Hunter
Óriásgéppel indítana űrrakétákat Paul Allen
Miután a technológia világát meghódította, Paul Allen, a Microsoft társalapítója újabb területet vett célba, a világűrt.
A milliárdos vállalkozó egy új magán űrrepülési kezdeményezést jelentett be a hét elején, amit Stratolaunch Systems névre keresztelt. A cég célja egy légi kilövő platformként funkcionáló hatalmas repülőgép megépítése. A rendszerrel rakományokat, műholdakat, idővel pedig embereket juttatnának el földkörüli pályára. Ha elkészül, ez lesz a történelem legnagyobb repülőgépe, a kérdés csupán az, hogy tényleg megvalósítható-e?
A cég vezetése természetesen határozott igennel válaszol. A hatalmas dupla törzsű gépet - ahogy a képekből sejteni lehet - a kaliforniai Scaled Composites tervezi Burt Rutan vezetésével, teljesen új és már bevált elemek, mint például két Boeing 747-es sugárhajtású részeinek elegyítésével. "Ez nem csupán egy vázlat" - mondta Rutan. "Több száz oldalnyi aprólékosan kidolgozott tervrajzzal rendelkezünk, és már egészen közel állunk a megépíthetőséghez, amint rendelkezésünkre áll a megfelelő méretű szerelőcsarnok"
A gép szárnyfesztávja 117 méter hosszú lesz, ami hosszabb egy futballpályánál. Több mint 544 tonnás súlyával a leszálláshoz egy legalább 3,6 kilométer hosszú kifutópályára lesz szükség, a levegőből történő rakétakilövésnek azonban jelentős előnyei vannak. "Ez a megoldás igen nagy múltra tekinthet vissza" - nyilatkozott Mike Griffin, egykori NASA igazgató, aki maga is részt vesz az új cég munkájában. "Chuck Yaeger óta használunk levegőből ledobott ember repülte rakétagépeket. Ez a megközelítés jelentős működési rugalmasságot biztosít, többek közt csökkentve a hatótávolság követelményeket és az időjárástól való függőséget"
A rakétát az ugyancsak kaliforniai SpaceX biztosítja, ami jelenleg is szoros együttműködésben áll a NASA-val, és a magáncégek közül a legjobb eséllyel pályázik az űrsikló flotta után keletkezett űr részleges betöltésére. A Stratolaunch Systems-nek készülő kétfokozatú rakéta a SpaceX már meglévő rakétaflottáján alapul, az első sorozatot rakomány és műholdak feljuttatásához alakítják ki, majd jönnek az emberi űrrepüléshez is alkalmas változatok, olvasható a SpaceX tájékoztatásában. A rakétát körülbelül 9100 méteres magasságból indítják útjára. Allen szerint légi kilövőrendszerük biztonságosabbá, rugalmasabbá, hatékonyabbá és olcsóbbá teszik a kereskedelmi űrrepüléseket. "Az évtized végére a Stratolauch űrhajót is pályára fog állítani" - mondta.
Allen már a SpaceShipOne tervezésében és megépítésében is együttműködött Rutannal, létrehozva az első magánfinanszírozású járművet, ami eljutott a világűr peremére. A milliárdos a hírek szerint több mint 20 millió dollárt invesztált a projektbe. A mostani tervezet költségeiről nem kívánt számszerű adatokat közzé tenni, csupán annyit árult el, hogy tekintélyes összeget fektetett be, hozzátéve, hogy a kereskedelmi űrrepülés jövőjének előmozdítása megéri az áldozatot.
