Hunter

Az Airbus bemutatta a világ legnagyobb utasszállítóját

Az Airbus - melynek eladási mutatói már két egymást követő évben is lepipálták a Boeingét - egy újabb nagy durranásra készül: bemutatták a világ legnagyobb sugárhajtású utasszállítóját.

Az A380, egy négyfolyosós, négy hajtóműves, kétszintes "szuperjumbo" ma délelőtt 11-kor gördült ki a felszállópályára az Airbus dél-franciaországi főhadiszállásán egy pazar ünnepség keretében, melyre a több ezer vendég mellett az EU vezetői is hivatalosak voltak. Az eladások eddig is felülmúlták a cég várakozásait, a legtöbb technikai gondot pedig, ha nem is kis áron, de sikerült kiküszöbölni. Azonban a toulouse-iak egészen március 31-ig nem lélegezhetnek fel, míg az A380-as a magasba nem emeli 308 tonnás testét. Az első próbarepülési adatokból derül majd ki, hogy a gép mérnökeinek gigantikus ivadéka megfelel-e a várakozásoknak.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
A bemutatási ceremónia képei - klikk a képekre a nagyobb változathoz

Egy hagyományos három osztályra osztott kiépítettségű A380 555 utast fog szállítani, egyharmaddal többet, mint a Boeing 747, melynek kiszorítására törekszik. Egy üzemanyag-feltöltéssel öt százalékkal távolabbra tudja szállítani utasait, mint a Boeing legkisebb hatótávolságú Jumbója, állítja az Airbus, ami az utasonkénti költséget akár egyötödével is csökkentheti riválisáéhoz képest. A fenti paraméterek elérése nem volt sétagalopp, ismerte el a cég elnöke, Noel Forgeard, megerősítve, hogy az A380 mind költségvetését, mind súlyát tekintve némi többlettel küzd.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
A negyedik képen jól látható a többszintes elrendezés - klikk a nagyobb változathoz

Forgeard szerint a gép körülbelül 1 százalékkal nehezebb lesz, mint a kitűzött 305 tonnás súly, azonban igyekezett hangsúlyozni, hogy ez nem befolyásolja az üzemanyag hatékonyságot és a cég más ígéreteit. A program 1,9 milliárd dolláros túlköltekezésnél tart, ami a jelenlegi átváltási rátákon 18 százalékot jelent a 10,7 milliárdos büdzséhez képest. A többlet főként a súlycsökkentési törekvésekből adódik. "Rájöttünk hogy túl nagy a tömege" - magyarázta Jean-Claude Schoepf, az összeszerelési ágazat vezetője. "Igen keményen kellett dolgoznunk, hogy visszajussunk az üzletfeleink számára megadott specifikációkhoz."

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Néhány A380-as fantáziarajz a légitársaságok színeire festett gépekkel

A gép több része is visszakerült a rajzasztalra, hogy egy kicsit lefaragjanak belőlük, miközben a gép ereje nem csökkenhetett, ezért még több karbon kompozitot használtak fel, többek közt a két szint padlózatát és a géptörzs alakját megtartó vízszintes merevítőknél is. A gép külsejét fedő kromátmentes festék 350 kilogrammot nyom, míg bármely más festék legalább 200 kilogramm pluszt jelentett volna, tette hozzá Schoepf.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
A hatalmas belső tér extra szolgáltatások számára is lehetőséget nyújt

Jelenleg 1500 alkalmazott dolgozik az A380-on, amit 2008-ig 1000 fővel kívánnak emelni, így hetente egy A380 készülhet el. Az Airbus 13 légitársaságtól és szállítmányozó cégtől 139 biztos megrendeléssel rendelkezik az óriásgépre, ez a szám azonban nőni fog, amint a UPS véglegesíti megrendelését 10 A380 teherváltozatára, és várhatóan opciót köt további 10 gépre. Az elkövetkező 20 évben az Airbus 1250 A380 méretű óriásgépre lát keresletet az utasszállítás terén. Az első A380-ast üzemeltető légitársaság a Singapore Airlines Ltd. lehet 2006 második felében.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Chicago központú Boeing is fellendülést jövendöl az utasszállításban, azonban ők csupán néhány száz eladást jósolnak a nagyon nagy gépekből, mivel szerintük az utasok részéről nagyobb az igény az átszállások nélküli közlekedésre, ami a kisebb, ugyanakkor nagyobb távolságok megtételére képes gépek malmára hajtja a vizet, mint a 7E7 Dreamliner, ami 2008-ban áll szolgálatba. Akárhogy is fújjanak az új idők szelei, az Airbus A380 egészen biztos mérföldkővé válik a polgári repülés történetében, akárcsak a B747-es és a Concorde.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Antychrist #94
    Az az igazság, hogy péntek délután fáradt vagyok ahoz, hogy végig olvassam de a képek jól néznek ki.
  • Mice #93
    na ez a nem semmi! nem az airbus:D:D:D:D
  • Mice #92
    mondod ezt te amikor a hírek felében a szabályosan közlekedő suzukis hagyja ott a fogát az alvó kamionossal szemben aki meg megússza...
    pedig fogta a kormányt mint a félőrült....ba$hatod, hogy van mit fogni a kezedben, az csak egy illúzió, hogy tőled függ a sorsod....
  • Mice #91
    ja, én is ezt mondom! miért kell mindig farolgatni, gumit koptatni meg fitogtatni a lóerőt! tessék rendes viselkedésű vasutasokat odarakni, akik a kresz szerint vezetve megálnak a piros lámpánál:)
  • Mice #90
    mert azt már történelmi albumba raknák...
  • Alfa Of NS #89
    Akkor te pilota vagy
  • dondore #88
    haat hidd el sikerult egyszer 10 percel a repulo indulasa elott erkeznem:))
  • Tetsuo #87
    --A metropoliszokban egyre több ember él s ezeket csak nagygépekkel lehet kiszolgálni, Kína és több ázsiai ország egy óriási piac ott pl óriásmértékben fejlődnek a városok, repterek.
    --Az AirBus kisebb gépek minőségében is veri a Boeinget. Gondolom azt is fejlesztik folyamatosan..
    --Az A380 kifejlesztésével lezárt egy piaci szegmenst a konkurensei előtt (később nekik már nem éri meg ugyanez), így a többi szegmensben is (kisebb gépek) előnyre tehet szert. Persze ehhez még sokminden kell.
    --Az amerikai vállalatokkal pedig az USA kormánya részrehajló (ez vice versa).. Ennek ellenére, nem biztos, de úgy tudom, az USAban is rohadt sok AirBus van.
  • Alfa Of NS #86
    Ember, ki mondta hogy nagy a kereslet a nagygepekre? Ess neki megegyszer az irasomnak. Azt irtam, hogy van igeny ra, de nem azt hogy boldog-boldogtalan azt akar venni. Az Airbus meg kihozhatja, hogy ne vesszen az A380-on. A Boeing mar valoszinuleg nem latja megterulonek ha beszallna.

    De ahogy kukacos is utalt ra, nem biztos hogy itt a legnagyobb nyeresege az Airbusnak a penzen lesz. A Concorde legnagyobb elonye is az volt, hogy az ottani tapasztalatok alapjan konnyebben ment mar az Airbus-nak.
  • BlackRose #85
    Most jut eszembe, de volt a 70-80-as években egy gép ami szintén a 747 piacára tört, de nem épp nagy sikerrel ez a Lockheed L-1011 volt...