Hunter

Örök rejtély maradhat az észak-koreai kudarc oka

Egy szakértő szerint a közvélemény valószínűleg soha nem fogja megtudni, mi okozta Észak-Korea rakétájának április 13-i szerencsétlenségét.

A koreaiak a figyelmeztetések és a szankciók ellenére végig vitték sokat vitatott rakétakilövésüket, amit több nemzet is álcázott katonai rakétatesztként értékelt. Az Unha-3 rakétának a hivatalos jelentések szerint egy Föld-megfigyelő műholdat kellett volna pályára állítania, azonban nem sokkal a kilövést követően darabjaira hullt és az óceánba zuhant.


A rakéta törmelékeinek szétszóródása az Analytical Graphics Inc. szimulációja szerint

Brian Weeden, a Secure World Foundation műszaki tanácsadója, az Egyesült Államok Légierejének egykori orbitális elemzője szerint az amerikai hírszerzés valószínűleg tudja mi siklott félre a kilövés során, azonban nagy valószínűséggel soha nem fogjuk megismerni a teljes történetet. "Úgy vélem az Egyesült Államok hadseregének és szövetségeseinek a régióban vannak elképzelései a történtekről, talán több is mint az észak-koreaiaknak, azonban kicsi a valószínűsége, hogy ezt a közvélemény valaha is megismerje" - nyilatkozott Weeden a SPACE.com-nak. "Ez a típusú műszaki hírszerzési adat ritkán válik publikussá. Mindemellett nagyon nehéz kikövetkeztetni mi történt, mivel a jelentések is ellentmondásosak, egyesek szerint a hiba az első fokozat égésekor, mások szerint a második fokozat begyújtásakor következett be"

Az Unha-3 (Tejút-3) Észak-Korea negyedik nagy hatótávolságú rakéta kudarca volt egyhuzamban. A titkolózó, kiszámíthatatlan természetű és nukleáris fegyverzettel rendelkező nemzet több mint egy évtizede aggasztja a nyugatot. 1998-ban kísérelték meg első műhold fellövésüket egy Taepodong-1 rakétával, ami az észak-koreaiak szerint sikeres volt, a nyugati megfigyelők szerint azonban a műhold nem jutott el a földkörüli pályáig. A Taepodong-2 2006-os próbarepülése sem járt sikerrel, a rakéta 40 másodperccel a kilövő állás elhagyását követően felrobbant. 2009-ben újabb műhold feljuttatásával kísérleteztek a Taepodong-2 egy tovább fejlesztett háromfokozatú változatával, amit Unha-2 névre kereszteltek, azonban ez is kudarcba fulladt. Szakértők szerint ebben az esetben a rakéta harmadik fokozata nem indult be, így a műhold a Csendes-óceán mélyén végezte.

Az Unha-3 elméletileg nagyon hasonló lehetett az Unha-2-höz, biztosat azonban nem lehet állítani róla, annak ellenére, hogy Észak-Korea jóval készségesebb volt a mostani kilövéssel kapcsolatban, mint a korábbiakkal. Példátlan módon külföldi újságírókat hívtak az Unha-3 kilövőállásához nem sokkal a pénteki kilövés előtt, emellett néhány órával a történtek után a kilövés kudarcáról is tájékoztatást adtak ki.

Észak-Korea tehát meggyőződhetett arról, hogy mindez valóban rakétatudomány, ami koránt sem egyszerű. A rakétát a talajtól elemelő hatalmas robbanás maga nem bonyolult. A kilövellő hatalmas lángoszlopot úgy kell koncentrálni, hogy az felfelé tolja a rakétát. Az Unha-3 két folyékony hajtóanyagot kombinált, hidrazint és salétromsavat, amik a keveredéssel gyújtják be a rakétát. Innentől azonban már jóval bonyolultabbá válik a művelet. A reakció kontrollálása és a rakéta irányítása már tudomány, ez az a pont, ahol a múlt rakétái és űrhajói látványos, több esetben halálos véget értek, taglalta Scott Pace a George Washington Egyetem űrpolitikai igazgatója, egykori vezető NASA tisztségviselő.

