Hunter

100 éves a repülés - útnak indul a Wright replika

Tom Ivicevich újraalkotta a repülés hajnalát. A repülés korosodó megszállottja három évet töltött a Wright fivérek 1905-ös Flyer gépének lemásolásával, ami tulajdonképpen pontos mása Orville és Wilbur harmadik, repülésbiztosnak mondható repülőgépének.

Azonban ez még nem minden, december 17-én Ivicevich gépével nekivág egy 4800 kilométeres útnak Dél-Kaliforniából Kitty Hawkba, az első történelmi repülés helyszínére. "Egész életemben imádtam a repülőgépeket" - mondta Ivicevich. "Gyerekként repülőgépmodelleket építettem, és volt nálam egy repülőgép, aminek a helyreállításán dolgoztam. Ezt soha nem fejeztem be, de egész életemben ilyen dolgokat tervezgettem és építettem."

Egy replika megépítése csak egy dolog, több ezer kilométert repülni vele viszont már igazi kihívást jelent. Ivicevich szerint azonban az 1905-ös Flyer, ami a repülés történelmét elindító útján csak néhány métert tett meg, alkalmas a hosszú távú repülésekre.




Az 1903-as Wright Flyer reprodukciója - a pilóta fekvő helyzetből irányít

"Úgy terveztem, hogy parttól partig repülök vele. Kutatásaim szerint ez teljes mértékben kivitelezhető az 1905-ös Flyerrel" - magyarázta. "Végül a Wright fivérek elegendő változtatást hajtottak végre ahhoz, hogy egy gyakorlatban is alkalmazható gép váljék belőle, ami képes a fordulásokra, nyolcasok leírására és egészen addig a levegőben marad, míg az üzemanyag el nem fogy."

Ivicevich minden centiméterét áttanulmányozta az eredeti 1903-as - Smithsonian Intézettől vásárolt - Flyer tervrajznak, akik szintén elkészítették az eredeti Wright Flyer replikáját. A terveket egy műszaki rajzoló készítette az Intézet számára az ötvenes években. A hibás 1903-as Flyer tervein Ivicevich végrehajtotta szinte ugyanazokat a módosításokat, mint amik az 1905-ös változatot hosszabb periódusokra a levegőben tartották. Az emelő és a kormányrúd megnagyobbításával, illetve mozgatásával kiküszöbölhető a gép bukdácsolása.


1909-ben, Ohioban készült felvétel Wilbur (balra) és Orville Wrightról

"A tervek megmutatták pontosan hogyan került fel a vászon a szárnyakra, hogyan öltötték össze. A kész gép egy gyönyörű szerkezet volt, igazi műremek hófehér vászonból és csillogó aranysárga fából" - idézte fel a sikeres 1905-ös Flyert. "Ez volt az a gép, amit meg akartam építeni." Ami Ivicevichet magával ragadta, az az egyszerű anyagok ötvözete a forradalmi ötletességgel. "Akkoriban ez űrtechnikának számított" - tette hozzá.


Wilbur Wright a Kitty Hawknál végrehajtott repülések egyikén

Szerencséjére az elmúlt évszázad számtalan újítást hozott, melyeket ki is használt, miközben hű maradt a gép eredeti terveihez. "Azt hiszem ez jobban fog repülni, mint az eredeti 1905-ös Flyer" - nyilatkozott némi optimizmussal. "Jóval megbízhatóbb motorral szereltem fel, és több modern anyag is beépítésre került a szerkezetbe. Összességében azonban 100 százalékig Wright konstrukció." Az újítások között szerepel néhány elektromos műszer, a jó öreg epoxigyanta és egy kibelezett Volkswagen Jetta motorja, ami ezúttal a repülőgép hajtóműveként funkcionál. Decemberi repülését 320 kilométeres szakaszokban teszi meg valamivel 70 km/h feletti átlagsebességgel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bandia #10
    Durva. Azt azért megnézem, hogy ezzel 320 kmt egyhuzamban lerepül az ürge. De én szurkolok neki:) Hehe, néhány elektromos műszer( GPS :DDDD) Hajrá!!
  • Chappy #8
    Már 100 éve!!
  • Chappy #7
    Repüljünk!
  • Cat #4
    gondolom ők nem a muzeumban őrzött eredeti tervek alapján dolgoztak :>
  • dikki*yysw #3
    A Discoveryn ment múlt héten a Century of Flight keretein belül a Scrapheap MEGA Challenge és annyira állatkirály volt arghhhh roarr.
    Építettek 20 óra alatt 3 repcsit 100 évvel ezelőtti szerszámokkal, a roncstelepről, és azzal repkedtek. B... jó máskor is az a műsor de ez odab..tt :)
    Készült Wright replika is (majdnem) 20 óra alatt nem 3 év.
  • Cat #2
    hát sztm nem lehetett nagy élmény egy ingatag favázon repülni, jön egy széllökés és annyi