Hunter

Életre kelt Leonardo repülője

Kecses könnyedséggel repült a múlt héten az a szerkezet, amit 500 évvel ezelőtt vetett papírra Leonardo da Vinci, bebizonyítva, hogy a reneszánsz ember jóval a Wright testvérek előtt repülés történelmet írhatott volna.

Angelo D'Arrigo, egykori sárkányrepülő világbajnok váltotta valóra Leonardo emberi repülésről szövögetett álmait, amikor a "Piuma" (toll) nevű repülő szerkezettel, amit Leonardo talált ki az ornitopterek, a szárnyukkal madárszerűen csapkodó repülőgépek tanulmányozásakor. A terveket 1510-ben vetette papírra a madridi kézirataiban, amit véletlenül találtak meg 1996-ban. A Piuma elképesztő hasonlóságot mutat a modern sárkányrepülőkkel.


Leonardo eredeti tervei

"Leonardo szerkezete tisztán a sikláson alapul. Irányításához a gravitáció és a súlypont eltolására van szükség. Ez teljes mértékben megegyezik azzal, amit a modern sárkányrepülők pilótái csinálnak" - magyarázta D'Arrigo a Discovery Newsnak. A modell hűen mintázza Leonardo rajzait, megvalósításában a Vinciben, Leonardo szülővárosában található Museo Ideale nyújtott tudományos támogatást.

Leonardo találmányának a levegőbe juttatásához napjaink tervezői és mérnökei segítségére is szükség volt. A fa és vászon helyett könnyű, modern anyagokat alkalmaztak, mint a vázat alkotó alumínium csövek, valamint a dakron, egy szintetikus rost, ami a borítást alkotja. "Végül kaptunk egy szerkezetet, ami leginkább egy hatalmas pterodactylus csontvázára emlékeztetett" - mondta D'Arrigo.


Tesztelés a FIAT szélcsatornájában

A szárnyprofil teljes hiánya ellenére a Piumának nem voltak gondjai a FIAT autógyár szélcsatornájában, ahol lemérték és tesztelték a szerkezet repülési képességeit. "Már óránkénti 35 kilométeres sebességnél felemelkedett és repült. A teljes testsúlyomat a Piuma szállította. A próbarepülés két órán át tartott és rendkívül izgalmas volt. Bebizonyítottuk, hogy a megfelelő könnyűségű és szilárdságú anyag hiánya volt az egyetlen ok, amiért Leonardo szerkezete nem tudott repülni. Az ő Piumája közel 100 kilogrammot nyomott volna, míg a miénk csupán 22-t" - mondta D'Arrigo.



A kész szerkezet

"Leonardo világa művészetből, tudományból, technikából és legfőképpen álmokból állt. Soha nem volt kétségem afelől, hogy a Piuma képes a repülésre, de hogy nagy álma végül valóra vált, ez igazán meghatott" - mondta Alessandro Vezzosi, Leonardo-kutató.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NF #17
    ez hol repülő?
  • Bonewerkz #14
    mellesleg, ha az onsulyahoz kepest eleg nagy a felulete, akkor mar lehet vele kiserletezni, alakitani a szarnyprofilt, allasszoget, sulypontot, ilyesmit
  • Bonewerkz #13
    szerintem a korabeli eszkozokkel is meg lehetett volna oldani, pl a Wright fiverek koraban sem volt se kevlar, se uvexalas muanyag, ugyanolyan vasznat, es fat hasznaltak, mint korabban
  • Anteris #12
    Kiváncsi lennék az eredet tervrajzra. Szerintem nem sok köze van a két gépnek egymáshoz, inkább csak futtatják magukat a digók. :)
  • OMax #11
    tokos csavo volt leo... le a kalappal
  • Csatti #10
    Ki beszél itt kevlarról?
  • Cat #9
    de
    az aerodinamika jo volt, csak még nem volt kevlár
  • Stranger #6
    "Leonardo szerkezete tisztán a sikláson alapul. Irányításához a gravitáció és a súlyközéppont eltolására van szükség. Ez teljes mértékben megegyezik azzal, amit a modern sárkányrepülők pilótái csinálnak"

    Csupaész! A sárkányrepülőket, meg a siklókat mióta hajtja motor? Gondolkozz mielőtt válaszolsz, mert így csak hülyét csinálsz magadból.
  • Darth Sith #4
    kisebb átalakításokkal. de azért ez kirr. :)
  • Yfel #3
    Kissé félrevezetőnek tartom a címet, mert így nem _egészen_ az öreg gépét csinálták meg :o)

    Y