Hunter
Egész repülőrajt irányíthatna egyetlen pilóta
A brit kormány egykori védelmi kutatási és fejlesztési hivatala, a jelenleg QinetiQ névre keresztelt cég fejlesztette ki azt a technikát, ami lehetővé tenné egy pilóta számára akár öt repülőgép irányítását is egy bevetés során anélkül, hogy folyamatosan figyelemmel kellene kísérnie azokat.
A vadászpilóták egész repülőrajt irányíthatnának a levegőből egy brit űrrepülési cég által kifejlesztett rendszer segítségével. A rendszer egy új, a Eurofightert modellező szimulátor részeként mutatkozott be. A rendszer öt robotrepülőgép egyszerű feladatokra való programozását teszi lehetővé, mint például egy terület átvizsgálása ellenséges járművek után kutatva. A robotrepülők a pilóta irányítása alatt szoftver "ügynököket" használnak küldetésük végrehajtásához. Ezek az ügynökök meghatározott céllal rendelkeznek - mint például az ellenséges célpontok megtalálása, hogy a fentieknél maradjunk - és képesek függetlenül megbirkózni a különböző eshetőségekkel.
"A robotrepülőknek elég intelligenseknek kell lenniük, hogy a megfelelő dolgokat végrehajtsák anélkül, hogy emberi irányításra lennének utalva" - mondta Jon Platts, a QinetiQ önrendelkezésű légijármű ágazatának műszaki igazgatója. Egy felderítési és megsemmisítési küldetés esetében a robotrepülő lokalizálja a potenciális célpontot és egy felvételt küld a pilótának, aki további utasításokat adhat támadásra, vagy a keresés folytatására, emellett azonban a pilóta maga is felülbírálhatja a robot automatizált viselkedését és akár átveheti egy-egy gép irányítását, ha szükséges. Ha a robot és a pilóta közötti összeköttetés megszakad, akkor is képeseknek kell lenniük küldetésük önálló folytatására és a bázisra történő visszatérésre.
"A mikrokémektől a lopakodó bombázókig a robotrepülőgépek valósággá váltják az embernélküli repülőgépek elképzelését" - mondta Peter Birkett, a cueSim nevű szimulátort kifejlesztő cég igazgatója. "A szimulátor életre kelt egy olyan jövőbeli harci környezetet, ahol egy gyors sugárhajtású gép irányít egy egész robotrajt, ezáltal jóval nagyobb tűzerőt és felderítési képességet vonultat fel" - tette hozzá.
A szimulátor két pilótafülkét kapcsol össze egy hálózaton keresztül, így két pilóta végezhet tandemrepülést. A rendszer tulajdonképpen a számítógépes játékokban is egyre gyakrabban megtalálható szoftver technikákat alkalmazza. Platt biztos benne, hogy a technikájuk könnyedén átültethető a szimulátorról a valós életbe, ami szerinte 10 éven belül megvalósítható is lenne, ha bizonyítják biztonságosságát a fő akadálynak számító felügyeleti szervek előtt.
A vadászpilóták egész repülőrajt irányíthatnának a levegőből egy brit űrrepülési cég által kifejlesztett rendszer segítségével. A rendszer egy új, a Eurofightert modellező szimulátor részeként mutatkozott be. A rendszer öt robotrepülőgép egyszerű feladatokra való programozását teszi lehetővé, mint például egy terület átvizsgálása ellenséges járművek után kutatva. A robotrepülők a pilóta irányítása alatt szoftver "ügynököket" használnak küldetésük végrehajtásához. Ezek az ügynökök meghatározott céllal rendelkeznek - mint például az ellenséges célpontok megtalálása, hogy a fentieknél maradjunk - és képesek függetlenül megbirkózni a különböző eshetőségekkel.
"A robotrepülőknek elég intelligenseknek kell lenniük, hogy a megfelelő dolgokat végrehajtsák anélkül, hogy emberi irányításra lennének utalva" - mondta Jon Platts, a QinetiQ önrendelkezésű légijármű ágazatának műszaki igazgatója. Egy felderítési és megsemmisítési küldetés esetében a robotrepülő lokalizálja a potenciális célpontot és egy felvételt küld a pilótának, aki további utasításokat adhat támadásra, vagy a keresés folytatására, emellett azonban a pilóta maga is felülbírálhatja a robot automatizált viselkedését és akár átveheti egy-egy gép irányítását, ha szükséges. Ha a robot és a pilóta közötti összeköttetés megszakad, akkor is képeseknek kell lenniük küldetésük önálló folytatására és a bázisra történő visszatérésre.
"A mikrokémektől a lopakodó bombázókig a robotrepülőgépek valósággá váltják az embernélküli repülőgépek elképzelését" - mondta Peter Birkett, a cueSim nevű szimulátort kifejlesztő cég igazgatója. "A szimulátor életre kelt egy olyan jövőbeli harci környezetet, ahol egy gyors sugárhajtású gép irányít egy egész robotrajt, ezáltal jóval nagyobb tűzerőt és felderítési képességet vonultat fel" - tette hozzá.
A szimulátor két pilótafülkét kapcsol össze egy hálózaton keresztül, így két pilóta végezhet tandemrepülést. A rendszer tulajdonképpen a számítógépes játékokban is egyre gyakrabban megtalálható szoftver technikákat alkalmazza. Platt biztos benne, hogy a technikájuk könnyedén átültethető a szimulátorról a valós életbe, ami szerinte 10 éven belül megvalósítható is lenne, ha bizonyítják biztonságosságát a fő akadálynak számító felügyeleti szervek előtt.