Berta Sándor

Eltűnik-e a klasszikus műszerfal?

Egyre több autóban szorítják háttérbe a digitális műszerek és képernyők a klasszikus analóg kijelzőket.

Az elmúlt években számos olyan gépkocsi került forgalomba, amelyeket már képernyőkkel szereltek fel, s azok tetszésünk szerint mutatják meg a sebességet, a motor fordulatszámát és a még megtehető utat. Ezek az eszközök már információkat adnak az időjárásról, az adott útvonalról, a forgalomról, zenéket játszanak le és megjelenítik a telefonhívásokat is, ha akarjuk. Azonban a gépkocsikba zsúfolt készülékek és funkciók egyre növekvő kihívást jelentenek a sofőröknek.

Az olyan beszállítók, mint a Continental, a Bosch, a Faurecia, a Valeo vagy a ZF mind saját rendszereket fejlesztenek. A Bosch érintéssel vagy beszéddel vezérelhető digitális vezetői rendszereket tervez, míg a ZF 2020-as koncepciójában egy 12 hüvelykes monitor jelenít meg minden információt. Egy öndiagnosztikai program 3D-grafika segítségével megmutatja, hogy hol van hibás alkatrész vagy rendszer. Egy külön kijelző jelzi az összes asszisztensrendszer aktuális állapotát. A ZF a megjelenítés leegyszerűsítésére összpontosít, azt szeretnék, hogy a sofőrrel való vizuális kommunikáció annyira intuitív legyen, amennyire csak lehetséges. A parancsok adása manuálisan vagy beszédvezérlésen keresztül történhet majd.


A ZF műszerfala egy szimulátorban

A Byton nevű kínai gyártó a jövő műszerfalát úgy írta le, hogy az egy 1,25 méter széles és 25 centiméter magas monitorból áll, amely érintéssel, gesztusokkal, arcfelismeréssel és hanggal egyaránt vezérelhető. A kormány közepén elhelyezett táblagép-számítógép információkat ad a gépkocsi sebességéről és állapotáról. Náluk a monitort három részre lehet majd osztani, s azon a videofilmek, a navigációs információk és egy egészségügyi program adatai egyaránt megjeleníthetők lesznek.


A Byton a januári CES-en mutatta be műszerfal-koncepcióját

A Daimler az új A osztályú modelljeiből teljesen száműzte az analóg képernyőket és a nyártól az utasok két egymás mellett elhelyezett 7 hüvelykes monitort nézhetnek. Sőt, felárért cserébe a Mercedes akár egy vagy két 10 hüvelykes kijelzőt is beépít az autóba. A monitorok külön megjelenítési üzemmódokkal rendelkeznek és külön konfigurálhatók. A Daimler fejlesztői két éven át dolgoztak a rendszeren, amihez nem csupán gyors processzorokra van szükség, hanem megfelelő válaszidőre - ez jobban számít, mint a megjelenítők mérete és a különböző üzemmódjai. Senki sem akar ma már másodperceket várni egy válaszra, annak valós időben kell érkeznie, ezért van szükség a megfelelő felépítésre és a természetes beszédvezérlésre. Fontos továbbá, hogy a frissítések automatikusan történnek.

Az egyelőre még kérdéses, hogy a sofőrök miként fognak reagálni a beszédvezérlésre. A jövő járműveiben valószínűleg a Sirihez vagy az Alexához hasonló modul teljesen elfogadott lesz. Erre mutat minden jelenlegi elképzelés, és ugyan az emberek az összes esemény 90 százalékát a szemeiken keresztül érzékelik, de elsődlegesen beszéddel kommunikálnak. A Mercedes rendszere egyaránt vezérelhető a kormány, a monitor és egy trackpad segítségével, viszont mindenki számára természetes segítséget jelentene a beszédvezérlés, amely egyre jobban elterjed majd.


A Mercedes inkább kis lépésekkel halad csak előre

A digitális képernyők rugalmasan konfigurálhatók és sokkal több információt tudnak megjeleníteni, mint az analóg mutatók. A jövő rendszerei ezt a két technikát - a beszédvezérlést és az érintőképernyőket - fogják valahogyan ötvözni. A digitális kijelzőkre szükség van az adatok megjelenítésére, ráadásul senki sem akar folyamatosan verbálisan információkat kapni. Az egy más kérdés lesz, hogy az autósok megszokják-e majd és ha igen, mennyire könnyen az új megoldásokat.

