Berta Sándor
Elektromos robotjárművet fejlesztett ki a Renault
A növekvő online kereskedelem kiszolgálását célozza a francia cég új koncepció-teherautója, mely akár csapatosan is közlekedhet.
A Renault a hannoveri IAA Haszonjármű Kiállításon mutatta be az EZ-PRO nevű új modelljét, amely automatikusan közlekedik, elektromos meghajtású, hálózatba köthető és számos felhasználása lehetséges. A jármű a közeljövőben elsősorban az online kereskedelem erősödése miatt kaphat kiemelt szerepet, hiszen lehetővé teszi az árucikkek kiszállítását, miközben más feladatokat is elvégezhet, például átalakítható büfévé vagy lehet mozgó csomagátvevő pont is. Az EZ-PRO a dizájnja miatt kiválóan illeszkedik a városi környezetbe. A használt szín, valamint a kerekek és az ajtók elrejtése mind azt a célt szolgálják, hogy a járművek egyrészt optikailag integrálódjanak a városi környezetbe, másrészt visszatükrözzék azt.
Az EZ-PRO koncepció egy autonóm vezetői egységből és vezető nélküli szállítómodulokból áll. A francia gyártó ugyanis abból indult ki, hogy a szállításban nem lehet majd teljesen lemondani az emberről, ezért az autonóm vezetői egységben egy alkalmazott tartózkodik, aki ellenőrzi az árucikkek kirakodását, a szolgáltatások elvégzését és a robotjármű-flotta működését. Emellett az illető akár személyesen átadhatja az élelmiszereket vagy a törékeny termékeket. A vezető nélküli szállítómodulok pedig akár önállóan vagy összekötve is tevékenykedhetnek.
Az EZ-PRO mindkét egysége 4,8 méter hosszú, 2,1 méter széles és 2,2 méter magas. A vezetői modul súlya 2500 kilogramm, míg az autonóm modulé 2800 kilogramm. A hasznos raktér előbbiek esetében 6 m3, míg az utóbbiaknál 12 m3, a szállítható hasznos teher pedig 1, illetve 2 tonna.
Az ötlet erőssége, hogy akár számos különböző típusú termék kiszállítható egyszerre, miközben mindegyik járműnek akár saját fizetési rendszere és ügyfélköre lehet. Ennek ellenére mindegyik szállítóegység egyetlen platform segítségével kiszolgálható. Szintén előnyös, hogy az egyes modulok akár különböző internetes boltok megrendeléseit is kiszállíthatják, illetve eltérő kerületeket vagy kerületrészeket kereshetnek fel. Mindez jelentős mértékben növeli a hatékonyságot és csökkentheti a szállítási költségeket.
A konstrukció kifejlesztésénél az volt a lényeg, hogy optimális áruszállítási megoldást kínáljon mind a csomagokat feladóknak, mind a címzetteknek. Utóbbiak szabadon kiválaszthatják a szállítási helyet és időt, mely a hét bármely napján lehet. Az ügyfeleknek ráadásul lehetőségük van arra, hogy az okostelefonjuk képernyőjén valós időben kövessék nyomon a csomagjaik útját és kiválaszthassák, hogy személyes átadást kérnek vagy a robotmodulból ő maguk veszik ki az árucikkeket az okostelefonjaik segítségével.
A Renault a hannoveri IAA Haszonjármű Kiállításon mutatta be az EZ-PRO nevű új modelljét, amely automatikusan közlekedik, elektromos meghajtású, hálózatba köthető és számos felhasználása lehetséges. A jármű a közeljövőben elsősorban az online kereskedelem erősödése miatt kaphat kiemelt szerepet, hiszen lehetővé teszi az árucikkek kiszállítását, miközben más feladatokat is elvégezhet, például átalakítható büfévé vagy lehet mozgó csomagátvevő pont is. Az EZ-PRO a dizájnja miatt kiválóan illeszkedik a városi környezetbe. A használt szín, valamint a kerekek és az ajtók elrejtése mind azt a célt szolgálják, hogy a járművek egyrészt optikailag integrálódjanak a városi környezetbe, másrészt visszatükrözzék azt.
Az EZ-PRO koncepció egy autonóm vezetői egységből és vezető nélküli szállítómodulokból áll. A francia gyártó ugyanis abból indult ki, hogy a szállításban nem lehet majd teljesen lemondani az emberről, ezért az autonóm vezetői egységben egy alkalmazott tartózkodik, aki ellenőrzi az árucikkek kirakodását, a szolgáltatások elvégzését és a robotjármű-flotta működését. Emellett az illető akár személyesen átadhatja az élelmiszereket vagy a törékeny termékeket. A vezető nélküli szállítómodulok pedig akár önállóan vagy összekötve is tevékenykedhetnek.
Az EZ-PRO mindkét egysége 4,8 méter hosszú, 2,1 méter széles és 2,2 méter magas. A vezetői modul súlya 2500 kilogramm, míg az autonóm modulé 2800 kilogramm. A hasznos raktér előbbiek esetében 6 m3, míg az utóbbiaknál 12 m3, a szállítható hasznos teher pedig 1, illetve 2 tonna.
Az ötlet erőssége, hogy akár számos különböző típusú termék kiszállítható egyszerre, miközben mindegyik járműnek akár saját fizetési rendszere és ügyfélköre lehet. Ennek ellenére mindegyik szállítóegység egyetlen platform segítségével kiszolgálható. Szintén előnyös, hogy az egyes modulok akár különböző internetes boltok megrendeléseit is kiszállíthatják, illetve eltérő kerületeket vagy kerületrészeket kereshetnek fel. Mindez jelentős mértékben növeli a hatékonyságot és csökkentheti a szállítási költségeket.
A konstrukció kifejlesztésénél az volt a lényeg, hogy optimális áruszállítási megoldást kínáljon mind a csomagokat feladóknak, mind a címzetteknek. Utóbbiak szabadon kiválaszthatják a szállítási helyet és időt, mely a hét bármely napján lehet. Az ügyfeleknek ráadásul lehetőségük van arra, hogy az okostelefonjuk képernyőjén valós időben kövessék nyomon a csomagjaik útját és kiválaszthassák, hogy személyes átadást kérnek vagy a robotmodulból ő maguk veszik ki az árucikkeket az okostelefonjaik segítségével.