Hunter
Fossett egyedül körberepülte a Földet
Tegnap este magyar idő szerint 20 óra 48 perckor földet ért Steve Fossett a Virgin Atlantic GlobalFlyer gépével, ami annyit jelentett, hogy elsőként teljesített egyedül egy leszállás és tankolás nélküli világkörüli repülést.
A világcsúcs tehát megszületett, a rekord egészen pontosan 67 óra és 1 perc. A 60 éves milliomosnak nem ez az egyetlen érvényben lévő világcsúcsa a földkörüli utazások terén, teljesítette már ezt a távot vitorlással, ballonnal, és más sugárhajtású gépekkel is. A mostani diadal elérése során saját bevallása szerint jó pár kihívással kellett szembe néznie, ezek egyike volt az alvás. Háromnapos repülése során mindössze néhány három-négyperces szunyókálást engedhetett meg magának a 2,3 méter hosszú pilótafülkében, ami talán a gép egyetlen olyan része volt, ahová nem töltöttek üzemanyagot.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Fossett egy úgynevezett szimulált pihenést alkalmazott, aminek lényege, hogy a lehető legnagyobb mértékben ellazítsa izmait és minél kevesebbet mozogjon. "Tudom hogyan lazítsak és azt is tudom, hogy ha nem végzek túl sok mozgást, akkor minimális alvásra van szükségem" - mondta. "Kétszer is - a ballonos repülés és a vitorlázás során - képes voltam három napon keresztül ébren maradni." A keleti irányba történő repülés miatt valójában négy éjszakát élt át a két és fél napos utazás alatt.
Az indulásul szolgáló kansasi Salina Városi Repülőtérre való visszatérését több ezres tömeg várta. Fossett és csapatának választása azért esett erre a reptérre, itt található a világ egyik leghosszabb kifutópályája, ami ideális a GlobalFlyer fel- és leszállása számára. A leszálló gépet két hatalmas kockás zászlóval intették le a célba érés jeleként, majd a Virgin Atlantic tulajdonosa, Richard Branson fogadta a kifutópályán a kissé elgémberedett pilótát, aki néhány perces készülődést követően - ha kissé ingatagon is - de megállt a saját lábán, majd lelépkedett a pilótafülkéhez odakészített lépcsőn.
Steve Fossett a pilótafülkében
Fossett azonban nem panaszkodott, csak azt ecsetelte röviden mennyire kényelmes volt a gép, mivel rengeteg hely maradt a könyökének. Az út során vizet, a sportolók által is használt energiaitalokat és diétás turmixokat fogyasztott. A repülés technikai oldalát nézve a helyezt már nem tűnt ennyire rózsásnak. Már a felszállás utáni első órákban meghibásodott a gép globális helymeghatározó rendszere, azaz Fossett gyakorlatilag vakon repült. Szerdán már-már úgy tűnt meg is kell szakítania az utat Hawaii felett, mivel a földi irányítás észlelte, hogy a vártnál 1181 kilogrammal kevesebb üzemanyaga van.
Rutan, Branson és Fossett a gép mellett
A hétfői felszálláskor az amúgy 1522 kilogrammos egyhajtóműves gép 8210 kilogramm üzemanyaggal vágott neki a távnak. Kedden még mindent rendben találtak az üzemanyaggal, sőt Fossett szerint még sikerült is megspórolnia némi mennyiséget. Bár a szerdai üzemanyag-veszteséget még nem állapították meg, a szervezők szerint elképzelhető, hogy szivárgás történt, vagy a felszálláskor használtak el túl sok üzemanyagot. Csütörtök reggel Dél-Kalifornia felett Fossett azonban már magabiztosnak tűnt a kitűzött cél teljesítését illetően. "Jól érzem magam. Kezdek magamhoz térni, mivel már közel van a cél" - nyilatkozott Fossett, aki saját leghosszabb megállás nélküli sugárhajtású géppel megtett rekordját szárnyalta túl.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A GlobalFlyert a már élő legendának számító Burt Rutan tervezte, aki legutóbb a SpaceShipOne-nal került az újságok címoldalára, az első magán repülőgéppel, ami két héten belül kétszer jutott el a világűr peremére, ezzel elhódítva a 10 millió dolláros X-díjat. A kizárólag kompozit anyagokból elkészített ultrakönnyű GlobalFlyer aerodinamikai elemeit számítógép segítségével tervezték meg. Rutan alkotta meg azt a gépet is, amivel testvére Dick Rutan és Jeanne Yeager leszállás és üzemanyag-felvétel nélkül repülte körbe a világot. A Voyager nevű gépnek akkor kilenc nap alatt sikerült teljesíteni a távot.
