Hunter
A SpaceX-é lesz a legerősebb rakéta?
A kaliforniai központú SpaceX bejelentette egy új rakéta terveit, amivel a világ jelenlegi legnagyobb teljesítményű űrkilövő eszközét birtokolná Elon Musk cége.
A PayPal alapítója által vezetett SpaceX két meglévő rakétatípusával, a Falcon 1 és Falcon 9 rakétákkal már több sikeres repülést is végrehajtott, és érvényes szerződése van a NASA-val a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) irányuló rakományok szállítására, amit a Falcon 9-el és szintén saját fejlesztésű űrkapszulájukkal, a Dragonnal valósítanak meg.
Musk kedden jelentette be egy a jelenlegieknél nagyobb teljesítményű rakétára, a Falcon Heavy-re vonatkozó terveit. Az új kilövőeszköz 53 tonna rakomány alacsony földkörüli pályára állítására lenne képes, amivel megelőzi az összes jelenleg szolgálatba állított rakétát. Az űrhajózás történetében ennél csak egy nagyobb rakéta létezett, a NASA által a Hold-utazásokhoz használt Saturn V, ami 118 tonnányi tömeget tudott a világűrbe juttatni. "Ez az adottságok egy új világát nyitja meg mind a kormányzati, mind a kereskedelmi űrexpedíciók számára" - mondta Musk washingtoni sajtótájékoztatóján.
A cég tervei szerint 2013-ban vagy 2014-ben kerülhet sor az első próbaútra. A SpaceX műholdak geoszinkron pályára állítására, és egy nap talán űrhajósok más égitestekre való eljuttatására használná az új, nagyteljesítményű rakétát. Utóbbi esetben többszöri kilövésre lenne szükség, hogy egy Hold- vagy Mars-expedícióhoz szükséges összes eszközt feljuttassák az űrbe.
A közelebbi jövőt tekintve, a SpaceX az ISS asztronautáinak szállítására szeretne elnyerni egy szerződést az amerikai űrügynökségtől, amit a Falcon 9-el és a Dragon kapszula egy átalakított változatával bonyolítanának le, ezt azonban beárnyékolja egy független szakértői jelentés.
A non-profit Aerospace Corporation tanulmányának a NASA Watch weboldalon közzé tett eredményei szerint az ilyen kereskedelmi "űrtaxik" ülései valószínűleg két- háromszorosába kerülnének az orosz Szojuz kapszulákénak, így jelenleg úgy tűnik, hogy a NASA eredeti tervei valósulnak meg, az űrügynökség ugyanis az orosz kapszulákkal hidalta volna át az űrsikló flotta nyugállományba vonulása után keletkező űrt.
A kereskedelmi cégek mellett lobbizó Kereskedelmi Űrrepülési Szövetség ugyanakkor azt állítja, hogy a tanulmány pontatlan információkon alapul, például az a feltételezés sem állja meg a helyét, hogy egy űrtaxi egyszerre mindössze négy űrhajóst tud majd szállítani.
A PayPal alapítója által vezetett SpaceX két meglévő rakétatípusával, a Falcon 1 és Falcon 9 rakétákkal már több sikeres repülést is végrehajtott, és érvényes szerződése van a NASA-val a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) irányuló rakományok szállítására, amit a Falcon 9-el és szintén saját fejlesztésű űrkapszulájukkal, a Dragonnal valósítanak meg.
Musk kedden jelentette be egy a jelenlegieknél nagyobb teljesítményű rakétára, a Falcon Heavy-re vonatkozó terveit. Az új kilövőeszköz 53 tonna rakomány alacsony földkörüli pályára állítására lenne képes, amivel megelőzi az összes jelenleg szolgálatba állított rakétát. Az űrhajózás történetében ennél csak egy nagyobb rakéta létezett, a NASA által a Hold-utazásokhoz használt Saturn V, ami 118 tonnányi tömeget tudott a világűrbe juttatni. "Ez az adottságok egy új világát nyitja meg mind a kormányzati, mind a kereskedelmi űrexpedíciók számára" - mondta Musk washingtoni sajtótájékoztatóján.
A cég tervei szerint 2013-ban vagy 2014-ben kerülhet sor az első próbaútra. A SpaceX műholdak geoszinkron pályára állítására, és egy nap talán űrhajósok más égitestekre való eljuttatására használná az új, nagyteljesítményű rakétát. Utóbbi esetben többszöri kilövésre lenne szükség, hogy egy Hold- vagy Mars-expedícióhoz szükséges összes eszközt feljuttassák az űrbe.
A közelebbi jövőt tekintve, a SpaceX az ISS asztronautáinak szállítására szeretne elnyerni egy szerződést az amerikai űrügynökségtől, amit a Falcon 9-el és a Dragon kapszula egy átalakított változatával bonyolítanának le, ezt azonban beárnyékolja egy független szakértői jelentés.
A non-profit Aerospace Corporation tanulmányának a NASA Watch weboldalon közzé tett eredményei szerint az ilyen kereskedelmi "űrtaxik" ülései valószínűleg két- háromszorosába kerülnének az orosz Szojuz kapszulákénak, így jelenleg úgy tűnik, hogy a NASA eredeti tervei valósulnak meg, az űrügynökség ugyanis az orosz kapszulákkal hidalta volna át az űrsikló flotta nyugállományba vonulása után keletkező űrt.
A kereskedelmi cégek mellett lobbizó Kereskedelmi Űrrepülési Szövetség ugyanakkor azt állítja, hogy a tanulmány pontatlan információkon alapul, például az a feltételezés sem állja meg a helyét, hogy egy űrtaxi egyszerre mindössze négy űrhajóst tud majd szállítani.