A kilövéshez szükséges irdatlan energiát kordában kell tartani. 30 kilogramm pályára juttatásához közel 29.000 km/h sebességen körülbelül egy tonna TNT ereje kell. Egyetlen apró hiba, az eszközök egyetlen hibás illesztése, egy kommunikációs hiba, egy buborék robbanáshoz vezethet. 1986-ban a Challenger űrsiklónál egy hibás O-gyűrű szigetelés hét űrhajós életébe került. Ugyanilyen fontos az aerodinamika, a rakéta csúcsának egyenesen tartása. Ha egy rakéta túlságosan megdől darabjaira hullhat, magyarázta Jonathan McDowell, a Harvard Egyetem szakértője.

A rakétakilövésekkel először próbálkozó országok kísérleteinek fele általában kudarccal végződik, így volt ezzel a NASA is, de hogy a legfrissebb példát vegyük, a SpaceX első három kilövése is balul sült el, míg végre két sikert behúzhattak. Egy rakétánál több tízezer alkatrésznek kell tökéletesen illeszkedni és együttműködni, ezzel együtt a legtöbb hibát emberi mulasztás okozza, tette hozzá Hans Mark, a NASA egykori igazgatóhelyettese, aki az Apollo 13 majdnem végzetes robbanását okozó oxigéntartályt hozta példaként. A mérnökök és a programok vezetői közötti kommunikációs hiányosságok is gyakran vezetnek problémákhoz, ami a szakértők szerint az olyan diktatórikus nemzeteknél mint Észak-Korea különösen súlyos tényező lehet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tufu #5
    "legelmaradottabb csökevény komcsi bagázs", "szutyok ország"??? hahaha.. a miénk micsoda? egy 10x10*10 cm-es, 1 kg-os műholdat fellövettünk, amit nem is mi terveztünk. Erre mondaná Geothe: Faust. Legalább adtunk neki egy vicces nevet. MASAT1 :) Magyarok.. Ők legalább megpróbálták, adnak ki pénzt ilyen fejlesztésekre. Mi is megtehetnénk, csak a sok Audi ugye a képviselő uraknak.. Na meg az értelmetlenül túltámogatott focicsapataink, ahol folyik a pénz, eredmény 0.
    "Magyarország én így szeretlek."

    Könnyen megeshet, hogy - modern szóval éljek - kibertámadás áldozata lett a kilövési kísérlet.

  • Rotcsa #36
    Dehogy nem!
    Simán összeraknánk, ha akarnánk, hidd el!
    Ez az ország adta az alapját a mai műszaki társadalmunknak.

