Gyurkity Péter
Eldurrant a SpaceX Starship-rakétája
Ez azonban a cég szerint nem volt teljesen váratlan, így a visszaesés sem lesz nagy.
Elon Musk cége az jelenlegi időszakban nagy léptekkel halad előre a korábban kijelölt úton, itt a kisebb Starhopper prototípus, valamint a Starlink-projekt kapcsán is láthattunk újabb fejleményeket, nem beszélve a szokásos küldetésekről, amelyeket a Crew Dragon tesztjei egészítettek ki. Most a teljes nagyságú újabb prototípus kísérletére került sor, amely azonban nem zárult teljes sikerrel.
A Starship néhány hónapon belül hivatott megkezdeni a komolyabb repülések sorozatát, első alkalommal mintegy 20 km-es magasságba emelkedve, egyszerre 3 Raptor-hajtóművet próbálva ki ezzel. November 20-án azonban egy kisebb és egyszerűbb tesztre került sor, ennek során leginkább arra voltak kíváncsiak, hogy a kriogenikus töltés folyamata alatt, teljes nyomás esetén, hogyan bírják a megterhelést a különböző komponensek. Nos, éppen ezzel akadt probléma, a töltés során ugyanis a felső válaszfal egyszerűen lerepült a prototípusról, ezt később a környéken kellett begyűjteni, az alsó rész pedig szintén nem állta a próbát, ennek köszönhetően pedig a rakéta előzetes változata szép füstfelhőbe burkolózott.
Az esetről több videó is készült, ezeket többnyire az amatőr megfigyelők és rajongók készítették, a fenti beágyazott felvételen pedig a robbanás után pillanatok vehetők szemügyre. Musk maga nem sokkal később, egy rövid Twitter-bejegyzésre reagálva, megerősítette, hogy ez a példány elsősorban a gyártási problémák és a helyes alternatívák megtalálásában volt számukra nagy segítség, most pedig az Mk3 kialakításán dolgoznak, azt pedig egy másik interjúban szögezték le a cég részéről, hogy a kudarc nem volt teljesen váratlan, mivel szándékosan tették ki az érintett komponenseket teljes terhelésnek.
Az Mk2 jelen pillanatban a légierő Cape Canaveral állomásán pihenget, a remények szerint az említett teszt valóban néhány hónapon belül eljön, jövőre pedig az Mk3 emelkedhet majd orbitális pályára, hogy két évre rá a Holdon landoljanak, újabb két évvel később, 2024-ben, pedig már legénységgel együtt ismételjék meg ugyanezt.
Elon Musk cége az jelenlegi időszakban nagy léptekkel halad előre a korábban kijelölt úton, itt a kisebb Starhopper prototípus, valamint a Starlink-projekt kapcsán is láthattunk újabb fejleményeket, nem beszélve a szokásos küldetésekről, amelyeket a Crew Dragon tesztjei egészítettek ki. Most a teljes nagyságú újabb prototípus kísérletére került sor, amely azonban nem zárult teljes sikerrel.
A Starship néhány hónapon belül hivatott megkezdeni a komolyabb repülések sorozatát, első alkalommal mintegy 20 km-es magasságba emelkedve, egyszerre 3 Raptor-hajtóművet próbálva ki ezzel. November 20-án azonban egy kisebb és egyszerűbb tesztre került sor, ennek során leginkább arra voltak kíváncsiak, hogy a kriogenikus töltés folyamata alatt, teljes nyomás esetén, hogyan bírják a megterhelést a különböző komponensek. Nos, éppen ezzel akadt probléma, a töltés során ugyanis a felső válaszfal egyszerűen lerepült a prototípusról, ezt később a környéken kellett begyűjteni, az alsó rész pedig szintén nem állta a próbát, ennek köszönhetően pedig a rakéta előzetes változata szép füstfelhőbe burkolózott.
Az esetről több videó is készült, ezeket többnyire az amatőr megfigyelők és rajongók készítették, a fenti beágyazott felvételen pedig a robbanás után pillanatok vehetők szemügyre. Musk maga nem sokkal később, egy rövid Twitter-bejegyzésre reagálva, megerősítette, hogy ez a példány elsősorban a gyártási problémák és a helyes alternatívák megtalálásában volt számukra nagy segítség, most pedig az Mk3 kialakításán dolgoznak, azt pedig egy másik interjúban szögezték le a cég részéről, hogy a kudarc nem volt teljesen váratlan, mivel szándékosan tették ki az érintett komponenseket teljes terhelésnek.
Az Mk2 jelen pillanatban a légierő Cape Canaveral állomásán pihenget, a remények szerint az említett teszt valóban néhány hónapon belül eljön, jövőre pedig az Mk3 emelkedhet majd orbitális pályára, hogy két évre rá a Holdon landoljanak, újabb két évvel később, 2024-ben, pedig már legénységgel együtt ismételjék meg ugyanezt.