SG.hu

Az összes jármű GPS-megfigyelésével növelik az utak kapacitását Szingapúrban

A szingapúri földi közlekedési hatóság (LTA) becslése szerint az összes jármű GPS-sel történő nyomon követése a következő években 20 000-rel növelheti az utak kapacitását.

A sűrűn lakott szigetállamban az általuk Electric Road Pricing (ERP) 1.0-nak nevezett rendszerről az ERP 2.0-ra térnek át. Ennek keretében az útdíjfizető kapukon áthaladáskor, a járműbe épített eszközön keresztül díjat számítottak fel a vezetőknek, ha bizonyos órákban bizonyos útvonalakat használtak. Az ERP 2.0 a járművet ehelyett GPS-en keresztül követi, amely bármely pillanatban meg tudja mondani, hogy hol tartózkodik a jármű. "Az ERP 2.0 átfogóbb, összesített forgalmi információkat fog nyújtani, és képes lesz fizikai kapuk nélkül is működni. Képesek leszünk új 'virtuális útdíjkapukat' bevezetni, amelyek rugalmasabb és érzékenyebb torlódáskezelést tesznek lehetővé” - magyarázza az LTA.

A szigetország kormánya azonban nem csak a városokba irányuló beáramlást ellenőrzi az útdíjszerű díjszabással, hanem agresszíven ellenőrzi a határain belül közlekedő autók összlétszámát is. Szingapúr megköveteli a járműtulajdonosoktól, hogy un. "Jogosultsági Igazolást" váltsanak ki, mely egy költséges, mindössze tíz évig érvényes működési engedély. A korlátozott számban pályázható dokumentum ára tízévente körülbelül 100 000 szingapúri dollár (284 a váltás, azaz évente 2,8 millió forintról van szó). A magas ár célja a tömeges autótulajdonlás megakadályozása, ami segít a kormánynak a forgalom és a szennyezés kezelésében.


Az ERP 2.0 keretében a tervek szerint a távolság alapján számítanak fel majd díjat. A húszezres bővülés oka nem csak ez, hanem a járművek teljes futásteljesítményének 2019 és 2023 közötti 6%-os csökkenése, a tömegközlekedési kapcsolatok fejlesztése és a cégeknél alkalmazott rugalmas munkarendek növekedése által kiváltott közlekedési minta, így Szingapúr úgy számol, hogy képes lesz kezelni a 20 000 autó által okozott többletforgalmat. Az LTA megfigyelte, hogy az utazási szokások jelentősen eltolódtak a COVID-19 után, csökkent a kereslet és a torlódások a központi üzleti negyedben (CBD). Jelenleg a forgalmi sebességek a CBD-ben az optimális tartományokon belül vannak, ami lehetővé teszi az ERP-díjak ideiglenes felfüggesztését a területen.

E változások ellenére a kormány továbbra is elkötelezett a hosszú távú „autómentes” jövőkép mellett, amely a gyaloglást, a kerékpározást és a tömegközlekedést, mint előnyben részesített utazási módokat hangsúlyozza. A vasúthálózat 2019 óta 18%-kal bővült, és az elkövetkező években további vonalak nyílnak meg. A hatóság jövő év februárjában kezdi meg az új engedélyek kiosztását, ami várhatóan csökkenteni fogja az árukat. A legutóbbi, október 23-án tartott pályázaton az árak minden járműkategóriában némileg csökkentek, de a személygépkocsik díja még mindig meghaladta a 100 000 dolláros határt. 2024 szeptemberében a Budapestnél alig nagyobb országban 1 003 126 járművet tartottak nyilván.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #7
    "A rosszfiúk sem hülyék..."

    A szaguldozo gyorshajtok es reszegek nagyresze az. Aki meg torvernyt sert es mondjuk kimegy egy sotet (tehat jelado nelkuli) kocsival, az kb. olyan lenne mintha ma rendszam nelkul menni ki a forgalomba. Eleg feltuno.

    A hamisitott pozicio jelu "teleportalos" jarmuvek eseten pedig egyreszt feltunik a fenysebesseg feletti utazas, masreszt a kulonbozo kamerarendszerek latnak, hogy a jarmu fizikiailag nem ott van ahol mondja magat.

    Raadasul az onvezeto es egyeb driver assist rendszerek kamerai is bevehetoek ilyen celra, hogy kiszurjak, hogy az elottuk halado jarmu nincs ott a virtualis terkepen, tehat vagy nincs jeladoja, vagy hamis jelet kuld vagy rendszama sincs. Erre mar celzottan lehet kikuldeni rendoroket, mivel egyertelemuen buncselekmeny. (vagy lopott vagy illegalis a kocsi, igy is ugy is le kell tartoztatni a sofort) Ez olyan lenne mintha minden normalis kocsi rendszamellenorzos trafipaxxal lenne szerelve.

    A fentiek fenyeben nagyon hamar megszunne a szaguldozas es a modern autok el tudnak kerulni a baleseteket (meg akkor is ha a sofor szandekosan azt akarna okozni) es a rolling block kovetesi rendszer (azaz dinamikus fektav szamitas) miatt az utak kihasznaltsaga javulna, a biztonsagos fektavolsagok es sebesseghatarok betartasa mellett is. Nem lenne tokeletes, de sokkal jobb lenne mint jelenleg.