    [url=http://hu.wikipedia.org/wiki/Hajl%C3%A9konylemez]3,5" FDD[/url] (flopilemez) – Jánosi Marcell,[2] illetve a flopi őse – Szentiványi TiborArteriográf* – Illyés MiklósAtombombaSzilárd Leó, Wigner Jenő, Teller EdeBasic nyelvKemény JánosBéres-cseppBéres JózsefDinamóJedlik Ányos (a találmányt nem ő, hanem Ernst Werner von Siemens szabadalmaztatta)Eötvös-ingaEötvös LorándGolyóstoll* – Bíró László JózsefHafnium, valamint az izotópok használata – Hevesy GyörgyHangosfilmMihály DénesfilmfelvevőgépMihályi JózsefHelikopterAsboth Oszkárhexuronsav C-vitamin (aszkorbinsav) – Szent-Györgyi AlbertHidrogénbombaTeller EdeHolográfia* – Gábor DénesJendrassik-gázturbinaJendrassik GyörgyMicrosoft Word és ExcelSimonyi Károlynemeuklideszi geometriaBolyai JánosNeumann-elvekNeumann JánosNukleáris láncreakcióSzilárd Leópolarizáltfény-terápia (lágylézer) – Mester Endre és csapataPorlasztó* – Bánki Donát és Csonka JánosRészecskegyorsítóSimonyi KárolyRubik-kocka* – Rubik ErnőSegner kerék,vízturbina* – Segner János AndrásSzódavízJedlik Ányos (szabadalmi oltalom nélkül)Telefonközpont* – Puskás TivadarTorlósugár-hajtóműFonó AlbertTranszformátor* – Bláthy Ottó, Déri Miksa, Zipernowsky KárolygulyáságyúKőszeghi-Mártony Károlysűrített levegős légzőkészülékKőszeghi-Mártony Károlyoptikai távjelzőChudy JózsefbeszélőgépKempelen FarkassakkozógépKempelen Farkascsuklós autóbuszRózsa László, Lassú Gábor és Színi Bélazajtalan gyufaIrinyi Jánosantimonos kéregöntésGanz ÁbrahámhengerszékMechwart AndrássorvetőgépKühne Edeheliométeres szintezőműszerKruspér IstvánoxigénmeghatározásWinkler Lajosvillamosvasút és fázisváltós villamosvontatásKandó KálmánalumíniumléghajóSchwarcz Dávid (Zeppelin által vált ismertté)elektromos fogyasztásmérõ – Bláthy Ottókéziöltést utánzó varrógépKiss József (nem ő szabadalmaztatta)stencil sokszorosítás – Gestetner DávidWolfram-szálas izzóJust Sándor, Hanaman Ferenc, Bródy Imrelégmotoros kerékpárVedres Andrásbolygóműves sebességváltóGalamb József (Ford T-modell)organoterápiás és szintetikus gyógyszerekRichter Gedeonvilágvevő rádió (forgókondenzátor) – Korda Dezsőfélautomata fényképezőgépMihályi József és Riszdorfer ÖdönTelehor, az első tévéadó – Mihály Dénestelevízió-képcső (modern nagy felbontású televízió) – Tihanyi Kálmánszínes televízió és mikrobarázdás hanglemezGoldmark Péter Károlygázok cseppfolyósításaFreud Mihály 1934-ben, első felhasználás 1959-benZemplén-féle elszappanosítás és Zemplén-féle cukorlebontásZemplén Gézaelektronsokszorozó-csőBay Zoltánlégkondenzációs hűtőtoronyHeller László és Forgó LászlóPattantyús-módszerPattantyús-Ábrahám GézasokszögesztergaGellért KárolyallergofilterVajai LászlóüvegbetonLosonczi ÁronTBK (új típusú biodízel) – Thész János, Boros Béla, Király ZoltánbiogázreaktorKiss Péterdirekt metanolos tüzelőanyag-cellaOláh GyörgytranszverterMagyar László és Csefkó Pál Tamástű nélküli oltókészülékLindmayer Istvánhumanoid látómodul (PAL-optika továbbfejlesztett változata) – Greguss Pálszintetikus vér (művér) – Horváth Istvánanalogikai számítógép[3] – Roska TamásNyugtatóSellye JánosAz űrhajózásban alkalmazott térgeometriaBolyai Jánoskettős objektív, Binokuláris távcső és diavetítőPetzval JózsefForgókondenzátor, világvevő rádióKorda DezsőLőelemképzőJuhász IstvánA Föld alakjának meghatározásaIzsák ImreÉlőgép [1] – Kenyeres István és Bodnár Attila
    Ha ilyen műszaki szürkeállománnyal bírunk, akkor simán lenyomhatjuk az egész világot!

  • halgatyó #86
    Valamit bagyon tisztázni kellene: Magyarország lakosságának a belső fogyasztása (most nem a luxuskörülmények között élő pártmuftikra gondolok, akik aztán a "rendszerváltás" után is igen jól éltek)
    szóval a dolgozó lakosság belső fogyasztása A SAJÁT IPARI ÉS MEZŐGAZDASÁGI POTENCIÁLUNKBÓL SZÁRMAZOTT, ÉS NEM HITELEKBŐL!
    Akkor Magyarországon volt pl. egy Ikarus, egy Orion (ilyen néven most valami kínai márka fut), Videoton, Danuvia, Csepel művek, Biogal gyógyszergyár, Kőbányai gyógyszergyár, Magyar Vagon- és Gépgyár, volt (asszem 2 db) hajógyár, voltak különféle bányák, vas- és acélművek, cementgyárak, üveggyárak (sík- és öblös-, több helyen) konzervgyárak, cukorgyárak, és még számtalan gyár és üzem, továbbá volt mezőgazdasági termelés és a raktározás is hazai kézben volt.

    Amit itthon nem tudtunk megtermelni, azt megkaptuk máshonnan, az itthon megtermelt cuccokért cserébe.
    Hadd ne térjek most ki a közbiztonságra és a létbiztonságra (munkanélküliség, kilakoltatások, mokkabűnözés, bűnözők korlátlanul növekvő jogai, stb...)

    Nem akarom nagyon védeni azt a rendszert, de nem ártana mindenkinek összehasonlítani a maival a dolgozó kisemberek szemszögéből nézve.
    Lehet, hogy az Ikarus busz büdösebb füstöt ereget és lassabban megy, mint a Volvó. Vagy a Csepel teherautó talán nem versenyképes a nyugati piacokon a DAF-al, Volvóval, stb. De ezek itthon készültek, és ha nyugatról semmit sem tudunk venni, akkor azzal kell majd szállítani az embereket a munkába és az árukat meg nyersanyagokat.

