Gyurkity Péter

Fegyverszállításban segít a SpaceX

Mégpedig egy új rakétával, amely 15-szörös gyorsulást ígér a repülőkhöz képest.

A hónap elején érdekes konferenciára került sor, amelyen a szállítási feladatokra koncentráló amerikai katonai illetékesek fejtették ki véleményüket az aktuális helyzetről, illetve a várható fejleményekről. Ezen az eseményen elhangzott, hogy szerződést írtak alá a SpaceX vezetésével, amelynek révén rakétákkal válhatják ki a meglévő szállítórepülőket.

A részletes beszámolók szerint a hivatalos cél a meglévő C-17 Globemaster repülőgépek kapacitásának biztosítása, azonban az eddiginél jóval nagyobb sebességen, amelyet csak és kizárólag rakétákkal tudunk elérni. Ennek érdekében állapodtak meg Elon Musk cégével az új eszköz kifejlesztéséről, amennyiben pedig a tervek szerint alakulnak a dolgok, jövőre már sor is kerülhet az első tesztekre, hogy ezt követően szolgálatba állítsák a platformot, amely a remények szerint a világ bármely pontjára nagyjából 1 órán belül leszállíthatja a legfeljebb 80 tonnát nyomó értékes rakományt – ezzel az amerikai fegyveres erők komoly előnyre tennének szert, legalábbis a globális reakcióidő terén.

A gyorsulásra vonatkozó fenti szám úgy jön ki, hogy a számítások szerint Florida és Afganisztán között jelenleg mintegy 15 órát tesz ki az említett szállítógépek repülési ideje, ugyanezen utat viszont a SpaceX rakétájával alig 1 óra alatt tudnák megtenni, vagyis a szükséges fegyverzet, felszerelés és utánpótlás jóval gyorsabban érhetne célba. A szerződés aláírása arra utal, hogy a céget nem tekintik biztonsági szempontból potenciálisan veszélyes szereplőnek, ami azért érdekes, mert Musk csapata egyre több szállal kötődik Kínához (lásd a sanghaji autógyár felépítése, a különböző leányvállalatok kínai bankokkal ápolt kapcsolatai, stb.) - ráadásul emellett további területeken is próbálkoznak az amerikai illetékesek, hogy meggyőzzék a vállalatot a szorosabb együttműködés előnyeiről.

Felmerült például itt a Starlink-hálózat katonai (navigációs) célokra való felhasználása, de az újonnan létrejött űrparancsnokság is több projekt miatt egyeztet velük, meglátjuk, ezekből mi valósul majd meg.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #11
    Oké, nem olvastam el a cikket, de szerintem a kipakolás automatikus lehet: egy konténer leválik vagy ilyesmi. Illetve a bepakolás is szabványos, ami igényel egy platformot és kész.
    Persze ezek csak tervek, és azért nem olvastam el, mert bulvár az egész.

    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2020.11.06. 23:41:32
  • T_I #10
    Nehéz elképzelnem, ahogy sok 10 tonnát be- vagy kipakolnak, igen, pl. Afganisztánban: mert ahogy a vicc mondja, a madár magasan repül, a villamos meg vízszintesen sárga :D
  • end3 #9
    Szerintem a többször felhasználható, függőlegesen fel és leszállni tudó szállítóeszköz kifejlesztése a cél, továbbá ezt a célról visszatérni tudó üzemanyag mennyiséggel megoldva. Csak így lenne értelme. Mivel a vezérlés-technológiának a birtokában is van a SpaceX, ezért könnyű lenne áttervezni földi szállítás eszközeként. Nem egy perc lesz a hardver-fejlesztés, annyi biztos. Ha hiperszonikus sebesség elég lesz, nem kell csak rakéta-hajtóművel megoldania a teljes repülési időt. Továbbá spec. kilövőállásokban sem kell gondolkodnia, - annak sem lenne értelme.
  • repvez #8
    Az a legkisebb gond, mert azt tudják jelezni egymásnak, hogy ez nem ICBM ahogy a "sima" urhajókra se hiszik azt.

