta a Continental. Az egyik alkotóelem a mesterséges intelligencia, amely az adott környezetre jellemző vezetői szokásokat méri fel. Ehhez társulnak az integrált közlekedési helyzetek és a sofőrök hangulata. Utóbbit kamera és mesterséges intelligencia segítségével térképezik fel, hogy idegesség vagy figyelemelterelés esetén figyelmeztetni lehessen az autóst. A tervek között szerepel az egyes sofőrök vezetési stílusának megismerése és annak kiderítése, hogy mennyire uralják a gépkocsit. Ezek a tapasztalatok hozzájárulhatnak a fedélzeti asszisztensek finomhangolásához és az egyedi vezetési profilok megalkotásához.
A HUD-ok esetében a kiterjesztett valóság alkalmazásának köszönhetően sokoldalúbb és élethűbb tartalommegjelenítésre lesz lehetőség. A HUD-okhoz társított és a Digilens amerikai startup által megalkotott Waveguide holografikus technika miatt jóval bonyolultabb fejmagasságban lévő kijelzőrendszereket lehet építeni a jövőben.
A Continental a közeljövőben a Waveguide technikával kiegészített fejmagasságban lévő kijelzőkre (HUD) és a kiterjesztett valóságra építene, mert ez a két technológia a jelenleginél sokkal több fontos információt tenne elérhetővé a vezetők számára és ráadásul sokkal kevesebb helyet foglal, mint a hagyományos HUD-ok. Az új megoldásokat Marc Hassenzahl professzor, a Justus Liebig Egyetem munkatársa mutatta be és egyúttal felhívta a figyelmet arra, hogy a rendszereknek milyen követelményeknek kell megfelelniük.
A legfontosabb az, hogy a megjelenítést mindig dinamikusan a tartalmakhoz és azok összefüggéseihez igazítsák, illetve, hogy a vezérlési parancsok üvegfelületen való megadásakor kellő úgynevezett haptikus visszacsatolás legyen. Ez utóbbi lényege, hogy dinamikusan változó tapintású érintőképernyőt alkalmaznak és az élmény biztosításához a gyártó mérnökei újszerű anyagokat használtak.
A fejlesztések között van az "empatikus belső tér" is, amelynek a prototípusát szintén bemutatta a Continental. Az egyik alkotóelem a mesterséges intelligencia, amely az adott környezetre jellemző vezetői szokásokat méri fel. Ehhez társulnak az integrált közlekedési helyzetek és a sofőrök hangulata. Utóbbit kamera és mesterséges intelligencia segítségével térképezik fel, hogy idegesség vagy figyelemelterelés esetén figyelmeztetni lehessen az autóst. A tervek között szerepel az egyes sofőrök vezetési stílusának megismerése és annak kiderítése, hogy mennyire uralják a gépkocsit. Ezek a tapasztalatok hozzájárulhatnak a fedélzeti asszisztensek finomhangolásához és az egyedi vezetési profilok megalkotásához.
A HUD-ok esetében a kiterjesztett valóság alkalmazásának köszönhetően sokoldalúbb és élethűbb tartalommegjelenítésre lesz lehetőség. A HUD-okhoz társított és a Digilens amerikai startup által megalkotott Waveguide holografikus technika miatt jóval bonyolultabb fejmagasságban lévő kijelzőrendszereket lehet építeni a jövőben.