    Számomra nagyon érthetetlen, hogy akik ezt a rongy gyalázatfos rendszert védik, azok hogyan képzelik el például az iszonyatos mennyiségű hitel visszafizetését???????????

    HITELT VISSZAFIZETNI UGYANIS CSAK MEGTERMELT ÁRUK ÁLTAL LEHETSÉGES, PUSZTÁN MEGSZORÍTÁSOKKAL NEM! A földünk és vizünk pedig gyorsan elfogy, és akkor már semmink sem marad, közben a hitelállományunk tovább emelkedik, mint ahogyan eddig is emelkedett, a teljes iparunk rablószarrá privatizálása meg se kottyant!

    Mostanra nem maradt a kezünkben eszköz, amivel meg lehetne termelni a hitelek (és csillagászati kamataik) visszafizetéséhez szükséges javakat.

    További tragédia, hogy ezt minden józan ember már 20 évvel ezelőtt észrevette, nem kell ehhez közgazdásznak lenni! HOGY LEHET AKKOR, HOGY AZ IMF MEG A TÖBBI HITELEZŐ NEM MONDTA, HOGY VIGYÁZAT FIUK, HA LEÉPÍTITEK AZ IPAROTOKAT, AKKOR HOGYAN FOGJÁTOK VISSZAFIZETNI????
    És nemcsak nekünk nem mondták, de más országoknak sem.

    Ha én mint magánszemély, kölcsön adok valakinek, akkor alaposan megnézem, hogy azt vissza tudja-e fizetni.
    A nemzetközi pénzügyi szervezeteket ennyire hülyék vezetnék???
    NEM HISZEM!!!!
    Ezek előre betervezték, hogy csőd legyen ebből. És akkor majd lépnek, De hogy mit, azt még most is csak tipelgetni lehet. Attól félek, hogy a valóság még a tippeknél is rettenetesebb lesz.
  • karesz6 #16
    É-korea az ultimate kommunista horrordiktatúra ahol évtizedek óta dúl az éhínség a lakosság nagy része alultáplált élükön egy kövér gyökérrel. Ebben az országban jut pénz nukleáris fegyverkezésre millió fős hadseregre meg műhold fellövésekre miközben az emberek éheznek. Miközben ez a fellövés rohadtul nem jószándékból vagy innovatív céllal történik hanem az atombombájuknak próbálnak a föld bármely pontját elérő hordozóeszközt fejleszteni.(ebben az országban alig néhány hete mutattak be a híradójukban egy hoszabb filmet arról ahogy a madarak mozdulatlanul gyászolják a kedves vezért) Szóval ne hasonlítsd össze ezt az országot semmivel mert a logikája és motivációi is olyan mélyen térnek el a miénktől hogy nem hinném hogy azt fel vagyunk képesek fogni.

    A MASAT körül meg nem azért van ekkora Hype mert vicces a neve hanem azért mert olyat is tud amit a többi nem.
  • Lucy in the Sky #92
    Ne haragudj, reméltem hogy nem veszed magadra, mert egyáltalán nem rád értettem. Bár azt nem értem, hogy a kommunistázás akkoriban miért lett volna probléma, hiszen ők vállaltan és büszkén komancsok voltak, és hiszem, hogy többnyire a szó mára elfeledett, pozitív értelmében. A nagyszüleim, tanáremberek, ennek a rendszernek a felépítésére szentelték az életüket, és hittek benne, az önös érdek, anyagi gyarapodás csak sokadlagos szempont volt a számukra. Jó emberek voltak, a legjobbak akiket valaha ismertem. Ezért akár vakhitű kommunista is lehetnék, de nem vagyok, talán mert sikerült épp ebbe a nyomorult korba születnem, így egyszerre láthatom annak a világnak az alapvető hibáit is a kapitalista rendszer végnapjaival együtt, ami, miközben szörnyen elkeserítő, egyúttal mosolyra fakaszt, hiszen bármelyik a kettő közül, bármelyik! Kommunizmus vagy kapitalizmus, alapjául szolgálhatott volna egy ideális, élhető társadalomnak, de az emberi gyarlóság közbeszólt. A hatalom birtokosainál törvényszerűen "elmennek otthonról", az esetleges jószándék helyébe gátlástalanság, aljas intrikák kifinomult művészete és a paranoia lépnek, legyen az illető nagytőkés vagy pártfőtitkár, végső soron csak emberek. Ragadozók elől sikerrel menekülő főemlősökből kifejlődött faj, az egyedre leselkedő veszélyforrások elhárításának ősi reflexével, a milliók fölötti hatalom pedig nem illik ebbe a képbe, akár USD, akár szorgos proletárok millióiról beszélünk. Erre szolgáltatna megoldást a demokrácia nevű képződmény, de ez is bukásra van ítélve, ha a felkínált opciók mind eleve velőig rothadt, korrupt csoportokat jelentenek, bizonyára az imént ecsetelt vezérfőemlős-fixációk miatt. Ezért aztán a demokrácia másik buktatójára, a választópolgár szellemi kvalitásaira már kár is vesztegetni a szót... Szar az egész, majmok bolygója -live-.
    Öröm az ürömben, hogy itt lehetünk és "élvezhetjük" a műsort, ez nem adatott meg sokaknak, ezt kell értékelni :)
    Meg lehet fogadni arra, hogy mi jön ezután, az energiaválság korában. Mindenünk az optimizmus.
  • halgatyó #87
    Ami változott, az az ember életében a legfontosabb: AZ ÁLMAI, VÁGYAI, TERVEI!
    Pontosabban azok elérhetősége.
    Munkahely, megfelelő kereset, család, megfelelő színvonalú és felszereltségű családi ház (esetleg lakás), autó, és a szabadidő tartalmas eltölthetősége, kikapcsolódás, művelődés, utazás, színvonalas szórakozás.

