Berta Sándor
A közlekedési lámpa közvetlenül az autókkal fog kommunikálni
Közlik velük, hogy mit mutat, és a környező forgalomra, közte a gyalogosokra és a kerékpárosokra is figyelmeztet.
A Volkswagen és a Siemens új funkciókkal bővítené ki az autók és a digitális közlekedésinfrastruktúra közötti információcserét biztosító rendszert, amely a WLANp (ITS-G5) nevű technológián alapul. Az új funkciókat a wolfsburgi forgalomban fogják tesztelni. A két társaság és a város egy helyi útszakaszon alakítanak ki tesztkörnyezetet, amelyen belül tíz közlekedési jeltovábbító berendezés lesz WLANp-kompatibils. Ennek köszönhetően a jövőben a CAR-2-X technológiát támogató gépkocsik feldolgozhatják a kapott információkat és tájékoztathatják a vezetőiket arról, hogy a lámpák zöldre váltanak majd. Ezáltal elkerülhetők lesznek a szükségtelen fékezések és gyorsítások, a forgalom sokkal dinamikusabbá válhat. A fedélzeti asszisztensek pedig még a vezetési feladatokat is átvehetik a sofőröktől.
A tesztszakaszon két kereszteződést is szenzorokkal látnak el azért, hogy a rendszer észlelni tudja a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Manfred Fuhg, a Siemens illetékes vezetője elmondta, hogy az érzékelőkkel ellátott kereszteződések rendelkezik fognak azokkal a lehetőségekkel, amelyek jelentős mértékben megnövelik a járókelők és a kerékpárosok felderítési pontosságát. Az információk különösen a bonyolultabb kereszteződésekben és az olyan közlekedési csomópontokon lesznek elérhetők, ahol gyakran történnek balesetek.
A közlekedési lámpák információit minden esetben kiegészítik majd a környezeti adatokkal. Ezek az információk a Car2X-technológián keresztül elérhetők lesznek azokban a modellekben, amelyeket a Volkswagen jövőre dob piacra. Az úgynevezett kooperatív biztonsági funkciók olyan helyzetekben avatkoznak majd be, amelyekben a vezető vagy az autója a saját fedélzeti szenzoraival egyáltalán nem vagy csak későn ismeri fel a gyalogosokat vagy a kerékpárokat. Fuhg hozzátette, hogy a közlekedési jeltovábbító berendezésekbe szerelt mesterséges intelligencián alapuló rendszerek sokkal precízebb információkat szállíthatnak a közlekedési lámpák átváltásairól.
A WLANp szabvány bővítésén egyre több vállalat dolgozik. A kooperatív funkciók csak akkor lehetnek igazán hatékonyak, ha a közlekedési infrastruktúra és az összes közlekedési résztvevő is azonos nyelvet "beszél". A Volkswagen és a Siemens is támogatja az Európai Unió azon törekvését, hogy rövid időn belül Európa-szerte megteremtsék a hálózatba kötött vezetés keretfeltételeit. Klaus Mohrs wolfsburgi főpolgármester üdvözölte a projektet. Rámutatott, hogy a település és az autógyártó a #WolfsburgDigital program keretében azt a célt tűzte ki, hogy digitális modellvárossá alakítják át Wolfsburgot. Amennyiben a közlekedési lámpák és a gépkocsik kommunikálnak egymással, akkor a digitalizálás haszna sokkal kézenfekvőbb lesz sok ember számára.
A Volkswagen és a Siemens új funkciókkal bővítené ki az autók és a digitális közlekedésinfrastruktúra közötti információcserét biztosító rendszert, amely a WLANp (ITS-G5) nevű technológián alapul. Az új funkciókat a wolfsburgi forgalomban fogják tesztelni. A két társaság és a város egy helyi útszakaszon alakítanak ki tesztkörnyezetet, amelyen belül tíz közlekedési jeltovábbító berendezés lesz WLANp-kompatibils. Ennek köszönhetően a jövőben a CAR-2-X technológiát támogató gépkocsik feldolgozhatják a kapott információkat és tájékoztathatják a vezetőiket arról, hogy a lámpák zöldre váltanak majd. Ezáltal elkerülhetők lesznek a szükségtelen fékezések és gyorsítások, a forgalom sokkal dinamikusabbá válhat. A fedélzeti asszisztensek pedig még a vezetési feladatokat is átvehetik a sofőröktől.
A tesztszakaszon két kereszteződést is szenzorokkal látnak el azért, hogy a rendszer észlelni tudja a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Manfred Fuhg, a Siemens illetékes vezetője elmondta, hogy az érzékelőkkel ellátott kereszteződések rendelkezik fognak azokkal a lehetőségekkel, amelyek jelentős mértékben megnövelik a járókelők és a kerékpárosok felderítési pontosságát. Az információk különösen a bonyolultabb kereszteződésekben és az olyan közlekedési csomópontokon lesznek elérhetők, ahol gyakran történnek balesetek.
A közlekedési lámpák információit minden esetben kiegészítik majd a környezeti adatokkal. Ezek az információk a Car2X-technológián keresztül elérhetők lesznek azokban a modellekben, amelyeket a Volkswagen jövőre dob piacra. Az úgynevezett kooperatív biztonsági funkciók olyan helyzetekben avatkoznak majd be, amelyekben a vezető vagy az autója a saját fedélzeti szenzoraival egyáltalán nem vagy csak későn ismeri fel a gyalogosokat vagy a kerékpárokat. Fuhg hozzátette, hogy a közlekedési jeltovábbító berendezésekbe szerelt mesterséges intelligencián alapuló rendszerek sokkal precízebb információkat szállíthatnak a közlekedési lámpák átváltásairól.
A WLANp szabvány bővítésén egyre több vállalat dolgozik. A kooperatív funkciók csak akkor lehetnek igazán hatékonyak, ha a közlekedési infrastruktúra és az összes közlekedési résztvevő is azonos nyelvet "beszél". A Volkswagen és a Siemens is támogatja az Európai Unió azon törekvését, hogy rövid időn belül Európa-szerte megteremtsék a hálózatba kötött vezetés keretfeltételeit. Klaus Mohrs wolfsburgi főpolgármester üdvözölte a projektet. Rámutatott, hogy a település és az autógyártó a #WolfsburgDigital program keretében azt a célt tűzte ki, hogy digitális modellvárossá alakítják át Wolfsburgot. Amennyiben a közlekedési lámpák és a gépkocsik kommunikálnak egymással, akkor a digitalizálás haszna sokkal kézenfekvőbb lesz sok ember számára.