Hunter
Lézermeghajtású repülőgépet tesztelt a NASA
A NASA olyan távirányítású repülőgéppel kísérletezik, melyet a földről hajtanak meg egy lézersugár alkalmazásával. A repülésben eddig egyedülálló módszer elvezethet egy olyan repülőgéptípushoz, ami nem visz üzemanyagot a levegőben.
A kisméretű repülőgépmodellt teljes mértékben egy láthatatlan sugár működtette a próbarepülések alatt, ami a NASA Marshall Űrrepülő Központjának egy hangárában zajlott. Fejlesztésünk úttörőnek számít a repülés történetében, mondta Robert Burdine, a lézerrendszer projekt vezetője. A 300 grammos repülőgépet másfél méteres szárnyfesztávjával egy emelvényről lőtték ki, majd egy lézersugár beléptetésével látták el energiával a modell motorját. A gép a lézer kikapcsolásáig a levegőben maradt, majd vitorlázó repüléssel sima leszállást hajtott végre.
Tony Frakowiak technikus (balra) és Tim Blackwell kutató a repülés előtti utolsó ellenőrzés közben
"A gép mindaddig képes repülni, amíg az energiaforrás - esetünkben a lézersugár - zavartalanul eléri a repülőgépet" - mondta Burdine. "Ez volt az első eset, amikor a repülőgépet kizárólag a lézersugár energiája működtette."
Mivel a gépnek nem kell sem üzemanyagot, sem akkumulátorokat magával vinnie, jelentős hely szabadul fel, amit a NASA esetében tudományos műszerekkel vagy kommunikációs berendezésekkel töltenének fel. A tudósok szerint az új technikát leginkább a megfigyelő, nagy magasságú felderítő repülőknél és a kommunikációs kapcsolatok ellátására tudnák használni.
A lézersugarat a bemutatóterem közepén lévő állványról vezérelték
"Egy telekommunikációs vállalat átjátszókat helyezhetne el egy repülőgépen, amit egy nagyváros felett reptethetne" - magyarázta David Bushman, a kaliforniai Dryden Repüléskutató Központ sugárenergiájú projektjeinek vezetője. "A repülőgép felhasználható lenne szinte bármilyen kommunikációt szolgáló alkalmazás működtetésére, a mobil telefonok átjátszójától kezdve a kábeltelevíziózáson át egészen az internetes kapcsolatokig."
Beszámolók szerint a NASA az új repülőgépek fejlesztéseit tekintve nagy lehetőségeket lát a lézer energiájának alkalmazásában. "Úgy véljük ez egy olyan lépés lesz, ami jó irányba viszi a fejlesztéseket" - tette hozzá Bushman.
A pillekönnyű modell a fotocelláira irányított lézersugártól kapja az energiát
Ez a gép egyébként nem az első, lézer energiáját hasznosító megoldás. Tavaly egy japán kutatócsoport is bejelentette, hogy sikeresen röptettek egy papírból készült repülőt lézermeghajtással. Azonban ennek a csapatnak a megközelítése némileg különböző: a lézernyaláb pulzálása gőzzé alakította a vízcseppeket a repülőgép 2,5 centiméteres szárnyán, amelyek hirtelen elpárolgása hajtotta előrefele a repülőt.
Dave Bushman projektmérnök a lézer irányítása közben
A kisméretű repülőgépmodellt teljes mértékben egy láthatatlan sugár működtette a próbarepülések alatt, ami a NASA Marshall Űrrepülő Központjának egy hangárában zajlott. Fejlesztésünk úttörőnek számít a repülés történetében, mondta Robert Burdine, a lézerrendszer projekt vezetője. A 300 grammos repülőgépet másfél méteres szárnyfesztávjával egy emelvényről lőtték ki, majd egy lézersugár beléptetésével látták el energiával a modell motorját. A gép a lézer kikapcsolásáig a levegőben maradt, majd vitorlázó repüléssel sima leszállást hajtott végre.
Tony Frakowiak technikus (balra) és Tim Blackwell kutató a repülés előtti utolsó ellenőrzés közben
"A gép mindaddig képes repülni, amíg az energiaforrás - esetünkben a lézersugár - zavartalanul eléri a repülőgépet" - mondta Burdine. "Ez volt az első eset, amikor a repülőgépet kizárólag a lézersugár energiája működtette."
Mivel a gépnek nem kell sem üzemanyagot, sem akkumulátorokat magával vinnie, jelentős hely szabadul fel, amit a NASA esetében tudományos műszerekkel vagy kommunikációs berendezésekkel töltenének fel. A tudósok szerint az új technikát leginkább a megfigyelő, nagy magasságú felderítő repülőknél és a kommunikációs kapcsolatok ellátására tudnák használni.
A lézersugarat a bemutatóterem közepén lévő állványról vezérelték
"Egy telekommunikációs vállalat átjátszókat helyezhetne el egy repülőgépen, amit egy nagyváros felett reptethetne" - magyarázta David Bushman, a kaliforniai Dryden Repüléskutató Központ sugárenergiájú projektjeinek vezetője. "A repülőgép felhasználható lenne szinte bármilyen kommunikációt szolgáló alkalmazás működtetésére, a mobil telefonok átjátszójától kezdve a kábeltelevíziózáson át egészen az internetes kapcsolatokig."
Beszámolók szerint a NASA az új repülőgépek fejlesztéseit tekintve nagy lehetőségeket lát a lézer energiájának alkalmazásában. "Úgy véljük ez egy olyan lépés lesz, ami jó irányba viszi a fejlesztéseket" - tette hozzá Bushman.
A pillekönnyű modell a fotocelláira irányított lézersugártól kapja az energiát
Ez a gép egyébként nem az első, lézer energiáját hasznosító megoldás. Tavaly egy japán kutatócsoport is bejelentette, hogy sikeresen röptettek egy papírból készült repülőt lézermeghajtással. Azonban ennek a csapatnak a megközelítése némileg különböző: a lézernyaláb pulzálása gőzzé alakította a vízcseppeket a repülőgép 2,5 centiméteres szárnyán, amelyek hirtelen elpárolgása hajtotta előrefele a repülőt.
Dave Bushman projektmérnök a lézer irányítása közben