A világcsúcs tehát megszületett, a rekord egészen pontosan 67 óra és 1 perc. A 60 éves milliomosnak nem ez az egyetlen érvényben lévő világcsúcsa a földkörüli utazások terén, teljesítette már ezt a távot vitorlással, ballonnal, és más sugárhajtású gépekkel is. A mostani diadal elérése során saját bevallása szerint jó pár kihívással kellett szembe néznie, ezek egyike volt az alvás. Háromnapos repülése során mindössze néhány három-négyperces szunyókálást engedhetett meg magának a 2,3 méter hosszú pilótafülkében, ami talán a gép egyetlen olyan része volt, ahová nem töltöttek üzemanyagot.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Fossett egy úgynevezett szimulált pihenést alkalmazott, aminek lényege, hogy a lehető legnagyobb mértékben ellazítsa izmait és minél kevesebbet mozogjon. "Tudom hogyan lazítsak és azt is tudom, hogy ha nem végzek túl sok mozgást, akkor minimális alvásra van szükségem" - mondta. "Kétszer is - a ballonos repülés és a vitorlázás során - képes voltam három napon keresztül ébren maradni." A keleti irányba történő repülés miatt valójában négy éjszakát élt át a két és fél napos utazás alatt.
Az indulásul szolgáló kansasi Salina Városi Repülőtérre való visszatérését több ezres tömeg várta. Fossett és csapatának választása azért esett erre a reptérre, itt található a világ egyik leghosszabb kifutópályája, ami ideális a GlobalFlyer fel- és leszállása számára. A leszálló gépet két hatalmas kockás zászlóval intették le a célba érés jeleként, majd a Virgin Atlantic tulajdonosa, Richard Branson fogadta a kifutópályán a kissé elgémberedett pilótát, aki néhány perces készülődést követően - ha kissé ingatagon is - de megállt a saját lábán, majd lelépkedett a pilótafülkéhez odakészített lépcsőn.
Steve Fossett a pilótafülkében
Fossett azonban nem panaszkodott, csak azt ecsetelte röviden mennyire kényelmes volt a gép, mivel rengeteg hely maradt a könyökének. Az út során vizet, a sportolók által is használt energiaitalokat és diétás turmixokat fogyasztott. A repülés technikai oldalát nézve a helyezt már nem tűnt ennyire rózsásnak. Már a felszállás utáni első órákban meghibásodott a gép globális helymeghatározó rendszere, azaz Fossett gyakorlatilag vakon repült. Szerdán már-már úgy tűnt meg is kell szakítania az utat Hawaii felett, mivel a földi irányítás észlelte, hogy a vártnál 1181 kilogrammal kevesebb üzemanyaga van.
Rutan, Branson és Fossett a gép mellett
A hétfői felszálláskor az amúgy 1522 kilogrammos egyhajtóműves gép 8210 kilogramm üzemanyaggal vágott neki a távnak. Kedden még mindent rendben találtak az üzemanyaggal, sőt Fossett szerint még sikerült is megspórolnia némi mennyiséget. Bár a szerdai üzemanyag-veszteséget még nem állapították meg, a szervezők szerint elképzelhető, hogy szivárgás történt, vagy a felszálláskor használtak el túl sok üzemanyagot. Csütörtök reggel Dél-Kalifornia felett Fossett azonban már magabiztosnak tűnt a kitűzött cél teljesítését illetően. "Jól érzem magam. Kezdek magamhoz térni, mivel már közel van a cél" - nyilatkozott Fossett, aki saját leghosszabb megállás nélküli sugárhajtású géppel megtett rekordját szárnyalta túl.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A GlobalFlyert a már élő legendának számító Burt Rutan tervezte, aki legutóbb a SpaceShipOne-nal került az újságok címoldalára, az első magán repülőgéppel, ami két héten belül kétszer jutott el a világűr peremére, ezzel elhódítva a 10 millió dolláros X-díjat. A kizárólag kompozit anyagokból elkészített ultrakönnyű GlobalFlyer aerodinamikai elemeit számítógép segítségével tervezték meg. Rutan alkotta meg azt a gépet is, amivel testvére Dick Rutan és Jeanne Yeager leszállás és üzemanyag-felvétel nélkül repülte körbe a világot. A Voyager nevű gépnek akkor kilenc nap alatt sikerült teljesíteni a távot.