A következő lépcsőfokot az jelentheti, hogy a 2D-s képernyőket 3D-kijelzőkkel váltják ki. A Delphi egy olyan technikát fejlesztett ki, amely az úgynevezett több rétegű képernyőkre (MLD) épít - az ezeken megjelenített képek nagyon valósághűek. A digitális műszerek úgy jelennek meg rajtuk, mintha szinte ki akarnának ugrani a műszerfalból. Az első járműveket akár 3-4 éven belül is felszerelhetik a Delphi 3D-eszközeivel. A PSA - amelynek a tulajdonában van a Peugeot, a Citroën és az Opel márka - tudatosan döntött úgy, hogy egyszerűbbé teszi a kezelőfelületeket. A gyártók hagyományosan rendkívül sok információt mutatnak meg az autókban, például az olaj- és vízhőmérséklet mérőknek eddig bérelt helye volt a sofőr előtt, ők viszont csak a legfontosabb dolgok megjelenítésére összpontosítottak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #7
    "Akkor miről is szól ez a nagy csintadratta?"

    A kritikus funkciokat, amik a vezeteshez kellenek ra lehet tenni a kormanykerekre, ranezes nelkul is kezelheto fizikai gombokra. A visszajelzest az auto adhatja hang formajaban is. A hangvezerles tipikusan a kenyelmi funkciokhoz jon jol, pl. 'Auto, kapcsold be a futest!'. Ezeket szukseg eseten el lehetne erni fizikai gombokkal a hangos menuben navigalva vagy erintokepernyovel is. (pl. menu gomb, lefele, lefele, lefele, jobbra, lefele, jobbra, select, kozben az auto felolvasna hol all eppen a sofor a menuterkepben) Szoval hangos utasterben (lasd: gyerekek) maradna a gombos menupiszkalas vagy az egyik utas reszerol (lasd anyosules) az erintokijelzo nyomkodasa, de ha az ember egyedul utazik (a legtobb autoban csak egy ember ul), akkor eleg lenne szolni az autonak.
  • esztyopa #6
    Elképzeltem a *beszédvezérléses*autót...
    Anyu-apu hangosan,ordibálva civakodik, a gyerekek visonganak - hátul,és piszkálják egymást -verbálisan,az autó meg hol elkezd száguldani,hol megáll,hol megfordul,hol elkezd előzni,hol cammog a rokkantaautós mögött.,hol megáll - tankolni,attól függően,hogy milyen *verbálisnak tünő* utasításokat érzékel.
    Na ! Ezt hogyan fogják megoldani?
    Nem az a megoldandó probléma,hogy hogyan készítsünk verbálisan vezérelhető autót,hanem az,hogy...működjön !
    Az autóvezetés veszélyes üzem,ahol a nagy sebesség miatt szinte nincs idő a hibás döntések,téves utasítások korrigálására./Arról nem is beszélve,hogy a központi komputernek a legjobb esetben is másodpercekre van szüksége a reagálásra,a régi utasítás törlésére, az új utasítás *kiadására*,és annak végrehajtatására.Erre még a -jelenleg nem létező-valós idejű komputer sem lenne elég gyors/
    A legjobb forgatókönyv az,hogy ha a hangvezérelt automatika nem tudja értelmezni az adott szituációban érkező parancsokat,akkor szépen...félreál,és megjelenik a kijelzőn egy feltartott középső ujj.
    Akkor miről is szól ez a nagy csintadratta?
  • kvp #5
    Az elso kijelzo alapu muszerfal az apollo urhajokban jelent meg. Aztan atvettek a repulogepek es utanna ott jelent meg a HUD is. Az autok evtizedes kesessel veszik at, joresz anyagi okokbol.

    Szerintem az automata autokhoz egyaltalan nem kell kijelzo, mindenkinel van telefon, azon keresztul be tud allitani mindent. De ha ember vezet akkor is inkabb egy AR alapu HUD lenne a kenyelmes. A kormanyon elhejezett fizikai gombokkal.
  • Agyturbinikusz #4
    Szerintem lattak a GITS-et 1995-bol mert abban mar maga a szelvedo egy kijelzo volt...Amikor felborult az auto akkor lehetett latni hogy osszetorve fekete volt....
  • NEXUS6 #3
    Majd, ha megvalósul a tökéletes önvezérlés a totális biztonsággal akkor lehetbilyeneket építeni a kocsiba, hogy ne unatkozzon. Egy zsúfolt de dinamikus forgalomnál mondjuk egy autópályán, amikor mindenki egymás seggében nyomul a sebességmérőre sem merek lepillantani, nem hogy 3D mozit nézzek. Ha nem lenne egy kézreeső fizikai gomb a klímát sem tudnám állítani. Mert közben középre le nézni az a biztos halál. Birom hogy egyes gyártók ide helyezik a beépített navit, a központi kijelzőt, gratula.
  • barret #2
    Legalább annyit ér,mint egy műpina! A virtuális barátnődet pendrive-on átköltöztetheted az autó memóriájába,és állandóan vele kocsikázhatsz! Azért így már kecsegtetőbb ugye? :D
  • dyra #1
    Ebből látszik én már régi módi vagyok. Nekem erre a sok baromságra semmi szükségem. Csak elvonná a figyelmemet a vezetésről.