    Raadasul mindhhez meg onvezetes sem kell, csak a mar meglevo biztonsagi technologiak integracioja egy kozos rendszerbe es ezek kotelezove tetele minden jarmu szamara. (meg OT rendszamosakba is, ha nem akarnak treleren utazni az oldtimer talalkozokra) Minden mas pedig csak lassu jarmukent mehetne ki a forgalomba, tehat pl. a lovaskocsi es a roller is csak 20 km/h-ig gyorsulhatna es nem mehetne ki olyan kozutra ahol ennel tobb a minimalis sebesseg.

    Megoldhato? Igen. Olcso is lenne? Ma mar igen. Sokat javitana? Igen, mint ahogy a vasutbiztonsagon is sokat javitott anno amikor bevezettek a biztosito berendezeseket. Ez ugyanaz lenne, csak kozuti jarmuvekhez.
    Utoljára szerkesztette: kvp, 2024.11.07. 09:49:53
  • ximix #6
    A lakkosság növekedésével lassan elkerülhetetlen egy irányított forgalom szabályozás.

    Voltak már erre kísérletek, a GPS-hez lehetett venni egy külön antennát, ami a trafik infó alapján más útvonalat tervezett ezt lehetett volna tovább fejleszteni.

    Egy központi rendszert létrehozni ahova a közutakat érintő pontos adatok felkerülnek,
    Forgalmi változások, balesetek, javítás, kaszálás,dugó . ..ect minden ilyen legyen elküldve egy központba és amikor és GPS-el utat tervezek az kérdezze le ezt az infót és az alapján tervezzen vagy útközben tervezze át az útvonalat ha lehet.

    A jogosultság a bejelentésre egész az önkormányzati szintig legyen, szüreti felvonulás, körmenet , sport esemény, ami érinti a közlekedési utat legyen bejelentve ebbe a központi helyre. A szolgáltatók, csőtörés , gallyazás, kukás autó is akár.

    Hasonló majdnem, mint a Vaze csak több infóval szolgálna.

    A probléma abból adódik ha valaki ismert úton jár és nem használ navigációt akkor azzal a rendszer nem kalkulál ezen a problémán a forgalomfigyelő kamerák tudnának valamennyire segíteni, a tervezés valószínűleg nem lenne olyan pontos mintha, minden közlekedő használná.

  • M2 #5
    Az miért ne növelné az én biztonságomat, ha Száguldozó Gézát már egy nap alatt kiszedik a forgalomból az összegyűlt hibapontjai miatt?

    A megfigyelős dolgot meg már buktad az igazolványok és a rendszám bevezetésekor, csak szólok!
  • Macropus Rufus #4
    "A jo hir, hogy a mindehez szukseges hardver ma mar kotelezo az uj jarmuveken, de rossz, hogy egyelore a regiekbe nem kotelezo utolag beepitettni. "
    az is rossz, hogy benne vannak az új vasakban. És qurva jó, hogy a regéikben nincs. Neked miért jó, hogy valaki minden lépésedről tud? Miért jó az, ha mindenki megfigyelnek. Mert a biztonságot nem fogja növelni az fix. A rosszfiúk sem hülyék... Tehát marad az, hogy az állam a törvénytisztelő állampolgárait figyeli meg. (mert ugye a többi homály zónában van). Ez miért is jó egészen pontosan szted?
  • barret #3
    Amíg lehet normális járműveket használni,ez nem fog problémát okozni.
  • kvp #2
    Ez varhato az EU-ban is. Igazabol a szukseges kommunikacios egyseg mar evek ota kotelezoen be van epitve az uj jarmuvekbe, a veszhelyzeti segelyhivo rendszer miatt. Ahhoz, hogy egy baleset utan automatikusan tudjon mentot hivni szukseges a jarmu mindenkori helyzetenek ismerete es a segelyhivashoz a megfelelo modern GSM kapcsolat is. Igy minden adott a folyamatos pozicio bejelenteshez is, ami lehetove teszi a tenyleges uthasznalat alapu (km es ut tipus alapu) utdij kiveteset is.

    A kamionokra vonatkozo rakomanykoveto es utdij rendszer mar most is hasznal mobil egysegeket ugyanerre a celra, amit utolag is be lehet rakni barmilyen jarmube.

    A rendszer az utdij megallapitasahoz egy digitalis terkepre tamaszkodik, ami a jarmu helye alapjan meg tudja mondani, hogy milyen uttipuson halad eppen. Ez a terkep mellekesen a megengedheto maximalis sebesseget is tartalmazza az adott utszakaszhoz. Kiegeszitve egy idojaras es napszak alapu dinamikus korlatozassal lehetove teszi a kozpontilag meghatarozott, dinamikus sebesseghatarok bevezeteset is, amit a jarmuvek fedelzeti rendszere kepes kezelni. Tovabba megfelelo pontossag eseten lehetove teszi a mozgo blokkos dinamikus fektavok kezeleset is. (tehat amikor a szoftver az autopalyan a sebesseg fuggvenyeben nem hagyja tul kozel menni az egyik autot a masikhoz, a sebesseglimittel betartatva a kovetesi tavolsagot) Plusz veszhelyzet eseten tavolrol veszfekezheto a jarmu, pl. megallhat mielott hatulrol beleszalad egy balesetbe vagy mas miatt allo kocsisorba.

    A jo hir, hogy a mindehez szukseges hardver ma mar kotelezo az uj jarmuveken, de rossz, hogy egyelore a regiekbe nem kotelezo utolag beepitettni.
  • Bruce_Willis #1
    A valódi cél persze a totális megfigyelés, csak nem merik kimondani.