    A további, gond, ha még sikerül is odavinni ahova kell, akkor hogy jön vissza? Mert egy afgán vagy egy iraki hadszintéren biztos hogy nincs felkészitve egy űrhajó felkészítésere és fellövésére.
    Még a hajtóanyag odajuttatását is meg kellene szervezni hozzá.
    Vagy otthagyják olyan helyen, hogy esetleg hagyják, hogy olyan államok is megszerezzék a technologiát aki a közelébe sem volt addig és robbanoanyaggal megpakolva saját céljaikra használják ? ha meg megsemmisitik a leszállitás után akkor meg nem lesz olcsobb a szállitás egy sima repülönél , ha minden hajtómüvet és irányió berendezést megsemmisitenek minden alkalommal.
    A hozzáértő személyzetről nem is beszélve
  • VolJin #7
    "Mégpedig egy új rakétával, amely 15-szörös gyorsulást ígér a repülőkhöz képest. "

    Szerintem meg eleve keveri a szezont a faszommal...
    A folytatásból csak az derült ki, hogy igen, keverte...
  • VolJin #6
    Arról nem is beszélve, hogy ICBM atomtámadásnak is veheti az ellenség az indítást.
  • repvez #5
    Pont ezt gondolom én is, hogy az egy dolog, hogy 1 órán belül ott van a cucc ha felszáll, de addig meg napok tellnek el mire felkészitik a repülésre.
    Most egy C-17-es ha meg jön a felkérés és a helyszinen van minden cucc, akkor max 2-3 óra alatt bemálház azalatt az idő alatt elrendezik a pilóták a utvonaltervet és lehet menni repülni és a kérés beérkezéséstol számolva 24 óra alatt ott lehet a cucc a kipakolással együtt.

    Ezzel szemben egy urhajóval, megjön a kérés, akkor speciálisan összekell csomagolni, hogy a gyorsulást és egéb dolgokat kibirja a szállitmány anélkül, hogy elmozdulna.
    Ezután be kell tenni a rakétába majd kb min. 1 nappal a kilövés elött kivinni az inditó álványra és jó idő esetén 4-5 órás felkésités feltöltés után fel is szállhat, majd a megérkezés után ki tudja még mennyi időbe telik, mire kipakolhatják.

    Ugyan ezek a kérdések amiko azzal jönnek , hogy a utasok szállitásánál is 1,5 óra alatt eljutnak a föld bármely pontjára. igen ha nem vesszük bele ezeket az elökészitési folyamatokat.
    Meg ahogy most is, 1-2 órával elötte ki kell menni a reptérre becsekkolni stb.
    Ugy ez itt sem maradna el sőt, az űrruhába beoltözés meg a biztonsági elöadáson keresztül mire a 100 utast bekötik a rakétába az is mind mind idő.

    A legutónbbi demi 1es küldetésnél a 2 asztronauta 5 óráig ultek benn mire az összes ellenőrzést és a feltöltést megcsinálták a kilövés elött.
    Akkor ezt 100 utassal számolva bőven több idő mint manapság egy normál repülövel

    Ott meg még nem tart az űrhajózás, hogy csak bepattanok aztán mehet .
  • t_robert #4
    Azért a space-x költségei sokkal nagyobbak, mint elküldeni valahová mondjuk egy C-130-as szállítógépet. Vagy valami gázturbinás gépet. Lehet, hogy rövidebb idő alatt ér oda a föld másik felére viszont napokba telik a repülés előkészítése. Ráadásul valami azt súgja, hogy egy szállítógép kapacitása nagyobb, mint egy űrsikló szerű valami kapacitása.
  • szabaka #3
    Én nem találtam egyértelmű hibának...

    " az eddiginél jóval nagyobb sebességen"
    "A gyorsulásra vonatkozó fenti szám úgy jön ki"

    Adott sebességről egy másikra váltani az gyorsulás, szeirntem...
  • VolJin #2
    A gyorsulást keverni a sebességgel, LOL!