    Ez akkor ott, nyugaton megvolt. Voltak persze ott is vesztesek, de volt egy szociális háló (amit aztán szétfeszített az analfavéta bevándorlók milliós, agresszív, nyúl-szaporaságú sokmilliós tömege)

    Mindenki emlékezhet azokra az időkre. Azok a nyugatiak, akik idejöttek, NEM az ottani gazdag réteghez tartoztak! Azok a gazdagok nem ide hozzánk jöttek, hanem sokkal drágább helyekre mentek.

    Mindenki (aki akkor élt) emlékezhet azokra a nyugati cuccokra: az autóikra, ami ott a családok majdnem mindegyikének volt, a mozgási szabadságukra (a fizikai mozgásszabadásg, amit az autó biztosított és a politkai mozgásszabadság),
    emlékezhetünk a magnóikra, szines tévéikre, automata mosógépeikre (bár ezt ritkán láttuk a saját szemünkkel, mert ezeket nem hozzák magukkal az emberek)

    Mi itthon szintén álmodoztunk, vágyakoztunk, spóroltunk. Egy fekete-fehér tévére, egy mosógépre, egy magnóra, később egy használt autóra (első autóm egy mocskvics volt, 250ezer kilométerrel, '82-ben vettem kemény 25ezer forintokért, akkor 30 éves voltam, csopvez. mérnöki beosztásban) Mai szemmel egy kb. észak-koreai színvonalú tragacs volt, és mégis hogy örültem neki! Lassan, időnként elromolva, de elvitt ahová kellett, a sok cuccal.

    Ezek az álmok és tervek azok, amik összeomlottak. Nagyon sok emberben. Mit kaptunk mi az akkori terveink és vágyaink helyett? Fizetőparkolási gyalázatszennymaffiákat, tákolmánybíróságot, a halálbüntetés eltörlését a rablógyilkosoknak, aztán fizetős autópályákat, kilakoltatásokat, UTÓLAG tetszőlegesen módsított banki kamatokat, demokráciának hazudott trükkös diktatúrát, agymosást és tömeghülyítést, rablóprivatizációt és offshore-"lovagokat", család helyett ránk KÉNYSZERÍTETT buzifelvonulásokat, ingatlanadót, egekbe szökő benzinárakat, sétálóutcákat és süllyedőoszlopokat, Demszky-karókat és tonnás kősziklákat, közterületfelügyelet nevű leírhatatlanul aljas és gyűlöletes bandákat, kábítószert, agyahülye fiatalok randalírozását a tanítási órákon (no nem az elitiskolákban!), "integrált" oktatást, fizetős egészségügyet, egyre duzzadó várólistákat, Greepeace-terroristák bődületes hazudozásait, CO2 hantát, szmogriadó hazugságtömeget, szájzár töevényeket és "polkorrekt" közbeszédeket (ordítva hányok), bizonyos történelmi események KÖTELEZŐ értelmezését (börtönnek fenyegetve a hitetleneket), Szartisjus matricákat, RIIA-t, ACTA-t, HADOPI-t (bejönnek ám ide is, nem kell rájuk sokat várni!!) és életminőség rontást és megint életminőség rontást, és megint életminőség rontást, és a vágyaink, álmaink szarbatiprását, az ember és ember közötti különbségek egekbe emelkedését,
    és még sorolhatnám órákig.
    De nem teszem, mert idegességemben szétverem a billentyűket.
    Sok millió Breivik kellene ide.
  • Cef #80
    Én azon csodálkoznék, ha tervgazdaság lenne. A kapitalizmus sokkal hatékonyabb, már pedig a hatékonyság fontos szempont, ha csökkennek az erőforrások. Valószínűbb, hogy a kapitalizmus fog majd alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, vagy valami teljesen újat találnak majd ki. Ki tudja...
  • Cef #79
    "És ne gyere azzal a baromsággal, hogy még mindíg Kádár rendszer van, mert nincs."

