Gyurkity Péter
A SpaceX segítségével tér vissza Holdra a NASA
A magáncég adja majd a leszállóegységet a hosszabb felszíni küldetésekhez.
Az amerikai űrügynökség hosszú évek óta dolgozik új rakétáján és kapszuláján, amelyek a Holdra való visszatérést hivatottak valóra váltani. Most bejelentették, hogy egy további komponenst már a SpaceX biztosítana, ezzel szorosabbra fűzik a két fél közötti kapcsolatot.
A hivatalos közlemény szerint a Space Launch System és az Orion párosa lesz továbbra is a középpontban, ezek juttatnák el a következő két amerikai űrhajóst állandó kísérőnk felszínére. Az Orion összesen 4 személynek adna helyet, a leszállásnál azonban már a SpaceX közreműködésére számítanak, amely a Human Landing System (HLS) néven, a Starship tapasztalataira építve oldaná meg a feladatot, egy méretes kabinnal, valamint két légzsilippel, a hosszabb séták érdekében. A szerződés értéke 2,89 milliárd dollár, ennek kapcsán kiemelt szempontnak számít a Falcon 9 rakétákkal begyűjtött tudás és gyakorlat, a jelenleg zajló kísérletek, valamint a Dragon-kapszulák sikere, ezért is nyerte el a tendert Elon Musk cége.
Az idők változását jelzi, hogy a NASA egymaga már nem tűnik alkalmasnak a teljes művelet végrehajtására, közleményükben pedig többek között a női egyenjogúság iránti elkötelezettségüket emelik ki – a felszínre lépő, majd pedig nagyjából egy hetet ott eltöltő páros egyik tagja mindenképpen nő lesz. A küldetés egyben a 21. század első ilyen expedíciója lesz, a hosszabb tervek között azonban szerepel a Gateway-állomás felépítése, valamint az ehhez kapcsolódó, a Holdon való hosszabb tartózkodást biztosító platformok létrehozása. A fenti tender kapcsán megjegyzik továbbá, hogy a SpaceX már hosszabb ideje dolgozik velük együtt a HLS részleteinek tisztázásán, különösen ami a biztonság területét illeti.
Az ügynökség egy másik fejlesztése, a 2006-ban elindult New Horizons eközben fontos mérföldkövet ért el, a szonda ugyanis már 50 CSE távolságra van a Naptól, ötödikként teljesítve a hatalmas távot. Ez csaknem 7,5 milliárd km-t jelent, a kétoldalú kommunikációhoz emiatt 14 órára van szükség. A tervek szerint a 2030-as évek közepéig folytatják a küldetés, hacsak valami nem jön közbe.
Az amerikai űrügynökség hosszú évek óta dolgozik új rakétáján és kapszuláján, amelyek a Holdra való visszatérést hivatottak valóra váltani. Most bejelentették, hogy egy további komponenst már a SpaceX biztosítana, ezzel szorosabbra fűzik a két fél közötti kapcsolatot.
A hivatalos közlemény szerint a Space Launch System és az Orion párosa lesz továbbra is a középpontban, ezek juttatnák el a következő két amerikai űrhajóst állandó kísérőnk felszínére. Az Orion összesen 4 személynek adna helyet, a leszállásnál azonban már a SpaceX közreműködésére számítanak, amely a Human Landing System (HLS) néven, a Starship tapasztalataira építve oldaná meg a feladatot, egy méretes kabinnal, valamint két légzsilippel, a hosszabb séták érdekében. A szerződés értéke 2,89 milliárd dollár, ennek kapcsán kiemelt szempontnak számít a Falcon 9 rakétákkal begyűjtött tudás és gyakorlat, a jelenleg zajló kísérletek, valamint a Dragon-kapszulák sikere, ezért is nyerte el a tendert Elon Musk cége.
Az idők változását jelzi, hogy a NASA egymaga már nem tűnik alkalmasnak a teljes művelet végrehajtására, közleményükben pedig többek között a női egyenjogúság iránti elkötelezettségüket emelik ki – a felszínre lépő, majd pedig nagyjából egy hetet ott eltöltő páros egyik tagja mindenképpen nő lesz. A küldetés egyben a 21. század első ilyen expedíciója lesz, a hosszabb tervek között azonban szerepel a Gateway-állomás felépítése, valamint az ehhez kapcsolódó, a Holdon való hosszabb tartózkodást biztosító platformok létrehozása. A fenti tender kapcsán megjegyzik továbbá, hogy a SpaceX már hosszabb ideje dolgozik velük együtt a HLS részleteinek tisztázásán, különösen ami a biztonság területét illeti.
Az ügynökség egy másik fejlesztése, a 2006-ban elindult New Horizons eközben fontos mérföldkövet ért el, a szonda ugyanis már 50 CSE távolságra van a Naptól, ötödikként teljesítve a hatalmas távot. Ez csaknem 7,5 milliárd km-t jelent, a kétoldalú kommunikációhoz emiatt 14 órára van szükség. A tervek szerint a 2030-as évek közepéig folytatják a küldetés, hacsak valami nem jön közbe.