SG.hu
Az összes jármű GPS-megfigyelésével növelik az utak kapacitását Szingapúrban
A szingapúri földi közlekedési hatóság (LTA) becslése szerint az összes jármű GPS-sel történő nyomon követése a következő években 20 000-rel növelheti az utak kapacitását.
A sűrűn lakott szigetállamban az általuk Electric Road Pricing (ERP) 1.0-nak nevezett rendszerről az ERP 2.0-ra térnek át. Ennek keretében az útdíjfizető kapukon áthaladáskor, a járműbe épített eszközön keresztül díjat számítottak fel a vezetőknek, ha bizonyos órákban bizonyos útvonalakat használtak. Az ERP 2.0 a járművet ehelyett GPS-en keresztül követi, amely bármely pillanatban meg tudja mondani, hogy hol tartózkodik a jármű. "Az ERP 2.0 átfogóbb, összesített forgalmi információkat fog nyújtani, és képes lesz fizikai kapuk nélkül is működni. Képesek leszünk új 'virtuális útdíjkapukat' bevezetni, amelyek rugalmasabb és érzékenyebb torlódáskezelést tesznek lehetővé” - magyarázza az LTA.
A szigetország kormánya azonban nem csak a városokba irányuló beáramlást ellenőrzi az útdíjszerű díjszabással, hanem agresszíven ellenőrzi a határain belül közlekedő autók összlétszámát is. Szingapúr megköveteli a járműtulajdonosoktól, hogy un. "Jogosultsági Igazolást" váltsanak ki, mely egy költséges, mindössze tíz évig érvényes működési engedély. A korlátozott számban pályázható dokumentum ára tízévente körülbelül 100 000 szingapúri dollár (284 a váltás, azaz évente 2,8 millió forintról van szó). A magas ár célja a tömeges autótulajdonlás megakadályozása, ami segít a kormánynak a forgalom és a szennyezés kezelésében.
Az ERP 2.0 keretében a tervek szerint a távolság alapján számítanak fel majd díjat. A húszezres bővülés oka nem csak ez, hanem a járművek teljes futásteljesítményének 2019 és 2023 közötti 6%-os csökkenése, a tömegközlekedési kapcsolatok fejlesztése és a cégeknél alkalmazott rugalmas munkarendek növekedése által kiváltott közlekedési minta, így Szingapúr úgy számol, hogy képes lesz kezelni a 20 000 autó által okozott többletforgalmat. Az LTA megfigyelte, hogy az utazási szokások jelentősen eltolódtak a COVID-19 után, csökkent a kereslet és a torlódások a központi üzleti negyedben (CBD). Jelenleg a forgalmi sebességek a CBD-ben az optimális tartományokon belül vannak, ami lehetővé teszi az ERP-díjak ideiglenes felfüggesztését a területen.
E változások ellenére a kormány továbbra is elkötelezett a hosszú távú „autómentes” jövőkép mellett, amely a gyaloglást, a kerékpározást és a tömegközlekedést, mint előnyben részesített utazási módokat hangsúlyozza. A vasúthálózat 2019 óta 18%-kal bővült, és az elkövetkező években további vonalak nyílnak meg. A hatóság jövő év februárjában kezdi meg az új engedélyek kiosztását, ami várhatóan csökkenteni fogja az árukat. A legutóbbi, október 23-án tartott pályázaton az árak minden járműkategóriában némileg csökkentek, de a személygépkocsik díja még mindig meghaladta a 100 000 dolláros határt. 2024 szeptemberében a Budapestnél alig nagyobb országban 1 003 126 járművet tartottak nyilván.
A sűrűn lakott szigetállamban az általuk Electric Road Pricing (ERP) 1.0-nak nevezett rendszerről az ERP 2.0-ra térnek át. Ennek keretében az útdíjfizető kapukon áthaladáskor, a járműbe épített eszközön keresztül díjat számítottak fel a vezetőknek, ha bizonyos órákban bizonyos útvonalakat használtak. Az ERP 2.0 a járművet ehelyett GPS-en keresztül követi, amely bármely pillanatban meg tudja mondani, hogy hol tartózkodik a jármű. "Az ERP 2.0 átfogóbb, összesített forgalmi információkat fog nyújtani, és képes lesz fizikai kapuk nélkül is működni. Képesek leszünk új 'virtuális útdíjkapukat' bevezetni, amelyek rugalmasabb és érzékenyebb torlódáskezelést tesznek lehetővé” - magyarázza az LTA.
A szigetország kormánya azonban nem csak a városokba irányuló beáramlást ellenőrzi az útdíjszerű díjszabással, hanem agresszíven ellenőrzi a határain belül közlekedő autók összlétszámát is. Szingapúr megköveteli a járműtulajdonosoktól, hogy un. "Jogosultsági Igazolást" váltsanak ki, mely egy költséges, mindössze tíz évig érvényes működési engedély. A korlátozott számban pályázható dokumentum ára tízévente körülbelül 100 000 szingapúri dollár (284 a váltás, azaz évente 2,8 millió forintról van szó). A magas ár célja a tömeges autótulajdonlás megakadályozása, ami segít a kormánynak a forgalom és a szennyezés kezelésében.
Az ERP 2.0 keretében a tervek szerint a távolság alapján számítanak fel majd díjat. A húszezres bővülés oka nem csak ez, hanem a járművek teljes futásteljesítményének 2019 és 2023 közötti 6%-os csökkenése, a tömegközlekedési kapcsolatok fejlesztése és a cégeknél alkalmazott rugalmas munkarendek növekedése által kiváltott közlekedési minta, így Szingapúr úgy számol, hogy képes lesz kezelni a 20 000 autó által okozott többletforgalmat. Az LTA megfigyelte, hogy az utazási szokások jelentősen eltolódtak a COVID-19 után, csökkent a kereslet és a torlódások a központi üzleti negyedben (CBD). Jelenleg a forgalmi sebességek a CBD-ben az optimális tartományokon belül vannak, ami lehetővé teszi az ERP-díjak ideiglenes felfüggesztését a területen.
E változások ellenére a kormány továbbra is elkötelezett a hosszú távú „autómentes” jövőkép mellett, amely a gyaloglást, a kerékpározást és a tömegközlekedést, mint előnyben részesített utazási módokat hangsúlyozza. A vasúthálózat 2019 óta 18%-kal bővült, és az elkövetkező években további vonalak nyílnak meg. A hatóság jövő év februárjában kezdi meg az új engedélyek kiosztását, ami várhatóan csökkenteni fogja az árukat. A legutóbbi, október 23-án tartott pályázaton az árak minden járműkategóriában némileg csökkentek, de a személygépkocsik díja még mindig meghaladta a 100 000 dolláros határt. 2024 szeptemberében a Budapestnél alig nagyobb országban 1 003 126 járművet tartottak nyilván.