    A hitelfelvételre értettem, hogy azóta is tart, hajnal volt már, nem bírtam egyértelműen fogalmazni.


    "Szal jól működik az a fránya kapitalista rendszer, feltéve persze ha nem szívják szét az ország vérét, de akkor már talán az un komcsi rendszer is műxik. Felhívom a figyelmedet, hogy kapitalista rendszer van a nagyon sok szegény országban, aztán mégsem jutnak ötről hatra."

    Ahhoz szerintem több köze van a béna politikusoknak, mint a kapitalista rendszernek, nem tudják rendesen működtetni, aminek országonként meg van a maga oka és a története. De az játszik a leginkább össze, hogy kapitalizmus =/= gazdagon élünk amíg meg nem halunk.

    "Akkor volt kb 500 Mrd Ft. Most meg +20 000 Mrd Ft."

    A mai árfolyamon 500 milliárd vagy az akkorin?

    "Mindezt úgy, hogy szinte minden állami vagyont eladtak, az egészségügyet, oktatást leépítették, a hadsereg képességei töredéke annak, ami akkor volt, a közszféra nagysága és képességei szintén, a MÁV vonalait, járatait jórészt bezárták, amit lehetett privatizáltak belőle, a Volán cégeket szintén, stb. stb stb. az adóterhek meg természetesen nőttek."

    Egyfelől az egészet nem lehetett azon a szinten működtetni amin volt, hiszen gyakorlatilag sz*rra építették a várat. Vagy szebben fogalmazva, nem lehetett azon a szinten fenntartani, nem volt miből. Ehhez hozzájön a népességfogyás, a munkaképesek számának a csökkenése. Az állami cégek gondolkodásmódja mint a Volán meg a MÁV megmaradt a 30-40 évvel ezelőtti szinten, amikor még mindegy volt ki-mit csinál, mert nem volt cél a gazdaságos működés, nyugodtan lehet lenyúlni a pénzt. A demagóg politikusok meg csak hab a tortán. A rendszerváltás és a privatizáció nem volt rendesen előkészítve és rosszul volt levezényelve. Ami meg azóta folyik az sokszor már tragikomédia.
  • Doktor Kotász #72
    "Ja azok a mocskos komcsik 2 vh után képesek voltak rendbe hozni az országot, a szemetek! :D"

    A kapitalisták is, úgyhogy az nem érdem, hanem kötelező feladat volt. Mellesleg mondjuk az NSZK, NDK. Megnézjető, melyik részt építették jobban újjá. Sagítek, ahol kapitalizmus volt, ott mindenőtt jobban sikerült az újjáépítés.
    Szóval vehetjük úgy, hogy szar munkát végeztek a komcsik, és az újjáépítésük inkább elkúrás, mert meg sem közelítették a nyugati kontinensrészt.

    Egyébként, ha ma a belvárosban letérsz a forgalmasabb utakról, és egy kis mellékutcába mész, majd minden tizedik házon ott vannak az 1945-ös vagy 1956-os géppuskanyomok.
  • Molnibalage #61
    '60-as években gyártott / tervezett buszokkal járnak ottan. Mikor leselejtezék itthon a ~30 éves röntgengépeket és elküldük oda örültek, mint majom a farjának, mert nekik az már ultramodern.

    A kiaraktban van számítép és miden szar, de az ország 25%-án vezetékes víz és áram, meg úgy semmi sincs. Ember, erdőben bóklásznak, meg füvet főznek itt-ott, hogy ne haljanak éhen...