A gigantikus repülőgépet egy különleges hangárban építik meg, amit a Mojave Légi- és Űrkikötőben állítanak fel, nyilatkozott a cég közleményében. A gép alapvető paraméterein kívül Rutan szinte semmit nem árul el a projektről. "Mivel nagyon korán jelentettük be, úgy vélem nem lenne bölcs dolog kiadni versenytársainknak műszaki számainkat" - nyilatkozott Rutan. "A repülés után közzé kell tegyük, most azonban még nem"
A milliárdos vállalkozó egy új magán űrrepülési kezdeményezést jelentett be a hét elején, amit Stratolaunch Systems névre keresztelt. A cég célja egy légi kilövő platformként funkcionáló hatalmas repülőgép megépítése. A rendszerrel rakományokat, műholdakat, idővel pedig embereket juttatnának el földkörüli pályára. Ha elkészül, ez lesz a történelem legnagyobb repülőgépe, a kérdés csupán az, hogy tényleg megvalósítható-e?
A cég vezetése természetesen határozott igennel válaszol. A hatalmas dupla törzsű gépet - ahogy a képekből sejteni lehet - a kaliforniai Scaled Composites tervezi Burt Rutan vezetésével, teljesen új és már bevált elemek, mint például két Boeing 747-es sugárhajtású részeinek elegyítésével. "Ez nem csupán egy vázlat" - mondta Rutan. "Több száz oldalnyi aprólékosan kidolgozott tervrajzzal rendelkezünk, és már egészen közel állunk a megépíthetőséghez, amint rendelkezésünkre áll a megfelelő méretű szerelőcsarnok"
A gép szárnyfesztávja 117 méter hosszú lesz, ami hosszabb egy futballpályánál. Több mint 544 tonnás súlyával a leszálláshoz egy legalább 3,6 kilométer hosszú kifutópályára lesz szükség, a levegőből történő rakétakilövésnek azonban jelentős előnyei vannak. "Ez a megoldás igen nagy múltra tekinthet vissza" - nyilatkozott Mike Griffin, egykori NASA igazgató, aki maga is részt vesz az új cég munkájában. "Chuck Yaeger óta használunk levegőből ledobott ember repülte rakétagépeket. Ez a megközelítés jelentős működési rugalmasságot biztosít, többek közt csökkentve a hatótávolság követelményeket és az időjárástól való függőséget"
A rakétát az ugyancsak kaliforniai SpaceX biztosítja, ami jelenleg is szoros együttműködésben áll a NASA-val, és a magáncégek közül a legjobb eséllyel pályázik az űrsikló flotta után keletkezett űr részleges betöltésére. A Stratolaunch Systems-nek készülő kétfokozatú rakéta a SpaceX már meglévő rakétaflottáján alapul, az első sorozatot rakomány és műholdak feljuttatásához alakítják ki, majd jönnek az emberi űrrepüléshez is alkalmas változatok, olvasható a SpaceX tájékoztatásában. A rakétát körülbelül 9100 méteres magasságból indítják útjára. Allen szerint légi kilövőrendszerük biztonságosabbá, rugalmasabbá, hatékonyabbá és olcsóbbá teszik a kereskedelmi űrrepüléseket. "Az évtized végére a Stratolauch űrhajót is pályára fog állítani" - mondta.
Allen már a SpaceShipOne tervezésében és megépítésében is együttműködött Rutannal, létrehozva az első magánfinanszírozású járművet, ami eljutott a világűr peremére. A milliárdos a hírek szerint több mint 20 millió dollárt invesztált a projektbe. A mostani tervezet költségeiről nem kívánt számszerű adatokat közzé tenni, csupán annyit árult el, hogy tekintélyes összeget fektetett be, hozzátéve, hogy a kereskedelmi űrrepülés jövőjének előmozdítása megéri az áldozatot.
A gigantikus repülőgépet egy különleges hangárban építik meg, amit a Mojave Légi- és Űrkikötőben állítanak fel, nyilatkozott a cég közleményében. A gép alapvető paraméterein kívül Rutan szinte semmit nem árul el a projektről. "Mivel nagyon korán jelentettük be, úgy vélem nem lenne bölcs dolog kiadni versenytársainknak műszaki számainkat" - nyilatkozott Rutan. "A repülés után közzé kell tegyük, most azonban még nem"